[Artikel] Ny Trek lanserad på Touren

Redaktionen

Medlem
TK22_Madone_Wind_Tunnel_13-2000x1334.jpg

Att presentera en ny cykel i samband med ett stort etapplopp är ett gammalt knep. Vissa väljer en etapp där de tror att deras cyklister har goda chanser att vinna, andra väljer första etappen. Trek har valt att släppa sin nya racer i samband med star

Läs hela artikeln:

HejaSverige!

Aktiv medlem
Måste säga att priserna på hojar idag verkligen är ett skämt, förmögna amatörers fel förmodligen, 162000:- för en cykel..hej kom och hjälp mig! 😏

HejaSverige!

Aktiv medlem
Finns mycket billiga cyklar men priset för en bra hoj idag tycker jag är väldigt högt, sen hur en cykel öht kan kosta snart 200k är lite svårt att förstå.

r72

Aktiv medlem
Du menar att rimligt prisvärda cyklar kommer sluta säljas när denna extremt dyra cykel lanserats? =(
Det känns väl som rimligt prisvärda cyklar slutat säljas sedan länge. Eller är i alla fall väldigt svåra att hitta, lite beroende på vad man tycker är rimligt förstås. Billigaste modellen här kostar alltså 85 000 kr, med 105-grupp. Visserligen elektronisk, men ändå.

NickPick

Aktiv medlem
Det känns väl som rimligt prisvärda cyklar slutat säljas sedan länge. Eller är i alla fall väldigt svåra att hitta, lite beroende på vad man tycker är rimligt förstås. Billigaste modellen här kostar alltså 85 000 kr, med 105-grupp. Visserligen elektronisk, men ändå.
Man köper väl inte en av detta märket för utpris heller. 20 prolle!

NickPick

Aktiv medlem
Folk lägger 160K på en båt, golfsett, racerbil eller hoppkuse. Det är en extrem tävlingsmaskin. Vill nu vanliga motionärer ha den ändå får de betala för den. Svårare är det inte.
Det är den billigaste cykeln i rangen, då är det inte en extrem tävlingsmaskin. De som använder den som extrem tävlingsmaskin köper den för inköpspris eller betalar inget för den och lämnar tillbaks den bara.
Kom ihåg: märket (trek i detta fallet) får alltid vad dom begär, det är lbs som får trolla med siffrorna.

En liter mjölk köper man till ”RRP ”, inte sportprylar.

rouster

Aktiv medlem
Ja. Tycker man att 85.000 är för dyrt så finns det ju massvis av andra landsvägscyklar med likvärdiga komponenter för halva priset. Inte speciellt svårt att hitta heller faktiskt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Tycker att de europeiska tillverkarna behöver till sig skärpa sig, trots att cykling är en avsevärt större sport i Europa så får jag intrycket av att de amerikanska märkena leder utvecklingen. Folk öppnar gladeligen plånböckerna på vid gavel för en amerikanare som tex Trek, Specialized & Cannondale medan man helst inte vill betala ens hälften för en europeisk motsvarighet, något är fel. Sedan påverkas man självklart av marknadsföring och kvalitetsrykte mer än vad man vill erkänna, man inbillar sig att man köper trygghet och det är folk beredda att betala för.

ooms

Aktiv medlem
Tycker att de europeiska tillverkarna behöver till sig skärpa sig, trots att cykling är en avsevärt större sport i Europa så får jag intrycket av att de amerikanska märkena leder utvecklingen. Folk öppnar gladeligen plånböckerna på vid gavel för en amerikanare som tex Trek, Specialized & Cannondale medan man helst inte vill betala ens hälften för en europeisk motsvarighet, något är fel. Sedan påverkas man självklart av marknadsföring och kvalitetsrykte mer än vad man vill erkänna, man inbillar sig att man köper trygghet och det är folk beredda att betala för.
Vilka europeiska märken tänker du på? Har du kollat vad en Colnago, Pinarello eller DeRosa kostar?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Trek och Spez har ju iofs en kombo av både höga priser och stora volymer. Européer har antingen höga priser på nischmärken typ Pinarello, eller lägre (om inte låga) priser på massmarknadsmärken typ Canyon och Cube, för att ta några exempel.

