[Artikel] Nya regler för gång- och cykeltrafik

frankfurt

Moderator
IMG_20180912_0755061-2000x1127.jpg

Den 15 oktober blir fem punkter ur den nationella cykelstrategin lagstadgade. Cykelstrategins ändamål är att stimulera långsiktiga hållbara transporter och som en del av detta införs nu regeländringar för att främja en ökad och säker cykling.

Re

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=33017

Artikeln sa:
Men den största frågan av dem alla är dock hur de nya reglerna ska nå ut till befolkningen?
Med tanke på att det folk (aka den genomsnittlige manlige förortsbilisten) tog till sig från 2015 om cykelpassage och cykelöverfart kom var att cyklar alltid skulle lämna företräde (dvs cykelpassage skiljt från korsning) så ska man nog inte han någon högre förhoppning om något alls...

Äntligen vänstertrafik för gående på GC-bana. Nu saknas det bara på gångväg också, så blir det helt enhetligt.

SamuelT sa:
Är det bara jag som vill ha högertrafik för gående på GC-bana?

Ja.

Mycket rimligare att man möter de som går på samma sida än att man kommer ikapp dem. Det blir dessutom enhetligt med hur man ska bete sig på övriga vägar.

Jahapp, där kom vänstertrafik för gående. Bra på vischan men så snart det är fler än 2-3 personer/cyklar som interagerar så blir det rörigt. Dessutom läskigare i skymda passager. Tänk att man cyklar lugnt, 25 km/h och nån går raskt, 5 km/h. Om vi kör högertrafik så närmar vi oss varandra med 20 km/h och med vänstertrafik för gående så närmar vi oss med 30 km/h. Skillnad. Och "övriga vägar", dagens lagtext gäller landsväg vägren, hur ofta går man där och visst, kan hålla med om vänster i det enstaka fallet. Ta en promenad på stan, det är högertrafik. Testa att stå still till vänster i en rulltrappa... osv. Min gissning är att det är en enmansutredare man 55+ som skapat det här, det är den kategorin som är mest hängivna vänstergångare nu. Nåväl, vad spelar det för roll vad som tycks på ett forum...

ps: titta på illustrationsbilden till artikeln, högertrafik, långsamma (gående) längst till höger. Visst ser det harmoniskt ut? :ds

Som det varit hittills med att ett trafikslag enligt lag ska hålla sig till höger medan ett annat har kunnat göra som hen vill tycker jag alltid har varit vansinne. Och om man nu lagstiftar om på vilken sida fotgängare ska hålla sig till är det rimligt att det blir på samma sida som på en vanligt väg. Själv föredrar jag att de som kommer från min blinda sida är på andra sidan vägen när jag är ute och promenerar.

johan44 sa:
Jahapp, där kom vänstertrafik för gående. Bra på vischan men så snart det är fler än 2-3 personer/cyklar som interagerar så blir det rörigt. Dessutom läskigare i skymda passager. Tänk att man cyklar lugnt, 25 km/h och nån går raskt, 5 km/h. Om vi kör högertrafik så närmar vi oss varandra med 20 km/h och med vänstertrafik för gående så närmar vi oss med 30 km/h. Skillnad. Och "övriga vägar", dagens lagtext gäller landsväg vägren, hur ofta går man där och visst, kan hålla med om vänster i det enstaka fallet. Ta en promenad på stan, det är högertrafik. Testa att stå still till vänster i en rulltrappa... osv. Min gissning är att det är en enmansutredare man 55+ som skapat det här, det är den kategorin som är mest hängivna vänstergångare nu. Nåväl, vad spelar det för roll vad som tycks på ett forum...

ps: titta på illustrationsbilden till artikeln, högertrafik, långsamma (gående) längst till höger. Visst ser det harmoniskt ut? :ds

Om du cyklar på ett ställe där du kan tänkas få möten av andra trafikanter skulle jag inte kalla 25km/h "lugnt tempo" i skymd passage.

