[Artikel] Bakdämpare i allmänhet och Fox Float RP23 i synnerhet

Bra kebarb, precis den tråden jag menade! Jag tror många frågetecken skulle rätas ut om tillverkarna var mer tydliga med exakt vad en viss inställning gör istället för att linda in det i marknadsföringsmumbojumbo. Ofra skriver de bara vad de själva tycker inställningen har för effekt, men det kan ju variera från cyklist till cyklist och från cykel till cykel. Det vore trevligt om de skrev exakt vad den gör, t.ex. ändrar förspänningen på en fjäder som öppnar en ventil, så man som slutanvändare får större förståelse för vad rattandet faktist gör.

ang lsc vs hsc så beror det väl på vad tillverkaren tycker är lämpligt, och i vissa fall kan man ju ställa själv var hsc-kretsen ska öppna, t.ex. på dhx5. Utan att ha räknat på det gissar jag att en landning från ett större hopp genererar betydligt högre kolvhastigheter än vanligt trampande. Nu beror det såklart på åkstil osv men jag skulle nog vilja att högfartskompen öppnades på min dämpare när jag landar, så jag kan justera det separat från bromsdyk och pedalgung.

Leo: Alla vettiga moderna fjäderdämpare (rc4, Bos, Elka, osv) har lågfartskompressionsjustering, och kan därmed göras trampeffektiva.

Som jag uppfattat det syftar det till "shaft speed", dvs dämparkolvens hastighet, eller helt enkelt hur fort dämparen trycks ihop. Men det är ju såklart direkt kopplat till flödeshastigheten eftersom kolven flyttar olja med hastighet proportionell mot sin egen hastighet

Man bør också tänka på att hastigheten på kolven och hastigheten/volymen på vätskan som pressas över till reservoaren inte är detsamma på alla dämpare, eftersom kolvstången har olika diameter.

Men principen är nog densamma, att hastigheten på lägesförändringen på dämparen är det man snackar om.

Hur vart och när sedan vilken justeringsratt träder in, och vilket omfång den har, är nog helt olika från modell till modell.

Här gäller det kanske att matcha med länkage?

//K

Exakt, vad som är high och low speed är alltså olika från dämpare till dämpare, och ibland matchas brytpunkten bättre tillsammans med vissa cyklar och sämre med andra.

Håller med helt, det varierar något var gränsen mellan högfart- och lågfart går. Ang landning efter hopp och dropp så är min erfarenhet att hårdare landningar kontrolleras/bromsas upp med mer högfartskompression. I banor med bra, lutande landningar och en duktig åkare kan jag tänka mig att det faktiskt blir lågfartskompressionen som bromsar upp istället. Själv landar jag inte alltid så smutt, men det blir ofta ett bättre test av dämparens funktion. :)

En skillnad jag upplever på RP23 med Boost Valve-dämpningen mot tidigare versioner utan den är som sagt att dämparen dämpar mer i slutet av slaget, dit jag kommer just i landningar. Så (även om jag inte är säker på att det är per definition korrekt) Boost Valve upplever jag fungera ungefär som att dämparen fått lite mer högfartskompressionsdämpning, fast bara mot slutet av slaget.

Senast ändrad:
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Utan att ha räknat på
> det gissar jag att en landning från ett större
> hopp genererar betydligt högre kolvhastigheter
> än vanligt trampande.

Det är mycket felaktiga gissningar i den här tråden. Högfartsdämpningen styr hur cyckeln reagerar när man bombar över en rotmatta tex, dvs den bromsar snabba kolvhastigheter i början av slaget. Lågfartsdämpningen använder man för att styra bottom out eftersom den dämpar de lägre kolvhastigheterna i slutet av slaget som man har tex vid landning efter ett stort hopp.

Är det någon som orkar sätta sig ned och räkna ut shaftspeed vid olika typer av hinder och hastigheter eller måste jag göra det själv, så att vi får några referenser här!?

;-)

Någon med visst intresse för gymnasiefysik måste det ju finnas på forumet.

