Artikel: HappyMTB testar Shimano Alfine

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Min tjej har kört med Alfine på en 28" MTB-liknande hybrid (Poison) sedan i juli, 100 km pendling per vecka, i alla väder - och är kanonnöjd.

Själv fick jag min Stevens med Alfine (se bild) i november. Har blivit en hel del pendling i trist väder, men också en del mer inspirerande motionscyklande med lite tuffare belastning på grejerna, även om det naturligtvis inte är tal om "skogspromenader" (för det har jag en MTB med utanpåliggande växlar) - förutom en korrigering för wiresträckning har det fungerat klanderfritt.

Problematiken med ingreppsvinkel beskrivs korrekt i artikeln, jag förstår att det upplevs lite irriterande när man kör hårt i skogen. Det där med att "släppa av" något när man växlar upplever jag inte som ett problem, som någon sa ovan - gör inte alla det mer eller mindre medvetet även med traditionella växlar? Jag gör det...

Bilagor

• PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    112 KB · Besök: 68
Richard skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta en okunnig, men vad är "ingreppsvinkel"
> för något?
> Och när vi ändå är inne på "dumma" frågor,
> vad är "OLD-mått" för något?
>
> För övrigt måste jag grattulera till
> artiklarna, mycket trevlig läsning.
>
> //Richard

Ingreppsvinkel... det är..hmm..svårt att förklara lättfattligt.. Om du har vevarmen horisontellt...(pedalen framåt) så måste du t ex vrida(trampa) vevarmen 22 grader innan det börjar att driva i navet och du får en verklig rörelse på bakhjulet.

OLD... det är bredden mellan dropoutsen som navet kräver för att passa i ramen... I Alfines fall är det 135mm. Mer korrekt är det ett mått som mäts på själva navet... utanpå de 2 muttrarna som ska ligga i direktkontakt med ramen är det i detta fallet 135mm, vilket också anger den bredd ramen skall ha för att navet skall passa.

Vet inte om du blev så mkt klokare men... Hjälper det inte så... återkom gärna.

Plush skrev:
> Richard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ursäkta en okunnig, men vad är
> "ingreppsvinkel"
> > för något?
> > Och när vi ändå är inne på "dumma"
> frågor,
> > vad är "OLD-mått" för något?
> >
> > För övrigt måste jag grattulera till
> > artiklarna, mycket trevlig läsning.
> >
> > //Richard
>
>
> Ingreppsvinkel... det är..hmm..svårt att
> förklara lättfattligt.. Om du har vevarmen
> horisontellt...(pedalen framåt) så måste du t
> ex vrida(trampa) vevarmen 22 grader innan det
> börjar att driva i navet och du får en verklig
> rörelse på bakhjulet.
>
> OLD... det är bredden mellan dropoutsen som navet
> kräver för att passa i ramen... I Alfines fall
> är det 135mm. Mer korrekt är det ett mått som
> mäts på själva navet... utanpå de 2 muttrarna
> som ska ligga i direktkontakt med ramen är det i
> detta fallet 135mm, vilket också anger den bredd
> ramen skall ha för att navet skall passa.
>
> Vet inte om du blev så mkt klokare men...
> Hjälper det inte så... återkom gärna.

Jag tackar och bockar för förklarningen.
Fick hygglig förståelse för ingreppsvinkel tack vare den förklarningnen.

//Richard

JTH: Jag gillat din Stevenshoj. Snygg. Vad är det för modell? -07:a? Vars får man tag på Stevenscyklar? Ser dem inte i affärerna runt Sthlm. Vad fick du ge för den?

Mr Mr skrev:
> JTH: Jag gillat din Stevenshoj. Snygg. Vad är det
> för modell? -07:a? Vars får man tag på
> Stevenscyklar? Ser dem inte i affärerna runt
> Sthlm. Vad fick du ge för den?