Är det bara jag som tycker att det är löjligt att det ska vara regler å lag på allt vi gör. ffs kan ju inte ens gå hur jag vill längre jue, vad kommer näst körkort för att man ska vistas utomhus...

Om nån kommer fram till mig å gnäller hur jag går eller ännu värre bötfäller mig, jag lovar att jag kommer göra en Falling Down. Går ju fasiken för långt om det ska vara lag på allt, men jag kanske överdriver och detta är bara rekommendationer?

Tack Jennie för en som vanligt genomarbetad text, fina bilder också ;)
Jennie Fasth sa:
Vi frågade Transportstyrelsen vad en tidigare cykelpassage blir om den inte märks ut enligt de nya reglerna och svaret vi fick var: vet inte. Enligt Transportstyrelsen blir det upp till de rättsvårdande myndigheterna att bedöma/avgöra.
Detta var en av de frågor jag gått och finurlat på som jag hoppades få svar på, men blev bara ett.... "vet inte". Konstigt (jag sitter med en liten Mjölbyhaka), kom dessa regeländringar med alldeles för kort varsel utan remissande eller varför verkar det som om att det klias i huvudet hos Transportstyrelsen och Kommuner?

Ställde för ett tag sedan lite frågor till min Cykelstadskommun Linköping hur deras handlingsplan ser ut inför 15okt.
*Ej uppmålade cykelpassager. Finns det en arbetsplan igång på detta inom kommunen?
*Kommer antalet cykelpassager vara färre efter 15oktober eller har det bunkrats upp rejält med vit gatumarkeringsfärg som bara väntar på att användas?
*Ska vi som går och cyklar hjälpas åt att informera kommunen om vilka passager vi tycker behöver målas upp? Eller är det onödigt arbete om det redan finns en arbetsplan som kommer ta hand om detta?
De skulle fråga runt och återkomma. Såhär en arbetsdag innan den 15e har det inte kommit något svar.

Sen ska det väl inte slabbas vit färg bara för att. En del passager ska kanske sakta somna in och försvinna? Men typ runt skolor, idrottshallar, fotbollsplaner mfl barntäta cykelstråk behöver cyklande barn och framförallt virriga stressade bilskjutsande föräldrar vit färg som vägledning.
Drömscenariot vore en cykelstad som tog chansen, när jobbet ändå ska göras, att göra riktigt bra passager. Tex fler cykelöverfarter, fler upphöjda obrutna cykelvägar, använda stopp- och lämna företrädesskyltning mm.

Jag som gnällgubbig vardagscyklist över 15år klarar mig utan uppmärkning. Sedan 1aug finns det ett helt vägnät med alla möjliga skyltar och gatumarkeringar att cykla på ;).

johan44 sa:
Den harmoniska bilden är från ett av Linköpings huvudcykelstråk. Den ÄR harmonisk, slingrande vacker, genom grönområde, längs med en bäck, ganska sådär harmlös som vilken alldeles för smal GC-bana som helst.
Som huvudcykelstråk.....nja inte så bra.
Uppfyller egentligen inte alls: "bör dimensioneras för 30 km/tim när det gäller sikt, linjeföring och utrymme. "
"måste därför vara gena, ha extra god standard samt hög framkomlighet."

Senast ändrad:
Helt klart smalt om det är ett huvudstråk!
johan44 sa:
Den harmoniska bilden är från ett av Linköpings huvudcykelstråk. Den ÄR harmonisk, slingrande vacker, genom grönområde, längs med en bäck, ganska sådär harmlös som vilken alldeles för smal GC-bana som helst.
Som huvudcykelstråk.....nja inte så bra.
Uppfyller egentligen inte alls: "bör dimensioneras för 30 km/tim när det gäller sikt, linjeföring och utrymme. "
"måste därför vara gena, ha extra god standard samt hög framkomlighet."[/quote]

Pillo-kun sa:
Är det bara jag som tycker att det är löjligt att det ska vara regler å lag på allt vi gör.
Egentligen finns det ju bara en regel (i trafiken, och annars oxå) och det är ju ” visa hänsyn och var rädd om andra”. Resten är ju mest exemplifieringar på vad det innebär, och i flagranta fall uppfostran med straff för att göra det gjorda avsteget från grundregeln tydligt.

