Artikel: Nya produkter från Shimano 2008/2009

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Kan riktigt se hur alla 29 tums åkare rusar till butiken för att köpa ett par Shimanohjul.

Äntligen! - är väl på sin plats, nu slipper man bygga själv med massa exotiska bling bling märken.

Shimanokänsla ut i gaffeländarna,mmmm

För er som gillar shimanos billigaste bromsar så verkar det vara läge att slå till på de gamla deoreoken. De är i princip identiska med LX/Hone och nya slx, men de nya deoreoken verkar ha fått en övergång med budgetsleven.

Dock så ser det ut som om det är stålinserts på alla nya SLXvevar, najs. Synd för shimano att mina deorevevar aldrig kommer gå sönder =)

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Vilket av de två alternativen ovan
> > tror du kommer närmast ett nytt
> > pressa-i-vevlager-i-kolfiberram-utan-gängor-verktyg...
>
> Det lär ju bli exakt samma verktyg som man
> pressar in styrlagret i samma ram med. inte så
> dyrt mao.

Typ nått sånt här menar du?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=1284&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=1284&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Det första var dyrt, det andra var fortfarande inte jättebilligt, sen undrar jag hur får man ut lagren med de verktygen? Eller behövs det ytterligare verktyg för det...

De enda som blir glada över en massa specialverktyg är väl Shimano som hittar på de flesta dumheterna :-), LBS som kan skriva av ett verktyg efter 3-4 "lagerpressningar" och alla galna prylbögar som glatt slantar upp för lite "blingiga" verktyg...
Sen tillhör väl majoriteten av de som hänger på Happy den sista kategorin.. (inklusive mig själv, kanske...) :-)

cjmax skrev:
> Det första var dyrt, det andra var fortfarande
> inte jättebilligt, sen undrar jag hur får man ut
> lagren med de verktygen? Eller behövs det
> ytterligare verktyg för det...

Alla cyklar med styrlager har exakt samma problem, men det är ingen som klagar över att det är dyrt med gängstång och gamla rörstumpar. Dessutom pratar vi om en speciallösning för att man skall slippa aluminiumhylsan i sin dyra kolfiberram... Det är inte verktygskostnaden som är den stora grejen här.

Snackar vi samma diameter på vevaxeln eller är det BB30 med tjockare axel som är på g? Större axlar är bra grejjer på flera sätt, lättare, styvare och större area att fästa downtuben på.

Hade jag fått bestämma så hade vevlager vart ca 90mm breda och plats för 30-40mm axlar och rejäla lager.

Framaxel, jag vet inte om man skall se det som bra eller dåligt. Dåligt är att det är en ny standard, bra är att det är en bättre standard. En Maxle väger tydligen 135g vilket är en bit mer än vanlig QR men samtidigt så kan man göra navet lättare.

Hade jag fått bestämma så hade man behållt 20mm axle men gjort en light variant av den...

Press-fit vevlagret är avsett för nuvarande HT2 vevaxlar.

sh31.jpg ht=324

Monteringsverktygen ser ut som följande
sh30.jpg ht=217

Bilden är ett utsnitt från en informationstavla. Ursäkta för den dåliga blidkvalitén.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Var det inte FSA som hittade på en egen variant på vevlager för några år sen, BMX-style med gängfritt i ramen och lagren utvändigt? Det är ju så det borde lösas både i vevlager och styrlager kan man tycka. Så slapp man klåpa sig med gängstång, slägga och jack i parketten bara för att man råkat köpa ny ram nu igen. Men nu blev det FLER press-lager istället för FÄRRE, ett steg fram och två steg bak liksom.

O-hoj! Niodelad 28-11 kassett! Äntligen! Hoppas bara den kommer finnas i aluminiumbody-vänlig variant.

Jag gissar hejvilt på att den nya vevlagerstandarden trycks på av tillverkarna för att det blir billigare att massproducera. Dom bryr sig nog inte om jack i parketten, dom jävlarna...

