Sovjet, bakåtsträvare, utvecklingsförnekare, röksignaler...:) Jag känner inte igen mig, jag tycker ni är orättvisa, jag älskar ju cyklar, gärna nya och fina, lätta måste de vara också jag vet, jag håller på och lär mig, ha tålamod, kanske en dag jag också ser allt i ljusblått:)
En sak som var bra av shimano ändå - insikten att de ihåliga vevpartierna kräver kompatibla ihåliga kedjor, annars riskeras obalans, speciellt vid minusgrader. Det har ju som bekant att göra med luftmolekylernas sammansättnig vid olika temperaturer.
Men de första XTR köparna kommer kanske ändå bli besvikna efter att den inledande euforin, upprymdheten, och den smått ihåliga känslan lagt sig. För enligt säkra källor ska shimano ha sparat en viktig uppgradering till senare. De som har is i magen rekommenderas att vänta till nästa generation -- då gasfyllda vevpartier och kedjor kommer stort.
Troligen kommer shimano satsa på den helt nyutvecklade smarta gasen Plazebo Ultra Mk II där gasatomerna reagerar med och mot varandra vid minsta rörelse, dvs så fort cykeln kommer i rullning. En tysk tidning har via hemliga tester räknat ut att gasen kommer öka kedjan och vevpartiets slitstyrka med 2%, friktionen minskar med 4% men det viktigaste; den sammanlagda effektiviteten ökar med hela 7% (Som mest. Beroende på cyklistens wattuttag)
De vill egentligen inte uttala sig i km/h men en gissning antyder + 0,5km/h, vilket är ganska mycket. Kedjeljudet/missljudet påverkas däremot inte av gasen, men Neue Rad Zeitung hävdar att orginalkedjan redan har så extremt låga rassel nivåer (6db) nästan ohörbart för det mänskliga örat.
Citat: "De låga db nivåerna motsvarar ett isolerat friktionsljud från rumpa/mocca-sadel i en lång uppförsbacke"