[Artikel] - Bengt siar om 2016

Aron

Inventarie
Då är 2015 till ända, för att kunna blicka framåt måste man nog summera det som varit. Det gångna 2015 var ett spännande år för mountainbikecyklister. Men också ett lite frustrerande år. Nya navstandarder, vevlagerbredder och däckstorlekar har skapat svallvågor av känslor över hela cykelinternet. Om foruminlägg var röstmeddelanden skulle nog världens cykelforumsmoderatorer blivit döva av avgrundsvrålen från frustrerade internetcyklister.

Läs spådomen: http://happymtb.org/2016/01/03/bengt-siar-om-2016/

Senast ändrad:
Väl formulerat även om jag hade hoppats på att Bengt skulle dragit upp någon färsk ny hjulstandard som skulle följa...
Typ 28+ för att hamna mitt i mellan mellanmjölk o traktorhjulen :D

Problemet med elcyklar som jag har är när man stöter på människor som verkligen inte är "cyklister" men skaffat en "cykel" som du inte behöver trampa för att ta dig fram på och den har en topphastiget på över 70-90km/h. När dessa tar ut sin "mtb" får alla vi andra dåligt rykte.

johnny_c skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet med elcyklar som jag har är när man
> stöter på människor som verkligen inte är
> "cyklister" men skaffat en "cykel" som du inte
> behöver trampa för att ta dig fram på och den
> har en topphastiget på över 70-90km/h. När
> dessa tar ut sin "mtb" får alla vi andra dåligt
> rykte.

Fast då är det ju ingen elcykel utan en otypgodkänd MC.

Hasse#7 skrev:
> Bra skrivet och relevant. Siarpoäng och sunt
> förnuft.

What he said! :-D

Rattnalle skrev:
>
> Fast då är det ju ingen elcykel utan en
> otypgodkänd MC.

Nähä! Du skämtar!?! Men det ändrar ju allt. Nästa gång jag stöter på en i Änggården skall jag inte alls bli lika upprörd då.

Skämt åsido.
Fanns ju en anledning till mina "" "" tecken.

Det säljs fortfarande såkallade "elcyklar" som går på tok för fort hos cykelhandlare och webbsidor. Har pratat med flera som inte är medvetna om lagen eller bara struntar i den.
Det kommer om vi har otur att medföra att vi vanliga cyklister får ännu sämre rykte.

johnny_c skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fast då är det ju ingen elcykel utan en
> > otypgodkänd MC.
>
>
> Nähä! Du skämtar!?! Men det ändrar ju allt.
> Nästa gång jag stöter på en i Änggården
> skall jag inte alls bli lika upprörd då.
>
> Skämt åsido.
> Fanns ju en anledning till mina "" "" tecken.
>
> Det säljs fortfarande såkallade "elcyklar" som
> går på tok för fort hos cykelhandlare och
> webbsidor. Har pratat med flera som inte är
> medvetna om lagen eller bara struntar i den.
> Det kommer om vi har otur att medföra att vi
> vanliga cyklister får ännu sämre rykte.

Jo. Det är ett förbannat otyg som måste bekämpas på alla arenor man kan bekämpa eländet. Prata med dina politiska företrädare så att de åtminstonne reglerar marknaden och inför krav på hjälm, förarbevis, trafikförsäkring, regskylt och årliga besiktningar. Samt att polisen börjar jaga beståndet ute på vägarna som de gjorde mot mopeder på 70 och 80 talet.

Prata med naturvårdeverket så att de verkar för totalförbud för elfordon i naturen - med möjlighet till dispens från länsstyrelsen med läkaryutlåtande.

Ställ också krav på att sjukvården särredovisar "olyckor" med el-fordon. Sätt någon duktig trafiksäkerhetsforskare på att analysera datat. Misstanken är att elfordonen står för en orimligt stor del av olyckorna med personskador mht. Körda persontransportkilometer.

