[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Gunnar vid TS17.

Strasser utökade ledningen med 12 minuter mellan TS25 och TS26. Intressant nog var Zgraggen (ledaren i damklassen) en minut snabbare än Schoch på den delsträckan!

Ingen fara - finns ju högerklick och Uppdatera som alternativ till F5!

Var förresten fem minuter snabbare som Zgraggen var snabbare än Schoch mellan TS25 och TS26, 1.58 mot 2.03.

Dessutom har första DNF:erna i Gunnars klass dykt upp. Är två stycken, en vid TS15 och en vid TS16. Båda grejade dock repet vid TS15. Betydligt fler tidiga DNF:er i år än i fjol. Någon som har någon hypotes om orsaken? Är de vädermässiga förhållandena besvärligare?

GoranS har ju en jobbig tid just nu: VR, RAAM, Sverigeloppet, Sverigetempot och sedan den där TdF.

Fast det är trevligt när man vet att han uppdaterar allt här på happy, tack Göran! :-)

Vad utdelas det straffsittning för? Och kortfattat, hur går det för Gunnar. Jag har ingen aning om vad 4,5 timmar till repet innebär i det här fallet. Hade det varit VR så hade jag fattat att det var lugnt men typ en miljon VR i rad, vad betyder det då?

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad utdelas det straffsittning för? Och
> kortfattat, hur går det för Gunnar. Jag har
> ingen aning om vad 4,5 timmar till repet innebär
> i det här fallet. Hade det varit VR så hade jag
> fattat att det var lugnt men typ en miljon VR i
> rad, vad betyder det då?

Det står tidigare i tråden men de fick 15 minuter straff pga att husbilen var ute på banan där den inte fick vara det (alldeles i början).
Hur det går är den stora frågan. Gunnars tidschema slutar på 11 dygn men hur han ligger till i förhållande till det är okänt. Min magkänsla säger mig att Gunnar hade räknat med att ha kommit lite längre än vad han faktiskt har gjort vid denna tidpunkt. Men det är en ren gissning.

bsandborgh skrev:
> Hur fn ska jag klara mig 12 timmar "off-line" på
> flyg till USA på onsdag??

bsandborgh skrev:
> Hur fn ska jag klara mig 12 timmar "off-line" på
> flyg till USA på onsdag??

Du får väl kapa planet och tvinga dem att göra en överflygning över Gunnar med en rejäl "Kämpa Gunnar"-banner hängande efter planet. Risken är väl bara att han tror att börjat hallucinera och går av cykeln!

kitzblitz skrev:
> GoranS har ju en jobbig tid just nu: VR, RAAM,
> Sverigeloppet, Sverigetempot och sedan den där
> TdF.

Ja, det är skönt att det snart är semester! Och, hade det inte varit för en trilskandes hälsena och pissvädret igår hade jag nog inte suttit inne hela dagen igår.

Sverigetempot lär jag dock missa totalt. Hade rutten gått lite ostligare genom Dalarna hade jag kanske åkt och tittat på det live.

Och, TdF har jag sett tillräckligt av. Hade ett antal år på 90-talet när jag pluggade och hade sommarledighet då jag såg i stort sett allt som Eurosport visade från TdF inklusive sjutimmarsetapper från start till mål. Minns tiden med den charmiga men något oobservante David Duffield som kommentator. Numera nöjer jag mig med att kika om det är någon intressant stigning som jag inte sett förut eller om jag är totalt sysslolös någon lördag/söndag.

Senast ändrad:
Om man ska återgå till vad tråden ska handla om så kan man konstatera att Gunnar till TS17 har 10.38 mph i snitt vilket är precis den snittfarten Geoff Brunner hade i fjol när han körde på prick 12 dygn. Han hade då 10.46 mph i snittfart till TS17 och tappade en aning in till mål. Å andra sidan, om man tittar på norrmannen Jens Glad Balchen så höjde han i fjol sitt snitt från 10.67 mph (till TS17) till 11.17 mph i mål. Det är bara att konstatera - det är långt kvar och att mycket kan hända än.

Och, där var Gunnar framme vid TS18. Och snittet är nu uppe på 10.57 mph. Han har därmed passerat 1000 miles med 7 stycken på strax under fyra dygn!

Ni som har bättre koll, har Gunnar kört något längre lopp än Mille Miglia tidigare? Om inte måste detta vara rekord.

Schoch är inte död än! Nu är han i alla fall först inrapporterad vid TS27 efter 250 mil. Han har alltså passerat halvvägs på under fyra dygn, d.v.s. snitt över 62 mil/dygn så långt.

Gunnar körde Sverigetempot 2008. Vi följdes åt till Vansbro (där jag fick släppa p g a trilskande hälsena). Han hade inga problem med en distans på 210 mil då, och jag tror han är mycket starkare nu! Men då tog han det lite lugnare och använde 5,5 dygn, om jag minns rätt.

Kristian

Herrejösses vilka killar, och tjejer!
Bra rapporterat Göran! Gunnars längsta lär ha varit Sverigetempot, men det har han väl gjort minst 2 gånger. Nu är han i sitt livs form och lär fortsätta i det här stadiga tempot hela vägen till mål. Hans crew verkar ha bra koll på vad han ska göra och hur han ska göra det.
Fan vad läckert! Vi jobbar en vecka och går på helg och börjar jobba igen medans Gunnar cyklar genom USA. 480 mil är bra långt.

Ah, då får vi vänta något dygn till innan det blir längdrekord för Gunnar.

I täten är det bisarrt jämnt. Vid TS27 har Schoch vänt på steken och leder över Strasser med 2 minuter!

gabbeon:
Din fråga fick mig att tänka på
Av det som sägs verkar det finnas en mkt stark rivalitet där. Någon som vet vad bakgrunden var? Gjorde någon gång ett halvhjärtat försök att bli klok på det men jag har inget minne av att jag lyckades.

cyklariskogen:
Om det är den lilla "tvåmannaklungan" i täten du avser så skulle jag gissa någon gång tidigt fredag morgon svensk tid. Just nu ligger de en timme efter fjolårets tid som Strasser hade när han vann på 8 dygn och 8 timmar. Åtminstone Strasser har dock det senaste dygnet tagit in på fjolårets tider. Det verkar därmed inte orimligt att det skulle kunna bli en likartade tid som i fjol såvida de inte pushar varandra för hårt så att båda knäcker sig. Sen är det ju lite av en illusion att de ligger nära varandra. Schoch startade 30 minuter före, så vid TS27 skiljde det 32 minuter i verklig klocktid och 2 minuter i tidtagningstid. Om det blir superjämnt på slutet kan man ju möjligen tänka sig att Strasser har en fördel av att kunna gå på Schoch:s tider (börjar låta som en gammaldags femmil på skidor, d.v.s. med individuell start).

Gunnar hoppas vi kommer i mål senast 21.32 måndag kväll om en dryg vecka för då har han grejat maxtiden!

lundatok skrev:
> Vem har tagit flest skyltar?

Jag tror det struntar i att ta skyltarna. Åtminstone än så länge. Blir så jobbigt att cykla hundratals mil med dem!

Ni som har lite koll på mph och TS hit och dit: jag får intrycket av att Gunnar ligger rätt tajt till med ganska liten marginal till repen? Eller är det som planerat?

DT:
Se mina inlägg 20.57 och 21.01 för lite lösa spekulationer. Bengt nämnde också i ett tidigare inlägg att han hade en känsla av att Gunnar kanske ligger lite efter plan (som skulle ge 11 dygn, d.v.s. ett dygns marginal till maxtiden). Jag vet inte om bigmollo kan ha någon mer info. Han hade ju i alla fall tidigare någon form av kontakt med Gunnar. Sen måste det ju vara fantastiskt väderberoende. Om man har otur och får 10m/s i ansiktet hela vägen österut eller om man har jätteflax och det blir 10 m/s i ryggen lär ju göra en viss skillnad. ;-)

GoranS skrev:
> (börjar låta som en gammaldags femmil på
> skidor, d.v.s. med individuell start).

Som givetvis gjorde sig bäst med radiosportens rapportering.

Jo det är sant, vinden kan ju spela en mycket större roll på en sån här runda än när man startar och stannar på samma ställe.

Blir bara lite orolig. Är så grymt imponerad av den här satsningen, så det vore jättetråkigt om han s.a.s. skulle falla på mållinjen...

Jag har tyvärr ingen mer information Göran. Det enda jag vet är att det är svårt att sköta sina dagliga sysslor när man håller båda tummarna för att han ska klara det. :D
På Gunnars blogg så skriver de om att folk börjar droppa av nu. Det är ju som sagt bara hälften av de startande som fullföljer. Tufft skit.

http://gunnarscykelblogg.blogspot.se/
/J

Schoch drar ifrån. Vid TS28 hade han 13 minuter på Strasser medan det vid TS29 är 1h 39min. Snittfarten indikerar att Strasser skulle kunna ha tagit sig en tupplur på kvällskvisten. Vi får se hur det utvecklas framöver. Schoch lär ju behöva sluta ögonen en stund i natt han också.

Och Gunnar vid TS19 19.44 i går (d.v.s. ca kvart i två i natt svensk tid). Snittet har gått upp lite till och är nu 10,64 mph. Undrar om han kör återstående 66 miles till TS20 innan det blir nattsömn eller om han tar (eller har tagit) den på vägen mellan kontrollerna.

GoranS skrev:
> Och Gunnar vid TS19 19.44 i går (d.v.s. ca kvart
> i två i natt svensk tid). Snittet har gått upp
> lite till och är nu 10,64 mph. Undrar om han kör
> återstående 66 miles till TS20 innan det blir
> nattsömn eller om han tar (eller har tagit) den
> på vägen mellan kontrollerna.

"Nattsömn" är ju ett relativt begrepp i det här sammanhanget, det är snarare "tillfälligt koma" som gäller har jag en känsla av. ;)

Imponerande prestationer på alla sätt detta.

Gunnars ända mål är väl att ta sig i mål, -vilket är en fantastisk prestation.

Att tidsschemat är på 11 dygn är för att ha lite marginal, den kommer antagligen att behövas. Det blir alltid lite trul på ett så är långt lopp.

Kämpa Gunnar !!!
Heja Heja !!!
Go Gunnar Go !!!

Det är ju en väldigt tuff tidsgräns! För att klara 12 dygn måste man snitta drygt 40 mil per dag. Om man sitter på sadeln 16 timmar per dygn med 25km/t rullsnitt så klarar man det precis.

Gunnar vid TS20. Snittet ner en aning till 10,57 mph. Gissningsvis är nattvilan dock gjord så han borde kunna få upp snittet nu. Enligt yr.no ska det vara västnordvästlig vind nu, så det bör hjälpa till.

I täten har Strasser nu precis en timmes ledning vid TS30. Var nog bara att de tog sin korta nattvila på olika delsträckor som gjorde att Schoch återtog ledningen temporärt. Strasser är 2.18 långsammare än i fjol till TS30, men jag tror han hade en vila mellan TS30 och TS31 i fjol så han kan kanske ta in en del till TS31 nu.

Nästa DNF, indiern Samim Rizvi, som i fjol kom till målet men 40 minuter för sent, har i år lämnat in vid TS18.

Ha ha ha 3100 miles löpning. Det finns en löpvariant av Nove Colli också. Men den känns ju som en lätt uppvärmning jämfört med det där. :D

GoranS skrev:
> RAAM är ju ändå rena rama sprintloppet i
> jämförelse med "knäppgökarna" som igår
> startade http://3100.srichinmoyraces.org/
> Förmodligen är lobotomi att betrakta som dopning
> vad gäller det loppet.

Inte nog med att det är långt, det är 5649 varv runt samma kvarter. :/

Ganjakillarna måste verkligen klia sig i huvudet och undra varför en massa folk springer varv efter varv runt hans kvarter. Jag måste erkänna att även härifrån verkar det lite träigt. Det är ju inte som att man får uppleva världen. Snarare låter det som en straffexcersis i främlingslegionen.

Tillbaka
Topp