//K

Det som inte nämns som nackdel är att lufttrycket i dämpar minskar vid minskad temperatur.
Som nu när man cyklar på vintern temp i garaget +15 ute -10.

Vilket betyder att om du pumpar upp inne så får du minskad fjädereffekt efter ett tag och dämparn sjunker ihop.

Om man då ska slippa detta under cykelturen så får man ställa ut cykeln ett tag innan så den blir kall och sen fylla på med rätt tryck.
Men då måste man komma ihåg att tappa ur trycket innan man ställer in den i garaget för annars så kan man överstiga maxtrycket POFFFF.

Så det blir att mickla med detta varje cykeltur och det är inte kul.
/Ebbe

ebbeilöt skrev:
> ...
> Men då måste man komma ihåg att tappa ur
> trycket innan man ställer in den i garaget för
> annars så kan man överstiga maxtrycket POFFFF.

Känns som ett högst teoretiskt problem

perzzon skrev:
> ebbeilöt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Men då måste man komma ihåg att tappa ur
> > trycket innan man ställer in den i garaget
> för
> > annars så kan man överstiga maxtrycket
> POFFFF.
>
> Känns som ett högst teoretiskt problem

+1

Från 288 K till 263 K är en temp- (och därmed tryck-) sänkning på 8,6 %. Översatt betyder det exempelvis en ändring från 25 mm sag till 27.1 mm :)

Med reservation för bristande fysikkunskaper :)

EDIT: Mycket intressant artikel.

/Johan, som inte gillade SPV för fem öre.

Senast ändrad:
JojjeM skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > ebbeilöt skrev:
> >
>
> > -----
> > > ...
> > > Men då måste man komma ihåg att tappa ur
> > > trycket innan man ställer in den i garaget
> > för
> > > annars så kan man överstiga maxtrycket
> > POFFFF.
> >
> > Känns som ett högst teoretiskt problem
>
> +1
>
> Från 288 K till 263 K är en temp- (och därmed
> tryck-) sänkning på 8,6 %. Översatt betyder det
> exempelvis en ändring från 25 mm sag till 27.1
> mm :)
>
> Med reservation för bristande fysikkunskaper :)
>
> EDIT: Mycket intressant artikel.
>
> /Johan, som inte gillade SPV för fem öre.

Jo fast nu var det ju För-högt-tryck-vid-förvarings-problematiken som jag åsyftade

perzzon skrev:
> Jo fast nu var det ju
> För-högt-tryck-vid-förvarings-problematiken som
> jag åsyftade

OK,
Men om du inte kör hårt inomhus bör din dämpare ändå inte i närheten av de tryck den hanterar under normal användning. En dämpare värms ju också under körning.

/Johan

perzzon skrev:
> ebbeilöt skrev:
> -----
> > ...
> > Men då måste man komma ihåg att tappa ur
> > trycket innan man ställer in den i garaget
> för
> > annars så kan man överstiga maxtrycket
> POFFFF.
>
> Känns som ett högst teoretiskt problem

Nä praktiskt skillnad på 15 grader är ca 3 cm lägre när man kommer hem. Men det är klart jag har Scotts egna dämpare (slag 16,5cm) och har ju ändå kvar slaglängd.
Men jag körde med en Marzocci fram och den var helt värdelös i kallgrader, den sjönk mer än hälften.
Därför tycker jag att det borde ha nämts i artikeln. Men dämparn i testet kanske var befriad från problemet.

För så kan det vara om trycket är högt från början har haft två Marzocci och den som hade ett högt tryck som standard klarade sig riktigt bra.

Nu kör jag inte längre med luft utan fjäder fram. Totem med softfjäder och 2,5w olja på vintern 5 w på sommaren.
/Ebbe

Men läs vad det står för guds skull!

