Artikel: HappyMTB testar Shimano Alfine

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Mashimaro skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet om det går att använda
> växelreglage från MTB till Nexus-navet?

Nej det går inte.
Dom drar nog samma totala mängd vajer men... Nexusreglaget är exakt jämnt stegat hela vägen medans ett mtb reglage inte är det.

Plush skrev:
> Nej det går inte.
> Dom drar nog samma totala mängd vajer men...
> Nexusreglaget är exakt jämnt stegat hela vägen
> medans ett mtb reglage inte är det.

Baserat på nästan ingenting så skulle jag säga att det är exakt tvärt om (dvs de är bägge jämt stegade, men med olika steg). Jag råkar ha ett alfinereglage (tumreglage) och ett nexus (gripshift) plus diverse mtbreglage i krokarna så jag skulle kunna mäta om det är jätteviktigt. Det tar dock några dar.

rikard - om du har lite tid ledig så vore det rätt fint om du kunde jämföra de olika reglagen, gärna även med både 8 och 9-växlade mtbreglage

skillnaden mellan 8- och 9-delade reglage är väldokumenterad. =) men nexusreglaen skall jag kunna titta närmare på någon (annan) kväll denna vecka.

Del 2 inkl bilder dyker upp på förstasidan nu på fredag 14/3. Ni får hålla ut tills dess :-)

/Anders

Ett Alfinereglage drar ca 37-38mm totalt och det är uppdelat ungefär såhär....

Mellan 1'a och 2'a drar det ca 5,8mm
Mellan 2'a och 3'je drar det ca 5mm
Mellan 3'je och 4'de drar det ca 5mm
Mellan 4'de och 5'te drar det ca 6,3mm
Mellan 5'te och 6'te drar det ca 5mm
Mellan 6'te och 7'de drar det ca 5,4mm
Mellan 7'de och 8'de drar det ca 5,2mm

Jag mätte mitt alfinereglage i går och fick det till 36.2mm totalt. Jag kan bekräfta att det ser ut att vara ett större steg runt 4:an, men mätte inte småstegen separat. sista steget är dock "öppet", dvs det är inget fast läge, utan reglaget släpper iväg all vire så att växelviren blir slak. Det läget sitter istället i navet (tänk stoppskruv på vanliga växlar)

dvs, ungefär samma som plush, vilket var skönt. =)

jag skall mäta ett nexus i morgon om jag kommer ihåg, för vanliga reglage finns siffrorna på nätet. =)

Del 2. Testet går vidare. Nexus har nu fått känna på skogen, grusvägar och lera.

Nexus26.jpg ht=310

Läs del 2 av artikeln

/Anders

Riktigt intressant och bra test!

Om ni inte redan har planerat det så borde det översättas till engelska för en vidare spridning.

Om folk runt i världen är lika intresserade som jag så kanske Shimano eller någon annan får upp ögonen för "problemställningen".

Kul läsning.

Jag tror att interna växlar är framtiden, även om de kasnke inte kommer sitta i navet.

Men jag tror även att framtiden är en ganska bra bit bort. 5 år kanske?

Bra ide att testa Nexus i skogen. Fast ni är lite sköna som "testar" om lera påverkar navet. Om ETT lerbad skulle påverka en sluten växel skulle det inte bli långlivat nånstans. Klart det inte påverkas. Eller har jag fel?

Sen vet jag inte om uppväxling i nerförsbacke nånsin varit ett problem med kedjeväxel. Mer vridreglagets förtjänst om det går snabbt.

Men ändå ett bra test, snygga bilder och väldigt relevant. :)

Jag har haft nexusväxlar på min stadscykel ganska länge. Ett mekaniskt missöde som jag råkat ut för är att om man slarvar med att lätta på belastningen när man växlar så kan man lyckas att dra kuggarna ur sync i navet och få dem att låsa ihop och göra grader i varandra. Som vanligt fick jag komentaren "Det där har jag aldrig sett förut." från cykelreparatören. När det hände mig så var det med ett nav några år äldre men det känns att det skaver lite när man har bråttom och växlar slarvigt med mitt "nya" nav också.

