Artikel: HappyMTB testar Shimano Alfine

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Del 3. Vi fortsätter att beta av Shimanos navväxlar och turen har nu kommit till Alfine.

Al1.jpg ht=287

Läs del 3 av artikeln

Del 2. Testet går vidare. Nexus har nu fått känna på skogen, grusvägar och lera.

Nexus26.jpg ht=310

Läs del 2 av artikeln

Del 1. Happy är på bushumör och tar ut Nexus i skogen.

nex1.jpg ht=285

Läs del 1

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Stod det va navet kosta?

Riktigt fin artikel förresten!

Fasiken vilken bra artikel, både vad gäller ämnet och hur den är skriven!

Väntar med förväntan på kommande delar!

Skulle vara kul med en helkroppsbild. Helt klart intressant bygge. Borde vara intressant för pendlingsbygge också.

Påminner mig om när jag cyklade i skogen med en femväxlad pentasport med bockstyre (runt 1990 nångång). Växlarna var nog det som höll bäst på hela cykeln, hjulen var av nån konstig anledning inte anpassade för att hoppa med...

Hoppar upp å ner! Hoppas det funkar bra, superintressant!

Jag gjorde ett tappert försök med SRAM's 7-växlade speedhub-nav med fotbroms. Det funkade sissådär, väldigt stora effektförluster på 1:an & 2:an och med vertikala dropouts var det tjurigt att få kedjespänningen att synka med fotbroms.. Skiva och frihjul måste man ha på en mtb var min slutsats. Och ett effektivt starkt nav som tål stryk. Räckvidden mellan 1:a å 7:a kändes i alla fall tillräcklig för normal terräng. Rohloff 7-växlat, billigare och lättare och starkare än nuvarande med 14 växlar vore drömmen som jag sagt några gånger.

file=28414

"En annan nackdel kan vara det begränsade växelomfånget. Ett traditionellt 27-växlat system med 44-32-22T fram och 11-34T bak har ett omfång på ca 620%. Shimanos 8-växlade nav har ca 307%. Det motsvarar ungefär ett omfång för en vanlig 11-34T kassett."

Löses väl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram på nexusen också? Eller detta går kanske inte att fixa?

Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Löses väl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram
> på nexusen också? Eller detta går kanske inte
> att fixa?

Jo självklart går det att behålla 2 eller 3-delad fram tillsammans med Nexus och på så sätt få ett bredare omfång.

Men med det så försvinner mycket av enkelheten och det minimala servicebehovet som många kanske eftersträvar. För fler klingor fram medför extra komponenter som framväxel och reglage. Dessutom så krävs det någon form av kedjespännare bak.

Vi kommer så klart att ta reda på om 307% är tillräckligt för olika former av MTB som stigcykling, långlopp, pendling etc eller om det kanske medför vissa begränsningar.

/Anders

307% (11-34) räcker ju långt med rätt framdrev. Jag klarar mig bra med bara mellanklinga om det inte vore för den sneda kedjelinjen det resulterar i med utanpåliggande växel.

på mitt kärringåk så måste man sluta trampa när man växlar och så släpper navet typ 30 grader när man växlar. finns samma problem på nexusnav?

feffemannen skrev:
> Var köper man Nexus/Alfine nav och hur mycket
> går de på?
>
> f

Här t.ex. http://bike-components.de/catalog/S...35+mm?osCsid=2683d96a525c7e680a544ef39b2207cb
Kostar 146.50 euro.

Komplett kit med reglage går på 179 eurosar:
http://bike-components.de/catalog/S...ttset?osCsid=2683d96a525c7e680a544ef39b2207cb

Tveksam om de håller för hårdare tag i skogen, men det får vi nog snart reda på när någon testar? Vridmomentet blir rätt brutalt när man kör med 32 klinga fram och tar i allt man kan uppför backarna.

/Leo

Som sagt flera gånger tidigare, bra artikel och jag ser redan fram emot nästa artikel. Har länge varit sugen på Nexus/Alfine nav till vinter/pendlings/skjutsa barn/funska i skogen cykeln (funkar-till-allt-cykeln) pga jag vill bara att den ska funka utan något direkt underhåll.

En sak som jag har funderat ganska mycket på är hur bra verkningsgradssiffrorna stämmer (ca 92-95% effektivitet mot ca 98% för traditionella utanpåliggande växlar) och jag tycker att verkningsgraden för traditionella MTB växlar borde variera ganska mycket beroende på hur rak kedjan är. 98% verkninggrad borde kunna stämma för en singlespeed, men en traditionellt MTB växlad cykel känns långt ifån lika effektiv (bakväxel med två "jockeywheels" och kedjespännare borde kunna äta upp nån procent) även då kedjan är rak.

I marsnumret av 'What Moutainbike' testar de Alfine navet på en mtb. Får hyfsad kritik men den samlar poäng på att det blir färre problem än vad som kan bli med växelförare.

Bra början, men fyyyy vad besviken jag blev när det "bara" var del 1.

307% omfång låter ju jättemycket. Jag har bara en växel i vanliga fall så jag är lite osäker på vad jag har för omfång då. Och kan man verkligen räkna omfång i %?

Ser fram emot nästa del. Hade siktat in mig på ett flipflopnav men det här kanske är ett bra/bättre alternativ.

Kanonkul artikel, visar verkligen att Happy inte bangar för lite udda tester :-)
Ser fram emot att läsa fortsättningen i skogen.

Kanske vi alla åker med Nexus nav i sommar ?

Bilagor

• Kopia av IMGP5407.JPG
    Kopia av IMGP5407.JPG
    52.2 KB · Besök: 74
Mr Handley skrev:
> 307% omfång låter ju jättemycket. Jag har bara
> en växel i vanliga fall så jag är lite osäker
> på vad jag har för omfång då. Och kan man
> verkligen räkna omfång i %?

Varför skulle man inte kunna uttrycka växelomfång i %?

/Håkan

Mr Handley skrev:
--------------------------------------------------
> 307% omfång låter ju jättemycket. Jag har bara
> en växel i vanliga fall så jag är lite osäker
> på vad jag har för omfång då. Och kan man
> verkligen räkna omfång i %?

Om de räknat som jag gissar så har du omfång på 100% med samma formel.

högsta genom lägsta utväxlingen. x/x=1=100%
Alltså
Nexus navet har en högsta växel som är 3.07 gånger trögre än den lägsta.

Med reservation för att jag är korkad...

Mr Handley skrev:
> Håkan, det var ju det jag frågade? Hur gör man,
> jag fattar inte.

Nja, du frågade om det gick =)

men det är högsta växelns gain ratio eller development genom lägsta växelns dito och sedan gånger 100. Har man fått något som är mindre än 100 då har man gjort fel.

(givet att man kör 1:1 i kuggutväxling, det här var faktistk svårare än man skulle kunna trott )

Hittade siffrorna i artikeln och det ÄR så de har räknat.

Växel - Utväxling
1: 0.527
...
8: 1.615

1.615/0.527 = 3.06
Hägsta växeln ger 3 gånger så många varv på bakhjulet per var på pedalerna som lägsta växeln gör.

Det är ju bara sant om du har samma antal kuggar på navdrevet och framdrevet vid pedalerna. Annars är det utväxling där emellan också. :-)

perzzon skrev:
> Hittade siffrorna i artikeln och det ÄR så de
> har räknat.
>
> Växel - Utväxling
> 1: 0.527
> ...
> 8: 1.615
>
> 1.615/0.527 = 3.06
> Hägsta växeln ger 3 gånger så många varv på
> bakhjulet per var på pedalerna som lägsta
> växeln gör.