Det är en Road Flyer, 07:a eller 08:a, osäker. Lacken på min är mörkare och känns med "pulveraktig" än vad man får intryck av på bilderna, dessutom fick jag en gaffel med fästa för lowrider. Jag betalade 9.995 kr inkl. touringpaket; SKS-skärmar och en, faktiskt, juste pakethållare som dock byttes mot min gamla Tubus. Jag har ännu inte fått det speciella stöd som jag beställt...

Spana in svenska stevens!, jag tog hem den via Cyklig i Solna (OBS! Ägarbyte har skett, Henrik som driver det nu är jättetrevlig!), men jag har sett att även Rickard på Cykling börjat kränga Stevens racerhojar.

Jag är mycket, mycket nöjd med min cykel - och min sambo är lika nöjd med sin (Poison med Alfine). Enda jag möjligen kan gnälla på är att "nålen" i växelindikatorn på växelhandtaget vibrerar på både min och tjejens hoj och skapar oljud (man blir läskigt kinkig när cykeln alltid annars är KNÄPPTYST). Funderar på att moffla in en massa fett.

JTH - Tack för svar.
Ja då vet jag hur man kan få tag på en. Grejjen är att jag skulle vilja provtrampa en så att jag inte köper en för liten. Är ganska lång, 1,96 så att deras största 61 cm kanske inte räcker till.
Jag ska ha en sportig standardhoj för jobbpendling mm. och tänkte att det ska sitta Nexus/Alfine 8 vxl på. 2x8 skadar ju inte...

Mr Mr skrev:
> JTH - Tack för svar.
> Ja då vet jag hur man kan få tag på en. Grejjen
> är att jag skulle vilja provtrampa en så att jag
> inte köper en för liten. Är ganska lång, 1,96
> så att deras största 61 cm kanske inte räcker
> till.
> Jag ska ha en sportig standardhoj för
> jobbpendling mm. och tänkte att det ska sitta
> Nexus/Alfine 8 vxl på. 2x8 skadar ju inte...

Du får gärna testa min om du har vägarna förbi Solna! PM:a för tel.nr!

här bara snabbt läst igenom denna post.
var förra helgen och tittade runt på en ny pendlar hoj, då min merida citybike(nexus 7) känns tung och trög och växlarna börjat knirra och knacka.

hittade denna cresent av förra års modell http://www.cykelhornan.com/Sidor/Cykelsidor/Arkiv Cyklar 2006/Sidor/Cykelsidor/Logic/C308.htm
4000 jämt så försäljaren. på årets modell fanns kedje sträckare? varför?
vad tycker ni visst vore det en skön hoj för året runt pendling? ligger i förhandlingar med sambon för tillfället.

speed on weed11

Hur får man på bakhjulet utan att bryta kedjan med horisontella dropouts?

Edit: Det kanske går om man tar bort muttrarna och vinklar och grejar förstås.

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon som kör med Alfine på en XC-hoj? Jag sitter och funderar på att köra Alfine 32T klinga fram och nav bak... Kedjespännare i en Cannondaleram med vert. dropouts.

Klingor, kedja och krans kostar mig ju 1.300 SEK varannan säsong, så om navet á 2.000 SEK edyl håller 2-3 år är det avskrivet och jag är egentligen rätt nöjd... Jag lever nog med "ingreppsvinkeln" för enkelheten och hur okänsligt det hela blir för väder och vind...

Någon som har några tankar och tips?

JTH skrev:
> Är det någon som kör med Alfine på en XC-hoj?
> Jag sitter och funderar på att köra Alfine 32T
> klinga fram och nav bak... Kedjespännare i en
> Cannondaleram med vert. dropouts.
>
> Klingor, kedja och krans kostar mig ju 1.300 SEK
> varannan säsong, så om navet á 2.000 SEK edyl
> håller 2-3 år är det avskrivet och jag är
> egentligen rätt nöjd... Jag lever nog med
> "ingreppsvinkeln" för enkelheten och hur
> okänsligt det hela blir för väder och vind...
>
> Någon som har några tankar och tips?

Jag har Alfine bak på min pendlare/dirt/xc/alltiallo hoj och.. Systemet funkar bra. Jag har vertikala dropouts men kör utan Alfines egen sträckare.. jag monterade en styrare fram som tillsammans med en bash används som kedjesträckare. Det funkar bättre för mig men smaken är ju som baken..

Jag satte "styrbrickorna" på motsatt sida jämfört med monteringsanvisningen...för att få vajern efter sittstaget istället för efter kedjestaget.
Det är ganska känsligt på att vara rätt justerat men sen det väl är det...så funkar det väldigt bra. Och det är enkelt att justera.
Däremot... det finns 2 mått..101mm och 127mm.. beroende på vilken kassettknut/växelreglage som används... De måtten är inte helt exakta... jag fick ställa det måtten lite fel enligt monteringsanvisningen för att det skulle funka bra...

Enda nackdelen som jag ser det.. är att det väger väldigt mycket.. bara navet med dess saker tror jag väger in på 1.6kg... ett hjul... tja... knappast under 2kg hur än du gör...
Sen... det tål inte kyla riktigt bra...
Till sist... man kan inte ta bort den där jädra väljardisplayen... Det är nåt jag stör mig på.

VO2max skrev:
> Ska bygga nytt bakhjul till 29an¨
> Det som behövs är alltså
> nav+växelregl+shimanoskiva? totalt 165euro på
> discount

Nja... du behöver nav, styrbrickorna, kassettknuten, drevet, växelreglaget plus lite andra smådelar och ev en sträckare...

Dvs allt på denna bilden egentligen... förutom ev sträckare då...
shimano_alfine_s501_.jpg ht=544

VO2max skrev:
> aha ok, skickar order pronto så får bikediscount
> bygga ihop ett bakhjul
> Ska bli intresssant

Jag tror du kommer att bli nöjd. Jag byggde mitt eget hjul och jag snodde ihop det med 3 kors... de flesta "färdiga" hjul jag sett har 2 kors... Kör du lite mer inspirerat är nog 3 kors att föredra...
Tänkte bara så att du poängterar det vid beställningen...

Plush
Tack för svar! Ja, även jag kör Alfine på min pendlare/bruksis så jag vet precis hur det fungerar under sådana förhållanden - och är mycket nöjd. Därav intresset att sätta det även på en MTB/XC, och viljan att höra erfarenheter av sådan användning.

Det kanske är bättre att få upp wiren lite ja, kanske är ett bra tips att skifta sida på grön/blå brickor, får titta på det där med dragning.

>CITAT<: "Däremot... det finns 2 mått..101mm och 127mm.. beroende på vilken kassettknut/växelreglage som används... De måtten är inte helt exakta... jag fick ställa det måtten lite fel enligt monteringsanvisningen för att det skulle funka bra..."

Detta fattar jag inte... Vad är det för mått?

Vikten får man väl leva med, slipper trots allt två växlar, två klingor fram och en kasett bak... Och en wire. Jag tänkte köra Mavic 717 fälgar (har sedan innan) och någon trevlig eker av god kvalité, kanske DT. Det blir alltså till att köra centerlock bak och sexbultsskiva fram... Hmmm... Jag är inne på att köra Shimano XT-bromsar till det hela, tror du det blir bra? Kan jag köra 160 mm skiva bak och 180 eller 200 mm fram - skulle gärna ha lite mer "nyp" i min nya hoj...

Den där JÄVLA displayen på alfineväxelväljaren skramlar på både min och sambons hoj! Vansinnigt irriterande!

>CITAT<:"Nja... du behöver nav, styrbrickorna, kassettknuten, drevet, växelreglaget plus lite andra smådelar och ev en sträckare..."

Får man inte med allt det när man beställer navet?

På min Stevens Roadflyer har jag två klingor fram, 34T och 50T. Den lilla klingan använder jag väldigt sparsamt, det känns som jag 75% av tiden använder växel 1-5 i navet på den större klingan.

Spontant känns det som jag skulle klara mig fint med en klinga fram, när klingorna är utslitna överväger jag nog att skaffa något i stil med alfinevevarnas 45T

Nu noterar jag att Alfines orginalvevar finns med 39T och 45T... Rimligen är 39T mer lämpligt på en MTB??? Vad kör du med plush?

JTH skrev:
> >CITAT<: "Däremot... det finns 2 mått..101mm och
> 127mm.. beroende på vilken
> kassettknut/växelreglage som används... De
> måtten är inte helt exakta... jag fick ställa
> det måtten lite fel enligt monteringsanvisningen
> för att det skulle funka bra..."
>
> Detta fattar jag inte... Vad är det för mått?

Det är grovt sagt måtten mellan änden på vajerhöljet och centrum på den låsningen man skruvar fast på innervajern. Beroende på vilken modell av växlingsreglage och kassettknut man har är måtten olika.
Med växelreglage SL-S500 (tumme/pekfinger) och kassettknut CJ-8S20 så ska man ha 101mm avstånd.

Kassettknut CJ-8S40 och vridväxelreglaget ska ha ett avstånd på 127mm.

>
> Vikten får man väl leva med, slipper trots allt
> två växlar, två klingor fram och en kasett
> bak... Och en wire. Jag tänkte köra Mavic 717
> fälgar (har sedan innan) och någon trevlig eker
> av god kvalité, kanske DT. Det blir alltså till
> att köra centerlock bak och sexbultsskiva fram...
> Hmmm... Jag är inne på att köra Shimano
> XT-bromsar till det hela, tror du det blir bra?
> Kan jag köra 160 mm skiva bak och 180 eller 200
> mm fram - skulle gärna ha lite mer "nyp" i min
> nya hoj...

Jag köpte en 160mm centerlockskiva (tror det var en XT) på CRC's floodsale och det funkar hur bra som helst, visserligen med Avid ok men det spelar mindre roll. Fram har jag en 203mm skiva.

>
> Den där JÄVLA displayen på
> alfineväxelväljaren skramlar på både min och
> sambons hoj! Vansinnigt irriterande!

Ja... den vill jag kunna ta bort med det finns inte nån täckskiva att sätta dit vad jag vet.

>
> >CITAT<:"Nja... du behöver nav, styrbrickorna,
> kassettknuten, drevet, växelreglaget plus lite
> andra smådelar och ev en sträckare..."
>
> Får man inte med allt det när man beställer
> navet?

Njae... inte nödvändigtvis... Står det uttryckligt att allt det följer med??
Jag köpte mitt navkit från http://www.bike-components.de/products/info/p20582_Alfine-S501-Komplettset.html då dom har kompletta kit med allt du behöver... precis allt på bilden där som jag visade... för 189 Euro. Klart prisvärt i min bok.

>
>Nu noterar jag att Alfines orginalvevar finns med 39T och 45T... Rimligen är 39T mer lämpligt på en >MTB??? Vad kör du med plush?
>
>

Jag åker på en 36 klinga fram... Jag kör ju inte med Alfinevevar då dom inte skulle hålla för mig. Vad man kör med för klingstorlek fram...är ju avhängigt hur stark man är, hur långa vevar man har, vilken typ av åkning man gör, osv osv. Det är högst individuellt.
Jag kan ju klättra där det är ganska mkt uppför samtidigt som jag nästan kan ligga jämnsides med bilarna på 50 väg om det krävs... det på 36 klingan, skulle jag byta till större så..man vinner och man förlorar en del här och där men.. Jag bor ju i Höga Kusten området och det enda släta områdena här är hockyplanerna...annars är det upp eller ned.

Plush skrev:

> Det är grovt sagt måtten mellan änden på
> vajerhöljet och centrum på den låsningen man
> skruvar fast på innervajern. Beroende på vilken
> modell av växlingsreglage och kassettknut man har
> är måtten olika.
> Med växelreglage SL-S500 (tumme/pekfinger) och
> kassettknut CJ-8S20 så ska man ha 101mm
> avstånd. Kassettknut CJ-8S40 och vridväxelreglaget ska ha
> ett avstånd på 127mm.