Pillo-kun sa:
Är det bara jag som tycker att det är löjligt att det ska vara regler å lag på allt vi gör
Jag tycker det är ganska skönt att det finns regler för hur man skall bete sig i olika situationer, t ex i trafiken. Jag tror att trafiken skulle flyta mycket sämre om det inte reglerades vilken sida man skall köra på, vem som skall lämna företräde osv. Bara en fördel att det kommer regler även för fotgängare, så att de i något mindre grad lallar omkring hur som helst.

Stumpy sa:
Pillo-kun sa:
Är det bara jag som tycker att det är löjligt att det ska vara regler å lag på allt vi gör
Jag tycker det är ganska skönt att det finns regler för hur man skall bete sig i olika situationer, t ex i trafiken. Jag tror att trafiken skulle flyta mycket sämre om det inte reglerades vilken sida man skall köra på, vem som skall lämna företräde osv. Bara en fördel att det kommer regler även för fotgängare, så att de i något mindre grad lallar omkring hur som helst.
Visst är det bra med regler. Problemet är att de är för många och otydliga. De stjälper mer än hjälper ibland.

Fältprästen sa:
Stumpy sa:
Pillo-kun sa:
Visst är det bra med regler. Problemet är att de är för många och otydliga. De stjälper mer än hjälper ibland.
Vad är det som är otydligt med att man skall köra till höger och gå till vänster?

Man går ju på höger sida... Som sagt tidigare, så är det lättare att köra om någon som man kommer ifatt än som man möter. Tänk att möta tre barnvagnar i bredd, hua! Man får väl lov att cykla i bilvägen nu, eller hur var det? ;)

Om någon tror att det är lättare att komma förbi tre lattemorsor i bredd som inte sett en än att komma förbi d:o som sett en så undrar man hur vissa tänker...

emmer sa:
Om någon tror att det är lättare att komma förbi tre lattemorsor i bredd som inte sett en än att komma förbi d:o som sett en så undrar man hur vissa tänker...
Jag såg en lattemorsa som gick baklänges en gång...

Jag undrar hur många gående som kommer att följa regeln om gående på vänster sida. Min något desillusionerade gissning blir att om man skulle göra en undersökning om ett halvår bland gående så skulle det var långt under 50% som med säkerhet skulle kunna säga vad regeln säger i frågan.

Luthman Photography sa:
johan44 sa:

Om du cyklar på ett ställe där du kan tänkas få möten av andra trafikanter skulle jag inte kalla 25km/h "lugnt tempo" i skymd passage.
+1
Men med elmotor som trycker på upp till 25km/h så upplevs det väl som "lugnt tempo"...

Smala Gång- och cykelbanor är inte helt ovanliga, såpass smala att inte cyklist gångtrafikant och mötande cyklist ryms. Om man både går och cyklar till höger så kan man rulla långsamt bakom gångare vid cyklistmöte.

Om man går till vänster och cyklar till höger så kan cyklist möta gångare och cyklist samtidigt vilket resulterar i att både cyklist och gångare får stanna för att mötande cyklist ska få plats.

GoranS sa:
Jag undrar hur många gående som kommer att följa regeln om gående på vänster sida. Min något desillusionerade gissning blir att om man skulle göra en undersökning om ett halvår bland gående så skulle det var långt under 50% som med säkerhet skulle kunna säga vad regeln säger i frågan.

Och nästan ingen skulle kunna redogöra för skillnaden mellan GC-bana (där regeln gäller) och cykelbana (där regeln inte gäller).