Jag ifrågasätter på intet sätt att man behöver anpassa luftmängden i dämparen till temperaturen den skall jobba i.
Däremot att det skulle bli ett problem att förvara den i rumstemp med luftmängd anpassad till minusgrader. (dvs utan att släppa ut luft efter turen)

> Men då måste man komma ihåg att tappa ur trycket innan man ställer
> in den i garaget för annars så kan man överstiga maxtrycket
> POFFFF.

Lingon skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Utan att ha räknat på
> > det gissar jag att en landning från ett
> större
> > hopp genererar betydligt högre kolvhastigheter
> > än vanligt trampande.
>
> Det är mycket felaktiga gissningar i den här
> tråden. Högfartsdämpningen styr hur cyckeln
> reagerar när man bombar över en rotmatta tex,
> dvs den bromsar snabba kolvhastigheter i början
> av slaget. Lågfartsdämpningen använder man för
> att styra bottom out eftersom den dämpar de
> lägre kolvhastigheterna i slutet av slaget som
> man har tex vid landning efter ett stort hopp.

Nu blandar du positionskänslig dämpning med hastighetskänslig dämpning, det är två olika saker. Du kan ha höga kolvhastigheter både i början och i slutet av slaget.

En vanlig shimstack känner inte skillnaden på vart i slaget du är, inte en fjäderbelastad checkvalve heller. Däremot en checkvalve som belastas av lufttrycket i piggybacken blir positionskänlig, eftersom trycket stiger ju längre in i slaget man är. Fast en kostruktion som är väldigt känslig på det skulle jag nog kalla Bottom-out resistance (eller urbottningsmotstånd för att fortsätta det svenska temat) och inte lågfartskompression.

Att man skulle använda lågfartskomp för att ställa bottom out är kanske sant på vissa dämpare, t.ex. dhx5 kanske, men då är den också notoriskt hopplös på att alla inställningarna är överlappande och påverkar varandra.

En väl fungerande lågfartskomp används för att dämpa långsamma rörelser som pedalgung och att cykeln sjunker ihop i berms och g-outs, det trodde jag de flesta var överens om.

Senast ändrad:
Det här blir bara mer och mer komplicerat. Tror jag måste överväga helstelt framöver för att undvika ångest.

Jag gillar dämpare som man kan ställa lufttryck och returdämpning på, och inget mer. Annars känns det alltid som att man kör med felinställd dämpare..

Bara en inflikning, men om man har en dämpare med låt oss säga 2,5" slaglängd och en ram med 7,5" slag, och därför har en ratio på 1:3. Borde inte navets hastighet -divideras- med 3 istället för att multipliceras med 3 för att få ut shaftspeed?

greblleM skrev:
> Bara en inflikning, men om man har en dämpare med
> låt oss säga 2,5" slaglängd och en ram med 7,5"
> slag, och därför har en ratio på 1:3. Borde
> inte navets hastighet -divideras- med 3 istället
> för att multipliceras med 3 för att få ut
> shaftspeed?

Så klart =)

Ibland går det fort när man klurar.

Hur vore det nu om någon ställde upp det och räknade så vi alla nyfikna får veta?

//K

Senast ändrad:
kebarb skrev:
> Hur vore det nu om någon ställde upp det och
> räknade så vi alla nyfikna får veta?

Ett försök till exempel:
rotmatta.JPG

"roten" är 70 mm hög och träffar enligt mätning hjulet 200 mm från hjulaxeln.

Cyklisten i exemplet bombar på i 10 m/s (36 km/h).

Detta betyder att hjulet har 0,2/10=0,02 sekunder på sig att fjädra upp maximalt då hjulaxeln passerar roten.

Höftar att däcket tar 20 mm av hindret så att 50 mm (0,05 m) återstår att ätas upp av fjädringen.

Det ger en vertikal rörelse på 0,05/0,02 = 2,5 m/s

Delat med 3 (eller var det multiplicerat :)) för länkagets utväxling så ger det en shaft speed på 0,83 m/s.

Spontant känns det väldigt lågt. Var är tankevurpan (eller är det illa valda parametrar i exemplet)?

