[Artikel] Långtidstest: Orange Stage 5 RS, del 5 - sammanfattning & avslut

Jag tror nog också på en blandning, H är den smutta i Vallentuna. Sen är ju inte gaffelpumpen ett under av exakthet heller, men jag är kring eller strax över 80psi iaf.

Senast ändrad:
Har haft några olika Orange tidigare och kör nu en Alpine 6. Haft RS monarch debonair på en five (2015) och nu på min Alpine. Upplever inte att jag någonsin bottnar ur hårt. Är förvisso ganska klumpig men ändå inte. Har ej fipplat med olika band. Körde en del i hafjell med min five och det funkade riktigt bra och cykeln vill gärna hoppa och wheela. Upplever min Alpine på samma sätt (dock endast kört lokala spår). Hur upplever du trampet uppför Bengt (min Alpine klättrar som en get och det gillar man ju)?

Jag kör också runt metern med min som någon sorts rimlig max höjd på den cykeln.
80 Psi är väl inte så högt, men tillsammans med 3 tokens så är det en rejält progresiv ramp, då hade man ju förväntat sig att det inte bottnar speciellt lätt.

Bluorange sa:
Har haft några olika Orange tidigare och kör nu en Alpine 6. Haft RS monarch debonair på en five (2015) och nu på min Alpine. Upplever inte att jag någonsin bottnar ur hårt. Är förvisso ganska klumpig men ändå inte. Har ej fipplat med olika band. Körde en del i hafjell med min five och det funkade riktigt bra och cykeln vill gärna hoppa och wheela. Upplever min Alpine på samma sätt (dock endast kört lokala spår). Hur upplever du trampet uppför Bengt (min Alpine klättrar som en get och det gillar man ju)?

Bak upplever jag inte att den bottnar så hårt, det är främst gaffeln som känns när den bottnar. Nu ska jag inte avslöja för mkt om nästa uppdatering, men jag tycker att den klättrar riktigt bra.

Ok Tack! De tidigare Alpine-modellerna fick ju lite kritik för sina linjära kvalitéer som var svåra att kombinera med vissa dämpare /( RS debonair tex). På Alpinen6 har de fixat detta och undrade lite om stage hade åkt med på det tåget.

Bluorange sa:
Ok Tack! De tidigare Alpine-modellerna fick ju lite kritik för sina linjära kvalitéer som var svåra att kombinera med vissa dämpare /( RS debonair tex). På Alpinen6 har de fixat detta och undrade lite om stage hade åkt med på det tåget.

Hur kan det vara fixat när dom fortfarande är utan länkage?

Dom har flyttat ner dämparen och trollat lite med pivotpunkten vilket gjort dämparkurvan mer progressiv (det var det jag läste mig till när jag kollade upp inför mitt alpineköp). Jag bedömer det som att det gör stor skillnad jämfört med tidigare cykel som förvisso var en 2015 five

Så är det inte...

Bilagor

• IMG_6212.GIF
    IMG_6212.GIF
    38.9 KB · Besök: 146
jofahjalm sa:

Där va den! som sagt så var stod det nån stans (kan ha vart Dirt eller liknande). Faktum är dock att Orange har flyttat saker vilket gör någon sorts skillnad som i sin tur påverkar hur Alpine 6 fungerar med t.ex en RS monarch debonair. Man skall nu inte behöva köra onaturligt högt tryck eller mätta dämparen med röda armband.

Det tydligt bara man tittar på cykeln att hävstången mot dämparen inte kommer variera nämnvärt genom slaget:

Bilagor

• IMG_6213.JPG
    IMG_6213.JPG
    184 KB · Besök: 125
Enligt Orange ska de ha flyttat dämparinfästningen för att göra den känsligare i början av slaget. Det är vad jag fått berättat för mig av de som säljer hojen.

Jag lägger ingen värdering i det, det är enligt Orange vad de gjort till den senaste upplagan av ramarna (Dvs nya alpine 6, nya five, four och stage) jag har inte hojat speciellt mkt på de tidigare ramarna så jag har inte så mkt att jämföra med.

Jofa: i din värld ifrågasätter journalister marketingsmaterial... Har du nån uppfattning om verkligheten? Eller har du druckit för många folköl igen? ;-)

Förr var Orange pyttelätt regressiva nu är dom en liten aning progressiva. Tjoohoo!

happymtb.fr sa:
Jofa: i din värld ifrågasätter journalister marketingsmaterial... Har du nån uppfattning om verkligheten? Eller har du druckit för många folköl igen? ;-)

Förr var Orange pyttelätt regressiva nu är dom en liten aning progressiva. Tjoohoo!

Just det! det va ju det som jag inte lyckades skriva. Tack

Det är försumbara hårklyverier. I verkligheten så var hävstången konstant genom slaget förr och den är det nu.

Alltså, jag är ju rätt lost vad gäller mekaniken (va äre sant?!?!?!), jag vet ju bara hur hojen upplevs. Men nog fan måste länkagets uppförande påverkas om man flyttar pivotpunkten? Eller?

Rätta mig om jag har fel men om pivotpunkten flyttas uppåt så borde väl länkaget bli känsligare i början av slaget? Eller tänker jag galet (det vore ju inte första gången)?

Nu haltar ju min jämförelse då jag jämför en five 2015 och en alpine 2017, men jag upplever ganska stor skillnad på dessa två. Jag har haft likadan dämpare på båda. Upplever min alpine som mer känslig för smått samtidigt som jag sällan bottnar. Alpinen ger mer grepp

Bluorange sa:
Nu haltar ju min jämförelse då jag jämför en five 2015 och en alpine 2017, men jag upplever ganska stor skillnad på dessa två. Jag har haft likadan dämpare på båda. Upplever min alpine som mer känslig för smått samtidigt som jag sällan bottnar. Alpinen ger mer grepp

Och du tror inte det beror på att den har längre slaglängd?

Bengt: Jag ska skriva en pedagogisk (hånfylld) förklaring till dig ikväll. Sitt på spänn tills dess!

En vis man sade att det är lättare att få en kamel genom ett nålsöga än att förklara grundläggande mekaniska förhållanden för en kulturarbetare. Men vem är jag att inse mina (kulturarbetarens) begränsningar?

Vi börjar med att vi tar min Orange Five som exempel och tänker oss att den har en fjäderdämpare. Den har 140 mm slag och när den går genom slaget flyttar dämparen sig 50 mm. Den övergripande hävstången är alltså 140 mm / 50 mm = 2.8

Om man nu knäcker några bärs och sittrar på apelsinen ovan ser man kanske att länkaget bara är en gloriferad gungbräda och dämparen kommer i princip flytta sig lika mycket när man flyttar hjulet, oavsett vart i slaget man flyttar hjulet. För att cykeln ska vara progressiv ska alltså en viss förflyttning av hjulet trycka ihop mer fjäder för samma förflyttning senare i slaget.

Nu knäcker man fler bärs och fokuserar sitt inre öga på att se om en förflyttning av pivotpunken kan åstakomma detta. Har man druckit tillräckligt mycket öl bör man förstå detta inte kommer ske. Det kommer vara ganska mycket samma lika oavsett vart pivotpunken sitter förutsatt att ingen att förflyttat så radikalt att apelsinen inte längre ser ut som en apelsin. Egentligen ändras hävstången marginellt, men då pratar vi om från ett konstant värde, till ett konstant värde +/- pisslite.

För var Orange regressiva (mer hävstång mot dämparen i slutet av slaget).
OrangeFive650B2014_LevRatio.gif

Från ett konstant värde till pisslite mer.

Den nya alpinen är progressiv (mindre hävstång mot dämparen i slutet av slaget).
OrangeAlpine27.52017_LevRatio.gif

Från ett konstant värde till pisslite mindre.

I verkligheten så gör det pissliten förändring av hävstången pissliten förändring. Alltså förändring i hur cykeln beter sig. Det gör en värld av skillnad för Oranges marknadsavdelning som kan säga till kulturarbetarna att cykeln nu är progressiv.

Om vi jämför med kurvan för min dehå som är progressiv på riktigt:
YoungTalentTues27.5Carbon2015_LevRatio.gif

Där trycker en viss rörelse av hjulet ihop mycket mer fjäder i slutet av slaget jämfört med i början av slaget.

När man sedan kör cykeln med en luftdämpare som man kan göra progressiv med volymspacers, då kan man fråga sig varför det ska vara så viktigt att länkaget är progressivt. Förutom för att Oranges marknadsavdelning ska kunna säga till kulturarbetarna att dom nu är progressiva dvs.

Jag inser nu att detta posten är lite av ett misslyckande och att ovanstående förmodligen är klart som korvspad för kultureliten. Men va fan, jag har investerat för mycket tid för att sluta nu...

Vad kan däremot hände när man flyttar pivotpunken? Hur kedjan påverkar hjulet kan förändras väldigt mycket. Det är jättemycket svårare att förstå och detta var redan jobbigt...

Usch!

jofahjalm sa:
Vad kan däremot hände när man flyttar pivotpunken?

Till exempel att hjulskrället måste/kan flyttas mer eller mindre bakåt när det flyttar sig uppåt. Det påverkar givetvis känsligheten för småstök, beroende på om man rullar eller trampar.
Därtill kan man få ickelinjärt beteende hos en single pivot medelst infästningen av dämparen i svingen och ramen. Huruvida Orange pysslar med sånt vet jag inte. Och som du säger lär skillnaderna vara små, men de är inte obefintliga.

