Artikel: Citypolisens cykelinsats

Rekot.af.Tnalk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är mest imponerad över hur man har lyckats
> lära dagisbarn att läsa och skriva.
> Eller så har 15-20 års utbildning misslyckats
> med att ge förståelse för vad det innebär att
> ta ansvar för sina egna handlingar. Men den
> tanken känns så deprimerande att jag väljer att
> tro det första.

Vad är det enligt dig som får så många cyklister att inte följa lagen?

intrycket jag har fått av de två trådarana som behandlar ämnet är att ingen säger "det borde vara lagligt" utan snarare "det finns bättre saker för snuten att göra" ibland kombinerat med "miljön i stan är så cyklings-otrevlig att rödljuskörning inte är särskilt riskabelt i jämförelse"

bosse skrev:
> Bra att det händer något, för situationen för
> oss cyklister är ju rent ut sagt förjävlig i
> Stockholm.

Cyklar vi i samma stad?

Wohoo garanterat race blir oavsett om jag sitter på mtb eller racer o hör nån ropa halt polis....
Detta skall bevisas att en hobbycyklist visst kan cykla ifrån en cykelintresserad polis..
Återkommer när detta har skett antingen med en smiley eller en inscannad bot :-)
P.S in med fler poliser oavsett uniformerade eller civlvilklädda både på cykel bil mc gående.
Det är polisens jobb att bötfälla tillrätta visa felaktigt/olagligt beetende. så har ni fått böter eller utskällning så har polisen med 99% rätt gjort sitt jobb. den 1% felmarginalen så har polisen troligtvis skjutit er redan så ni struntar nog om vad det står här :-)

Frostyfog.. skrev:
*klipp*
>
> Vad är det enligt dig som får så många
> cyklister att inte följa lagen?

Okunnskap, arrogans och egocentrering. Men det gäller människors beteende i allmänhet.
>
> intrycket jag har fått av de två trådarana som
> behandlar ämnet är att ingen säger "det borde
> vara lagligt" utan snarare "det finns bättre
> saker för snuten att göra" ibland kombinerat med
> "miljön i stan är så cyklings-otrevlig att
> rödljuskörning inte är särskilt riskabelt i
> jämförelse"

När jag hör "det borde finnas bättre"-resonemang kommer jag alltid att tänka på små barn som surar för att de inte får göra som de vill.
Jag tror inte att de regler som finns är till för att jävlas, utan för att om alla följer dem så vore världen en bättre plats.
Men då vi människor har en benägenhet att lura i oss själva att just vi står över eller inte berörs av lagar och regler så behövs det ett system som påminner oss om att så är det inte. Att rättfärdiga sina egna brott och synder med att det finns värre är för mig ett mycket barnsligt beteende. Dock är det ett mycket vanligt sätt att hantera besvikelser på i dagens samhälle.

Rekot: Lagom patroniserande... Kan du redigera tillbaka till orginalinlägget? Jag är lite nyfiken på vad du skrev först. Jag vill suga in all din visdom o du allvetande orakel.

Jag tycker det verkar dumt att ha civilklädda poliser. Syftet med trafikpolisen är väl inte att dela ut böter, utan att hålla ordning i trafiken?

Tänk vad mycket mer folk skulle skärpa sig om de såg uniformerad cykelpolis, än om det går rykten om att några har fått böter av cililklädda typer på citybikes.

erik h skrev:
> Tänk vad mycket mer folk skulle skärpa sig om de
> såg uniformerad cykelpolis, än om det går
> rykten om att några har fått böter av
> cililklädda typer på citybikes.

Uniformerad polis upprätthåller bara ordningen i sin absoluta närhet. Ett rykte verkar överallt, en myt når in i alla skuggor...

"Uniformerad polis upprätthåller bara ordningen i sin absoluta närhet. Ett rykte verkar överallt, en myt når in i alla skuggor..."

"Tänk vad mycket folk skärper sig om dom misstänker att det finns förklädda poliser överallt.."

Nuff said! Ha ha ha...

Dumma dig inte. Vi kräver inte att poliser alltid ska vara uniformerade vid andra tillfällen.
Visserligen är brotten i dom här fallen ganska ringa, men det spelar ingen roll.

Är man missnöjd med trafiklagstiftningen så är det den det ska ändras på. Snutar utför bara dom uppgifter vi gemensamt har bestämt, och då är det tämligen ointressant om man som cyklist tycker att trafikreglerna inte gäller för en själv. Att dra paralleller till övervakningssamhälle är löjligt.

Markus F skrev:
Att dra paralleller till
> övervakningssamhälle är löjligt.

Jag tror du missade att det var dig han citerade.

Pata2 skrev:
> Jag mötte precis en rödhjälmad cyklist på en
> blå racer på Hornsgatan närmast Slussen.

Börjar ni inte bli väl nojiga nu? Röda hjälmar och blå cyklar är ju inte jätteovanligt.

Markus F skrev:
> Är man missnöjd med trafiklagstiftningen så är
> det den det ska ändras på. Snutar utför bara
> dom uppgifter vi gemensamt har bestämt, och då
> är det tämligen ointressant om man som cyklist
> tycker att trafikreglerna inte gäller för en
> själv. Att dra paralleller till
> övervakningssamhälle är löjligt.

och hur många av dom som skrev trafiklagen och designade cykelvägarna är vardagscyklister?
kan det vara så att den delen av lagstiftningen faktiskt inte är funktionell med nuvarande vägar?
hur många i beslutsfattande positioner kommer bry sig?

Åhå... utsatta grupper skall få någon form av straffrabatt alltså?

Tycker det är bra att samhället skickar ut signaler att man skall hålla sig på rätt sida av bestämmelserna.
Ser inte heller någon minskning i inställelsetiden på utfärdat larm. Någon som kan bevisa motsatsen får gärna göra det.

Vill ni gnälla på polisens arbete så är detta småpotatis. Gnäll istället på att nästan alla civilanställda fick gå, och poliser skulle göra inre tjänst administrativ tjänst istället för lösa brott och upprätthålla ordningen.

Där har du det riktiga felet, fast det är klart att det är enklare att angripa några som gör något åt saken och faktiskt bötfäller folk som bryter mot samhällets regler.

Wasabi skrev:

>
> Jag tror du missade att det var dig han citerade.

Jag var så där "ironisk" nu igen. Men det är underhållande att se hur kränkta svennar blir av tanken på att polisen skulle ingripa mot dom själva.

Mr Handley skrev:
> Åhå... utsatta grupper skall få någon form av
> straffrabatt alltså?
>
> Tycker det är bra att samhället skickar ut
> signaler att man skall hålla sig på rätt sida
> av bestämmelserna.
> Ser inte heller någon minskning i
> inställelsetiden på utfärdat larm. Någon som
> kan bevisa motsatsen får gärna göra det.
>
> Vill ni gnälla på polisens arbete så är detta
> småpotatis. Gnäll istället på att nästan alla
> civilanställda fick gå, och poliser skulle göra
> inre tjänst administrativ tjänst istället för
> lösa brott och upprätthålla ordningen.

Vilket fick följden att de med pengar köpte sig skydd från bevakningsfirmor. De andra utan pengar, är utan skydd.

Sverige är det landet som lyckats privatisera polisen. Landet där privata vaktbolag sköter polisärenden i förorter, mindre samhllen och kommuner som helt saknar egen polis.

Reclaim the polis!

juste, en sak till Mr Handley aka. Mattias, jag ser att du har fixat MTB skolans hemsida. Bra gjort :D. den är helt okej eller den är väl najs om man jämför med hur den var innan dess *host* haha. ser fram emot att få se lite bilder, men du, kan inte du lägga upp de gamla bilderna under typ kategorin "bilder från 06". det skulle bli kul :D

// andrej

Markus F skrev:
> Wasabi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Jag tror du missade att det var dig han
> citerade.
>
> Jag var så där "ironisk" nu igen. Men det är
> underhållande att se hur kränkta svennar blir av
> tanken på att polisen skulle ingripa mot dom
> själva.

Inte kränkta men kanske ledsna över hur Polisen tar sig an att förankra sig och sina insatser mot olika grupper. Ditt sätt att argumentera är lite löjligt kategoriskt. Det handlar kanske inte om en rädsla att åka fast utan en kritik mot hur Polisen som skattefinansierad samhällsinstitution tar sig an olika uppgifter och med vilka medel de kan nå sina mål.

Att man är kritisk mot polisiära strategier betyder kanske inte att man tycker det är OK att köra mot rött. Personligen tycker jag att röljuskörningar är är fel.

Mr Handley skrev:
> Vill ni gnälla på polisens arbete så är detta
> småpotatis. Gnäll istället på att nästan alla
> civilanställda fick gå, och poliser skulle göra
> inre tjänst administrativ tjänst istället för
> lösa brott och upprätthålla ordningen.

Fast de flesta har väl återanställts vid det här laget så det gnället börjar kännas lite ålderdomligt. Fast jag håller med om att det var jättedumt gjort, för 10-15 år sen eller vad det var.

Här kan du få något aktuellt, i alla fall i Stockholm:
fotbollsmatcher, statsbesök, toppmöten etc. och annan bevakning drar massa resurser som stjäl tid från framförallt närpolisarbetet, alltså det förebyggande synliga patrullerandet som ofta är fokuserat på trafik, narkotika och ungdomsbrottslighet.

Råkade ut för en av dessa cykelpoliser i Götborg i mitten av december. Var på vägt till jobbet vid 8-tiden och framförde min cykel på en väl upplyst gata i skymningsljus. Hade vid tillfället på mig både gul reflexväst och reflexband på bägge benen. Framlampan låg i jackfickan och baklyktan var inte påslagen. Vid Ullevi blev jag stoppad av en polisman som pekade med hela handen och sa, mycket myndig, att "Dig vill jag prata med. Och du vet varför!".
Jag svarade att det hade jag ingen aning. "-Du har inget ljus vare sig fram eller bak på cykeln. Det blir 1000 kronor i böter", fortsatte den uniformerade cykelberidne polisen, och så var diskussionen igång.
Jag hävdade bestämt att i det befintliga ljuset, iklädd reflexväst och reflexband så var belysning överflödig......en kvart senare lämnade jag platsen efter att ha legitimerat mig och vägrat skriva under bötesboten. När jag var precis på väg så upplyste polisen mig att nu skulle jag leda cykeln då den saknade lyse.
"-Det blir inget med det", svarade jag och fiskade fram lampan. "-Nu tänder jag lyset och cyklar till jobbet".
"-Skriver du på om jag sänker beloppet till 500:-?"
"-Vi ses i rätten!"

Trevlig artikel tycker jag.
Personligen förstår jag inte varför massa folk här på Happy blir upprörda.
Ska det vara så svårt att cykla laglydigt. Personligen tycker jag att de cyklister som bryter mot lagen är en plåga. Det är många gånger på grund av dem som bilisterna blir sura och "hämnas" på någon annan stackars cyklist som i sin tur blir sur.
Nä, enda sättet att få någon ordning på trafiken är att ALLA tar sitt ansvar.
Allt annat är bara fånigt.

osse65 skrev:
> Råkade ut för en av dessa cykelpoliser i
> Götborg i mitten av december. Var på vägt till
> jobbet vid 8-tiden och framförde min cykel på en
> väl upplyst gata i skymningsljus.

Tjena!

Eh.. Skymning vid åtta i december? Jag förstår att han tyckte du skulle ha lampor.. Solen går ner runt 15.30 i december om man bori götelaborg.. Jag misstänker att du var ute i gryningen då solen går upp vid 08.30.. Så, nu har jag varit tillräckligt dryg idag..

oxr skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Vill ni gnälla på polisens arbete så är
> detta
> > småpotatis. Gnäll istället på att nästan
> alla
> > civilanställda fick gå, och poliser skulle
> göra
> > inre tjänst administrativ tjänst istället
> för
> > lösa brott och upprätthålla ordningen.
>
> Fast de flesta har väl återanställts vid det
> här laget så det gnället börjar kännas lite
> ålderdomligt. Fast jag håller med om att det var
> jättedumt gjort, för 10-15 år sen eller vad det
> var.
>
> Här kan du få något aktuellt, i alla fall i
> Stockholm:
> fotbollsmatcher, statsbesök, toppmöten etc. och
> annan bevakning drar massa resurser som stjäl tid
> från framförallt närpolisarbetet, alltså det
> förebyggande synliga patrullerandet som ofta är
> fokuserat på trafik, narkotika och
> ungdomsbrottslighet.

Tog en övergripande sak som påverkade polisens arbete rejält. Fast ditt exempel var bättre. Knäskål var inna på det tidigare så det kändes lite redundant att ta upp det igen.

rikard skrev:
> jag hittade en intressant notis om hur
> cykelpolisen i gbg kan bete sig ibland. Riktiga
> ondingar =)
> http://princessgaia.blogspot.com/2007/02/en-snyggi
> ng-i-uniform-o-bl-strtkruka.html

Heller böter än att klappad på kinden och smekt i svanken av en okänd karl. Men hade det varit en söt tjej istället (eller kanske, kanske en helt ohyggligt vansinigt snygg kille... med tanke på böterna).

Mr Handley skrev:

> Tog en övergripande sak som påverkade polisens
> arbete rejält. Fast ditt exempel var bättre.
> Knäskål var inna på det tidigare så det
> kändes lite redundant att ta upp det igen.

Tjena!

Men hörru, det var ju i en annan tråd.. :P

Jag cyklar faktiskt relativt sällan mot rött. Stannar i 9 fall av 10...

Bara så ni vet. :)

Maskros F: Jojo, jag vet att paralellerna till övervakningssamhällen är överdrivna. Men det blir så mycket roligare på det sättet. :D

fedde skrev:
> senomar skrev:
> -----
> > undrar vad gossarna i normalmspiketen tycker om
> > cykelpoliser?
> >
> > det kan ju inte vara polisens yppersta elit
> eller
> > intelligensreserv som får cykelövervakning
> som
> > specialitet.
>
> Så du menar att det är polisens yppersta elit
> och intelligensreserv
> som hör till Norrmalmspiketen?!
>
> Det finns säkerligen väldigt olika uppfattningar
> om det.....
>
> /Fedde

Är alla som cyklar idioter? Eller bara poliser som cyklar...?

Hade inte en susning om att man inte får cykla på övergångsställen. Att bilar inte har väjningsplikt för cyklister på övergångsställe (ej cykelöverfart) visste jag dock.

Är det meningen man ska kliva av och gå över?

JLarsson skrev:
> Du får inte köra på det vita på övergångsställena. Det är då man får böter.

Jag har så svårt att inte stanna och snorta de där vita linjerna...

Läste snabbt, men var nyheten att Stockholm har fått cykelpoliser?
Göteborg har haft dem sedan 2002 om jag inte minns fel, cyklarna de kör på är Trek Fuel nånting.

Sällan man ser dom, men jag tror de täcker av ett stort område, Vasaplatsen är det ofta på dock.
Det är ju så att många vänder på huvudet när de kommer åkandes =)

Kollade upp lite vilka böter de utfärdade, kunde vara t.ex. 200 kr för saknade av reflex fram, 300 kr för att lampa fram saknas osv. i .... OBS ! MÄRK - vintermörkret!

Hade de fått syn på mig så hade det blivit ett summa på över 1000 kr i brist på ljus :D

Stockholmarna ska alltid härma Götet! HA! :D
Ah jag älskar att vara Göteborgare får då kan jag säga sånt =)

cacigge: Lkpg har haft cykelpoliser sen 99 nån gång åtminstone. Men visst Götet kan få att dom var först, storstadskomplexet kräver att ni får rätt någon gång... :)

cacigge skrev:
> Läste snabbt, men var nyheten att Stockholm har
> fått cykelpoliser?

Nej, att det var civilklädda cykelpoliser som jagar cyklister.

cacigge skrev:
> Läste snabbt, men var nyheten att Stockholm har
> fått cykelpoliser?
> Göteborg har haft dem sedan 2002 om jag inte
> minns fel, cyklarna de kör på är Trek Fuel
> nånting.

Eftersom du är från Göteborg så tar vi väl nyheten en gång till, och gör den lite lättläst:

I Stockholm finns det poliser som övervakar trafiken.Vissa poliser kallas för civilklädda.
Att man är civilklädd betyder att man är en polis som inte har poliskläder utan har vanliga kläder.
Men dom jobbar i allafall med att fånga bovar.
Det finns civilklädda poliser som cyklar. Då ser dom ut som alla andra som cyklar.
Polisen ser till att det är ordning och reda i trafiken. Om man gör fel i trafiken kan man få betala böter. Det betyder att polisen skriver upp vad man har gjort för fel och sen får man betala pengar till polisen.

Tillbaka
Topp