[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Retos blogg:
http://www.retoschoch.ch/news/news-detail/artikel/raam-nach-24-stunden.html

Dann folgte seine erste fahrende Rasur und eine Waschprozedur auf dem Rad.

Nu är jag inte världsmästare på tyska, står det att han rakade sig medans han cyklade?

Vidare står det att de kommer att sakna internetförbindelse ett tag, så det är kanske därför som bloggarna uppdateras lite dåligt. Dom cyklar väl ute i öknen typ.

Senast ändrad:
Jag hade väl rätt taskigt betyg i tyska (svårt att få lägre men fortfarande ha ett betyg..) men har motionerat den lite sen dess och jag tolkar det precis som du. En ambitiös morgontoalett med rakning och allt, rullandes. Jag hade nog hoppat över slätrakningen i några dagar om jag cyklat RAAM.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade väl rätt taskigt betyg i tyska (svårt
> att få lägre men fortfarande ha ett betyg..) men
> har motionerat den lite sen dess och jag tolkar
> det precis som du. En ambitiös morgontoalett med
> rakning och allt, rullandes. Jag hade nog hoppat
> över slätrakningen i några dagar om jag cyklat
> RAAM.

Man måste ju tänka på vindmotståndet ;)

Hoppas han inte nyttjade rakkniv i varje fall ...

Snubben vann f.ö. tydligen både RATA och TORTOUR i fjol, så helt novis på långcykling är han uppenbarligen inte. ;-)

Från Gunnars blogg, för att ge en uppfattning om landskapet. Observera tornadon.
http://gunnarscykelblogg.blogspot.se/2012/06/first-leg.html
blogger-image--542838942.jpg

Schoch passerade 1000 miles för någon timme sen. Senaste sju milen gick 33 km/h, så det måste varit en del utför.

160 mil kuperat i hög värme på 57 tim / 29 km/t är väl rätt OK presterat även om man bortser från att han har 320 mil kvar eller vad säger ni PBP och LEL veteraner? Låter omänskligt för mig...

Gunnar passerade TS11 strax före klockan 9. Är då i runda slängar 180 miles till repet vid TS15 och han har drygt 21 timmar på sig. Bör gå om det inte inträffar några större katastrofer. Kräver dock 10 mph i snitt om man antar att han sover 3 timmar i natt.

Har Strasser börjat varva upp nu? Hade 39,5 km/h mellan TS17 och TS18 där Schoch höll 33 km/h. Skiljer nu bara knappt 3 timmar i tid in till TS18. Kan förstås vara en massa andra orsaker till fartskillnaden, men man vill ju som "åskådare" ha en tät tätstrid.

Det kan inte vara s.a. han sovit ett par timmar? I så fall dröjer det nog en liten stund innan han kommer till TS12.

Strasser fortsätter att plocka. Är vid TS19 bara drygt en timme efter Schoch.

Nu bör dock Gunnar snart komma till TS12 om det inte ska bli problem med repet vid TS15.

4:e DNF, Sergey Zimin i H60-69. Gick långsamt från starten och fick aldrig upp något tempo, så det var väl inte så överraskande. Sista inrapporterade tiden var från TS 9 dit det är 85 mil vilket tagit honom 78h.

GoranS skrev:
> Schoch vid TS20. Spännande att se om Strasser
> fortsätter plocka ...

Är han inte ikapp i dag så lär han va det i morgon. Han verkar klara sig med extremt lite
sömn.

Just genomfört sprintdistansen på VR, dvs futtiga 30mil. Man får sig en tankeställare över det enorma äventyr som Gunnar get sig ut på...

Gunnar tuffar på, TS13 nådd. Strax över 15 mil till TS15 och repet och nästan 13 timmar till dess. Måste inträffa en total katastrof för att äventyret inte skall fortsätta efter TS15.

I täten verkar det som att Strasser antingen fått något trubbel eller tagit sig en tupplur eller att uppdateringen är lite sen eller att Schoch ökat intensiteten, för Schochs ankomsttid till TS20 är nu ute med över 1.40 och det skiljde 1.02 vid TS19.

Fikasvettot skrev:
> Nej! Han är på väg mot Kanada! Sväng höger,
> Gunnar!

Verkar som han hörde dig ...
Map.PNG

TS15 passerad med nästan 4,5 timmars marginal till repet.

Ytterligare en DNF; Fu Sheng-Chieh vid TS9. Denna gång en mkt väntad DNF då han hållit för låg fart hela tiden.

I täten är det vid TS23 2.20 mellan Schoch och Strasser. F.ö. påminner det gå mer och mer om Alplandsmästerskapen då det är efter de två i täten, en schweizare och en österrikare, är ytterligare två österrikare. I damklassen är det dessutom en överlägsen schweizisk ledning för Trix Zgraggen. Hon är mer än 40 mil före tvåan.

Från TS 15 till nästa rep, vid TS35, är det 1171 miles = 188 mil. Han har 115 timmar på sig, vilket ger att han behöver hålla strax över 16km/h i snitt. Just nu ser det ut som att vindarna inte ska bli alltför elaka, lite sida-med till att börja med och sedan mer ren sidvind. Temperaturen verkar dock bli fortsatt hög, med svenska mått, med eftermiddagstemperaturer på upp emot 35 grader i skuggan, vilken jag misstänker Gunnar inte kommer att ha mycket av. Måste gå åt fantastiskt mycket dricka.

GoranS skrev:
> Från TS 15 till nästa rep, vid TS35, är det
> 1171 miles = 188 mil.

Bara en sån sak...

Gunnar vid TS16. Verkar på snittfarten mellan TS15 och TS16 som att nattsömnen är avklarad.

I täten har Schoch nu nått TS24. Får se när Strasser kommer dit.

Riktigt tight i täten nu. Vid TS24 är Strasser bara fem minuter efter Schoch. Värt att notera, de har kört 221 mil, d.v.s.längre än Sverigetempot och har då hållit på i tre och ett halvt dygn. Sjukt!

D.v.s. snart "bara" 2/3 kvar.

Jag vet att när jag skulle köra Jotunheimen första gången så tänkte jag efter 43 mils bilåkande på ditvägen "fasen, det här går inte, det är fööör långt". På något sätt var sträckan ändå greppbar. Men, hur tusan får man något grepp om 480 mil? Är ju längre än det är fågelvägen från Stockholm till Kanarieholmarna!

Och, han hade även passerat Schoch på vägen med tre minuter (han startade en halvtimme efter). Undrar om det är något slags taktiskt drag av Strasser att gå ut lite lugnare än i fjol. Han var 4.40 långsammare till TS10 i år jämfört med i fjol medan det vid TS25 "bara" skiljer tre timmar. Kan förstås vara yttre faktorer som gör det. Ska bli intressant att se hur det hela utvecklas, och om Schoch kan "kontra" eller om han nu successivt kommer att tappa.

Tillbaka
Topp