Artikel: Citypolisens cykelinsats

Idag var det en civilare på en grå Yamaha neos, grön jacka, silverhjälm, Timbuk2-väska som var ute och satte fast folk, samt att dom stod efter rödljuset vid slottet på Skeppsbron. Hur många åkte dit?

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> osse65 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Råkade ut för en av dessa cykelpoliser i
> > Götborg i mitten av december. Var på vägt
> till
> > jobbet vid 8-tiden och framförde min cykel på
> en
> > väl upplyst gata i skymningsljus.
>
> Tjena!
>
> Eh.. Skymning vid åtta i december? Jag förstår
> att han tyckte du skulle ha lampor.. Solen går
> ner runt 15.30 i december om man bori
> götelaborg.. Jag misstänker att du var ute i
> gryningen då solen går upp vid 08.30.. Så, nu
> har jag varit tillräckligt dryg idag..

Det blir ljust dryga halvtimmen INNAN solen går upp. Gryningsljus brukar det kallas.

calavera skrev:
> Idag var det en civilare på en grå Yamaha neos,
> grön jacka, silverhjälm, Timbuk2-väska som var
> ute och satte fast folk, samt att dom stod efter
> rödljuset vid slottet på Skeppsbron. Hur många
> åkte dit?

Har de redan tröttnat på och trampa?

motorcycle-photos-2003--Yamaha--Neos-86963.jpg ht=300

Pata2 skrev:
> calavera skrev:
> -----
> > Idag var det en civilare på en grå Yamaha
> neos,
> > grön jacka, silverhjälm, Timbuk2-väska som
> var
> > ute och satte fast folk, samt att dom stod
> efter
> > rödljuset vid slottet på Skeppsbron. Hur
> många
> > åkte dit?
>
> Har de redan tröttnat på och trampa?

För mycket munkar och fika? Hur många "botblock" får plats i en Timbuk2 väska, rymmer den donuts också? :-)

/Leo

Wasabi skrev:
>
> Det blir ljust dryga halvtimmen INNAN solen går
> upp. Gryningsljus brukar det kallas.

Tjena!

Och det var ju inte det jag skrev iallafall!!!

osse65 skrev:
> "-Skriver du på om jag sänker beloppet till
> 500:-?"
> "-Vi ses i rätten!"

Skönt att han försökte ge dig rabatt för att skriva på. Lite Percy Nilegård i Nile City när han radio-pejlar. "En femhundring då? Snälla?" :)

Någon undrade om hur de såg ut och vad för cyklar de kör på.

Dom kör bland annnat på fina Merida Racehojjar, allltså inget liknande som fanns på bilden ovan.

Han som sitter på den brukar ser ut som en motionscyklist med träningsoverall å allt.

Ibland har de sina vanliga uttjusiga mörkblå uniformer å står å gömmer sej bakom nån bil. Dessa står mest på trottoarer och i stora korsningar.

Dom e skitsvåra att se, så ta de säkra före det osäkra..!!

De skulle vara som i Oslo, där står det POLITI stort över hela Trekcykeln.

the_TnT skrev:
> PiotrM skrev:
> -----
> > tack the_TNT :)
>
> ?
>
> Tacka inte mig, tacka rikard!

oops sorry kollade på fel ställe, fastande på översta infon i artickeln i stället för att hålla ögonen öppna....

Tack Rikard! :)

//Piotr

Hej alla!
Enligt hemlig källa så var det ett cykelbud som drog vederbörande polis genom att bara lägga i tyngsta växeln. Men så är ju inte han hobby.
Jojo

hörde att det visst ska -stor-satsas på cykelpoliser i sommar. 300 poliser ska turas om att cyklandes hålla koll på cyklisterna/trafiken i stockholm. Att satsningen blev betydligt större än vad artikeln ger sken av beror på att polisen nu ska satsa stort på att profilera sig som miljövänliga. bl.a så har du filmen "en obekväm sanning" gått ut till samtliga myndighetsanställda och den ska diskuteras på div möten osv.