/Johan

Hmm, det är väl en genomsnittshastighet? Det känns som att accelerationen blir en lite klurigare nöt att integrera? =)

Men nu är ju bollen i rullning! =D

Jag brukar slänga på mjuka fjädrar och vrida alla kompressionsvred till minimum och sen vrider jag returvreden till mitten. Det brukar liksom funka ganska bra för mig som gillar att ha en cykel som jobbar långt ned i slaget och som inte känner något behov av att min cykel blir mer poppig.

Ni som börjar räkna och filura, vet ni ens vad ni ska göra med siffrorna sedan - har ni något att ställa dem mot typ dynoresultat för er egen dämpare? Räcker det inte med att konstatera att hur cyklister rör sig på cykeln, undulationer samt kicken på hopp typiskt sett är lågfartskompression. Resten, dvs. rotmattor, drop, och stenbumlingar som ligger i vägen mitt på stigen typiskt sett är högfartskompression?

Högfartsreturen kontrollerar returen efter djupa kompressioner (plAT LANdnING!) medan lågfartsreturen sköter övre halvan av slaglängden (små mysiga rotmattor osv). (Rockshox har ett bra diagram i sina manualer, det ser ut som två trianglar som har sex med varandra ungefär.)

Lite förenklat, men det räcker för att man ska få ett grepp om vad man sysslar med.

Jag håller med Jomper, ju färre rattar man har att skruva på desto mindre fel blir det.

Givetvis är det fritt fram att fundera över huruvida ens inställning av lågfartsreturen påverkar när högfartskretsen öppnar ("knäet" på dämparkurvan) osv. Men, ja... Det är väl lite väl akademiskt?

Inget är för akademiskt, nu har du varit borta från Happy för länge Mårten!

Allvarligt talat så tycker jag en diskussion alltid är bra, det ger bättre förståelse för vad inställningarna gör och har man tur dödar man lite myter och marketing BS på kuppen.

Ditt exempel på hur du ställer dämparen förutsätter ju att den är tunad på ett visst sätt. Är den för mjuk i shimstacken kommer du ligga sjukt djupt i slaget och bottna hela tiden. det är väl bättre att förstå vad rattarna gör så man kan skruvatill det som man vill ha det.

Siffran 0,83m/s skulle väl jämföras med typiska kolvhastigheter vid trampning respektive plattlandning, eller?

JojjeM: Äntligen någon som gör något! En liten reservation dock för att man nog inte tar en 7cm rot helt stumt, utanförhoppningsvis jobbar lite med benen också, så kolvhastigheten blir nog föärhoppningsvis lägre än beräknat.

Jag tycker detta är intressant, eftersom man inte alls har någon referens till vad som är en högfartsrörelse eller lågfarts dito. Och vad är skillnaden, relativt, mellan de två?

Ang. Beräkningen så kan man finlira till oändligheten om man vill det. Finns massor av faktorer som inverkar. Men att gå så djupt kanske inte behövs om man endast vill se relationen.

Man kan väl anta att hastigheten initialt är som högst, och att den är nära noll vid slutet av rörelsen.

Vidare så har hjulet en cirkulär form, vilket gör att hastigheten för rörelsen över hindret kanske inte är helt linjär.

Vidare så lyfts ju även cykeln, men det kanske ingår i de 20mm som dämparen inte tar. Det är faktiskt inte så noga.

Någon som orkar ställa upp en uträkning med ett dropp från 1,5m med samma villkor? Där är det ju lättare att hitta maxhastigheten, vilket borde var fallhastigheten / 3. Sedan sjunker hastigheten tills max kompression för just denna kraft inträffar.

//K

JojjeM skrev:
> Spontant känns det väldigt lågt. Var är
> tankevurpan (eller är det illa valda parametrar i
> exemplet)?

Bra exempel. Tänk på att dämparen bara är på 35-50 mm. Med en utväxlingen på 3:1 och slaglängd på 150 mm (6") så skall dämparen komprimera 1/3 av sin slaglängd på 0,02 s. Låter som högfartskompression i mina öron.