Förresten, vad gör den lilla juster-ratten på framsidan av bromshandtaget?

jag tror det är dyrare att fräsa till en vevlagerhylsa med mikrometerpassning än att gänga en vevlagerhylsa med standardgäng. Det verkar inte alls orimligt att skålarna är resultatet av någon kolfibertillverkares önskan om att slippa den fula aluyhlsan.

dessutom är det ju praktiskt om man kan brotcha om velagret och pressa in ett par lager den dan man drar sönder gängorna i finramen.

Ja, det är ju mycket enklare för kolfiberbyggarna!

Fast igentilgen är jag bara bitter över att alla gafflar har PM-fäste nuförtiden. (Fick ju reda på att anledningen var just billigare massmontering.) :)

rikard skrev:
> dessutom är det ju praktiskt om man kan brotcha
> om velagret och pressa in ett par lager den dan
> man drar sönder gängorna i finramen.

Förstår jag dig rätt, att det är bakåtkompatibelt? Att man kan montera dem i vanlig ram? Det är ju en kul finess! Kommer ihåg att min cykelhandlare visade ett vevlager med samma princip, som Mavic gjorde nån gång. Fast för racer/fyrkantaxel, då.

Roger skrev:
> Förstår jag dig rätt, att det är
> bakåtkompatibelt?

Jag _tror_ det är bakåtkompatibelt.

Det kommer nog komma närmare tekniska detaljer om många av de här nyheterna snart. =)

Roger skrev:
> Ja, det är ju mycket enklare för
> kolfiberbyggarna!
>
> Fast igentilgen är jag bara bitter över att alla
> gafflar har PM-fäste nuförtiden. (Fick ju reda
> på att anledningen var just billigare
> massmontering.) :)
>

Tjena!

Sen är det ju en bonus för tillverkarna när man måste köpa nya ytterben för att man dragit gängpaj..

Kneecap skrev:
> Roger skrev:
> -----
> > Ja, det är ju mycket enklare för
> > kolfiberbyggarna!
> >
> > Fast igentilgen är jag bara bitter över att
> alla
> > gafflar har PM-fäste nuförtiden. (Fick ju
> reda
> > på att anledningen var just billigare
> > massmontering.) :)
> >
>
> Tjena!
>
> Sen är det ju en bonus för tillverkarna när man
> måste köpa nya ytterben för att man dragit
> gängpaj..

Jag vågar knappt centrera frambromsen... Ibland undrar man om det är antingen dumma tonåringar eller giriga sliskgubbar som beslutar saker som att ha gängor rätt in i ytterbenen. ^^

Postmount är väl totalt överlägset ur alla synpunkter, OM dom bara skulle börja montera stålinsatser för gängorna istället för rakt in i aluminiumet/magnesiumet... Dessutom är det ju underbart att slippa hålla på med dessa förbannade 0.1mm distansbrickor samt att man kan spara lite vikt på att köra aluminiumskruvar till bromsoket vilket ju är helt omöjligt med IS (eller åtminstone betydligt osäkrare).

Niko/Frost skrev:
> Postmount är väl totalt överlägset ur alla
> synpunkter, OM dom bara skulle börja montera
> stålinsatser för gängorna istället för rakt
> in i aluminiumet/magnesiumet... Dessutom är det
> ju underbart att slippa hålla på med dessa
> förbannade 0.1mm distansbrickor samt att man kan
> spara lite vikt på att köra aluminiumskruvar
> till bromsoket vilket ju är helt omöjligt med IS
> (eller åtminstone betydligt osäkrare).

Tjena!

Eller så är IS med PM adapter klart bästa lösningen..

Min erfarenhet av skivbromsar är begränsad, jag kör min första cykel med skivor nu. Och jag monterade en uppsättning åt min bror förra helgen.

Jag kör Avid med IS dessa hade med bomberade brickor vid oket ett enormt flyt, det var mara att klämma åt handtaget och dra åt skruvarna så var oken perfekt inställda på 6-7 sekunder.

Åt min bror monterade jag shitmano XT 2008 bromsar med deras perversion PM, hur gick det då? jo tack!, helt perfekt jag gjorde likadant som med mina Avid och det funkade perfa och mina fördomar kom på skam, trots att inställbarheten inte är lika stor

Fast jag ser heller inga fördelar med PM och jag gillar inte hårdlastade gängor i lätta material utan gänginsattser.

Vad vill jag säga? jag vet inte. Kanske varför en ny "standard" när det fins en väl fungerande.

Det var som när jag var i USA och konstruktörerna där såg ISO-passningstoleranser och en frågade vad det var?, hans kollega sa: "that´s some kid of ISO-shit, ask Andreas :-)

Standarder kommer aldrig att bita på japps eller jänkare.

Edit: stavning

Pressfit låter bra, men varför inte göra som BMX-världen med Spanish/Mid-BB där lagren sätts i ramen direkt utan koppar? Kommer säkert få svar att det blir så liten anliggningsyta i ramen, blahblah, BMX-ramar i stål blahblahblah osv men det måste vara görbart även i kålfiber eller aluminium. Tycker det är lite som att handla direkt från tillverkaren, kapa alla mellanhänder så blir det billigare och enklare, dvs skippa hylsan som lagret sitter i så blir det billigare och enklare. :)

Ang 15mm axlar så känns det lite fånigt. Om man gör det för att få 15% styvare gaffel så känns det som om det kvittar. Vem kommer efter sin skogstur säga "jaa, det var ju säkert 15% styvare, vilken grej!" näääh, trist. Anta utmaningen att göra 20mm nav och gafflar lättare istället om de få gram det handlar om är så viktiga så att en ny standard måste tas fram. Våga vägra 15mm! Jag väntar hellre på 17,87mm standarden som jag ska ta fram. Endast tillverkad i thermoplast och glasstårta för lägsta vikt. Tjo.

Ted_B, det är säkrare med alu-skruv på PM än på IS för att skruven inte behöver bära lika mycket belastning när bromskraften rör sig mer i skruvens längdriktning, istället för som med IS där skruven får ta smällen i 90gr vinkel från sidan.

Men nu tror jag vi får kalla in en ingenjör. Belastas verkligen skruven i ett is-fäste från sidan? Eller hålls skiten fast av friktionen som skapas mellan ok och gaffel?

Kneecap skrev:
> Niko/Frost skrev:
> -----
> > Postmount är väl totalt överlägset ur alla
> > synpunkter, OM dom bara skulle börja montera
> > stålinsatser för gängorna istället för
> rakt
> > in i aluminiumet/magnesiumet... Dessutom är
> det
> > ju underbart att slippa hålla på med dessa
> > förbannade 0.1mm distansbrickor samt att man
> kan
> > spara lite vikt på att köra aluminiumskruvar
> > till bromsoket vilket ju är helt omöjligt med
> IS
> > (eller åtminstone betydligt osäkrare).
>
> Tjena!
>
> Eller så är IS med PM adapter klart bästa
> lösningen..

Ja det var min tanke också, synd att jag kör det motsatta. ^^

Har jag lite flyt så är oket centrerat nu och jag behöver aldrig röra det igen. :)

Mårten, det är iallafall förklaringen jag läst mig till på weight-weenies forum varför folk kör aluskruv på PM men undviker det på IS...

Visst hålls det ju givetvis fast utav friktion till stor del, men det blir väl ändå mer belastning på skruven än när två stycken pressas mot varandra av bromskraften och skruven endast fixerar styckena. Man kan ju jämföra lite med hur man bygger t.ex en stol av trä på bästa sätt... Det blir mindre belastning om du monterar stolsbenen rakt under sittdelen, istället för att montera fast stolsbenen i sidan av sittdelen. Ingen av lösningarna skulle fungera utan en fixerande skruv, och säkerligen skulle stolen med benen på sidan fungera då friktionen tillsammans med skruven skulle vara tillräcklig för att hålla ihop den. Men det är ju ändå en säkrare lösning med mindre belastningar om man monterar stolsbenen direkt under sittytan istället.

Men givet, det här är ingenting jag säger som ren fakta då - utan vad jag läst mig till på WW-forumet.

Tillbaka
Topp