Det är bra, det behövs fler synliga poliser. Dessutom beter sig så många cyklister regelvidrigt i stan att det får gärna vara lite extra koll nu och då...

I går såg jag de 300 cykelpoliserna på träningsrunda. Det var mycket vurpor, rakade ben och beskyllningar om att vissa dopat sig genom att äta alldeles för få donuts.

Fann också lite siffror på polisens insats so far: "Resultat från total 25 timmars insats:
54 cyklade mot rött ljus och 3 cyklade mot enkelriktat. Av dessa totalt 57 förseelser var 42 privatpersoner och 15 cykelbud. Utöver detta gav polisen 22 tillsägelser till cyklister för att de cyklat på trottoaren."

länk till de siffrorna?

Jag har själv börjat räkna lite när jag hojjar genom stan. Bilisterna leder rödljusligan rätt stort.

ianthewelshman skrev:
Min ringklocka är mitt röst -
> räknas det?

"Skulle inte tro det". :-)

jag använder själv både röst och ringklocka. Ofta först ringklocka (som ringer lite som fanskapet vill beroende på lufttryck i slang samt underlagets beskaffenhet) sen förstärker jag med rösten.

SuperApe skrev:
> ianthewelshman skrev:
> -----
> Min ringklocka är mitt röst -
> > räknas det?
>
> "Skulle inte tro det". :-)

Jag är operasångare och bruka skrämma skitet ur finlandsbåtturisterna på londonviadukten. När jag skrika så hörs det......

äe! blir bara arg när jag tänker på det.
undrar om man kan vrida på det så att det snarare ser ut att handla om brottsprovokation. polisen drar ifrån mig och jag antar utmaningen för att sen snöpas på en del av studielånet.
:/ . skeptisk.

fast det de visade på filman visade varför insatsen behöva göras. Okunniga farbröder och tanter som cykla på fotgångare och blir nästan påkörde av bilar. Det är de som orsaker olyckor och behöver att skärpa sig. Jag kan säger att de är minst lika farligt för andra cyklister som bilar också

Samtidigt var det en intressant del i slutet av inslaget - Han som cyklade upp på trottoaren för att väja för en bil parkerad i cykelfältet. Undrar just om den bilen blev lappad, för än så länge har jag inte sett någon av alla stans cykelfältsparkerade bilar bli lappad. Undrar just om det där med att de även tar bilister som beter sig illa stämmer...

Om Polisen bara står och hökar vid rödljsen så lär de inte plocka många bilister. Jag hade hoppats att de skulle patrullera men sån tur hade vi visst inte.

Tre hundra meter framför stället där den första damen körde mot rött så blev jag påkörd av en postbil som gjorde en usväng över dubbelt heldraget i fredags. Då hade det varit najs att ha en cykelpolis efter sig....

Själv "lappar" jag till höger backspegel på cykelfältsparkerare, förhoppningsvis tycker de tjockisarna att det är extremt jobbigt att behöva gå ur bilen igen och räta ut den, eftersom man kanske inte upptäcker det direkt. Löjligt men märkligt tillfredställande.

smurfrox skrev:
> Samtidigt var det en intressant del i slutet av
> inslaget - Han som cyklade upp på trottoaren för
> att väja för en bil parkerad i cykelfältet.
> Undrar just om den bilen blev lappad, för än så
> länge har jag inte sett någon av alla stans
> cykelfältsparkerade bilar bli lappad. Undrar just
> om det där med att de även tar bilister som
> beter sig illa stämmer...

Frågan är om det måste bildas en intresseorganisation som ställer KRAV på att samhälle och polis börjar beivra de småbrott och förseelser som drabbar cyklister, om det ska bli lite verkstad? Att parkera i ett cykelfält kan tyckas som en skitsak för den som inte själv hojar. Men för de som cyklar är ju effekten ungefär densamma som den effekt en parkerad stridsvagn mitt i gatan skulle ha på bilismen.

