theBrand sa:
Jag skulle nog snarare säga att det är väldigt modernt att trampa, därav upptäcker allt fler att det är ganska bra att sitta lite längre fram, särskillt när man ska jobba sig uppför branta stigningar.
Det har ju varit hett med branta sadelrörsvinklar inom TT länge (då TT inte begränsas av UCI-regeln att sadelspetsen ska vara 5cm bakom vevlagercentrum), så det känns ju inte helt orimligt att tro att det inte är direkt sämre om sadelvinkeln är lite brantare (förutom att det är mer bekvämt då).
https://fitwerx.com/science-and-steep-seat-angles/
Tjena!
1. Du pratar om Triathlon inte TT. TT = tempolopp och går under i UCI.
2. Ja, thriatleter sitter jättelångt fram. Av två anledningar, dels för aerodynamik och dels för att spara baksidan av låren till löpningen*.
Att säga att eftersom dom har så brant sadelvinkel så blir det bra på MTB också är ren och skär humor.
Dom har nämligen inte så brant sadelvinkel, i realiteten, jmf med en vanlig lvg-cykel. Titta på bilden nedan och fundera lite. En ledtråd är ryggens position.
Svaret är att eftersom styret sitter såpass mycket lägre och man kan hålla en annan vinkel på armbågar, tack var tempobåge, så har man samma vinkel mellanting rygg och överben som när man sitter på en LVG-hoj. 90° mellan rygg med och ben är standard, plus minus någon grad ibland.
På en MTB så har man ju inte alls samma position på styret förhållande till sadeln vilket resulterar i felaktiga rörelser i höftleden om man har sadeln för långt fram.
Men varsågod, sitt hur ni vill det är inte mitt problem för än den dagen ni får uppsöka vård, som betalas med mina skattepengar.
Edit: Jag glömde hela biten om effektivitet, sitter man fel så får man inte samma tryck i benen, det måste ju kompenseras på något sätt och det är värt där monsterkassetter kommer in i bilden. Jätteklingor bak för att kompensera för att man inte orkar annars.
Ett annat exempel är damcyklar från Holland, som har ruskigt flack sadelvinkel. Då får man en bra vinkel mellan ben och rygg men kan ändå sitta upprätt.
*Det är ju egentligen en bluff eftersom dom sitter på samma sätt.