Jag övergav storstad och bil mot mellanstor stad och cykel för att jag tröttnade på alla köer, biltullar och idioter till bilister. Vad fick jag? Värre idioter på cykelbanan! Jag har betydligt fler issues med andra cyklister än med bilister och då delar vi inte ens samma vägbana.

CEHG sa:
Jag övergav storstad och bil mot mellanstor stad och cykel för att jag tröttnade på alla köer, biltullar och idioter till bilister. Vad fick jag? Värre idioter på cykelbanan! Jag har betydligt fler issues med andra cyklister än med bilister och då delar vi inte ens samma vägbana.

Jag hängde med ända till sista meningen. Varför delar du inte vägbana med andra cyklister?
(Vägbana är för övrigt det som i folkmun kallas bilväg, men som tillåter alla möjliga sorters fordon, t.ex. cykel och buss.)

rln sa:
Smala Gång- och cykelbanor är inte helt ovanliga, såpass smala att inte cyklist gångtrafikant och mötande cyklist ryms. Om man både går och cyklar till höger så kan man rulla långsamt bakom gångare vid cyklistmöte.

Om man går till vänster och cyklar till höger så kan cyklist möta gångare och cyklist samtidigt vilket resulterar i att både cyklist och gångare får stanna för att mötande cyklist ska få plats.

Ja, det är det som är problemet. På en vanlig väg går man oftast så långt till sidan att bilarna man möter bara kör förbi. Om man inte alltid kan mötas, pga av tex mötande trafik, så är det inte så praktiskt att man kommer rakt imot varandra så att båda måste stanna.

Det är väl inte många som tycker att det skulle vara en bra ide att cykla på vänster sidan av vägen?

Jag brukar alltid gå på vänster sida. En mötande cyklist tyckte tydligen att det var fel, så han höll ut så långt åt höger att han körde på min arm, trots att jag dragit mej så långt till vänster att jag inte längre befann mej på asfalten. Inga andra cyklister eller gångare var i närheten, så det var inte direkt trångt.
Han var dessutom uppenbarligen beredd att parera med styret...

Stumpy sa:

Tjena!

Staden Drachten i Nederländerna tog bort i princip alla trafikskyltar och rödljus för ett många år sedan. Antalet olyckor minskade rejält.
Nu följer fler deras exempel, vissa inte fullt ut men småförändringar som att ta bort mittlinjen på gator m.m.
https://www.theguardian.com/comment...l-road-markings-safer-fewer-accidents-drivers
Gör trafiken "osäkrare" så blir den säkrare.

Kneecap sa:
Stumpy sa:
Tjena!
Staden Drachten i Nederländerna tog bort i princip alla trafikskyltar och rödljus för ett många år sedan. Antalet olyckor minskade rejält.
Nu följer fler deras exempel, vissa inte fullt ut men småförändringar som att ta bort mittlinjen på gator m.m.
https://www.theguardian.com/comment...l-road-markings-safer-fewer-accidents-drivers
I england funderade de på att faktiskt ta tag i det här med att gå över till högertrafik. Så de införde övergångsregler där högertrafik kördes på prov på jämna datum nattetid för fordon över 12 (metric) ton...

Kan instämma. En GC-väg i min närhet använder jag väldigt ofta och har gjort under 12-13 års tid. I 7-8 år var den omålad och det var sällan problem med interaktionen med gångtrafikanter. Sen den målades är det ofta problem. Vissa följer linjerna, men ett fåtal gör det inte, vilket gör att det kan bli helt stopp ganska lätt. Innsn höll sig gångtrafikanter åt sidorna, vilket innebar att det i stort sett alltid var fritt i mitten.

Har sett samma mönster på fler ställen som varit omålade och sen målats.

Problemet är ju inte regler utan människor som inte förstår syftet och som därför vill hävda sin rätt att protestera genom att göra tvärt om.

Regler i trafiken är till för att flödet skall flyta på så bra och säkert som möjligt för så många trafikslag som möjligt. Gör man tvärt om så gör det så osmidigt och osäkert som möjligt, enkelt.

Jag älskar de som går på vänster sida och har koll på trafiksituationen, det blir liksom inga problem, förutom när det är otydligt vad som gäller. Det omvända med fullständigt överraskade promenerande som går på höger sida är skitjobbigt.

Tycker det är värre med dom som konsekvent cyklar på vänster sida istället för höger sida på GC-banor. Och den värsta avarten är de rötägg som cyklar på vänster sida på trottoar och tränger ut gående på körfältet, på t.ex. en bilväg med trottoar på båda sidorna. Idiotica!

Senast redigerad av en moderator:
Det enda rimliga är alltså att innan dagens slut så är alla cykelpassager/övergångsställen när en gemensam gång och cykelväg korsar en körbana om målade så här med dubbla övergångsställen och cykelpassage emellan?
Namnls.png

Örjan Lax sa:
Tycker det är värre med dom som konsekvent cyklar på vänster sida istället för höger sida på GC-banor. Och den värsta avarten är de rötägg som cyklar på vänster sida på trottoar och tränger ut gående på körfältet, på t.ex. en bilväg med trottoar på båda sidorna. Idiotica!

Bilväg? Det är inte happykorrekt...

ForesterGuy sa:
Örjan Lax sa:

Bilväg? Det är inte happykorrekt...

Inget i inlägget är happykorrekt.

Kneecap sa:
Stumpy sa:

Tjena!

Jag antar att det berodde på att hastigheterna sänktes? Det känns ju som den naturliga följden av att vara rädd för att nån på väg åt fel håll kommer på ens sida.

Nej, jag läste inte artikeln.

Luthman Photography sa:
Jag antar att det berodde på att hastigheterna sänktes? Det känns ju som den naturliga följden av att vara rädd för att nån på väg åt fel håll kommer på ens sida.

Nej, jag läste inte artikeln.

Tjena!

Delvis, men mycket tack vare att förarna började ta ögonkontakt med varandra i korsningar istället för att sitta och stirra på ett rödljus i tron att det ger 100% säkerhet. Även att ingen har förkörsrätt vilket också skapar kommunikation mellan förarna istället för att bara ta för givet att den andra stannar.

Att gå på vänster sida är helt galet. Det räcker att två cyklister möts samtidigt som en gående för att det ska bli en mycket komplicerad situation. Då måste alltså båda cyklisterna byta sida. Men om man går till höger kan den upphinnande cyklisten lägga sig bakom den gående och köra om när tillfälle ges.
Att man skulle få cyklisten i ryggen är ju en helt befängd tanke.
Att gå på vänster sida är lika dumt som om traktorer skulle köra på vänster sida på vägarna.

Bragolgrothion sa:
Att gå på vänster sida är helt galet. Det räcker att två cyklister möts samtidigt som en gående för att det ska bli en mycket komplicerad situation. Då måste alltså båda cyklisterna byta sida. Men om man går till höger kan den upphinnande cyklisten lägga sig bakom den gående och köra om när tillfälle ges.
Att gå på vänster sida är lika dumt som om traktorer skulle köra på vänster sida på vägarna.
Då borde det även införas krav på LGF-skyltar (med reflexer i mörker) på de högergåendes ryggar omgående!

Senast redigerad av en moderator:
Bragolgrothion sa:
Att gå på vänster sida är helt galet. Det räcker att två cyklister möts samtidigt som en gående
Flera inlägg, inklusive detta, handlar väl egentligen om att infrastrukturen inte kan ta hand om kombinationen cykel och gående?
Nya regeln i sig är ju ganska simpel. Gå som du gör på alla andra vägar.
Men allt ställs på sin spets när vägbredden är rejält smalare än VGU-rekommenderade 4-4.5m.

Senast ändrad:
Bragolgrothion sa:

Man får väl anpassa hastigheten?

Tillbaka
Topp