[Artikel] Cykelpremiär i Kungsberget

Redaktionen

Medlem
Kungsberget11-2000x1499.jpg

Häng med på cykelpremiär i Kungsberget i Gästrikland, en av alla skidorter som nu också satsar på cykling under sommaren. Happyride var på plats under invigningen och tog pulsen i Kungsberget.

Läs hela artikeln:

glitch

Aktiv medlem
Tänkte åka dit med 7 åringen i sommar. Kollade på deras hyrsida men det verkar inte finnas något enduroaktigt för barn. Han har en 24" heldämpad 100/100 cykel med xc däck. Kollar man på videosarna ser det ut att funka på de gröna och blåa lederna?
Tänkte själv ta min downcountry hoj då det ju ändå kommer vara junior som sätter begränsningarna för var man kan köra och jag gissar en dc hoj funkar på maskingrävda spåren?

larsaw

Aktiv medlem
Hej!
Spännande att Kungsberget äntligen får chans att öppna upp :D
Någon som vet öppettider för dagpassen?

Mvh // Larsaw

JoarP

Medlem
Tänkte åka dit med 7 åringen i sommar. Kollade på deras hyrsida men det verkar inte finnas något enduroaktigt för barn. Han har en 24" heldämpad 100/100 cykel med xc däck. Kollar man på videosarna ser det ut att funka på de gröna och blåa lederna?
Tänkte själv ta min downcountry hoj då det ju ändå kommer vara junior som sätter begränsningarna för var man kan köra och jag gissar en dc hoj funkar på maskingrävda spåren?
Det kommer definitivt att funka! Även i den röda som är väldigt lik de blåa lederna men med lite snävare kurvor. Såg alla möjliga typer av cyklar och alla såg ut att ha kul!

Gushem

Aktiv medlem
Är på plats nu, tänkte ladda upp med en kaffe på lunchrestaurangen men stort jävla minus för att man måste ladda ner en jävla app för att få sin skvätt med kaffe 😂 kungsstigen var dock fin och lagom stökig👌

Velocipeden

Aktiv medlem
Är på plats nu, tänkte ladda upp med en kaffe på lunchrestaurangen men stort jävla minus för att man måste ladda ner en jävla app för att få sin skvätt med kaffe 😂 kungsstigen var dock fin och lagom stökig👌
Varit ute och åkt lite, en ny app för att parkera på varje ställe, en app för att köpa liftkort, en app för att äta, var tog den trevliga kassörska/en vägen?😇 Bra dock mot smittspridning (no pun...).
Kanske ett ålderstecken när en inte vill ladda ner mer appar utan ha mänskliga möten...🥴
Kör hårt!

dileno

Medlem
Var också där idag, kanske sågs vi :) XC-cyklist här så lite mindre korrekt utstyrsel på berget..

Kungsleden och Velodromen gillade jag bäst, Kungsstigen var fin den med men en gång fick räcka. Berget runt var schysst med!

implor

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag! Tänk på att det är första året :) En heldag blev lite tjatigt tycker jag, men åker man allt inkl svart så blir det ju mer leder att åka. För XC finns ju några leder med.
Har bara 90min dit så blir nog en tur på Onsdag. Lugnet i Falun är närmaste jag har men det är lite litet men hört man ska bygga mera. Begränsningen där är Bergbanen. Hade flyt och fick 7 åk idag innan det börja dyka upp folk. Då är det bara ge upp och åka hem.

dileno

Medlem
Har bara 90min dit så blir nog en tur på Onsdag. Lugnet i Falun är närmaste jag har men det är lite litet men hört man ska bygga mera. Begränsningen där är Bergbanen. Hade flyt och fick 7 åk idag innan det börja dyka upp folk. Då är det bara ge upp och åka hem.
Ha så kul imorrn då! Boka liftkortet i förväg så är det lätt att hämta.

implor

Aktiv medlem
Nu har jag varit i Kungsberget och måste säga man är imponerad!

På många sätt är det bättre än Järvsö. Mera blå leder som ger de yngre/ovana mycket att välja på. Velodromen som är satt som Röd är i min mening blå led. Finns inga drops/gap hopp på Grön/Blå/röd leder så inget "farligt".

Dom svarta då?

Slash - Stök, gaphopp (i stöket), brant. Andra halvan är maskinbyggd hopp led medans första är singeltrack. När jag körde första halvan så hoppade termen "Döds enduro" in i skallen alternativt pro-line. Hjälper inte att det är en hel del trånga partier där träd är väldigt nära.
NM-Banan - Konstigt dropp vid starten. Är inga rejäla dropps på resten av leden så känns obefogat. Bra brant dock i början! Jag gick ner för värsta delen första gången.
Kungstigen - Kan man ha en Lagom svart led? Isf är detta en bra kandidat. Är svart men inget blir super extremt, 5/5.

Slår ett slag för den blåa "Nintendo" leden. Beskrivs bäst med några ord från Balo, "vilken lattjo liten pryl..."

Kan summera att det finns något för alla. Barnen kommer vara nöjda och farsgubben kommer kunna få sig en adrenalin kick eller två :).

Värt ett besök!

clara

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med i hyllningskören. De svarta lederna, visst de var kul, men de blå och röda? Höll överhuvudtaget inte klass med Järvsö, Flottsbro eller Isaberg. Nästan inga hopp, man fick stå mycket på bromsen då det på många ställen saknades berms eller var för långa raksträckor. En del berms var även felplacerade så man fick svänga upp och ner från den själv eller blev "utspottad" i lite fel riktning. Det flowet, som ju ska vara själva vitsen med en flowled och som Pelikanan, Freeride, Manolito och Barbro lyckas med, uteblev delvis.

Men det är förstås första året. Förhoppningsvis kan de trimma lederna i framtiden och lägga till hopp och berms där det saknas.

implor

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med i hyllningskören. De svarta lederna, visst de var kul, men de blå och röda? Höll överhuvudtaget inte klass med Järvsö, Flottsbro eller Isaberg. Nästan inga hopp, man fick stå mycket på bromsen då det på många ställen saknades berms eller var för långa raksträckor. En del berms var även felplacerade så man fick svänga upp och ner från den själv eller blev "utspottad" i lite fel riktning. Det flowet, som ju ska vara själva vitsen med en flowled och som Pelikanan, Freeride, Manolito och Barbro lyckas med, uteblev delvis.

Men det är förstås första året. Förhoppningsvis kan de trimma lederna i framtiden och lägga till hopp och berms där det saknas.
Jo det där med berms som är för små är något vi märkte. Jag såg det snarare som en extra utmaning. Finns många ställen där man tyckte det vore ”perfekt” med ett hopp. Som du säger lär det utvecklas mera.

sedan har dom lite annan gradering är exempelvis Järvsö. Kungsberget kör följande:

Grön = Mycket lätt
Blå = Lätt
Röd = medel svår
Svart = Svår

Vet inte om det är sant men lederna i kungsberget känns mycket längre än Järvsö. Delvis för att många går från start till botten som ”en led” och kräver inte 3 olika leder för att ta sig ner som i Järvsö. Gröna transportleden som går tvärs igenom backen är ett geni drag. Man kan lätt byta till något annat på vägen. Exempel börja på velodromen, gröna leden och sedan avsluta med Slash.

Salle123

Ny medlem
Jo det där med berms som är för små är något vi märkte. Jag såg det snarare som en extra utmaning. Finns många ställen där man tyckte det vore ”perfekt” med ett hopp. Som du säger lär det utvecklas mera.

sedan har dom lite annan gradering är exempelvis Järvsö. Kungsberget kör följande:

Grön = Mycket lätt
Blå = Lätt
Röd = medel svår
Svart = Svår

Vet inte om det är sant men lederna i kungsberget känns mycket längre än Järvsö. Delvis för att många går från start till botten som ”en led” och kräver inte 3 olika leder för att ta sig ner som i Järvsö. Gröna transportleden som går tvärs igenom backen är ett geni drag. Man kan lätt byta till något annat på vägen. Exempel börja på velodromen, gröna leden och sedan avsluta med Slash.
Är det inte precis samma gradering du beskriver ovan som ALLA bikeparks använder sig av?
Problemet som jag upplevde i Kungsberget var att de markerade en mycket lätt led som röd. Den var inte svårare än de blåa lederna.

implor

Aktiv medlem
Är det inte precis samma gradering du beskriver ovan som ALLA bikeparks använder sig av?
Problemet som jag upplevde i Kungsberget var att de markerade en mycket lätt led som röd. Den var inte svårare än de blåa lederna.
Antagligen är den röd då den blir lite brant på några ställen.

Salle123

Ny medlem
Antagligen är den röd då den blir lite brant på några ställen.

Måste missat den delen som var brant när jag cyklade ner för deras röda. Känslan var att den blev röd så de hade alla färger…

implor

Aktiv medlem
Måste missat den delen som var brant när jag cyklade ner för deras röda. Känslan var att den blev röd så de hade alla färger…
Den kändes inte helt klar. Bitar har man bara lagt ut grus och inte packat jord som övriga leden. Kanske ska komma till moment som kommer göra den lite svårare. Säger inte emot dig. Jag skulle satt den som blå.

Fundadores

Aktiv medlem

Järvsö har ju ändrat sina till:
Grön - lätt
Blå - medel
Röd - svår
Svart - expert

Gissar att det är efter olyckorna. Personligen tycker jag det är en bättre gradering.

implor

Aktiv medlem
Samma med Månskogen/Getrappet i Åre, mer medel än lätt IMHO, men nu är jag också kass på DH.
Körde månskogen här i somras. Skulle nog nästa vilja sätta den till röd. Ganska köttigt vissa bitar och om du kör fel i iallafall en burm så är det några meter ner du kommer ramla.

varit uppe i andra trådar men hur man graderar är inte helt enkelt eller självklart.

glitch

Aktiv medlem
Då var man åter hemma igen och sjuåring en mycket nöjd över första bikeparkbesöket.

