[Artikel] Distansträning för ökad uthållighet

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
distans.jpg

Att träna sin uthållighet med långa pass med låg intensitet är en vanlig träningsform inom cykel. Oavsett tävlingsinriktning och disciplin. I den här artikeln går Happyrides träningsexpert Mikael Flockhart igenom vad vi egentligen tränar när vi cyklar långt – och ger tips för att få ut det mesta av träningen.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27628

Senast ändrad:
Tack för 2 mkt bra artiklar, läste dom noga.
Som ambitiös motionär är det intressant att ta små steg och utvärdera dina beskrivningar mot upplevda effekter.
Även om man inser att man inte skall/kan vinna OS.
Kommer det fler artiklar kommer jag lus-läsa dom med. som sagt Tack igen

Trevlig läsning och nyttig information!
Frågat mig många gånger vad som ska ingå i distansträningen, fick bra råd här som jag kommer ha med mig.

Ja verkligen du har fångat essensen i hur man ska tänka kring distansträningen tycker jag.

En fråga Micke S!
När det gäller återhämtningen anger min garmin edge hur länge man ska vila till nästa pass.
Ofta anger min garmin mellan 24-36 timmar! frågar mig om man ska ta hänsyn till detta.
Antar att det är en kombination av intensitet och duration samt väldigt individuellt hur mycket träningsvolym man tål.

konscious sa:
Ja verkligen du har fångat essensen i hur man ska tänka kring distansträningen tycker jag.

En fråga Micke S!
När det gäller återhämtningen anger min garmin edge hur länge man ska vila till nästa pass.
Ofta anger min garmin mellan 24-36 timmar! frågar mig om man ska ta hänsyn till detta.
Antar att det är en kombination av intensitet och duration samt väldigt individuellt hur mycket träningsvolym man tål.

Det är lite som att ta hänsyn till månens position.
Träning kan ju också agera återhämtande, och då inte menat som återhämtningspass utan att träningen belastar kroppen olika. Distans kan vara återhämtning från sprintintervaller etc.

Micke S sa:
konscious sa:

En fråga Micke S!

Det är lite som att ta hänsyn till månens position.
Träning kan ju också agera återhämtande, och då inte menat som återhämtningspass utan att träningen belastar kroppen olika. Distans kan vara återhämtning från sprintintervaller etc.

Undrar om man får cykla hem från jobbet efter att ha cyklat dit enl. Garmin :)

Obs, hörsägen, men jag har förstått att Garmin menar tid till nästa "hårda" pass när dom anger recovery time.
Däremot tycks de användare som lägger vikt vid denna tid tolka den som tid att helt avstå från träning.

Tillbaka
Topp