Det jag har spanat på är just det kitt för €189 du refererar till, men det heter ju S501 - inte CJ-8S20 eller CJ-8s40?!?

> Jag köpte en 160mm centerlockskiva (tror det var
> en XT) på CRC's floodsale och det funkar hur bra
> som helst, visserligen med Avid ok men det spelar
> mindre roll. Fram har jag en 203mm skiva.

Trevligt! Lite OT i en alfinetråd kanske, men hur mkt mer nyp får man med 203 mm skiva istället för 160 mm? Det är bara byta infästningen till oket mot ramen va? Jag har goda erfarenheter av Shimanos bromsar, funkis och driftsäkra... Läst mkt gott om dom på forumet också... Tror jag satsar på det. Jag tittade iofs lite på detta: Shimano XT Disc Center Lock Set v+h Scheibenbremse. 180 mm skivor. Köra centerlock även fram... Vad tror du om det hela?

> Jag åker på en 36 klinga fram... Jag kör ju
> inte med Alfinevevar då dom inte skulle hålla
> för mig. Vad man kör med för klingstorlek
> fram...är ju avhängigt hur stark man är, hur
> långa vevar man har, vilken typ av åkning man
> gör, osv osv.

Inte hålla?! Hur menar du, är du stark som en oxe eller tung etc? Vad kör du med för vevar? Jag kör otroligt blandad terräng men jag tror jag skulle uppleva det som mer frustrerande att trampa ur 8:e växeln på transportsträckor och snabba partier (jag har ett par big apple 2,35:or som jag tänkte leka med i utbana miljöer) än att behöva bända stående för kung och fosterland i vissa branta partier). Idag sitter jag ofta och paddlar upp pendlaren för rätt långa/branta backar med 50T-klingan och lättaste växeln i navet... Detta samtidigt som jag vet att jag mycket snabbt trampar ur på 34T-klingan på plattmark. Kändes som 39T skulle kunna vara en bra kompromiss...

JTH skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det är grovt sagt måtten mellan änden på
> > vajerhöljet och centrum på den låsningen man
> > skruvar fast på innervajern. Beroende på
> vilken
> > modell av växlingsreglage och kassettknut man
> har
> > är måtten olika.
> > Med växelreglage SL-S500 (tumme/pekfinger) och
> > kassettknut CJ-8S20 så ska man ha 101mm
> > avstånd. Kassettknut CJ-8S40 och
> vridväxelreglaget ska ha
> > ett avstånd på 127mm.
>
> Det jag har spanat på är just det kitt för
> €189 du refererar till, men det heter ju S501 -
> inte CJ-8S20 eller CJ-8s40?!?

Kittet heter S501. Växelreglaget och kassetknuten har de andra betecknigarna.
Köper du ett helt kitt..t ex det jag visade...då får du med allt du behöver för att få det att funka. Och i de kittet ingår de andra beteckningarna.
>
>
>
> > Jag köpte en 160mm centerlockskiva (tror det
> var
> > en XT) på CRC's floodsale och det funkar hur
> bra
> > som helst, visserligen med Avid ok men det
> spelar
> > mindre roll. Fram har jag en 203mm skiva.
>
> Trevligt! Lite OT i en alfinetråd kanske, men hur
> mkt mer nyp får man med 203 mm skiva istället
> för 160 mm? Det är bara byta infästningen till
> oket mot ramen va? Jag har goda erfarenheter av
> Shimanos bromsar, funkis och driftsäkra... Läst
> mkt gott om dom på forumet också... Tror jag
> satsar på det.
>

Hmm.. Du behöver bara 203mm fram. Bak räcker 160mm hur långt som helst. 80% av bromskraften hamnar fram ändå så en större skiva bak ger bara tyngre hoj.

