[Artikel] Bakdämpare i allmänhet och Fox Float RP23 i synnerhet

1. Funktionen kommer definitivt att bli sämre om du inte servar dämparen mer än var 200/300h. Den kommer även att slitas snabbare. Jag gör en storservice två ggr per säsong. Sen blir det lite småpill mellan varven. Fox har generellt kortare serviceintervall än Rockshox, men jag servar båda med samma intervall. Sen beror det givetvis hur och var man kör. En dämpare som får gå hårt i skitig miljö behöver mer kärlek.

2. På B svaar jag, apelsin. Vet ej.

3. Ja, oftast är det samma serviceintervall på en gaffel som på en bakdämp förutsatt att det är samma tillverkare och liknande dämpsystem (luft eller fjäder).

4. Antagligen blir den lite bättre. Större hjul tar sig över hinder med mindre besvär och ger således en jämnare framfart. Lite mer 2smooth" om man ska använda utrikiska. Så om du inte kör allt för brötigt kan en 29er hjälpa till, men inte i samma utsträckning som en heldämpad.

Jag tycker inte att du ska vara rädd att köpa en heldämpad pga serviceintervallerna. Själv kör jag längre än de rekommenderade intervallerna mellan service och ja, det fungerar. Visst, prestanda går ner lite och dämparen blir lite mer okänslig, men den slutar inte fungera. Du kommer förmodligen undan med att lämna in den på service en gång per år.

En 29"-HT kommer inte vara i närheten av samma komfort/förlåtande som en heldämpad ger dig. Har du problem med ryggen tycker jag helt klart du ska köpa heldämpat.

Branschen träffas nu i Taipei och det har läckt ut lite färska rykten inför 2013:

On the shock side, Fox has renamed its RP23 damper CTD (Climb, Trail, Descend) and made several tweaks to the shock. The DU eyelet bushings will be replaced with Igus bushings that, I'm told, have less friction and last longer. Fox also revised the air sleeves and there now will be separate sleeves for all shock volumes (larger sleeves will thread into a larger caps). The change is mostly cosmetic and should make the larger XV sleeves look less goofy since they no longer will have to bulge in the middle. On the downside, riders no longer will be able to swap air sleeves. Finally, Fox has revised the IFP (independent floating piston) pressures on its new shocks.
Källa: http://www.mountainbike.com/mountai...3-mountain-bike-gear-news-and-rumors?page=0,2

Intressant att Fox väljer IGUS-bussningar precis som Banshee kör på t ex Spitfire. Olika diameter på luftburkens "lock"/övre delen av dämparen verkar dock bara dumt i mina öron.

När vi ändå är inne på RP23, hur allvarligt är det med genomslag? Hur mycket smällar tål den liksom?

Sedan funderar jag över inställeningen. Enligt Fox så tycker de att man ska ha sag på 25% max vilket jag hade i helgen och jag hade noll fäste, det kändes alldeles för stelt. Hur gör ni andra, följer ni rekomendationerna eller har ni större/mindre sag?

Mvh
Freddo

Har beställt en vit monarch å hoppas på underverk. Hade rp förr å den fungerade mycket bra å klarade mycket tuff körning.

Kanske är så, mitt däcktryck var inte optimalt efter en punktering. Men jag tyckte att den krängde lite väl mycket på grusvägarna utför.

/Freddo

Jo, däcktrycket var för högt. Det är jag säker på. Trodde kanske inte att skillnaden skulle vara så enorm. Strax innan start höjde jag trycket i dämparen för att jag var lite skraj att det skulle slå igenom och jag är lite orolig att det pajjar då. Dock gav det rätt sag när jag mätte efteråt.

Att däcket blev så hårt är väl mest för att jag inte testat mig fram ordentligt utan bara höftat till lite och efter punkteringen tänkte jag naturligtvis att jag haft i för lite. Punkteringen kom redan innan singeltracken så jag tog ju i lite extra så det skulla hålla inne på skogen. Resultatet blev att jag hade det snorhalt överallt på banan. Så här i efterhand så hade jag kanske mest bara otur vad det gäller punkteringen.

Så det blev en rätt sur bakläxa som jag nu sitter och gör för att inte få samma problem igen.

Mvh
Freddo

Ok, jag väger ca 105 pannor och hade ca 3bar i bakdäcket från början. Fick punktis och ökade trycket till fyra. Så här i efterhand framstår punkteringen som lite otur bara för enligt en guide från Schwalbe så är ett riktvärde 2,9bar för min kroppsvikt. Fyra gick inte alls hur som haver...

Mvh
Freddo

För den som gillar att mecka och har tålamod kanske detta kan vara intressant att känna till.

I frustration över en RP23 där all dämpning upphört gav jag mig tusan på att själv förstå hur dessa funkar och se om man kan fixa felet själv.

Använd skydglasögon om du vill göra följande !

Första nöten var att släppa ut IPV trycket (dvs trycket i kolven som är fyllt med kväve).
För detta krävds ett speciellt verktyg med en nål och manometer från Fox. Det fanns att köpa från USA.
Innan man gör detta måste luften i dämparens fjäderkammare släppas ut.
När man sticker in nålen i specialventilen på IPVn får man inte ett värde på manomentern som motsvarar trycket man hade i IPVn eftersom verktyget med nålen och manometern fylls. Men jag insåg snabbt att felet med min dämpare var att IPVn inte innehöll mycket tryck alls. Långt under de 225psi som det skulle vara enl texten på dämparen. Mha nålverktyget fyllde jag sedan IPVn med luft (inte kväve)från min vanliga dämparpump till 225psi, och dämparen funkar nu prima igen. För att göra detta krävs att man hittar ett gummi som kan ersätta den 7mm cirkulära (ca 3mm tjock) gummipuck som sitter i specialventilen där nålen sticks in på dämparen. Man kan bara sticka nålen i gummit en gång, så gummit måste bytas varje gång man gör detta. Efter diverse försök och klurande visade det sig att det finns ett prima gummi i form av en toalettspolningspacking på Fredells (den är ca 1dm i diameter och kan klippas i mindre bitar). Gummit måste vara mjukt nog för att fyllnålen skall komma igenom, och samtidigt sluta tätt när man drar ut nålen.

Detta innebär att man själv kan ändra IPV trycket i dämparen och exprimentera med vilken "boost valve" setting som funkar bäst. Egentligen behöver man inte ens ta av dämparen från cykeln för att göra detta, under förutsättning att man kommer åt med fyllverktyget beroende på hur dämparen sitter i cykeln. Glöm inte att släppa ut lufttrycket ur fjäderkammaren innan du släpper ut IPV trycket.

Nu frågar sig kanske någon hur det kan funka att ersätta kvävet som var i IPVn med luft. Jag tänkte att eftersom luft funkar för IPVn i DHX 5.0 dämpare så duger det nog åt RP23 också. Jag ser ingen större skillnad mellan dessa dämpares konstruktion som skulle tvinga kväve att användas till RP23. Jag kanske har fel och vi får väl se.. det funkar iallafall perfekt än så länge.

Det återstår att se om IPV trycket kommer läcka ut igen.

IPV fyllventilen och med gummitätningspucken syns längs ner i denna bild (hittad på nätet).
rp23internalpicture4.jpg

Fyllningsnålen sticks genom ett hål i skruven som syns längs ner i bilden:

Kan också rapportera att jag tog isär RP23ans dämparkrets och dess dämparkolv för att jag ville förstå hur boost valve fungerar. Där finns en möjlighet att lägga på shims och flytta runt när man väl lurat ut vilka shims som gör rebound, kompression, etc. I min dämpare satt en del shims i en icke aktiv position och kunde flyttas till stacken om man skulle vilja göra dämpningen starkare.

Boost valven i RP23 är en intrssant del. Det är två aluminiumringar som passar i varandra. Den ena pressar mot några hål i dämpar stacken och begränsar därmed mängden olja som kan passera stacken, ungefär som en shim. En o-ring gör att det finns en liten luftvolym mellan de två aluminiumringarna. Denna volym innehåller luft av atmosfärstryck. När IPV trycket ställs in komprimeras de två aluminiumringarna samman eftersom trycket i den lilla volymen mellan ringarna är lägre än IPV trycket. Den ena aluminiumringen stänger då oljehålen i stacken. När dämparen sedan utsätts för kompression öppnar boost valve och släpper olja genom stacken när trycket från oljan överstiger den kraft som pressar samman de två aluminiumringarna. Således kan man med IPV trycket (som ställs in externt) påverka när boost ventilen skall öppna inne i dämparen. smart. På så sätt har Fox skapat en dämpare som åstadkommer ungefär samma sak som DHX 5.0 utan att ha en piggy back, och de kan göra individuella inställningar av boost valve genom IPV trycket för olika länkage, ramar och vikt på cyklister. (I DHX 5.0 jobbar boost valve mot atmosfärstrycket externt eftersom mekanismen sitter i bakändan på piggy back där propedalkranen sitter).

