Artikel: Novemberbromsen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
intro.jpg

Shimanos rullbromsar är deluxe-bromsarna för standardcyklar. Ändå har bromstypen i stort sett gått mig förbi. Så när ett rullbromsnav kom rullande mot mig så var det bara att passa på och se vad det var för något.

Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
En trumbroms är ju snygg på en Skeppshult men det blir nog lite som "vinterdäck med plåtfälg på en Lambo" att hänga på dem på något med bockstyre.

Rullbromsen på min 2 år gamla året-runt-pendlare har funkat helt klanderfritt sen jag köpte den. I kombination med ett Nexusväxel + navbroms är det ett optimalt pendlarkit så här års. På sommaren kör man stålräser.

Är inte oförmågan att låsa hjulet en "feature"? Det finns ju en vitt spridd missupfattning att man flyger över styret så fort man rör frambromsen.

Vi som är lite tyngre än oskar kan få bromsen att tjuta vid hård inbromsning. Vid extra tung last märker man också att det finns ett tak för hur mycket bromskraft man får ut av bromsen.

Och grafitfett är nog det vidrigaste man kan meka med...

Vad kostar rullbromsen? Känns som om det är bättre att köra med en gammal/begagnad skivbroms jämfört med den.

Meka med grafitfettet? Du fyller bara på genom en smörjnippel, det tar en sekund eller två.

Det finns flera olika modeller, en bromsarmssköld ligger på 250-400kr.

"Går att få den att tjuta", "går att få den att tjuta" - vilket jäkla tjat. En rullbroms är till för pendlarhojjar och inte för DH. Dom få gånger man måste maxa bromskraften på en pendlarhoj (dvs nära-döden-situationer) så skiter man om dom skulle tjuta.

Min pendlare har jag för övrigt aldrig fått att tjuta, ändå väger jag 82pannor, har full rygga och pendlar 17km i sthlm city

Jag har kört mer än 1000 mil under 6 år med min rullbroms, fördelat på ca hälften fullpackade touringmil och hälften pendlingsmil. Dessutom sitter det sådanna bromsar på min sambos cykel (som jag förståss sköter underhållet på). Hennes cykel har nog gått ca 800 mil på samma tid.

Denna bromsen säljs med featuren (näst intill låsningsfria bromsar). Att då försöka att pressa dem till att låsa sig är inte bara onödigt och slitsamt för bromsen, det innebär att man importerar den kunskap man ha om andra bromsar på rullbromsen.

Jämförelsen med abs bromsar på bilar med tanke på känslan är slående och mycket bättre än jämförelsen med moutainbike bromsar som jag gissar att artikelskribenten har mest erfarenhet av. bromseffekten ökar inte linjärt och den släpper till och från för att bibehålla kontakten med vägen. Därav den lite ryckiga känslan. Men fördelen är att det är bara att trycka max så gör bromsen resten. En väldigt bra feature för en som jag som kör cykeln både packad och opackad. Jag behöver inte bry mig om att förutsättningarna ändras (såväl totalvikt som viktfördelning), jag bromsar alltid på samma sätt.

Jag har aldrig hört gnäll från bromsarna trots att jag väger nästan 100 pannor och packar upp till 35 kilo i väskorna på en del semestertouring (jag tar det tunga och flickvännen tar det lätta, enligt sann könsrollpolitik). Varför jag undrar om det kan vara något fel på Richards bromsar. De skall inte skrika oavsett hur mycket du pressar dem.

Ett problem som jag tycker saknas i artikeln som är värt att nämna är att bromsarna i långa utförslöpor kan riskera att bli överhättade om man ligger och smygbromsar hela vägen, detta minskar bromseffekten. Givetvis är problemet större med fullpackad cykel än utan packning. Skeppshult har satt en extra kylplåt på sina bromsar, dessa har jag inte testat själv, men svärfar som pendlar i mycket backig och kurvig miljö har testat båda delarna och säger att bromsen med extra plåten är mycket mer pålitlig. Själv använder jag bromsen enligt shimanos rekomendationer och bromsar kraftigt till och från istället för att hålla på bromsen hela tiden, då slipper man den ännu fulare kylplåten. Om plåten finns i shimanos eller skeppshult sortiment vet jag inte, men borde ju rimligtvis finnas i minst ett av dem.