Gällande hur navet klarar sig i långa loppet kan jag nämna att jag pendlade året runt i 5 år med 7-växlad Nexus utan problem. Kulorna och lagerbanorna tog dock sedan slut efter klantigt handhavande av avfettningsmedel.

Finns det någon annan FS-ram än Konas Cowan som man skulle kunna ha ett sådant nav på? Downhillram hade varit önskvärt

Nån gammal Crescent Mjölner har liknande länkage, roterande runt vevlagret. Även klassikern Arrow DS-3(osäker på om den heter så?). Finns även nån äldre skojhoj från Kona som har rotation runt vevlagret.

Edit: Förstås, Cove G-spot har rot runt vevlagret! Klassiker nr.1!

Senast redigerad av en moderator:
Suveränt bra artikel.

Konceptet är intressant tycker jag, ser med spänning fram emot nästa artikel.

Kommer ni att testa Rohloff någonting längre fram?

Bra fortsättningsartikel!

Detta med att man måste släppa på pedaltrycket när man växlar etc; Är det bara jag som tycker att samma sak i praktiken gäller även med vanliga externa växlar? Man kan iofs göra ett antal växlingar samtidigt som man står upp å brötar max, men det smäller ganska otrevligt och om det är en rejäl neråtväxling så hackar pedalerna framåt ganska rejält. Så i praktiken vill åtminstone jag helst växla ner precis innan den branta uppförsbacken, eller backa av en del på pedaltrycket den halvsekund man växlar. Fast om man är duktig och tävlar etc kanske man inte bryr sig i det heller.

Så här långt i artikelnserien är jag i alla fall ännu mer sugen på Alfine för en allt-i-allo-HT.

Stelben skrev:
> Finns det någon annan FS-ram än Konas Cowan som
> man skulle kunna ha ett sådant nav på?
> Downhillram hade varit önskvärt

Shimano Alfine har 135mm OLD så det får bli en riktigt gammal FS om du ska ha som DH... Alternativet är att du bygger en gearbox hoj själv.... eller köper en färdig med gearbox.

the_TnT skrev:
> Är POE-glappet lika stort oavsett växel? Det är
> ju rätt olika på ett vanligt växlingssystem.

Jag har för mig att jag har sett en tabell där man ser att det inte är lika stort, alltså att det fungerar ungefär som vanliga växlar.

Hihi jag vill också ha DH-nexus. ^^

Riktigt kul läsning, grymt jobbat! Som sagt så är jag också riktigt nyfiken på hur det skulle hålla av stök och lera i längden. Första turerna klarade det gallant.

Intressant då man faktiskt säljer en del nexus-nax och efterfrågan på nav-växlar är relativt stor (mestadels för citybikes) pga det låga service-behovet.

Hmm... Ni säger i artikeln "Vid montering i dessa horisontella gaffeländar används den gröna och den blå mothållsbrickan och ger då växelarmen en vinkel som följer sadelstaget.
"
Det ni inte nämner där är att det är just dessa 2 kan man använda om man har normala lodräta dropouts... då hamnar vinkeln på växelarmen horisontellt med kedjestaget. Inte alla vill ha växelvajern riktad som ni monterat det.

Sen.. Ni borde också visa en bild på de övriga modellerna av mothållsbrickorna som finns... det är ett par olika modeller.

Sen.. en bild på kedjesträckaren hade heller inte skadat då många som säkerligen vill köra dessa prylar kanske inte är sugna på att byta ram för att få horisontella dropouts.... Då ni inte visar det så gör jag det...

Med sträckaren medföljer 3 olika shimsbrickor som sitter mellan sträckare och ram för att den skall spåra rätt mot kugget på navet. Sträckaren har vanlig gäng som en bakväxel (M10x1) och passar därför alla ramar där du kan sätta en bakväxel. Den borde tillåta 2 klingor fram om spannet mellan dom inte är alltför stort. Vill man inte ha denna sträckare kan man montera en bakväxel som man spärrar i rätt läge.. en longcage då... ger ju massvis med utrymme för flera klingor fram.