Boost Valve är det som ser ut som ett kantigt S i mitten på bilden nedan (bild hittad på nätet):

rp23internalpicture3.jpg

Eftersom jag öppnat dämparen var jag tvungen att fylla den med olja och lufta den samt ställa in IPV kolven i rätt position så denna inte bottnar i något läge. Detta visade sig tyvärr vara en mer knepig process som jag inte kände mig helt nöjd med. Kan inte rekomendera någon bra metod... Det tog alldeles för lång tid att få ur luften och var väldigt kladdigt. Men jag fick ihop dämparen tillsist och har sett och förstått hur den funkar.

Red: lagt till bilder

Senast ändrad:
Kul att få veta hur tex boost valve funkar
, ibland får man känslan att det sånt där bara är marknadssnack så bra med lite hårda fakta..
Beträffande kväve istället för luft så gissar jag på att man är rädd för att vattnet i luften skall kondensera ut och frysa vid såpass högt tryck.

TK skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att få veta hur tex boost valve funkar
> , ibland får man känslan att det sånt där bara
> är marknadssnack så bra med lite hårda fakta..
> Beträffande kväve istället för luft så gissar
> jag på att man är rädd för att vattnet i
> luften skall kondensera ut och frysa vid såpass
> högt tryck.

Jo, högprestanda dämpare till motorcyklar etc är fyllda med kväve av fuktskälet, men jag undrar varför is inte blir ett problem i en DHX 5.0 som ju har luft i IPVn, eller varför is inte blir ett problem i huvudkammaren på en RP23 där det kan vara ännu högre tryck (luft) under kompressionen av dämparen. Jag misstänker att ett annat skäl att använda kväve är att det är enkelt att fylla med kväve i fabriken till ett förinställt tryck på en regulator i den existerande produktionslinan. Fox tillverkar ju inte bara cykeldämpare utan även dämpare till snöskotrar, motorcyklar och bilar där tryck, hastigheter och vikter är mycket högre. De använder säkert samma produktionsverktyg för alla förfyllda dämpare och därför blev det kväve även för RP23 cykeldämpare även om det egentligen inte behövs. Sedan kanske det kan skrämma meckare om man kan säga "fylld med livsfarligt kväve under högt explosivt tryck.. skicka alltid till Fox för service och inställning..".

Vore kul om någon kunde förklara tekniskt varför det skulle krävas kväve i en RP23 men inte i en DHX 5.0.

Jag får väl se om det blir kondensis i IPV kammaren, men jag har inte märkt något än.. hur skulle man märka det föresten ?

TK skrev:
> Beträffande kväve istället för luft så gissar
> jag på att man är rädd för att vattnet i
> luften skall kondensera ut och frysa vid såpass
> högt tryck.

Men är det inte tvärtom, att fryspunkten sjunker vid högt tryck?

Riktigt kul läsning hur som helst, Viktor2. Imponerad av kunskapsnivån på dina mek. Tack!

Borde det inte gå o borra/gänga/montera en bilventilsats istället för plastnålsjoxet!
Det kanske inte finns tillräckligt med gods?

Ubu skrev:
> TK skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> Men är det inte tvärtom, att fryspunkten sjunker
> vid högt tryck?
>

Nja, jag tror nog att risken för is i dämpare snarare har att göra med storleken på tryckändringen (tryckminskning) som uppstår när dämparen expanderar och över hur kort tid denna tryckminskning sker utan att temperaturändringen i gasen kan ledas bort till omgivningen, dvs om det är ett relativt långsamt förlopp med god värmeledning så blir det ingen is vid tryckminskning även om luften innehåller lite fukt. Skulle det bli is i ett snabbt expansionsskede så blir det åter vatten och sedan gas igen när dämparen komprimeras och tryck och temperatur stiger.

ErikH skrev:
> Borde det inte gå o borra/gänga/montera en
> bilventilsats istället för plastnålsjoxet!
> Det kanske inte finns tillräckligt med gods?

Bra ide ! Det skulle nog funka. Det såg ut att vara någon tumgänga där IPV ventilen och gummipucken sitter. Den kanske man kan gänga om.

En nackdel blir att när man skall ta av luftkammaren för att göra service på packningarna så måste man gänga av denna bilventil för luftkammaren kommer inte kunna passera över. Som det är nu kan man ju ta av luftkammaren utan att skruva ur IPV fyllventilen.

Men det skulle ju helt klart bli enklare att exprimentera med IPV tryck utan att behöva mecka med nålfyllverktyget och göra nya gummipuckar varje gång. Man skulle ju kunna pumpa och testa under en cykelrunda om man har en bilventil där istället.

Intressant, gissar att man inte kan köpa dessa gummipuckar som reservdel från fox då dom inte vill att man är sär och joxar....

5/16x24 har jag för mig att det är i det hålet.

Fox kommer inte sälja dig gummipuckarna nej.

Här kommer en bild på gummipuckar till fyllventilen.
P1010982.JPG

Den tuffsiga till vänster är min hemmagjord puck och de två till höger från Fox (man kan se nålsticket i mitten, så den är förbrukad). Eftersom pucken placeras i ett hål och insexskruven spänns över pucken så behöver pucken inte vara helt perfekt. När man drar åt så fyller pucken ut utrymmet även om pucken är lite orund. Man skall inte dra åt skruven för hårt eftersom gummit kan spricka. Efter några försök får man kläm på det.

Toalettpacking som nu finns i min dämpartoolkit:
P1010983.JPG

Är lite fundersam på hur man ska mäta längden på Fox RP23, på min nuvarande Fox RP23 dämpare finns ett litet klistermärke som det står 200 på, men mäter man ögonen (bulthålen) center till center så är det 190mm.

Ser man noga på dom här Fox dämparna så verkar dom vara 165mm, men har ett 175 klistermärke.
http://www.pinkbike.com/news/Long-term-review-Fox-2012-Factory-Float-RP23.html

Vad är logiken? Klistermärke - 10mm = din dämparlängd? hur mäter man rätt?

Hur vet man vad ens dämpare har för slaglängd (stroke)?

Ska ha dämparen till en Radon Skeen ram är det nån som vet den rätta längden/slaglängden?

Okej, efter lite googlande så kom jag fram till att nummern 175, 200, 300... anger hur mycket Boost Valve pressure som finns i dämparen och hade tydligen inget att göra me längden :) Verkar nog som att jag ska ha en 190/51 till min Radon Skeen ram.

ZXNinja skrev:
> Är lite fundersam på hur man ska mäta längden
> på Fox RP23, på min nuvarande Fox RP23 dämpare
> finns ett litet klistermärke som det står 200
> på, men mäter man ögonen (bulthålen) center
> till center så är det 190mm.
>
> Ser man noga på dom här Fox dämparna så verkar
> dom vara 165mm, men har ett 175 klistermärke.
> http://www.pinkbike.com/news/Long-term-review-Fox-
> 2012-Factory-Float-RP23.html
>
> Vad är logiken? Klistermärke - 10mm = din
> dämparlängd? hur mäter man rätt?
>
> Hur vet man vad ens dämpare har för slaglängd
> (stroke)?
>
> Ska ha dämparen till en Radon Skeen ram är det
> nån som vet den rätta längden/slaglängden?

klistermärket är nog boost valve trycket och inte dämparens längd.

Standardmåtten är:
Length / Travel
5.50 x 1.00
6.00 x 1.25
6.50 x 1.50
7.50 x 2.00
7.875 x 2.00
7.875 x 2.25
det är tum så du får multiplicera med 2.54

Fox gör avvikande varianter till en del cyklar. Tex har Cannondale Rush en dämpare som är 190x45mm istället för standard 190x51mm (7.5x2.0 tum). Ibland kan man hitta sådana avvikande dämpare på e-bay, annars får man beställa via tillverkaren av cykeln.

