Artikel: Feta däck

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Den här vintern kommer vi rulla runt på tre däck som vi har hört väldigt lite om" betyder nog att det kommer en uppföljare eller två till artikeln.

Alla däck är provkörda redan nu för övrigt, men ska köras mer!

Ja, det blir liksom så att man rekommenderar sådant som fungerar bra. Sedan om även andra tycker att något fungerar bra så sprider det sig som ringar på vattnet. Rätt lustigt fenomen, men det fungerar så ibland, nästan som insidertips på börsen... :-)

/Leo

Plumse, du har väl talat dig varm för NBX om jag inte minns fel?

För övrigt är det intressant det där med bredder på däcken. Det som anges är inte alltid verkligheten, mycket beroende på, låter jag mig förstå, fälgen. Finns det då någon källa på webben där man kan söka upp "sin" fälg (t.ex XM 317disc) och se vilken bredd det blir på olika däck, eller vice cersa? Misstänker iofs att det inte beror på annat än fälgbredden.. Men finns det ngt sådan källa för en som vill ha breda däck men inte vet vad som får plats mellan fäg och ram?

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det då någon källa på
> webben där man kan söka upp "sin" fälg (t.ex XM
> 317disc) och se vilken bredd det blir på olika
> däck, eller vice cersa?

Ja, happymtb.org. :-) Och så finns det en till, http://mtbtires.com/

/Leo

andematt skrev:
> Det som anges är inte alltid verkligheten, mycket beroende på ... fälgen.

Jag har testat samma däck både på Mavic 717 (17 mm innermått) och Sun Ringle Single Track (25 mm innermått) och kunde inte uppmäta någon som helst skillnad i bredd på däcket...

Däremot lite grann på höjden. Däcket var f.ö. ett Conti Gravity som de påstår är 2.3" (snarare 2.1").

En del fabrikanter ljuger, helt enkelt.

andematt skrev:
> Plumse, du har väl talat dig varm för NBX om jag
> inte minns fel?

Jodå, men Happy gillar inte NBX. Happy tror de suger ;-)
*fight the power*

Leo: Din länk fungerar inte så den får du nog lägga till 3 w på. Dessutom mäter de alla däcken på en 26mm fälg..

the_TnT: Att de ljuger (förskönar) är ju föga överraskande det ser vi ju inte minst på vikterna i artikeln =)

plumse: Hela du är ju baaa sååå fel.. lixom ba! ;o)

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte hur många BB-användare vi är här men om det nu är någon slags referenspunkt när det gäller feta traildäck kanske det skulle vara bra att slänga in ett par sådana, just som referenspunkt. Risken är iofs att de ramlar ut som testvinnare =D

andematt skrev:
> Leo: Din länk fungerar inte så den får du nog
> lägga till 3 w på. Dessutom mäter de alla
> däcken på en 26mm fälg..

Prova igen, här hemma funkar det utmärkt, här en direktlänk till "Tire Specs": http://mtbtires.com/specs/index.html

Som TnT skrev, det blir ingen större skillnad i bredd/höjd med olika fälgar. +/- ett par mm högst. Det som däremot skiljer är däcksprofilen, en bred fälg ger plattare profil på däcket och en smal fälg ger rundare profil på däcket.

/Leo

Fjärdebrunn skrev:
> Jag vet inte hur många BB-användare vi är här
> men om det nu är någon slags referenspunkt när
> det gäller feta traildäck kanske det skulle vara
> bra att slänga in ett par sådana, just som
> referenspunkt. Risken är iofs att de ramlar ut
> som testvinnare =D

Ja, och det vore ju inte happy eller? :-)

/Leo

Panaracer Rampage och Kenda Nevegal 2.35 borde testas, jag ställer gärna upp som försöksdocka!

Kör just nu på Big Betty men tycker det är i tyngsta och bredaste laget, 200-300g lägre vikt och lägre rullmotstånd hade vart najs.

Är mellanmjölksdäcket NN 2.4 för ofett för att vara intressant i sammanhanget? Vore kul att se om nya snakeskinvarianten råder bot på de sladdriga sidoväggarna.

/Johan

Sån här skulle jag vilja se på Oscars cykel
tyha-tr26-g.jpg

Vi har haft seriösa funderingar på tester i tysk anda men är inte riktigt där än. Rullmotståndsapparaten är ännu inte färdigkonstruerad.

Nu rullar vi bara på sånt som verkar kul. Vi kommer inte mäta rullmotstånd, stickpunkteringsskydd, genomslagsskydd, komfortkoefficienter och allt annat objektivt man kan komma på. Vi kommer inte jämföra och vi kommer inte vara objektiva.