Jag håller även med Mårten och Jomper. Svårt för en lekman som mig att omsätta uträkningen i praktiken och större risk att det blir fel med många rattar ;-)

Om man försöker höfta lite kring pedalgung:

Värst är det väl när man står och cyklar och då pratar vi låg kadens, säg 30? Fast det blir ju två ”impulser” per pedalvarv så frekvensen blir 60 rörelser per minut eller 1/s (tur va).

Om man inte tokhoppar på cykeln så är det väl rimligt att rörelsen sker mellan 25 (sagpunkten) och 50 procent av slaget. Med samma dämpare som ovan (57 mm slag?) ger det en rörelse på 0,25x0,057=0,14 m/s.

Sittande cykling bör ge en mindre rörelse med högre frekvens och en shaft speed i samma storleksordning.

Fast även detta är ju en snitthastighet. Om man antar att hastighetsvariationen följer en sinuskurva bör väl medel multipliceras med 1,41 (roten ur två) om jag inte missminner mig för att få max.

Resultatet blir då ganska nära 0,2 m/s.

Frågor på det :)

/Johan

P.S. fast i realiteten håller jag mig till den enkla skolan. Mycket nöjd med att bara kunna ställa retur på min billiga coildämpare :)

kebarb skrev:
> Någon som orkar ställa upp en uträkning med ett
> dropp från 1,5m med samma villkor?

Snarare 1,2 m men i alla fall en illustration på
:)

Jag provar igen. Formeln för hastighet vid fall är v=sqrt(2gh) vilket ger en "nedslagshastighet" på

sqrt(2x9,82x1,5)= 5,42 m/s vid 1,5 m dr0p till plAt.

Initiala (och maximala) shaft speed är då helt enkelt 5,42/3= 1,8 m/s. Snittet under kompressionen blir förenklat 1,8/2=0,9 m/s.

Resonerar man vidare och säger att åkaren är smooth och utnyttjar 80 % av sitt slag ska initiala shaft speed alltså bromsas till noll på en sträcka av 0,8x0,057 = 0,0456 m vilket betyder att max kompression nås efter 0,0456/0,9=0,051 s.

:)

/Johan

Härligt Jojje!

Sammanfattningsvis ger en rot kolvhastighet på 0,8m/s, ett droop till pLaT 1,8m/s och pedalgung ungefär 0,2m/s

Det är väl därför känsligheten över rotmattor kan bli lidande av att man skruvat på för mycket lågfartskomp.

Sen har väl du en specialcustomsuperdupertunad dämpare, det är ju den finaste formen av inställning. Det är inte alla som har sin egen dämparmek, du och proffsen!

Så kul!

Jag kan tänka mig att den säkraste av dessa uträkningar är den för dropp till platt.

Och något säger mig att det känns fel med det stora avviket mellan den och roten.

Jag tycker att avviket är åt fel håll liksom.

Men jag håller med om uträkningarna. Jag kan inte förstå vart det inte skulle stämma...

Vad händer om man tar hänsyn till att ca 50% av förändringen sker de första 6cm vid exemplet med en rot? (mjølkpaket)

//K

På något sätt tycker jag ändå det känns rätt rimligt, iaf min erfarenhet är att för mycket lågfarskompression kan göra resan rätt skakig över rotmattor, men påverkar inte landningar till platt.

Detta mest baserat på min Fox 36rc2, bara så vi vet vad vi pratar om.

kebarb skrev:
> Och något säger mig att det känns fel med det
> stora avviket mellan den och roten.

Jag håller med. Intuitivt känns det som den rörelse som är "snärtigast" och borde generera högst shaft speed...

Snittet borde vara i rätt storleksordning men jag gissar att hastigheten varierar mycket över hela rörelsen så att max kan vara ganska mycket högre.

/Johan

Men nu har ni ju inte räknat med däckvolym och däcktryck. Dämparens arbete borde ju variera rätt mycket om man har ett hårt pumpat 2.0 racedäck eller om man har ett Villepumpat 2,5 med nåt kilo gummi i.

