För den som gillar att mecka och har tålamod kanske detta kan vara intressant att känna till.
I frustration över en RP23 där all dämpning upphört gav jag mig tusan på att själv förstå hur dessa funkar och se om man kan fixa felet själv.
Använd skydglasögon om du vill göra följande !
Första nöten var att släppa ut IPV trycket (dvs trycket i kolven som är fyllt med kväve).
För detta krävds ett speciellt verktyg med en nål och manometer från Fox. Det fanns att köpa från USA.
Innan man gör detta måste luften i dämparens fjäderkammare släppas ut.
När man sticker in nålen i specialventilen på IPVn får man inte ett värde på manomentern som motsvarar trycket man hade i IPVn eftersom verktyget med nålen och manometern fylls. Men jag insåg snabbt att felet med min dämpare var att IPVn inte innehöll mycket tryck alls. Långt under de 225psi som det skulle vara enl texten på dämparen. Mha nålverktyget fyllde jag sedan IPVn med luft (inte kväve)från min vanliga dämparpump till 225psi, och dämparen funkar nu prima igen. För att göra detta krävs att man hittar ett gummi som kan ersätta den 7mm cirkulära (ca 3mm tjock) gummipuck som sitter i specialventilen där nålen sticks in på dämparen. Man kan bara sticka nålen i gummit en gång, så gummit måste bytas varje gång man gör detta. Efter diverse försök och klurande visade det sig att det finns ett prima gummi i form av en toalettspolningspacking på Fredells (den är ca 1dm i diameter och kan klippas i mindre bitar). Gummit måste vara mjukt nog för att fyllnålen skall komma igenom, och samtidigt sluta tätt när man drar ut nålen.
Detta innebär att man själv kan ändra IPV trycket i dämparen och exprimentera med vilken "boost valve" setting som funkar bäst. Egentligen behöver man inte ens ta av dämparen från cykeln för att göra detta, under förutsättning att man kommer åt med fyllverktyget beroende på hur dämparen sitter i cykeln. Glöm inte att släppa ut lufttrycket ur fjäderkammaren innan du släpper ut IPV trycket.
Nu frågar sig kanske någon hur det kan funka att ersätta kvävet som var i IPVn med luft. Jag tänkte att eftersom luft funkar för IPVn i DHX 5.0 dämpare så duger det nog åt RP23 också. Jag ser ingen större skillnad mellan dessa dämpares konstruktion som skulle tvinga kväve att användas till RP23. Jag kanske har fel och vi får väl se.. det funkar iallafall perfekt än så länge.
Det återstår att se om IPV trycket kommer läcka ut igen.
IPV fyllventilen och med gummitätningspucken syns längs ner i denna bild (hittad på nätet).
Fyllningsnålen sticks genom ett hål i skruven som syns längs ner i bilden:
Kan också rapportera att jag tog isär RP23ans dämparkrets och dess dämparkolv för att jag ville förstå hur boost valve fungerar. Där finns en möjlighet att lägga på shims och flytta runt när man väl lurat ut vilka shims som gör rebound, kompression, etc. I min dämpare satt en del shims i en icke aktiv position och kunde flyttas till stacken om man skulle vilja göra dämpningen starkare.
Boost valven i RP23 är en intrssant del. Det är två aluminiumringar som passar i varandra. Den ena pressar mot några hål i dämpar stacken och begränsar därmed mängden olja som kan passera stacken, ungefär som en shim. En o-ring gör att det finns en liten luftvolym mellan de två aluminiumringarna. Denna volym innehåller luft av atmosfärstryck. När IPV trycket ställs in komprimeras de två aluminiumringarna samman eftersom trycket i den lilla volymen mellan ringarna är lägre än IPV trycket. Den ena aluminiumringen stänger då oljehålen i stacken. När dämparen sedan utsätts för kompression öppnar boost valve och släpper olja genom stacken när trycket från oljan överstiger den kraft som pressar samman de två aluminiumringarna. Således kan man med IPV trycket (som ställs in externt) påverka när boost ventilen skall öppna inne i dämparen. smart. På så sätt har Fox skapat en dämpare som åstadkommer ungefär samma sak som DHX 5.0 utan att ha en piggy back, och de kan göra individuella inställningar av boost valve genom IPV trycket för olika länkage, ramar och vikt på cyklister. (I DHX 5.0 jobbar boost valve mot atmosfärstrycket externt eftersom mekanismen sitter i bakändan på piggy back där propedalkranen sitter).
Boost Valve är det som ser ut som ett kantigt S i mitten på bilden nedan (bild hittad på nätet):
Eftersom jag öppnat dämparen var jag tvungen att fylla den med olja och lufta den samt ställa in IPV kolven i rätt position så denna inte bottnar i något läge. Detta visade sig tyvärr vara en mer knepig process som jag inte kände mig helt nöjd med. Kan inte rekomendera någon bra metod... Det tog alldeles för lång tid att få ur luften och var väldigt kladdigt. Men jag fick ihop dämparen tillsist och har sett och förstått hur den funkar.
Red: lagt till bilder