[Artikel] Fler vill cykelpendla i vinter

Redaktionen

Medlem
crossrunda0302.jpg

Cyklelpendla på vintern, tack men nej tack. Ja, så svarar nog de flesta som inte är inbitna pendlingscyklister. Men under pandemin är det många som tagit till cykeln för att slippa trängas i kollektivtrafiken och det ser ut som om trenden kommer att hålla i sig under kommande vinter.

Läs hela artikeln:

Drosa

Aktiv medlem
Cykelpendla kanske fler skulle göra om man fick göra ett ordentligt avdrag per km man har till jobbet och inte en löjlig summa om 350 kronor vilket inte ens räcker till ett vinterdäck till hojen. Och så säger våra falska politiker att man vill att fler ska ta cykeln till jobbet och inte bilen. Då tycker jag att man ska visa det i handling någon jävla gång. Det kostar ju även att cykla. Samtidigt gör vi ju farbror staten en tjänst genom förbättrad hälsa och bättre för miljön. Säger som min gamle far: Jag önskar jag vore rik så att jag kan köpa mig en ny elbil och få bidrag av staten.

ooms

Aktiv medlem
Cykelpendla kanske fler skulle göra om man fick göra ett ordentligt avdrag per km man har till jobbet och inte en löjlig summa om 350 kronor vilket inte ens räcker till ett vinterdäck till hojen. Och så säger våra falska politiker att man vill att fler ska ta cykeln till jobbet och inte bilen. Då tycker jag att man ska visa det i handling någon jävla gång. Det kostar ju även att cykla. Samtidigt gör vi ju farbror staten en tjänst genom förbättrad hälsa och bättre för miljön. Säger som min gamle far: Jag önskar jag vore rik så att jag kan köpa mig en ny elbil och få bidrag av staten.
Det är ju på gång att göra om reseavdragen så att de enbart baseras på avstånd. Sedan skiter de i hur man fraktar arslet. Tror det var 50 öre per km som avståndet överstiger 15 km, i storstadsregioner 30 km. Så har du 20 km enkel till jobbet så får du dra av 2*5*0,5 = 5 kr per dag.
Eller om det var skattereduktion, för det var tydligen orättvist att höginkomsttagare fick tillbaka mer om det utformades som ett avdrag (men att de betalar mer är tydligen rättvist, logiken haltar lite...).

Berk

Aktiv medlem

För några år sen kunde man köpa en elcykel med bidrag, den kostar lite mindre :(

Jag är generellt inte för att get folk (skatte)pengar för att bor längre från jobbet. Och tycker också att bra cykelinfrastruktur saknas ännu mer än ersättning. Men det är mycket rimliga att ger alla samma ersättning oberoende på transportsmedlet.

Bengt-re

Aktiv medlem
För några år sen kunde man köpa en elcykel med bidrag, den kostar lite mindre :(

Jag är generellt inte för att get folk (skatte)pengar för att bor längre från jobbet. Och tycker också att bra cykelinfrastruktur saknas ännu mer än ersättning. Men det är mycket rimliga att ger alla samma ersättning oberoende på transportsmedlet.
Det rimliga är att avvecka alla former av reseavdrag. Då blir cyklingen indirekt mer attraktiv.

weldion

Aktiv medlem
Tjänstecyklade idag. Betalt för att cykla är ju trevligt och tog ingen reseersättning för det. Får trycka upp cykelkläder med firmanamnet också, så det ser lite seriöst ut.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tjänstecyklade idag. Betalt för att cykla är ju trevligt och tog ingen reseersättning för det. Får trycka upp cykelkläder med firmanamnet också, så det ser lite seriöst ut.
Hade inte en stor konsultfirma cykelkläder till sina anställda? Vill minnas att det cyklade runt spänstiga konsulter med firmaloggos på sig. Var dock några år sedan - de har nog dieselsuvar numera....

weldion

Aktiv medlem
Hade inte en stor konsultfirma cykelkläder till sina anställda? Vill minnas att det cyklade runt spänstiga konsulter med firmaloggos på sig. Var dock några år sedan - de har nog dieselsuvar numera....
Ganska så enkelt för mig att fixa egentligen, då frugan har tillgång till en sådan tryckmaskin. Mest bara att köpa något lämpligt plagg att trycka på.

Vinterpendling är kul! Man känner sig som ledaren för nån polarexpedition när man kommer in på jobbet med immiga glasögon, snö överallt och istappar i skägget.😄

Jag vart minsann utvald till att bli en av 40 officiella vintercyklister i min kommun i år. Hade i och för sig cyklat ändå, men det är lite kul att ingå i ett projekt där man kan vara med och påverka med sina synpunkter (förhoppningsvis...)
Som bonus fick jag en uppsättning Schwalbe Winter och en reflexväst.

Paco

Aktiv medlem
Har 18mil till jobbet enkel väg. Känns inte som att avdrag/bidrag kommer få mig att cykelpendla hela vägen men dom 18km till/från pendeln låter jag gärna inte bli, oavsett årstid.

Tompot

Aktiv medlem
Att få folk att börja vinterpendla med cykel gör man bäst med kokande groda-metoden.
Ingen kommer börja när det är som motigast. Lura på dem cykelpendling under sommaren, uppmuntra hösten och så kommer de gradvis koka in i vintern.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer