Plush -
Jag tycker att Alfine kedjesträckaren är betydligt finare, med bättre funktion, bättre finish och lättare vikt än Paul Component Engineerings Melvin. Jag tar in Paul grejerna till Sverige, har haft en Melvin monterat på 3 av mina cyklar och tycker att det funkar mycket bra, men Shimano har möjligheten att klå den på alla fronter...
...MEN, (visst är det lite Tony Irving varning?)
Shimano har byggt den för att passa deras chainline och bara deras chainline. Phil provmonterade den på en cykel med en White ENO frihjul och SS nav och det gick inte att ställa in det så att den passade. Det var iofs en prototyp, och produktionsmodellen kan levereras med andra brickor, men utan denna möjlighet måste den räcknas som en stolpskott för just SS entusiaster.
---
Jag tycker också att vevpartiet är fin som få och jag tycker mycket om skyddsmurarna för att hålla kedjan på plats på insidan och utsidan, både på klingan och kuggan. Måste prata med Doug White om att erbjuda något liknande för ENO gruppen...
...MEN,
Alfine vevpartiet är inte Hollowtech och är således betydligt tyngre än vad jag och många andra vill ha. Faktum att det kommer bara som 170mm är en annan begränsning.
---
Det är säkert ett bra val för Shimano att konfigurera Alfine som de har gjort, men det hindrar inte mig från att önska att de gjorde åtminstone lite mer för niche-enthusiasterna. 98% av det som krävs finns redan, det är bara att öppna ögonen och korsbefrukta lite.
---
PS - Det känns betryggande att andra märker samma sak när det gäller POE-känslan med Alfine.