Edit: Förresten dricker äkta kulturarbetare rödvin. Byggarbetare där!

Senast ändrad:
Skulle tro att största skillnaderna ligger i AS etc. När de kan designa ramen för 30-32T klinga utan att behöva kompromissa för andra klingstorlekar borde de kunna finlira mycket bättre på pivotpunkten med avseende på tramp.

Jag har en teori som säkert inte stämmer, men jag tänker att var dämparen är fäst i framtriangeln borde påverka hur mkt som krävs för att den ska börja röra sig. Om den sitter något över (i höjdled) infästningen i baksvingen så borde den vara lättare att komprimera och motsatt om infästningen är något lägre än infästningen i ramen. Alltså om dämparen lutar något uppåt i "fronten" blir den känsligare och om den lutar något nedåt i "fronten" så blir den hårdare. Det borde ju ändra hävstången? Tänker jag fel?

Jag förstår inte din teori men jag vet att Alutech ICB och GGDH är progressiva monopivot utan länkage.
Återkom om din teori stämmer på dessa!

Alltså det jag tänker mig är att om dämparens infästning sitter högre upp på underröret så borde den vara lättare att komprimera, och tvärtom. Det har inte så mycket med progressivitet att göra, vilket kanske förvirrar då det var det ni pratade om. Det jag försöker förstå är snarare om justeringen av pivotpunkten kan påverka hur lätt dämparen börjar komprimeras. Min teori är alltså att om man flyttar dämparens infästning högre upp bli det lättare att komprimera den (med samma konstruktion som Orange).

Flytt av infästningspunkten i ramen påverkar progressiviteten. Dämparinfästningen i svingen rör sig längs en cirkelsektor. Utan övrigt länkage kommer minimala utväxlingen mellan rörelse av dämparinfästningen i sving och ram vara när dämparen är helt i tangent med svingens cirkelsektor. Denna punkt kan inträffa vid olika tillfällen beroende på hur man placerar de olika komponenterna. Vinkeln på dämparen är egentligen irrelevant men jag antar att det du syftar på egentligen är det jag skriver ovan. Flyttar man dämparfästet uppåt kommer tangentpositionen redan från start och sedan ökar utväxlingen, dvs det blir ett regressivt länkage.

Genom att sätta dämparfästet på underröret nära pivotpunkten för svingen kanske man aldrig når minta utväxlingspunkt men man får ett starkare progressivt länkage.

Men som jofa förklarade, det enda som spelar roll är förhållandet mellan hjulets rörelse och dämparens rörelse.

För alla direktdrivna SP så gäller att hävstången (utväxlingen) är som högst vid den del av slaget där dämparen dämparen i längsled tangerar svingens bana. Rör man sig bort från den här punkten så minskar utväxlingen.

Hur kraftig denna förändring är beror på förhållandet mellan avståndet på dämparens två ledpunkter (L-dämpare) och avståndet mellan svingens ledpunkt och dämparens ledpunkt (L-sving) i svingen. ju större ratio L-sving/L-dämpare desto kraftigare förändring.

Utväxlingen i tangeringspunkten bestäms i princip av förhållandet mellan hjulaxelns avstånd till svingens ledpunkt och L-sving, ju större förhållande L-hjul/L-sving desto lägre utväxling (=mer slag för samma dämparlängd).

Hur utväxlingskurvan ser ut för en viss cykel med SP beror då på:
1.
Vart i slaget dämparen tangerar svingens bana.

2.
Förhållandet mellan L-sving och L-dämpare.

3.
Förhållandet mellan L-hjul och L-sving.

Så om man bygger en hoj som tangeringspunkten i slutet av slaget så blir den progressiv, har man tangeringspunkten i början av slaget så blir den regressiv. Eller så lägger man tangeringspunkten mitt i slaget och får en sån där juste U-formad kurva :)

Det borde ge dig svar på alla dina frågor :)

Nu tror jag att jag förstår.

Min tidigare teori stämmer alltså inte riktigt. Bara delvis. Men typ inte alls.

Senast ändrad:
Intressant läsning Bengt... ungefär hur många timmar har du hunnit cykla på Stage 5?

Hur tycker du cykeln känns när du släpper bromsarna nerför och bara gasar på som om morgondagen inte finns?

Min erfarenhet när jag hade Five 29 var att den blev som en helt annan cykel när den fick fläska på och bara rulla... och för satan vad den rullade bra då!

"Lite mer om hur hojen beter sig rent generellt kommer vid nästa uppdatering."

Är det inte dags för del 4? Pretty please.

Tillbaka
Topp