Han har mest kört runt på flowtrailen vid fiskartorpet i Stockholm och på grusvägar så ingen avancerad nivå. Vi körde grönt och blått och röda Velodromem hade också funkat men vi hann inte med den. Däremellan skulle det ju åkas pumptrack och lilla teknikslingan med lift av löpbandsprincip.

Nintendo och Yoshi blev så klart favoriterna. Helt klart superbra för barn som är mer på nybörjarstadiet gällande bikepark.

Vi körde lite på den blåa stigen runt berget men sen började det muttras om att behöva själv så det blev bara en snutt. Ingen jättespännande historia det vi såg.

Om vi tar det ur pappans perspektiv då. Det mesta har sagts redan. Det finns en hel deö förbättringspotential på kurvor, berms mm.
Även de enkla lederna skulle behöva lite småhopp och annat för att kunna bygga in progression. Nu är det egentligen bara maskingrävd led med lite svängar.

Den röda leden är mer blå skulle jag säga och även den saknar lite features.

Av de svarta hann jag bara Kungsstigen och NM banan. Båda var rätt skoj och det var enda gången jag hade velat ha lite mer cykel.
Körde på mim Epic Evo hela dagen med ett lite bettigare Eliminator fram och ett snabbrullat Wolfpack cross bak så på de svarta lederna fick man hålla tungan rätt i mun.

Grusade teknikområdet med löpbandet var också bra för pappa som har högst medioker hoppteknik att nöta lite hopp på och då kunde det göras tillsammans med sonen.

I det stora hela helt i enlighet med mina förväntningar. Perfekt för att väcka bikeparkintresset hos junior och får man med sig någon kompis till honom framöver finns goda möjligheter för pappan att smita iväg på några fler soloåk på de svarta lederna.

Jag skulle nog inte åka dit själv / med egna vänner utan då skulle jag ta restiden till Järvsö istället men med lite mer utveckling kan det bli riktigt bra. De har ändå fått till imponerande långa åk givet förutsättningarna. Kul med en ny bikepark hur som, och nu hoppas vi att utvecklingen går åt rätt håll!

implor

Aktiv medlem
Då var man åter hemma igen och sjuåring en mycket nöjd över första bikeparkbesöket.

Han har mest kört runt på flowtrailen vid fiskartorpet i Stockholm och på grusvägar så ingen avancerad nivå. Vi körde grönt och blått och röda Velodromem hade också funkat men vi hann inte med den. Däremellan skulle det ju åkas pumptrack och lilla teknikslingan med lift av löpbandsprincip.

Nintendo och Yoshi blev så klart favoriterna. Helt klart superbra för barn som är mer på nybörjarstadiet gällande bikepark.

Vi körde lite på den blåa stigen runt berget men sen började det muttras om att behöva själv så det blev bara en snutt. Ingen jättespännande historia det vi såg.

Om vi tar det ur pappans perspektiv då. Det mesta har sagts redan. Det finns en hel deö förbättringspotential på kurvor, berms mm.
Även de enkla lederna skulle behöva lite småhopp och annat för att kunna bygga in progression. Nu är det egentligen bara maskingrävd led med lite svängar.

Den röda leden är mer blå skulle jag säga och även den saknar lite features.

Av de svarta hann jag bara Kungsstigen och NM banan. Båda var rätt skoj och det var enda gången jag hade velat ha lite mer cykel.
Körde på mim Epic Evo hela dagen med ett lite bettigare Eliminator fram och ett snabbrullat Wolfpack cross bak så på de svarta lederna fick man hålla tungan rätt i mun.

Grusade teknikområdet med löpbandet var också bra för pappa som har högst medioker hoppteknik att nöta lite hopp på och då kunde det göras tillsammans med sonen.

I det stora hela helt i enlighet med mina förväntningar. Perfekt för att väcka bikeparkintresset hos junior och får man med sig någon kompis till honom framöver finns goda möjligheter för pappan att smita iväg på några fler soloåk på de svarta lederna.

Jag skulle nog inte åka dit själv / med egna vänner utan då skulle jag ta restiden till Järvsö istället men med lite mer utveckling kan det bli riktigt bra. De har ändå fått till imponerande långa åk givet förutsättningarna. Kul med en ny bikepark hur som, och nu hoppas vi att utvecklingen går åt rätt håll!
Som första försök är det ju helt godkänt :). Hoppas på finslipning av leder till 2022.

glitch

Aktiv medlem
Glömde en sak - en stor eloge till liftpersonalen! Supertrevliga och hjälpsamma vilket verkligen gav en trygg miljö till sjuåringen när det skulle åkas lift för första gången. Att de sedan frågade flera gånger hur det går i backen osv. gjorde också mycket för att skapa en bra avslappnad stämning för junior som bara bubblade av förväntan, spänning och oro över allt på vägen upp :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer