Tack Jennie för en som vanligt genomarbetad text, fina bilder också ;)
Jennie Fasth sa:
Vi frågade Transportstyrelsen vad en tidigare cykelpassage blir om den inte märks ut enligt de nya reglerna och svaret vi fick var: vet inte. Enligt Transportstyrelsen blir det upp till de rättsvårdande myndigheterna att bedöma/avgöra.
Detta var en av de frågor jag gått och finurlat på som jag hoppades få svar på, men blev bara ett.... "vet inte". Konstigt (jag sitter med en liten Mjölbyhaka), kom dessa regeländringar med alldeles för kort varsel utan remissande eller varför verkar det som om att det klias i huvudet hos Transportstyrelsen och Kommuner?
Ställde för ett tag sedan lite frågor till min Cykelstadskommun Linköping hur deras handlingsplan ser ut inför 15okt.
*Ej uppmålade cykelpassager. Finns det en arbetsplan igång på detta inom kommunen?
*Kommer antalet cykelpassager vara färre efter 15oktober eller har det bunkrats upp rejält med vit gatumarkeringsfärg som bara väntar på att användas?
*Ska vi som går och cyklar hjälpas åt att informera kommunen om vilka passager vi tycker behöver målas upp? Eller är det onödigt arbete om det redan finns en arbetsplan som kommer ta hand om detta?
De skulle fråga runt och återkomma. Såhär en arbetsdag innan den 15e har det inte kommit något svar.
Sen ska det väl inte slabbas vit färg bara för att. En del passager ska kanske sakta somna in och försvinna? Men typ runt skolor, idrottshallar, fotbollsplaner mfl barntäta cykelstråk behöver cyklande barn och framförallt virriga stressade bilskjutsande föräldrar vit färg som vägledning.
Drömscenariot vore en cykelstad som tog chansen, när jobbet ändå ska göras, att göra riktigt bra passager. Tex fler cykelöverfarter, fler upphöjda obrutna cykelvägar, använda stopp- och lämna företrädesskyltning mm.
Jag som gnällgubbig vardagscyklist över 15år klarar mig utan uppmärkning. Sedan 1aug finns det ett helt vägnät med alla möjliga skyltar och gatumarkeringar att cykla på ;).
johan44 sa:
ps: titta på illustrationsbilden till artikeln, högertrafik, långsamma (gående) längst till höger. Visst ser det harmoniskt ut? :ds
Den harmoniska bilden är från ett av Linköpings huvudcykelstråk. Den ÄR harmonisk, slingrande vacker, genom grönområde, längs med en bäck, ganska sådär harmlös som vilken alldeles för smal GC-bana som helst.
Som huvudcykelstråk.....nja inte så bra.
Uppfyller egentligen inte alls: "bör dimensioneras för 30 km/tim när det gäller sikt, linjeföring och utrymme. "
"måste därför vara gena, ha extra god standard samt hög framkomlighet."