Jo så måste de ha räknat men att säga att en kvot på 3.07 är 307% är rätt konstigt sätt att använda % tycker jag. Högsta växeln är ju 207% högre än den lägsta.
Mer naturligt att enbart använda kvoten direkt, dvs 3.07

Markus F skrev:
> Jag känner mig som jag gjorde efter första
> avsnittet av Twin peaks...

Det var pappan som gjorde det.

thompa skrev:
> men att säga att en
> kvot på 3.07 är 307% är rätt konstigt sätt
> att använda % tycker jag.
Helta klart konstigt, men reklammaker och journalister skriver gärna % eftersom de tycker(tror?) att större siffror=bättre siffror.
Tyvärr glömmer de ofta då att % inte bara betyder 100-delar utan även används som relationen mellan två tal.

Se tex dagens s127 på SVT TextTV:
http://www.svt.se/svttext/web/pages/127.html
"Bilhandel
Försäljningen av person- och lastbilar ökade i februari efter en svacka i januari.
...
I februari ökade antalet nyregistreringar med 119 procent jämfört med föregående år.

Hand upp:
Hur många tror att försäljningen i vekligheten ökade med 1,19ggr (dvs 19%) istf 2,19ggr(119%)?
(Finns de riktiga siffrorna ngn annastans på nätet?)

/Håkan

HåkanC skrev:
> "Bilhandel
> Försäljningen av person- och lastbilar ökade i
> februari efter en svacka i januari.
> ...
> I februari ökade antalet nyregistreringar med
> 119 procent jämfört med föregående år.

En liten parantes med mer förvirring:

De läste upp det där i radio på nyheterna, men det lät ungefär såhär:

"I februari ökade antalet nyregistreringar med
119 procent jämfört med föregående år, varav 2 miljöbilar."

Var ökningen av miljöbilsförsäljningen 2%, var 2% av de sålda bilarna miljöbilar, stod miljöbilarna för 2% av försäljningsökningen eller såldes det bara 2 miljöbilar? :-)

Tillbaka till ämnet:
Jättekul att ni vågar er på att testa växlade nav i skogen! Själva konceptet har klara fördelar för oss som inte tävlar, vill meka mindre, använda cykeln till vardags, ha en "cleanare" hoj etc..

En viktig kommentar till testet: Integrerade växlar är känsliga för kraft på pedalerna under växling - och vridreglage har (av erfarenhet) en tendens att byta växel av sig sjäva i stökig terräng. Är detta nåt ni tänkt på i testet? Kommer ni att även testa tryckreglage??

Själv kör jag nishiki touring master pro till vardags och på långturer, och upplever att bara man ger systemet nån tiondel att växla på så går det att köra på riktigt hårt. Ska därför bli riktigt intressant att se resultatet av ert test!
nishikitouringMasterPro.jpg ht=436

Det är bara Alfines reglage som passar om man vill ha ett tumme/pekfingerreglage...

IMG_0002.jpg ht=704

Min gissning är att ni kommer komma fram till att det är tung, dåligt med POE (points of engagement), sladdriga växlar, aningen litet spann mellan lägsta och högsta växeln. Just det, fördjävligt att serva också, grafitfett är djävulens påfund.. Kört med det några år på pendelhojen och är inte speciellt nöjd...

Är det någon som har tillgång till en CNC-fräs och ca 5-6' i cash för material så har jag en briljant idé för att bygga en G-boxx 2 hoj....

JLarsson skrev:
> "Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6
> 286 under februari, en ökning med 119 % jämfört
> med februari förra året. Miljöbilsandelen i
> februari var 29,6 %. Det kan jämföras med en
> andel på 14,1 % februari förra året. Hittills i
> år ligger miljöbilsandelen på 32,4 % jämfört
> med 14,3 % samma period förra året."
>
> http://www.bilsweden.se/aktuellt_arkiv.asp?Article
> ID=319&

Och vem bad dig sabba alla roliga spekulationer med fakta?

Tillbaka
Topp