Ställ krav på CE-märkning och typgodkännande av batterier och elsystem på elfordon så vi slipper fler bränder när dåligt konstruerade batterier börjar brinna

johnny_c skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> >
> > Fast då är det ju ingen elcykel utan en
> > otypgodkänd MC.
>
>
> Nähä! Du skämtar!?! Men det ändrar ju allt.
> Nästa gång jag stöter på en i Änggården
> skall jag inte alls bli lika upprörd då.
>
> Skämt åsido.
> Fanns ju en anledning till mina "" "" tecken.
>
> Det säljs fortfarande såkallade "elcyklar" som
> går på tok för fort hos cykelhandlare och
> webbsidor. Har pratat med flera som inte är
> medvetna om lagen eller bara struntar i den.
> Det kommer om vi har otur att medföra att vi
> vanliga cyklister får ännu sämre rykte.

Tyvärr tror jag du har rätt.

2015 återvände jag till RC-flyg-hobbyn och insåg till min förskräckelse att "drönarna" ställt till med massa kontroverser liksom nya regler och begränsningar. Det som för tio år sedan krävde mycket träning och ännu mer pengar att bemästra kan nu köpas i närmsta leksaksaffär och flygas en stund senare.

Farhågorna för elcyklar låter lite lika men jag tror att för cykling i trafik kan "samhället" hantera det. Skogscyklingen kan absolut få samma problem som RC-hobbyn om det tillkommer en ny kategori som flåkör i skogarna. Kraften hos en-två elitcyklister utan erfarenheterna som lett dit liknar lite förmågan att flyga utan att ha behövt lära sig.

Det misstag man gjort i många modellflygklubbar och förbund är att inte bjuda in drönarflygarna utan istället titta snett på verksamheten och vara dryg eller rent negativ. Både i EU och USA har det lett till stora problem då ny lagstiftning slagit hårt mot den verksamhet som skötts problemfritt i decennier.

Vi är mitt uppe i att göra exakt samma misstag vad gäller elcyklar. De kommer inte försvinna och de kommer gradvis komma ut i skogarna. Tyskland ligger några år före oss och där är det rejält infekterat.

Mitt förslag: Happy grupptestar elcykel och därefter grupptestar el-mtb. I vanlig ordning ett seriöst test och med cyklar som kan tänkas köpas av "nybörjar-el-cyklist". Det kommer dra till sig köpare som googlar. Stoppa in lite diskret undervisning i testet för att iaf plantera tanken i ev köpares huvud att det finns lite att tänka på innan man pendlar eller ger sig ut i skogen.

Att elcyklar upprör är väl inget att förvånas över, det förändrar ju hela spelplanen i grunden om vi ska betrakta en elcykel som en cykel. Här blir också skillnaden mellan lvg och mtb tydlig. Lvg har en konservativ tradition, alla nyheter betraktas med skepsis tills motsatsen bevisats 100 ggr. Mtb-sidan är mer 'välkomna alla nyheter, det är väl kul med ännu en pryttel, åh va kul det är med teknik, gör väl inget att det är 4 ggr så dyrt'.

Vi har även historiska paralleller som kan inge lite oro. På 40-talet var cykelsemester nåt som helt vanligt folk gjorde. På 50-talet kom påhängsmotorn och snart nog mopeden. Det tog död på cykelsemestrarna och cyklandet som folkrörelse. Det blev snart löjligt att vardagscykla, de blev bakåtsträvare som var för snåla eller som inte hade råd med det nya, det som var framtiden: att inte behöva anstränga sig, att inte behöva anlända till arbetet svettig och rosenkindad. Och den egna bilen hägrade bakom hörnet.

Ingen tror väl att det blir en exakt upprepning av 50-talet men precis som påhängsmotorn då så är elassisten nu en jätteförändring som förändrar spelplanen i grunden för vardagscykling och självtransport. Riktigt hur är det ingen som kan säga idag. Time will tell. Men det blir knappast nåt som jag kommer att stå och applådera helhjärtat åt.

