[Artikel] Första titt - Canyon Lux CF 29

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Så har man då beställt en LUX 9.9 TEAM med
> leverans om en månad.

Avis.

Jag har en LUX 9.9, storlek S. Har cyklat på den en vecka på Gran Canaria, brant uppför, utför, single track, ja det mesta och jag är supernöjd. Körde en Nerve för några år sedan men tyckte den var lite för tung och svampig och bytte då till en HT Grand Canyon 26. När AL 29:an kom i storlek S i fjol så bytte jag igen och har varit nöjd med den. När jag sedan förstod att LUX:en var på gång så hoppades jag att den skulle vara det perfekta vapnet; lätt, heldämpad och ändå tillräckligt styv. Ja, den har motsvarat min förväntningar till 100%. Planen är att med hjälp av LUX:en överleva Craft Bike Trans Alp i sommar :)

Har fått min Lux CF 7.9 och kört några få turer.

Korta första intryck:
+ Gripshift funkar bra efter lite invänjning. Den största skillnaden är att man växlar överraskande många steg i en växling jämfört med triggers.

+ Roligare/kvickare än väntat. Tror det mer beror på att jag valde en storlek mindre (m) än vad jag haft tidigare på långloppscyklar.

- Lyckades få chainsuck två gånger när jag gick från hög växel/sittande till låg växel/stående för att ta mig över en stenhäll. Tyckte det såg ut som att kabeldragningen under vevlagret skulle kunna vara boven i dramat. Eller så är orsaken dålig cyklist, får återkomma.

Jag sitter just i detta nu och ska trycka på beställningsknappen för en Lux CF 8.9 men är i valet och kvalet mellan L & XL. Jag är 191 cm och väger 88 kg. Innan hade jag en Scott Spark 20 i Stl L - kändes ibland lite liten.

Någon annan i min size som har köpt Lux CF? Vill väl egentligen ha L men vet inte....

/Magnus

MagnusRode skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter just i detta nu och ska trycka på
> beställningsknappen för en Lux CF 8.9 men är i
> valet och kvalet mellan L & XL. Jag är 191 cm och
> väger 88 kg. Innan hade jag en Scott Spark 20 i
> Stl L - kändes ibland lite liten.
>
> Någon annan i min size som har köpt Lux CF? Vill
> väl egentligen ha L men vet inte....
>
> /Magnus

Tror faktiskt XL är det vettigaste valet för dig...du är ju rätt lång!
Har själv en Grand Canyon SLX Large är 184 lång å har rätt mkt utstick på stolpen!
Men hoppas såklart du kan få vettigare svar från nån som har cykeln å är i din stl.

Tillbaka
Topp