Att cyklister har svårt att respektera trafikreglerna är kanske inte så konstigt, eftersom samhälle och ordningsmakt inte verkar respektera oss som cyklar. Regler som bara är till ens nackdel känns sällan lika legitima som de som även verkar till ens fördel.

Jo, någon borde göra någonting.

det kommer nog bli så att de håller sig till sådana ödemarker där ingen människa skulle komma på tanken att stanna vid rött. varför? på grund av att där inte kommer bilar. detta är nog polisen mycket väl medveten om. troligtvis skulle de själva inte heller stanna vid en sådan lykta. det känns ju lite fel att stå i en minut där det uppenbart inte händer nånting. har man ett eget förnuft när man cyklar så går det bra med vissa föreseelser anser jag. är det dessa som de vill bötfälla eller är det de riktigt klantiga som de kommer att bötfälla? troligtvis alla. sådant bidrar ofta till att laka ur rättssystemet, en slags form av rättshaverister som bara pekar på lagen. lagen bör vara ett redskap för att skapa ordning. då det används föra att skapa KAOS är det fel i konstruktionen av en lag.
därtill bör tilläggas att min uppfattning av polisen inte är den bästa, sedan de brunkade på mig med sina batonger och slag då jag som fredlig 15årig demonstrant bara ville göra min röst hörd gällande, ett götgatsbacken fritt från bilar.

i det här landet har det skett en förskjutning av skulden, från bilister till cyklister. de som har makten att definiera verkligheten har helt klart och tydligt gjort detta på ett mycket onyanserat sätt.

"rättssociologen" ;)

Länk.
http://www.svd.se/apps/webbtv/popup.asp?did=15207874&PP=&OS=win&B=ie&Q=true&WMP=true&R=true

rikard skrev:
> en av cyklisterna bar sig illa åt, tre av fyra
> cyklade rakt ut i tomma korsningar....

Lite hemmablind.

Clipboard01.jpg ht=239

Bilar står och väntar. Bil kommer körande från vänster.

Clipboard02.jpg ht=239

Väntande bilar, körande från höger och vänster, rullar mot rött.

Clipboard03.jpg ht=238

Mötande trafik har grönt. Bilen bredvid stannar för rött.

Clipboard04.jpg ht=243

Korsande trafik. Grönt för fotgängare. Cyklist tröttnar och rullar fram på övergångsstället.

Clipboard05.jpg ht=242

Inte så mycket att snacka om. Fotgängare och mötande trafik har grönt.

Clipboard06.jpg ht=240

Annan typ av kamera. Annat inslag? Bilisten ska bötfällas och spottloska av varje cyklist.

Clipboard07.jpg ht=239

Kommer bilar från höger.

Clipboard08.jpg ht=236

En utgången Clas Ohlson-ringklocka som snackats om i en annan tråd. Bästa klassiska ringklockan någonsin?

Bra inslag, solklara rödkörningar. Vad tycker folk här om att köra mot "cykelrött" vid cykelöverfart?
Jag har inga problem att köra mot cykelrött om övergångstället bredvid har grönt.

Finns några ställen där bilar får grönt men cykel har rött ända tills någon har tryckt på knappen. Lite frustrerande när man ser att andra har rött men att man inte får grönt bara för att man inte tryckte i tid.

Jag ser med oro på utvecklingen i Sthlm, samtidigt som jag kan förstå deras satsning. Om man nu satsar på utbyggda cykelbanor bör detta ur ett samhällsperspektiv självklart följas upp så att de nyttjas på lämpligt sätt (ja, det gäller även bilar som parkerar där). Jag har ännu inte hört om några idiotiska tillämpningar från polisens sida - har ni exempel vill jag gärna höra?!

Här i Uppsala är de väldigt snälla verkar det som. När de har riktade insatser tar de iofs alla som inte har lysen tex, men själv har jag blivit stoppad två gånger. Ena gången kom de dessutom efter med blåljus och tvärnitade framför mig (vilket var lite jobbigt eftersom jag kör fixed) för att jag inte stannade när de ropade, men har ändå lyckats klara mig med endast tillsägelser och en från min sida ångrande uppsyn. Vilket det helt klart var värt. Hursomhelst - tror ni det är en speciell typ av mentalitet hos cykelpoliserna eller har de samma sunda förnuft som ändå de flesta verkar ha?

/göran

lundatok skrev:
> Nån tipsade ju om att försöka öppna
> högerdörren på syndande bilister. :)

Funkar fint :D

Böja in backspegeln, fälla ut vindrutetorkare, skrika glatt men högljutt ner i eventuell öppen taklucka, mm funkar också. Allt som bryter illusionen av barriär mellan bilist och cyklist fungerar bra.

Fast det bästa jag har sett i kategorin var en cyklist i Köpenhamn som mycket försiktigt plockade bort hjulsidan på höger framhjul för den bilist som just hade trängt honom illa. Inget aggressivt alls, utan bara en normal demontering med varsam placering av den demonterade hjulsidan på huven på bilen. Folk på trottoaren applåderade när killen i bilen blev tvungen att gå ur för att sätta dit den igen. Jag gissar på att han tänkte efter en aning efter det, fast han såg ganska road ut själv iofs.

:)

rikard skrev:
> en av cyklisterna bar sig illa åt, tre av fyra
> cyklade rakt ut i tomma korsningar....

Om jag med bil kör mot rött, ut i en tom korsning - beter jag mig illa åt då?
Isf, vad är skillnaden?

JLarson skrev: "Om jag med bil kör mot rött, ut i en tom korsning - beter jag mig illa åt då?
Isf, vad är skillnaden?"

storleken hehehehe! vad är skillnaden mellan att köra mot rött och gå mot röd gubbe? hur långt ska vi gå egentligen?

jag förstår givetvis din tanke men jag anser att det med bilar står annorlunda till. dessa är mullrande monster som får staden att stinka riktigt illa. ;)

Skillnaden är kanske att det är på hjul. Men då borde de som drar barnvagnar eller dramaten-vagnar också bötfällas om det går mot rött

Jag förstår inte vad som är prblemet,

Gå mot rött, ingen böter alls.

Cykla mot rött, mindre än vad det kostar för ett motorfordon.

Köra mot rött, Meer än vad det kostar för en cykel.

Kan det bli självklarare..=D

gorsen skrev:
"Skillnaden är kanske att det är på hjul. Men då borde de som drar barnvagnar eller dramaten-vagnar också bötfällas om det går mot rött"

det är böter på att gå mot röd gubbe. grejen är den att dessa böter sällan utfärdas därför att det väldigt ofta rör sig om föreseelser som fördelaktigt kan förbises. om denna riktade insats mot cyklister kommer att handla om principer mer än om säkerhet så tror jag att det blir fel. detta får i o f framtiden utvisa. nolltolerans är aldrig bra. det skapar snedvridna proportioner helt enkelt. i grund och botten handlar det om vad det är för typ av samhälle vi vill leva i.

Är det verkligen böter på att GÅ mot rögubbe!? Galet!

Borde det inte gå att tillämpa samma princip här. Dvs om ingen följer reglerna skrivs reglerna om eller ignoreras? Hur många vill gå i bräschen och betala ett gäng böter tills polisen minskar sin insats... dessvärre är det nog så att staten har råd att vänta ut oss civila olydare

Ville skrev: "dtb,...det där får du nästan hitta lite mer djupgående fakta för. För jag tror du har fel där:)"

det är det men jag har aldrig hört talas om någon som åkt dit och varit tvungen att betala. fakta finns att tillgå i relevant lagtext. kan tyvärr inte referera till exakt lagrum då detta inte är något område inom juridiken som jag själv tillämpar. dock är det så, annars skulle det inte betraktas som ett brott att gå mot röd gubbe, vilket det ju faktiskt gör.

det jag ville visa med detta är att "smarta" eller nogrant övervägda föreseelser på två hjul inte borde bestraffas i samma utsträckning som riktigt tokiga föreseelser. det är vad jag tycker. vad du tycker ville är helt upp till dig ;)

Tillbaka
Topp