Jag är fortfarande ganska övertygad om att man skulle kunna fånga upp den här elmotorcykelgrejen med att ha banor som ligger hyfsat bonära men som slipper ljudet och avgaserna från bensindriven cross och enduro. På nuvarande banor får man bara köra vissa tider och dagar. Kanske kan skogselmotorcyklisterna få tider som ligger utanför förbränningsmotortiderna. Känns ju för övrigt inte jätteavlägset med poliser på elmotorcyklar både i stadstrafik och skog. Det gäller att hitta balansen för folk vill göra saker som är roliga. Bättre ge säkra förutsättningar än bara förbanna det hela.

Bra elcyklar
Elcyklar med eldrift upp till 25km/h på cykelbana och vägar

Dåliga elcyklar
Elcyklar med eldrift över 25km/h
Elcyklar i skogen

Elcyklars existens tror jag många tycker är okej, men inte att de kallas cyklar och utnyttjar de "privilegier" som vanliga pedaldrivna cyklar har. Som det ser ut nu så får vi ta konsekvenserna av de problem som elcyklarna (och deras cyklister) orsakar.

Det är redan olagligt att köra MC i skogen. Några fåntrattar kommer inte att fatta det. Precis som med otillåten cross och endurokörning idag.

Likaså är det redan krav på att mopeder och MC ska vara registrerade och att hjälm ska bäras. Inget nytt där.

Men ni som slåss mot väderkvarnen att elcyklar per definition är livsfarliga i trafiken får nog fortsätta fäkta förgäves.

Rattnalle skrev:
> Det är redan olagligt att köra MC i skogen.
> Några fåntrattar kommer inte att fatta det.
> Precis som med otillåten cross och endurokörning
> idag.
>
> Likaså är det redan krav på att mopeder och MC
> ska vara registrerade och att hjälm ska bäras.
> Inget nytt där.

Men fortfarande är det vi cyklister få ta konsekvenserna.

Lulle skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Det är redan olagligt att köra MC i skogen.
> > Några fåntrattar kommer inte att fatta det.
> > Precis som med otillåten cross och
> endurokörning
> > idag.
> >
> > Likaså är det redan krav på att mopeder och
> MC
> > ska vara registrerade och att hjälm ska
> bäras.
> > Inget nytt där.
>
>
> Men fortfarande är det vi cyklister få ta
> konsekvenserna.

Jag tror inte att de supertrimmade elmotorcyklarna är det som kommer att vara ett problem där. Jag tror inte att de kommer att bli vanliga nog. I övrigt lagliga elcyklar som framförs i skogen skulle däremot kunna bli ett problem opinionsmässigt helt enkelt för att de riskerar att bli fler. Naturvårdsverket menar att det inte heller är tillåtet men det verkar inte vara den enda tolkningen som finna.

jonja skrev:
> Att elcyklar upprör är väl inget att förvånas
> över, det förändrar ju hela spelplanen i
> grunden om vi ska betrakta en elcykel som en
> cykel. Här blir också skillnaden mellan lvg och
> mtb tydlig. Lvg har en konservativ tradition, alla
> nyheter betraktas med skepsis tills motsatsen
> bevisats 100 ggr. Mtb-sidan är mer 'välkomna
> alla nyheter, det är väl kul med ännu en
> pryttel, åh va kul det är med teknik, gör väl
> inget att det är 4 ggr så dyrt'.
>
> Vi har även historiska paralleller som kan inge
> lite oro. På 40-talet var cykelsemester nåt som
> helt vanligt folk gjorde. På 50-talet kom
> påhängsmotorn och snart nog mopeden. Det tog
> död på cykelsemestrarna och cyklandet som
> folkrörelse. Det blev snart löjligt att
> vardagscykla, de blev bakåtsträvare som var för
> snåla eller som inte hade råd med det nya, det
> som var framtiden: att inte behöva anstränga
> sig, att inte behöva anlända till arbetet
> svettig och rosenkindad. Och den egna bilen
> hägrade bakom hörnet.
>
> Ingen tror väl att det blir en exakt upprepning
> av 50-talet men precis som påhängsmotorn då så
> är elassisten nu en jätteförändring som
> förändrar spelplanen i grunden för
> vardagscykling och självtransport. Riktigt hur
> är det ingen som kan säga idag. Time will tell.
> Men det blir knappast nåt som jag kommer att stå
> och applådera helhjärtat åt.

Du menar att knallert ledde till moped-bil.

Varför tror du inte att elcykel leder till vanlig cykel och bort från både moped och bil? Känner du på riktigt att racercyklister och MTB är hotat av elcyklar? Att vi skulle bli betraktade som löjliga för att vi inte har el på våra träningsmaskiner?

Rattnalle skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är redan olagligt att köra MC i skogen.
> > > Några fåntrattar kommer inte att fatta det.
> > > Precis som med otillåten cross och
> > endurokörning
> > > idag.
> > >
> > > Likaså är det redan krav på att mopeder
> och
> > MC
> > > ska vara registrerade och att hjälm ska
> > bäras.
> > > Inget nytt där.
> >
> >
> > Men fortfarande är det vi cyklister få ta
> > konsekvenserna.
>
> Jag tror inte att de supertrimmade elmotorcyklarna
> är det som kommer att vara ett problem där. Jag
> tror inte att de kommer att bli vanliga nog. I
> övrigt lagliga elcyklar som framförs i skogen
> skulle däremot kunna bli ett problem
> opinionsmässigt helt enkelt för att de riskerar
> att bli fler. Naturvårdsverket menar att det inte
> heller är tillåtet men det verkar inte vara den
> enda tolkningen som finna.

Jag tror att det räcker med en vanlig, på väg laglig elcykel för att orsaka problem. Det lär inte spela någon roll om det är tillåtet eller inte så länge som de används, lösningen kommer fortfarande att vara "förbjud all cykling". Om vi sen kunde få lite tydligare att det faktiskt inte är tillåtet att cykla i terräng med elcyklar så skulle det ju vara lättare att argumentera mot elcykling i terräng.

Senast ändrad:
Det största problemet med elcyklar verkar ändå vara att väldigt många verka må som om de fått rejält med sand i könsdelarna så fort de kommer på tal. Intressant.

1000-wattscyklar på väg in, som kräver förarbevis och hjälm.
. "Elcykel stark som moped okej från nyår"
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3928990.ece
Vilket troligen inte förvänar någon, då de flesta i detta land har det gott ställt o måste ju lägga pengarna på något...

Den övriga spaningen med en prolifiering av marknaden med specialcyklar för DH, CX, CC osv (oh, dessa förkortningar) följer ju gängse marknadsmodeller för hur marknader utvecklas. Så när kommer en MTB-fixie, dvs "återgång" till något slags ursprung? Det kommer säkert det med...

> Jag tror att det räcker med en vanlig, på väg
> laglig elcykel för att orsaka problem. Det lär
> inte spela någon roll om det är tillåtet eller
> inte så länge som de används, lösningen kommer
> fortfarande att vara "förbjud all cykling". Om vi
> sen kunde få lite tydligare att det faktiskt inte
> är tillåtet att cykla i terräng med elcyklar
> så skulle det ju vara lättare att argumentera
> mot elcykling i terräng.

Ja och varför skall inte all cykling i terräng förbjudas? moderna mountainbikes kommer upp i rejäla hastigheter som skrämmer vandrare,hundägare,hundar, bär/svampplockare, vilda djur och ryttare. En lösning skulle kunna vara att man bara får cykla i uppförsbackar, på platten och utför måste man leda cykeln, detta skall naturligtvis gälla ute i skogen även kallat terräng!

Akoa skrev:
> jonja skrev:
> >...
>
> Du menar att knallert ledde till moped-bil.
>
> Varför tror du inte att elcykel leder till vanlig
> cykel och bort från både moped och bil? Känner
> du på riktigt att racercyklister och MTB är
> hotat av elcyklar? Att vi skulle bli betraktade
> som löjliga för att vi inte har el på våra
> träningsmaskiner?

Som att stå utanför Sats och skratta åt alla som inte använder elassisterad skivstång... :)

Håller med dig fulständigt Bengt! Jätte bra skrivet. Detta med nisher kan vara fårligt för folk som kan inte mycket om cyklar men det blir bara bra för online proffsar tack till stor utbud av olika komponenter. Recepten för en riktig allround cykel är enkel: ta en titt på AM hojar från typ 2011, innan EWS förändrade de till DH hojar med mindre slaglängd och lås på bakdämparen. Själv har jag fallit för ett nisch som heter 120-130 hoj och jag kommer inte att förtsätta med den. Det blir 160 hoj igen. En riktig allrounder, från Änggårdsbergen till Hafjell

Senast ändrad:
Jag tar det mer pedagogiskt:

Det här är är en klassisk SS helstel stogcykel (mitt självbygge på bilden):
image.jpeg

Det här är en modern el-mtb (lånad bild på foto-quad):
image.jpeg

Det här är kvällspressens förmedlade bild av mtb (terminator Killer Drone på bild)
image.jpeg

Om de som kör klassisk helstel mtb tycker att de moderna el-mtb är skit och tar varje chans att dissa dem kommer merparten välja att aldrig komma in i cykelkulturen.

När traditionalisterna stoppar huvudet i sanden och hoppas att el-mtb magiskt försvinner kommer ett antal incidenter leda till ny lagstiftning och de som kört klassisk helstel skogs-SS utan problem i decennier blir de som drabbas.

Det översta flygplanet är nämligen ej längre en leksak, utan ett luftfartyg och en drönare (UAS) och helt plötsligt är luften inte fri. EU slog till 2015. Förbunden i Sverige blev helt tagna på sängen under 2015, träffar fick ställas in och landslag kunde inte träna. Total kris och panik!!

Elcyklisterna måste släppas in i cykelkulturen, annars får vi alla betala. När idioter på elcykel dyker upp i kvällspressen måste det finnas en mängd skötsamma motvikter som tillsammans kan visa att "det där är enskilda idioter". Hade det funnits mängder med skötsamma drönarflygare i flygklubbarna runtom i världen kunde man stått emot. Nu blev man överkörda istället.

Det är exakt samma snobberi och förlöjligande i denna tråd - "vi som kan flyga på riktigt är bättre än de där som har massa elektronisk hjälp" eller "vi som kan trampa på riktigt är bättre... ". De utanför ser ingen skillnad på en el-mtb eller en vanlig mtb. Punkt.

Dessutom skall en nybörjare som kommer in i hobbyn med elcykel också få utvecklas och börja cykla oassisterat, vare sig det är XC-race, enduro, lvg eller ANNAT. Stäng inte den vägen med fördomar och dumhet.

Kristoffer R skrev:
> Jag tar det mer pedagogiskt:
>
> Det här är är en klassisk SS helstel stogcykel
> (mitt självbygge på bilden):
>
>
> Det här är en modern el-mtb (lånad bild på
> foto-quad):
>
>
>
> Det här är kvällspressens förmedlade bild av
> mtb (terminator Killer Drone på bild)
>
>
>
> Om de som kör klassisk helstel mtb tycker att de
> moderna el-mtb är skit och tar varje chans att
> dissa dem kommer merparten välja att aldrig komma
> in i cykelkulturen.
>
> När traditionalisterna stoppar huvudet i sanden
> och hoppas att el-mtb magiskt försvinner kommer
> ett antal incidenter leda till ny lagstiftning och
> de som kört klassisk helstel skogs-SS utan
> problem i decennier blir de som drabbas.
>
> Det översta flygplanet är nämligen ej längre
> en leksak, utan ett luftfartyg och en drönare
> (UAS) och helt plötsligt är luften inte fri. EU
> slog till 2015. Förbunden i Sverige blev helt
> tagna på sängen under 2015, träffar fick
> ställas in och landslag kunde inte träna. Total
> kris och panik!!
>
> Elcyklisterna måste släppas in i cykelkulturen,
> annars får vi alla betala. När idioter på
> elcykel dyker upp i kvällspressen måste det
> finnas en mängd skötsamma motvikter som
> tillsammans kan visa att "det där är enskilda
> idioter". Hade det funnits mängder med skötsamma
> drönarflygare i flygklubbarna runtom i världen
> kunde man stått emot. Nu blev man överkörda
> istället.
>
> Det är exakt samma snobberi och förlöjligande i
> denna tråd - "vi som kan flyga på riktigt är
> bättre än de där som har massa elektronisk
> hjälp" eller "vi som kan trampa på riktigt är
> bättre... ". De utanför ser ingen skillnad på
> en el-mtb eller en vanlig mtb. Punkt.
>
> Dessutom skall en nybörjare som kommer in i
> hobbyn med elcykel också få utvecklas och börja
> cykla oassisterat, vare sig det är XC-race,
> enduro, lvg eller ANNAT. Stäng inte den vägen
> med fördomar och dumhet.