Samanfattningen i artikeln håller jag nog med om det mesta i. En pålitlig broms i alla väder som lämpar sig mest för den som vill hålla sig på asfalt, som föredrar funktion framför form och inte är rädd för den lilla extra vikten. Men jag vill gärna tillägga till att den fungerar alldeles utmärkt för touring också.

MVH
Magnus

Eftersom den tjuter varje gång jag cyklar hem från ICA och skall göra en högersväng in en nedförsbacke så tycker jag att det är ett klart minus. Jag har f.ö. inte riktigt förstått varför pendlarcykeln måste vara dålig och tråkig att cykla på.

tropfrog: ang. kylskivan så finns den inte lös. Den är integrerad med bromsarmsskölden, dvs man måste byta hela bromsen för att få den.

rickard: jag är övertygad om att du har fel på din broms.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
>
> rickard: jag är övertygad om att du har fel på
> din broms.

Jag tror bara att jag är för tung. Det känns som om jag slår i bromskraftstaket också när jag lastar på lite. Med lättare förare funkar den fint. Jag har märkt samma sak på flera exemplar.

tropfrog skrev:

> Skeppshult har satt en extra kylplåt på sina
> bromsar, dessa har jag inte testat själv, men
> svärfar som pendlar i mycket backig och kurvig
> miljö har testat båda delarna och säger att
> bromsen med extra plåten är mycket mer
> pålitlig.

Rullbromsen finns i flera utförande, tex. med eller utan klyfläns. Skeppshult har utan fläns på city cyklar medans touring och sportigare cyklar har kylfläns, dock har Z och STC Steel skivbromsar.

Men vad är bromsarna bra för då?

Inte superbra bromverkan, tunga men underhållsfria. Finns det någon fördel med dem över ett par skivbromsar? Pengamässigt kan det inte skilja så mycket mellan ett nytt sådant här nav mot Shimano´s billigaste hydral-Deoreskivbromsar (vilka jag pendlat i ur och skur med i 3 år utan problem, däremot har jag bra bromsverkan och hyffsat låg vikt)

Senast redigerad av en moderator:
Stampe skrev:
> Men vad är bromsarna bra för då?
>
> Inte superbra bromverkan, tunga men
> underhållsfria. Finns det någon fördel med dem
> över ett par skivbromsar? Pengamässigt kan det
> inte skilja så mycket mellan ett nytt sådant
> här nav mot Shimano´s billigaste
> hydral-Deoreskivbromsar (vilka jag pendlat i ur
> och skur med i 3 år utan problem, däremot har
> jag bra bromsverkan och hyffsat låg vikt)

Vad rullbromsen är bra til står i testet om du läser det, om rullbroms sen passar dig är en annan femma.

Toppenbra artikel, håller med om det mesta men känner inte igen att de pulserar, kör en skeppshult stc året om sen ett antal år./J :)

actionbent skrev:
>
> Vad rullbromsen är bra til står i testet om du
> läser det, om rullbroms sen passar dig är en
> annan femma.

Mjaej, i testet beskrivs hur och varför den fungerar och för vem den skulle kunna vara intressant, så långt allt väl (bra beskrivet). Det är sedan när jag börjar läsa kommentarerna i denna tråd jag blir konfunderad, varför är man intresserad av den här bromstypen när det finns bättre alternativ?

Eller så är hela artikeln inklusive inlägg i tråden skrivet med dubbelironi, så att jag tappade bort mig.

Bromsen är kalas om man vill ha nåt väldigt pålitligt och inte lastar ner cykeln alltför mycket. Som bakbroms på en regn/vinter-pendlare är den kalas.

funkar verkligen en skivbroms år efter år om man kör året runt? Och då menar jag inte 2 år utan flera... Jag har ingen erfarenhet av skivor men blir lite nervös av hydraulik./J :)

Jag antar att du läst mitt inlägg. Den beskriver inte så mycket om varför bromsen är bra, utan varför den är bra för mig. Andra har självklart andra preferenser.

MVH
Magnus

johan44 skrev:
> funkar verkligen en skivbroms år efter år om man
> kör året runt? Och då menar jag inte 2 år utan
> flera... Jag har ingen erfarenhet av skivor men
> blir lite nervös av hydraulik./J :)

Jag har haft en Avid BB7 fram på min pendlarhoj i drygt två år nu, i alla väder, på saltade slaskvägar, på dammiga grusvägar, i hällregn. Har bara bytt belägg två gånger, senast i går, och i går bytte jag även för första gången vajer och hölje för frambromsen. Fortfarande originalskivan på. Inga justeringar behövs under tiden, förutom att man då och då skruvar ett hack på de röda rattarna (för att kompensera för att bromsbeläggen slits). Funktionen är lika god nu som när den var ny. Smuts och vatten verkar inte påverka den märkbart. Alltid samma trygga, linjära, förutsägbara bromsfunktion, oavsett väder och väglag. Utan egentligt underhåll. Bara byte av slitdelar.

Den perfekta bromsen, helt enkelt!

Men är det inte skillnad mellan rullbromsar för fram och bakhjul? Fram tar de ju ingenting i jämförelse med bak, på precis alla de cyklar jag testat med sådana här bromsar. Har för mig att det är för att ovana cyklister inte ska kunna låsa framhjulet och bromsa omkull. Jag har en cykel med rullbroms bak, och den tar riktigt bra.

Självklart scrollade jag till detta "Nu när det bara är nördarna kvar så blir det lite tekniksnack"

Funkar bakbromsen genom bakåttramp eller handtag?

alexcykel skrev:
> Funkar bakbromsen genom bakåttramp eller handtag?

Rullbromsar bak hanteras på samma sätt som rullbromsar fram, med handtag.

Jag tycker det finns en nackdel med rullbromsen. Det är relativt svårt att lossa hjulet. Mig veterligen finns inte rullbroms till snabblås. På min Trek 7400 satt rullbroms bak och Shimano 8-delad navväxel. Det var inga flygande hjulbyten á la TdF vill jag lova. Så alltså utfärdas en viss varning för att punkteringar längs vägen blir besvärliga.
I övrigt var bromsfunktion och känsla helt OK.

/Mats

Hade en rullbroms på ett 7vxl nexus baknav. Den funkade utan någon underhåll alls under hela navets livslängd! Kraften räckte väl för bakhjulet, fram hade jag v-broms.

En trolig anledning till att din rullbroms skriker är för att den är uttorkad, spruta in fett i hålet som sitter på sidan så ska du se att den blir tyst.
Det är en del utav underhållningen som behövs på rullbromsar, att fetta in den då och då, brukar vara ett litet hål på sidan där det står "Grease".

Äntligen hittade jag här en välillustrerad förklaring till begreppet RULLBROMS.
Härligt! Sedan jag först såg det nämnas i en Skeppshultkatalog har jag undrat vad det är för något och sökt på nätet. När det framhålls som utrustniing på flera Skeppshultmodeller måste det ju vara något bra och attraktivt.

Av den beskrivning jag nu, som ny medlem, läst här kan jag dock inte tycka annat än det i princip är samma slags broms som jag fann i bakhjulet på min barndoms Crescent när bromsnavet (till den vanliga s k fotbromsen, Torpedo) plockades isär. Där fanns också ett antal stålrullar, kanske 3 st, och olika metalldelar, däribland friktionsytor som liknade koppar eller brons, men inga "bromsbackar" med icke-metalliskt slitagematerial. Skillnaden tycks mig vara att i "rullbromsen" påverkas det inre kamhjulet (som pressar ut rullarna) via någon hävarm kopplad till en vajer, medan kamhjulet i den vanliga fotbromsen påverkas av kedjehjulet när kedjan driver det bakåt.

Att rullbromsen, som något tidigare inlägg antydde, skulle släppa på bromsverkan intermittent med syfte att bibehålla väggreppet tror jag inte på efter att ha studerat beskrivnigen här. Men jag tror att risken för oönskad ökning av bromsmomentet under pågående bromsning är mindre än vid två sammanlänkade backar som pressas isär, vilka genom värmeutvidgning kan pressas allt hårdare mot trummans insida vid bibehållet läge med bromshandtaget.

Är dessa slutsatser riktiga?

Vart tog dessa bromsar vägen? Har kört med dem på min allroundhoj sedan 2009 och de har funkat ypperligt. Tråkiga men pålitliga, och det är inte så svårt att lossa hjulen (har rullisar både fram och bak)

Trådväckande, men den dök upp i ett annan sammanhang. Min rullbroms har sammanlagt krävt en (1) åtgärd på tolv år, en uppfyllning av fett efter tio år. Ganska lite servicetid och pengar alltså. Och bromsar helt ok för ändamålet (lätt stadscykling).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp