En vis man sade att det är lättare att få en kamel genom ett nålsöga än att förklara grundläggande mekaniska förhållanden för en kulturarbetare. Men vem är jag att inse mina (kulturarbetarens) begränsningar?
Vi börjar med att vi tar min Orange Five som exempel och tänker oss att den har en fjäderdämpare. Den har 140 mm slag och när den går genom slaget flyttar dämparen sig 50 mm. Den övergripande hävstången är alltså 140 mm / 50 mm = 2.8
Om man nu knäcker några bärs och sittrar på apelsinen ovan ser man kanske att länkaget bara är en gloriferad gungbräda och dämparen kommer i princip flytta sig lika mycket när man flyttar hjulet, oavsett vart i slaget man flyttar hjulet. För att cykeln ska vara progressiv ska alltså en viss förflyttning av hjulet trycka ihop mer fjäder för samma förflyttning senare i slaget.
Nu knäcker man fler bärs och fokuserar sitt inre öga på att se om en förflyttning av pivotpunken kan åstakomma detta. Har man druckit tillräckligt mycket öl bör man förstå detta inte kommer ske. Det kommer vara ganska mycket samma lika oavsett vart pivotpunken sitter förutsatt att ingen att förflyttat så radikalt att apelsinen inte längre ser ut som en apelsin. Egentligen ändras hävstången marginellt, men då pratar vi om från ett konstant värde, till ett konstant värde +/- pisslite.
För var Orange regressiva (mer hävstång mot dämparen i slutet av slaget).
Från ett konstant värde till pisslite mer.
Den nya alpinen är progressiv (mindre hävstång mot dämparen i slutet av slaget).
Från ett konstant värde till pisslite mindre.
I verkligheten så gör det pissliten förändring av hävstången pissliten förändring. Alltså förändring i hur cykeln beter sig. Det gör en värld av skillnad för Oranges marknadsavdelning som kan säga till kulturarbetarna att cykeln nu är progressiv.
Om vi jämför med kurvan för min dehå som är progressiv på riktigt:
Där trycker en viss rörelse av hjulet ihop mycket mer fjäder i slutet av slaget jämfört med i början av slaget.
När man sedan kör cykeln med en luftdämpare som man kan göra progressiv med volymspacers, då kan man fråga sig varför det ska vara så viktigt att länkaget är progressivt. Förutom för att Oranges marknadsavdelning ska kunna säga till kulturarbetarna att dom nu är progressiva dvs.
Jag inser nu att detta posten är lite av ett misslyckande och att ovanstående förmodligen är klart som korvspad för kultureliten. Men va fan, jag har investerat för mycket tid för att sluta nu...
Vad kan däremot hände när man flyttar pivotpunken? Hur kedjan påverkar hjulet kan förändras väldigt mycket. Det är jättemycket svårare att förstå och detta var redan jobbigt...
Usch!