>
>
> > Jag åker på en 36 klinga fram... Jag kör ju
> > inte med Alfinevevar då dom inte skulle hålla
> > för mig. Vad man kör med för klingstorlek
> > fram...är ju avhängigt hur stark man är, hur
> > långa vevar man har, vilken typ av åkning man
> > gör, osv osv.
>
> Inte hålla?! Hur menar du, är du stark som en
> oxe eller tung etc? Vad kör du med för vevar?
> Jag kör otroligt blandad terräng men jag tror
> jag skulle uppleva det som mer frustrerande att
> trampa ur 8:e växeln på transportsträckor och
> snabba partier (jag har ett par big apple 2,35:or
> som jag tänkte leka med i utbana miljöer) än
> att behöva bända stående för kung och
> fosterland i vissa branta partier). Idag sitter
> jag ofta och paddlar upp pendlaren för rätt
> långa/branta backar med 50T-klingan och lättaste
> växeln i navet... Detta samtidigt som jag vet att
> jag mycket snabbt trampar ur på 34T-klingan på
> plattmark. Kändes som 39T skulle kunna vara en
> bra kompromiss...

Ja... inte hålla... Jag slår i dom här och där... Sen väger jag 100 pannor.. Är nog ganska stark i benen med...
Men som jag sa... storleken fram är individuellt.

Stort tack för snabba och bra svar Plush!

Navet: Det kitt jag länkade till, är det inte OK?

Broms: Det där bromskittet jag tittade på var ju 2 x 180 mm skivor; men du har ju helt rätt i att 160 mm räcker bak. Kanske ska plocka bitar istället och köra 160 mm bak och 203 mm fram... Samtidigt är det smidigt med ett kitt och 180 mm är mer än de 160 mm jag tidigare kört med - 203 mm skivan blir verkligen stor (känslig?). Hur stor skillnad i bromskraft upplever du att det är mellan 160, 180 respektive 203 mm - allt annat lika?

Vev/klingor: Slår man i alfinevevar mer än andra? Varför? Verkar så smidigt med alfineveven, men om dom inte är förenliga med mina tillika 100 pannor är det ju inte så bra...

Man slår väl knappast i Alfine-vevar mer än andra, men de är ju antagligen inte byggda för att drämma i dem i stenar på samma sätt som jag tänker mig att ett par XT eller SLX-vevar är.

Alfine-vevarna finns väl bara i 170mm dessutom? Och är inte ihåliga, så de är säkert hållbara. Men tunga.

Slänger in några bilder på sambons alfinehoj som jag precis fixat lite med; på med Big Apple 622/50 och nya skärmar (som funkar med däcken).

Spec

Växlar: Shimano Alfine, 2 klingor fram = 16 vxl
Bromsar: Shimano Alfine
Fälg: Mavic 317
Däck: Schwalbe Big apple 622/50
Sadel: Brooks flyer
Pedaler: Shimano kombinationspedal
Stänkskärmar: Zefal "clip on"
Pakethållare: Tubus logo (med kylarvattenslang på för att minska slitage/missljud)

Användingsområdet är pendling i urban miljö (20-25 km enkel resa), förutsättningar för lite längre cykelsemestrar, utflykter med barnsits. Goda möjligheter att få med sig packning (handla/semester).

IMG_1075.JPG ht=544

IMG_1077.JPG ht=725

IMG_1078.JPG ht=725

Är riktigt sugen på att beställa ett Alfine nav till Puggen, ett komplett kit från CRC kostar ~2600:-

Då har jag plockat ihop: 160mm Shimano bromsskiva med centerlock, ekrar (tror jag skall ha 256/258mm), nipplar, monteringskittet, växelreglage och ett 20t drev. Förutom själva navet då. :)

Det man är orolig för är eventuell 'trampa vatten'-känsla och hållbarheten i skogen. Tyngden spelar ingen roll för min del.

Är det värt pengarna?

Tillbaka
Topp