IMG_0038.jpg ht=603

Bra artikel igen! Alfine låter kanon förutom tramp-glappet. Nästa generation nav-växlar från Shimano har väl förutsättningar att kunna bli fenomenalt bra.

Plush -

Jag tycker att Alfine kedjesträckaren är betydligt finare, med bättre funktion, bättre finish och lättare vikt än Paul Component Engineerings Melvin. Jag tar in Paul grejerna till Sverige, har haft en Melvin monterat på 3 av mina cyklar och tycker att det funkar mycket bra, men Shimano har möjligheten att klå den på alla fronter...

...MEN, (visst är det lite Tony Irving varning?)

Shimano har byggt den för att passa deras chainline och bara deras chainline. Phil provmonterade den på en cykel med en White ENO frihjul och SS nav och det gick inte att ställa in det så att den passade. Det var iofs en prototyp, och produktionsmodellen kan levereras med andra brickor, men utan denna möjlighet måste den räcknas som en stolpskott för just SS entusiaster.

---

Jag tycker också att vevpartiet är fin som få och jag tycker mycket om skyddsmurarna för att hålla kedjan på plats på insidan och utsidan, både på klingan och kuggan. Måste prata med Doug White om att erbjuda något liknande för ENO gruppen...

...MEN,

Alfine vevpartiet är inte Hollowtech och är således betydligt tyngre än vad jag och många andra vill ha. Faktum att det kommer bara som 170mm är en annan begränsning.

---

Det är säkert ett bra val för Shimano att konfigurera Alfine som de har gjort, men det hindrar inte mig från att önska att de gjorde åtminstone lite mer för niche-enthusiasterna. 98% av det som krävs finns redan, det är bara att öppna ögonen och korsbefrukta lite.

---

PS - Det känns betryggande att andra märker samma sak när det gäller POE-känslan med Alfine.

Så gött att man snart har en roadkiller med alfine på väg med Duetsche Post!
Blir till att slänga in en egen review sen då!

to be continue...

Visst finns det bättre sträckare (särskilt för vanligt SS-bruk) men om Shimano lanserade en version med rätt kedjelinje skulle Paul ha bra anledning att sluta tillverka Melvin.

PS: 3x1 med en vanlig MTB vevparti och en SS baknav med sträckare fungerar rätt bra.

oxr skrev:
> Alfinesträckaren må se snygg ut men 43 mm
> kedjelinje är värdelöst. Det finns bättre
> sträckare.

Fast grundproblemet med alfine-sträckaren är ju att den är gjord för en given kedjelinje. Alla andra sträckare jag känner till kan anpassas efter olika kedjelinje. Att inte ha justerbar kedjelinje på en sträckare är ungefär lika smart som att tillverka en kedjesträckare där man inte kan justera kedjespänningen. (Vilket jag för övrigt gjort själv...)

Det blir säkert jättebra så länge man håller sig till alfine-nav och alfine-vevar, dvs håller sig inom gruppen. Men är man då så korrekt och fin och bara håller sig till Shimanos egna önskemål så är väl sannolikheten ganska stor att ramen har justerbara dropouts, och då faller halva poängen med sträckaren.

Varför är det egentligen sånt problem med ingreppsvinkeln? Utan att direkt att studerat navets konstruktion i detalj antar jag att en del av "trampglappet" beror på planetväxeln och resten beror av ett lite kasst frihjul. Borde väl gå att få till vettigt frihjul i navet, eller?

Känns lite synd att ingreppsvinkelproblem inte är löst, för i övrigt verkar Alfine baknavet riktigt trevligt.

Ursäkta en okunnig, men vad är "ingreppsvinkel" för något?
Och när vi ändå är inne på "dumma" frågor, vad är "OLD-mått" för något?

För övrigt måste jag grattulera till artiklarna, mycket trevlig läsning.

//Richard

Tillbaka
Topp