Eller har ni räknat bort den variabeln? Eller är jag bara petig? Eller har jag missat att ni redan tagit upp det? Däcken gör ju ganska mycket för känslan.

Jojje räknade med att däcket sög upp 2cm. Det borde inte göra så stor skillnad i sammanhanget tycker jag. Variationen i hur mycket däcket komprimeras över en rot jämfört med i en landning är nog försumbar

I och för sig, men däcket reagerar ju snabbare än vad dämparen gör. Ett hårt däck kommer fortfarande att göra att en rotmatta känns stötig även om man har en rätt inställd dämpare.

Fast det har nog en minimal betydelse i kalkylerna, men mer betydelse i känslan i verkligheten. Hos verklighetens folk.

Ramgeometrin har en del med hastigheten att göra också. Den kanske har en utväxlingskurva som gör att dämparen rör sig snabbare i början av slaget (rotmattor) för att sen bromsas vid djupa slag.

Ni kan väl inte räkna på att man landar "stumt"? Tänk att landa så med en hard tail...
Har tyvär ingen ide på en bra modell för det hela. Enklast är kanske att hitta en bra film filmad från sidan och kolla bildruta för bildruta och försöka bedömma hur lång tid dämparen har på sig att komprimera.

Kom inte här och blanda in verkligheten :)

Allvarligt så ska jag se om jag kan få in lite empiri i tråden så småningom. Min kompaktkamera klarar max 240 FPS (0,00417 s mellan bildrutor) i låg upplösning. Om man kan rigga den på något bra sätt och filma dämparen under de olika momenten borde det gå att skatta kolvhastigheten skapligt.

Behöver bara dagsljus och en lastkaj :)

Exempel:

/Johan

Gällande vissa av faktorerna så kan man frånse dem om de har exakt samma förutsättningar i alla tre beräkningar.

Det som är intressant är att se dem relativt varandra, inte att få ett tal som skall stämma precis med verkligheten.

(tycker jag)

Det är mer for att avgöra vilken inställning på dämparen som används till vad, och när.

Genom att testa ett gäng dämpare och ders reglage i labmiljö kan man såklart finna ut av detta, men det kan vi ju inte idag ;-)

//K

Attans! Jag har ju filmat med en riktigt svindyr höghastighetskamera när jag plattdroppar 80cm och vräker ner för en flack och ojämn trappa som kan liknas vid en riktigt knölig rotmatta. Men nu hittar jag givetvis inte filmerna! =( Fokus var tryckmätningar i pedalerna (fotsulorna) då men jag minns att man såg hur bakdämparen syntes väldigt väl.

Hej
Jag är okunnig men vill lära mig och förstå. Jag håller på beställa cykel och har varit inställd på heldämpad cykel eftersom jag har dålig rygg och cyklar stig/terräng. Bakdämpare som är aktuell i de cyklarna är "Fox Float RP23" eller "Brain". När jag har läst artikeln blir jag tveksam till heldämpad och skulle behöva hjälp med några frågor.
Jag vill inte göra "underhåll" på ca 30 h enligt artikeln. Jag vill inte ens göra det på 60h. Jag vill kunna lämna in cykeln en gång per år för genomgång och service. Jag tävlar inte utan cyklar för att det är kul och träning.

1) vad händer om man inte rengör/byter packningar på bakdämparen mer än säg var 200-300h, blir funktionen sämre eller slutar den att funka?

2) är det samma underhållsintervall för bakdämpare med "brain" som "RP23"?

3) vad gäller framdämpare då? gäller det samma underhållsintervall och byte av packningar mm? Jag har aldrig gjort det på den Hardtail jag cyklar och märker inget sämre dämpning.

4) om jag vill vara skonsam med ryggen och törs inte satsa på Heldämpad pga ovanstående, kan en 29 Hardtail vara skonsammare än 26 för ryggen? varför?

Tacksam om någon kan svara och hjälpa mig!

Tillbaka
Topp