42Hz skrev:
> Det var ett tag sedan! Har fortfarande inte köpt ett par... :(

Haha och jag har hunnit slita ut ett par och åker nu på betydligt tyngre sulor. :)

JojjeM skrev:
> Är mellanmjölksdäcket NN 2.4 för ofett för
> att vara intressant i sammanhanget? Vore kul att
> se om nya snakeskinvarianten råder bot på de
> sladdriga sidoväggarna.
>
> /Johan

Är också grumt nyfiken på nya Nicarna. Gillade NN skarpt men tyvärr fick jag centimeterlånga revor i däckssidan på bägge däcken långt innan mönstret var slut.
/C

Adam7125 skrev:
> Jag tycker däcken ser plastiga ut.
>
>
> /Adam

Det är dom inte:)

Vad trevligt med däckstest! Jag gillar verkligen oxr:s alla konstiga test av allt från styrlager, polska cyklar till märkliga däck, kring vilka det gissnings florerar allehanda fördomar. Vilket lyft för kvalitén på Happy och vad bra för riktiga tester skapar ju en annan kvalitet på pryldebatterna. Härligt!

Tycker det här är tvär bra! Spec för en som mest väljer däck efter dom som är minst slitna i "beggagnatgarderoben" och inte är så instatt i nya fina däck även om jag hade velat det =)
Kör hårt pöjkar!

mvh: Morfum

Ovanliga däck vill ni ha... Jag har just (för typ 10 minuter sedan) bekräftat tur-retur ARN-SFO-ARN 6 februari-12/13 februari och jag har för avsikt att ha tillbaks med mig några nya modeller från WTB. Om ni har lust att prova någonting helt nytt i 2.3 - 2.5 segmentet kolla på http://content.mtbr.com/TRD_13_254crx.aspx och tala om för mig vilka modeller som ser mest intressant ut.

Dom där WTB Prowler såg intressanta ut, både i XT och MX. Hittade inga viktuppgifter på dom, vet du Daner? Stout såg inte så dumma ut heller. Det kan nog bli ett par WTB i år...

Broschyr info för de nya MTB däck från WTB är följande:

Raijin 2.1 Race (50/52) DNA XC Wet/Loose 595g
Vulpine 2.1 Race (50/52) DNA XC Dry/Hard 530g
Stout 2.3 Race (55/60) Super Track All-Mountain Loose/Rough 820g
Prowler XT 2.3 Race (55/60) Super Track All-Mountain 860g
Prowler MX 2.5 Team DH (58/65) High Grip FR/DH Loose/Rough 1250g
Prowler MX 2.5 Race (58/65) Super Track FR/DH Loose/Rough 960g
Dissent 2.5 Team DH (58/65) High Grip FR/DH Loose/Rough 1225g
Dissent 2.5 Race (58/65) Super Track FR/DH Loose/Rough 935g

DNA = samma gummiblandning som dagens WeirWolf Race
Super Track = samma gummi som på mjukare delen av <2006 Dual DNA däck (de flesta Team FR)
High Grip = samma gummi som på dagens TimberWolf Team FR och Team DH

Daner skrev:
> Stout 2.3 Race (55/60) Super Track All-Mountain Loose/Rough 820g
> Prowler XT 2.3 Race (55/60) Super Track All-Mountain 860g
> Prowler MX 2.5 Race (58/65) Super Track FR/DH Loose/Rough 960g

De är väl intressantast, men vart tog Prowler XT 2.5 vägen?

Hmm, Halodäcket har jag spanat lite på. Ska bli kul att se resultatet. Även Geaxet såg trevligt ut!

Behöver byta ut mina tunga puckgummin...

Med dagens valutakurs ligger rek. priset för samtliga WTB MTB däck som jag tar in (Race och Team modeller samt WW UST) på äntigan 418:- eller 511:-. Brytpunkten är vid ungefär 850g. :D

Fredrik Larsson skrev:
> Ett par
> Stout 2.3 Race (55/60) Super Track All-Mountain
> Loose/Rough 820g
> tack.
>
> Vad ligger priset på?

Daner skrev:
> Med dagens valutakurs ligger rek. priset för
> samtliga WTB MTB däck som jag tar in (Race och
> Team modeller samt WW UST) på äntigan 418:-
> eller 511:-. Brytpunkten är vid ungefär 850g.
> :D

Ok, då tar jag två Stout 2.3 Race (55/60). Och FAN ta dig om de väger mer än 850g ;).

Tillbaka
Topp