Om dämparen sitter i en cykel så är det enkelt att mäta upp travel. Släpp ut luften ur airchamber och komprimera dämparen fullt. Mät travel mot o-ringen som sitter på kolven.

Stok skrev:
> Angående kvävgas och luft tror jag på denna
> post av JT:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1312177/13124
> 36#msg-1312436
> Den kvävgas på tub jag kommit i kontakt med var
> specad till <10 ppm vatten, dvs. hyggligt torr.

Jo, fukten är sannolikt orsaken men torkad luft borde ju vara billigare med samma egenskaper. Det kan också bero på att kväve har lägre kompressibilitet vilket gör den stummare att komprimera men om det är bra eller dåligt i detta fall vet jag inte?

TK skrev:
> Stok skrev:
> Det
> kan också bero på att kväve har lägre
> kompressibilitet vilket gör den stummare att
> komprimera men om det är bra eller dåligt i
> detta fall vet jag inte?

När dämpare komprimeras ökar trycket i IPV kammaren. Om jag förstår dig rätt borde trycket blir högre i IPVn när dämparen komprimeras om man har kväve i IPV jämfört med luft, eftersom kväve är mindre komprimerbart, eller ?

En sak som jag inte får ihop logiskt med boost valvens funktion i RP23 är följande:
Det finns en tröskel vid vilken boost valve öppnar för olja att flöda igenom stacken. Boost valve öppnar när tryck från flödande olja är tillräckligt stort, dvs när hastigheten på dämparens kompression överstiger ett visst värde. Denna öppningströskel för boost valve bestäms av hur mycket tryck det finns i IPV. Trycket i IPV är en statisk del (det som ställs in med nålverktyget) + en tryckökning som beror på hur mycket dämparen är komprimerad. När dämparen är komprimerad till halva travel borde IPV trycket vara ungefär det dubbla (halva volymen i IPV) jämfört med när ingen sitter på cykeln. Boost valve blir således svårare att öppna ju mer dämparen är komprimerad, dvs propedaleffekten ökar med kompressionen av dämparen.
Men propedal vill man väl ha när man sitter och trampar uppför en backe (dvs vid lite dämparkomprimering), och inte när dämparen komprimeras mycket tex vid en landning, eller tänker jag fel någonstans ? Är propedal även ett bottom out skydd och skall därför öka när dämparen komprimeras ?

Om kväve är svårare att komprimera jämfört med luft så borde denna effekt (mer propedal vid komprimering) dessutom bli ännu större med kväve.

Klurigt..

Viktor2 skrev:
> TK skrev:
> -----
> > Stok skrev:
> >
>
> > Det
> > kan också bero på att kväve har lägre
> > kompressibilitet vilket gör den stummare att
> > komprimera men om det är bra eller dåligt i
> > detta fall vet jag inte?
>
>
> När dämpare komprimeras ökar trycket i IPV
> kammaren. Om jag förstår dig rätt borde trycket
> blir högre i IPVn när dämparen komprimeras om
> man har kväve i IPV jämfört med luft, eftersom
> kväve är mindre komprimerbart, eller ?
>
> En sak som jag inte får ihop logiskt med boost
> valvens funktion i RP23 är följande:
> Det finns en tröskel vid vilken boost valve
> öppnar för olja att flöda igenom stacken. Boost
> valve öppnar när tryck från flödande olja är
> tillräckligt stort, dvs när hastigheten på
> dämparens kompression överstiger ett visst
> värde. Denna öppningströskel för boost valve
> bestäms av hur mycket tryck det finns i IPV.
> Trycket i IPV är en statisk del (det som ställs
> in med nålverktyget) + en tryckökning som beror
> på hur mycket dämparen är komprimerad. När
> dämparen är komprimerad till halva travel borde
> IPV trycket vara ungefär det dubbla (halva
> volymen i IPV) jämfört med när ingen sitter på
> cykeln. Boost valve blir således svårare att
> öppna ju mer dämparen är komprimerad, dvs
> propedaleffekten ökar med kompressionen av
> dämparen.
> Men propedal vill man väl ha när man sitter och
> trampar uppför en backe (dvs vid lite
> dämparkomprimering), och inte när dämparen
> komprimeras mycket tex vid en landning, eller
> tänker jag fel någonstans ? Är propedal även
> ett bottom out skydd och skall därför öka när
> dämparen komprimeras ?
>
> Om kväve är svårare att komprimera jämfört
> med luft så borde denna effekt (mer propedal vid
> komprimering) dessutom bli ännu större med
> kväve.
>
> Klurigt..

Jo, det är så jag menar, kväve är något stummare men det rör sig om någon eller några procent vid dom här trycken så du kan nog bortse från detta. Luft funkar nog precis lika bra som rent kväve om den är någorlunda torr.
Propedal är väl ett marknadsnamn för lågfartskompression om jag fattat det rätt och den bör ju vara fullt öppen vid exempelvis en landning.

Om jag minns rätt så är kväve temp/tryck neutralt. Luft ökar i tryck vid högre temp, det gör inte nitrogen/kväve.

Serenyeti skrev:
> Om jag minns rätt så är kväve temp/tryck
> neutralt. Luft ökar i tryck vid högre temp, det
> gör inte nitrogen/kväve.

Nja, du minns nog inte rätt. Wikipedia har en sida om "ideala gaslagen" som man kan läsa om man är intresserad, men kontentan är att en ideal gas (vilket både luft och kväve borde vara vid de tryck och temperaturer det handlar om) alltid ökar i tryck proportionellt mot temperaturen i Kelvin.

Men jag har en annan teori om varför man ska ha kväve. Det kan ju vara fukt-innehållet som några varit inne på tidigare, men i så fall skulle man ju kunna ta "torkad" luft precis som när man fyller dyktuber. Men luft innehåller syre, och syre oxiderar saker. Oxidationen är, tror jag, proportionell mot trycket, så saker kommer slitas fortare med luft istället för kväve. Det är i alla fall därför man fyller kväve i flygplansdäck, det ökar livslängden på däcken.

Preacher skrev:
> Kan personligen rekommendera denna för att fylla
> på med:
> http://www.ebay.com/itm/NITROGEN-FILL-ADAPTER-W-MO
> TION-PRO-NITROGEN-NEEDLE-08-0075-FOR-FOX-OHLINS-/1
> 50980835111?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item23
> 2728b727&vxp=mtr&_uhb=1
>
> Motion Pros variant kan man byta nål på, till
> skillnad mot Fox Safety Needle som är
> fastlimmad.
> Ersättningsnålar går lätt att få tag på i
> Sverige.

Jag köpte först detta verktyg eftersom det var billigare än foxverktyget, men tyvärr fick jag inte det att funka.. nålen böjde sig på första försöket när jag skulle pressa nålen genom gummipucken. Kanske var det bara otur eller klantighet, men nålen är helt exponerad 2cm och kan vika sig när man skall trycka den genom gummit. Foxverktyget har en styrning av nålen längst fram så man för gradvis ut nålen ur vektyget samtidigt som man trycker nålen genom gummit. Därför är det ingen del av nålen som är exponerad och den kan därigenom inte vika sig. Men du har nog rätt, man kan inte byta nålen på foxverktyget utan måste nog byta hela vektyget om något skulle gå snett.

Coolt att gummipuckarna finns att köpa och de var ju inte dyra heller !
Synd att det inte finns någon som säljer fox cykeldämpardelar på samma sätt som offroad engineering siten... vilket utbud av delar för allt utom cykeldämpare !

Fyller du IPV med kväve eller luft ?

Det är en vanesak med nålen, ersättningsnålar är så billiga och Foxverktyget är så dyrt att det är värt att använda Motion Pro-verktyget IMHO.

Jag har Foxverktyget med men har lyckats få den nålen krokig efter mycket bruk. Det är rätt så keff att den är fastlimmad och hela verktyget går i soporna den dagen den ger sig. Om man inte orkar mecka ihop någon egen lösning då.

Fox håller hårt i sin cykeldel jämf. med motorsidan. Kan tänka mig en rad anledningar men vi lämnar det därhän.

Fyller med kväve om laddad tub finns att tillgå, annars luft.

Edit: stavning.

Senast ändrad:
Kit som Preacher visar funker bra - och nål är vanligt som man köpa från apoteket.
Dom kan vara lite "kinkig" om man knallar in och vill köpa - så tar med din "works", adapter, dämper pump, och bakdämpare ( inte sked, zippo, hos vidare!!!). och dom brukar vara hjälpsam!

Viktor - tänk att man kan köpa nål i olika längd och diamter, att hitt aen som passar bra är viktig. Och jag har ett ihålig insexnyckel - sätt i grubbskruv som håller gas-puck, tryck i nål, spänn lite, släpp gas-charge, och spänn upp skruv medans man tar bort nål.

Kan pro-pedal funktionen lägga av?
Har en RP23 där jag inte tycker mig känna någon nämnvärd skillnad på lägena.
Eller kan detta ha med kvävekammaren att göra?

Btw, O-ring på metervara skulle säkert gå att använda till tätningspuckar, finns i alla
möjliga dimensioner och material.

Locksmith skrev:
> Kan pro-pedal funktionen lägga av?
> Har en RP23 där jag inte tycker mig känna någon
> nämnvärd skillnad på lägena.
> Eller kan detta ha med kvävekammaren att göra?
>
> Btw, O-ring på metervara skulle säkert gå att
> använda till tätningspuckar, finns i alla
> möjliga dimensioner och material.

Har din RP23 boost valve ? Om ja då kan det bero på för lågt eller inget IPV tryck. Så var det på den dämparen jag hade problem med och det fixades genom att fylla tryck i IPV som jag beskrev ovan.

Om dämparen har för lågt IPV tryck så öppnar boostvalve för tidigt, ev är den öppen hela tiden, och då passerar förmodligen all olja genom boostvalven istället för att tvingas genom det hål som reglerar propedalinställningarna (det är en nålventil som regleras från propedalkranen). Vad jag kan förstå så funkar boostvalve och propedalnålventilen paralellt i oljefödet, dvs oljan går antingen genom den ena eller den andra beroende på vad som är lättast.

Om din dämpare är en tidigare version av RP23 och inte har boostvalve så är det något annat som är fel. (För lågt IPV tryck är ändå ett problem med dessa dämpare men med lite andra symptom, kavitation, luft i oljan, etc).

Vissa RP23 har väldigt liten känsla av propedal tycker jag. När man vrider på inställningen medans man cyklar verkar det inte vara någon större skillnad tycker man.. Om man då testar att komprimera dämparen i stillastående genom att sitta på sadeln och sätta mer eller mindre vikt på sadeln samtidigt som man vrider på propedalinställingen så kan man oftast ändå känna en skíllnad just när det blå propedalvredet går från ett läge till ett annat.

Dr.Spoke skrev:
> Kit som Preacher visar funker bra - och nål är
> vanligt som man köpa från apoteket.
> Dom kan vara lite "kinkig" om man knallar in och
> vill köpa - så tar med din "works", adapter,
> dämper pump, och bakdämpare ( inte sked, zippo,
> hos vidare!!!). och dom brukar vara hjälpsam!
>
> Viktor - tänk att man kan köpa nål i olika
> längd och diamter, att hitt aen som passar bra
> är viktig. Och jag har ett ihålig insexnyckel -
> sätt i grubbskruv som håller gas-puck, tryck i
> nål, spänn lite, släpp gas-charge, och spänn
> upp skruv medans man tar bort nål.

Tack för bra tips ! Då kan jag laga det verktyg (ej Fox) där nålen pajat.
(och jag får väl komma ihåga att ta med rätt grejor till apoteket om jag behöver nya kanlyler då..)
Var får man tag på en ihålig insexnyckel ??

Hur funkar det nu med låg/hög volyms sleevsen till rp23/dhx air. Går det att byta själv på en 2012 dämpare?

Viktor - Ihålid insex! Mjukglödga(?) ett insex, sen borra hål. Enklast i svarv, men går i pelborr. Sen värma behandlar efter - gul/glashård. Man kan använd ett litet nyckel på den, men enlare att svets ett litet handtag/stift på den.

VO2max - Hög volyms sleeve ger ett mindre progressiv "springrate" - lättare att använd hela slaglängd för samma förspänning/tryck. Inte alltid ett bra grej, men kan vara, beroende på länkage på ram. Lätt att byta själv - följa instruktion för "air-sleeve service" men montera nya Air-can. Kolla att det finns plats innan man köpa - ca. 900:-

Tillbaka
Topp