"Cykla inte med din elcykel i skogen" skulle väl isåfall kunna likställas med "flyg inte din multikopter/drönare i närheten av flygplatser".

På samma sätt som en multikopter/drönare är okej när den flygs ordentligt så är ju även en elcykel okej när den körs på rätt sätt (inte för snabbt) på rätt ställen (inte i skogen).

Kristoffer R skrev:
>
>
>
> foto-quad):
>
>
>
>
>
>
> in i cykelkulturen.
>
>
> kris och panik!!
>
> istället.
>
>

Så bra skrivet! :)

Kristoffer R skrev:
>
>
>
> foto-quad):
>
>
>
>
>
>
> in i cykelkulturen.
>
>
> kris och panik!!
>
> istället.
>
>

Även jag måste understryka hur otroligt bra uttryckt detta är. Jag håller med till fullo! Att leta "vi och dom" blir aldrig bra!

Bengt-re skrev:
> johnny_c skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Fast då är det ju ingen elcykel utan en
> > > otypgodkänd MC.
> >
> >
> > Nähä! Du skämtar!?! Men det ändrar ju allt.
> > Nästa gång jag stöter på en i Änggården
> > skall jag inte alls bli lika upprörd då.
> >
> > Skämt åsido.
> > Fanns ju en anledning till mina "" "" tecken.
> >
> > Det säljs fortfarande såkallade "elcyklar"
> som
> > går på tok för fort hos cykelhandlare och
> > webbsidor. Har pratat med flera som inte är
> > medvetna om lagen eller bara struntar i den.
> > Det kommer om vi har otur att medföra att vi
> > vanliga cyklister får ännu sämre rykte.
>
>
> Jo. Det är ett förbannat otyg som måste
> bekämpas på alla arenor man kan bekämpa
> eländet. Prata med dina politiska företrädare
> så att de åtminstonne reglerar marknaden och
> inför krav på hjälm, förarbevis,
> trafikförsäkring, regskylt och årliga
> besiktningar. Samt att polisen börjar jaga
> beståndet ute på vägarna som de gjorde mot
> mopeder på 70 och 80 talet.
>
> Prata med naturvårdeverket så att de verkar för
> totalförbud för elfordon i naturen - med
> möjlighet till dispens från länsstyrelsen med
> läkaryutlåtande.
>
> Ställ också krav på att sjukvården
> särredovisar "olyckor" med el-fordon. Sätt
> någon duktig trafiksäkerhetsforskare på att
> analysera datat. Misstanken är att elfordonen
> står för en orimligt stor del av olyckorna med
> personskador mht. Körda
> persontransportkilometer.
>
> Ställ krav på CE-märkning och typgodkännande
> av batterier och elsystem på elfordon så vi
> slipper fler bränder när dåligt konstruerade
> batterier börjar brinna

Och videovåldet och dödsmetallen - förbjuuuuuuuud!

Tillbaka
Topp