TobiasLj

Aktiv medlem
Egentligen menar de att för en viss effekt som med förra cykeln gjorde att man cyklade 45 km/h cyklar man med denna typ 45.8 km/h
Jo, jag är med på tanken men hade det inte varit bättre att skriva det eller än enklare säga hur mycket snabbare man var för en viss distans för det är väl det allt handlar om?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nej, det finns det absolut inte. Inte ett enda golfset kostar över 35 000 kr om du inte letar efter något med diamanter på. Och så kallade racerbilar kostar över 500 000 annars är det en sportig bil och inte ens sportbil.

Då får man ha ett med diamanter? Jag kan inget om Golf men en XXIO-klubba verkar kosta ca 10k och 7 klubbor behöver man väl i alla fall?

Racerbilar är racerbilar och de har av SBF eller FIA utfärdad vagnbok och det är inga problem att hitta en tävlingsbil från 75 000, om än såklart i de långsammare tävlingsklasserna. Men du menar sportbil förstår jag, även de blir gamla och billigare med tiden.

marr

Moderator
Forumvärd
Då får man ha ett med diamanter? Jag kan inget om Golf men en XXIO-klubba verkar kosta ca 10k och 7 klubbor behöver man väl i alla fall?

Racerbilar är racerbilar och de har av SBF eller FIA utfärdad vagnbok och det är inga problem att hitta en tävlingsbil från 75 000, om än såklart i de långsammare tävlingsklasserna. Men du menar sportbil förstår jag, även de blir gamla och billigare med tiden.
Inte lätt o veta vad som menas. Först är det racerbil, sen är det sportbil.

MrSthlm

Aktiv medlem
Nej, det finns det absolut inte. Inte ett enda golfset kostar över 35 000 kr om du inte letar efter något med diamanter på. Och så kallade racerbilar kostar över 500 000 annars är det en sportig bil och inte ens sportbil.
1657028790022.png
1657028936155.png

Jobbigt när man slår bort peggen, "Shit, där rök 100 000!"

marr

Moderator
Forumvärd
Du kanske ska överdriva lite mindre. Golfset för 160 000 kr. Bara 135 000 kr felräknat.
Ja fast alltså, golf har jag inte mycket koll på. Men det verkar absolut finnas. Se ovan i tråden. Gällande "racerbilar" så ja, där har du fel med.

Men det är ändå en dyr jävla cykel ^^

NickPick

Aktiv medlem
Nu blev den här tråden en ”min hobby är dyrast”-tråd.
Hur många cyklar 45kmh ofta ens? Jag vet att det är där man mäter av någon anledning men som vanligt är det marketing bullshit.

Snyggast hittills- absolut! Det var inte svårt 😣👀

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur många cyklar 45kmh ofta ens? Jag vet att det är där man mäter av någon anledning men som vanligt är det marketing bullshit.

Sadelstolpen är svår att förlika sig med. Jag gillar ju de röda med TREK i det text över hela skiten :).

Nerförsbacke hem så varje runda 😊

kais01

Aktiv medlem
frågade på en utländsk site om den med flit försvagade konstruktionen för sadelstolpen var avsett som ett skämt?

raskt kom den här länken från en annan läsare. inte från min favoaktör men här är han mitt i prick.

Jonatan F

Aktiv medlem

Eftersom luftmotståndet ökar med kubiken av hastigheten (om jag nu formulerat mig rätt). Det blir inte lika kul om det står typ. ”… den är inte signifikant snabbare än föregångaren på 60 min i 30 kmh.”

n3wton

Aktiv medlem
Eftersom luftmotståndet ökar med kubiken av hastigheten (om jag nu formulerat mig rätt). Det blir inte lika kul om det står typ. ”… den är inte signifikant snabbare än föregångaren på 60 min i 30 kmh.”
Tänk vad mycket snabbare det lär gå i 60 km/h då! Flera minuter säkert.

Jag har ofta funderat om det här skitsnacket med hjul och annat som ska gå si och så mycket snabbare osv verkligen fungerar. Finns det alltså folk som tänker "jäklar, jag vill bli så mycket snabbare!" och sen köper cykeln/hjulen?

Visst, fattar att det handlar om "cutting edge" och bla bla bla, men i verkligheten så är skillnaden på en ny landsvägshoj och en 20 år gammal knappt märkbar ju.

Nä, tacka vet jag mtb-scenen, där 1 grad flackare styrrör och 1 grad brantare sadelrör gör en värld av skillnad! Eller, hur var det nu igen...

Topp