[Artikel]POC - Svenska skydd för den kräsne

Westman

Aktiv medlem
poc-7-of-59-448x298.jpg

POC. En av de största snackisarna i utförscyklingssvängen under 2009. Alla har sett bilder på skydden, ingen har provat. Är det stickertriming och hype eller ligger det något nytänkande bakom? Vilka är de, vad gör de, vad står POC för, och kanske framförallt - hur funkar skydden? Vi har svaren.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2009/08/21/poc-svenska-skydd-for-den-krasne

Senast redigerad av en moderator:
Bravissimo! då vet jag vad det blir för benskydd när nya modellen kommer. Och för suite när starwars-jackan jag har nu känns fånig. Ojjj det gör den ju redan.

Undrar hur många hekto vingummi som går åt om man skulle göra sin egen utrustning.

Rolig läsning med både reportage och test. Bra jobbat.

/johan

Vad jag undrar över är vad ni (speciellt Westman, för jag vet vad han har för utbildning... ;P ) jobbar med som ger er tid att leka runt så mycket och prova massa tuffa saker hela tiden?! JAG VILL OCKSÅ DAMNIT! ;(

Superbt reportage, det blir definitivt att köpa svenskt nästa gång, har gått och väntat på att det skall komma denna typen av material till cykelskydd.

Westman, vi smakade aldrig på ryggskyddet, jag är tveksam till att det kan jämföras med riktigt vingummi (Bassets allstå, INTE Malaco-skiten)

Tycker personligen såhär:
Jackan är grym! (spräckte dock axelskyddet på min vid 1a kraschen, lagad med gaffa nu)
Håller med om att benskydden är bra men vrider sig.
Arbågsskydden....sådär va...inte jätte bra, åker ner och funkar inte super, skulle inte vilja smälla in i ex en sten med dem på armarna.

Men som sagt, bara mina åsikter. Annars bra och sköna skydd.

Senast redigerad av en moderator:
Intressant artikel.

Kul med en svensk tillverkare.

Just det där med att benskydden vrider sig och inte har tillräckligt med skydd mot smällar från sidan runt knäna verkar vara vanligt. Hoppas att POC får till benskydden till nästa år, det skulle definitivt avgöra saken för min del ...

Testade ni extra skydden till ryggplattan något också?

Tycker personalen på POC lika bra om sina produkter efter att två av dem bröt nyckelbenen samma dag i Gesunda iklädda sina egna skydd?

Jag gillar POC. Roligt med Piece of Cake-historien.
Hjälmen är fin med dyr. Manchester är ett spännande drag.

Hur är ryggplattan/vingummit i jämförelse med Komperdell?

slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker personalen på POC lika bra om sina
> produkter efter att två av dem bröt nyckelbenen
> samma dag i Gesunda iklädda sina egna skydd?

fast det är väl ganska svårt att skydda mot knäckta nyckelben, är det inte det? De kan ju gå sönder på alla möjliga vis, behöver ju inte nödvändigtvis vara slag på dem utan kan ju vara att man landar på armen som trycker mot? Dessutom är det väl ganska få västar som har skydd för nyckelbenen?

Jerry skrev:
> Intressant artikel.
>

Kul att du gillar den! =)

> Kul med en svensk tillverkare.
>

Det tycker vi också. Alltid lite extra skoj med en inhemsk aktör på banan.

> Testade ni extra skydden till ryggplattan något
> också?

Nej, tyvärr inte den här gången..

pean skrev:
> Hjälmen är fin med dyr.

Det här är faktiskt den billigare hjälmen, kolfiberhjälmen kostar en hel del mer. Ska se om jag kan komplettera med lite riktpriser!

> Hur är ryggplattan/vingummit i jämförelse med
> Komperdell?

Ingen aning, jag har inte komperat så att säga. ;)

Sernevi-> Absolut, du har helt rätt. Förmodligen skulle ingen kraschjacka skyddat nyckelbenen i samma vurpa, men är det inte jävligt ironiskt och lite roligt att två snubbar som kränger skydd bryter nyckelbenen samma dag? :D

Mer Ironi: Jag har under en hel universitetskurs undersökt och utvärderat kroppsskydd för DH. Har också varit hos POC och surrat och klämt och pillat på deras grejer för dom har mycket utbyte av vårt program. Någon månad senare börjar det torka upp lite och jag kan ge mig ut och cykla. Kraschar direkt och mosar sönder hela axeln! Dock inte med ett POC-skydd.

Jag tycker att POC's sortiment är väldigt imponerande och nästa uppsättning skyddsprylar lär garanterat komma därifrån.

slhap: Jo, jag ser absolut ironin i det hela :) De får köra en slogan, "skydden är så bra att du bryter benen innan skydden går sönder!" ;)
..Det värsta är att jag tror folk hade fallit för det...

Har kört AM med VPD västen ett par veckor nu (Köpte en efter ett par förlamningar i umgängeskretsen). Är väldigt nöjd! Lite små detaljer som skulle kunna fixas, men på det hela rekommenderas den varmt..

En annan fråga som det vore lite intressant att gräva lite i: Varför finns det inga kroppsskydd som täcker buken? Jag menar: en vass pinne som punkter genom buken och t ex sticker hål på levern kan ju lätt bli fatal. Hur ser POC själva på det här?

Jerry skrev:
> En annan fråga som det vore lite intressant att
> gräva lite i: Varför finns det inga kroppsskydd
> som täcker buken? Jag menar: en vass pinne som
> punkter genom buken och t ex sticker hål på
> levern kan ju lätt bli fatal. Hur ser POC själva
> på det här?

Njurbältet skyddar juh buk en del iofs...
mvh.

Morfum skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En annan fråga som det vore lite intressant
> att
> > gräva lite i: Varför finns det inga
> kroppsskydd
> > som täcker buken? Jag menar: en vass pinne som
> > punkter genom buken och t ex sticker hål på
> > levern kan ju lätt bli fatal. Hur ser POC
> själva
> > på det här?
>
>
> Njurbältet skyddar juh buk en del iofs...
> mvh.

Det är riktigt men jag tror inte det räcker ifall man råkar få en lagom, kraftig spetsig gren genom buken ...

Vad beror det på att inga västar vad jag har sett har något skydd för buken?

Är muskulaturen så pass kraftig att det räcker som skydd?

Eller är det så att man blir såpass otymplig av vissa skydd att den allmänna meningen är att det är värt risken, eftersom den är såpass liten, att köra utan?

Jerry skrev:
> Det är riktigt men jag tror inte det räcker
> ifall man råkar få en lagom, kraftig spetsig
> gren genom buken ...
>
> Vad beror det på att inga västar vad jag har
> sett har något skydd för buken?
>
> Är muskulaturen så pass kraftig att det räcker
> som skydd?
>
> Eller är det så att man blir såpass otymplig av
> vissa skydd att den allmänna meningen är att det
> är värt risken, eftersom den är såpass liten,
> att köra utan?

Mycket är väl för att det blir väldigt stelt om du har skydd, det är ju som kroppens "led" för att böja sig framåt, blir ju som att ha skydd i arm- eller knävecket. För att skydda mot vassa grenar i hög hastighet behövs det nog solitt hård skydd, då kan du ju inte ha lameller av skydd heller för då letar sig spetsen in mellan, och då blir du ju genast orörlig. Lite som DH i full riddarrustning :)

Hur testade ni det där VPD-materialet?
Har testat material från 3do, dow corning mfl, alla material som sägs bli hårda när de får ta emot en stöt.
Gemensamt för alla är att det rör sig om en massa sales BS. De funkar obetydligt bättre än ett skum av liknande seghetsgrad och tjocklek som det "smarta" materialet och erbjuder inte i närheten det skydd som ett plastskal med skum erbjuder. 3do tex är ett skämt. Inget av de material vi testat blir speciellt hårt och framför allt blir det bara hårt vid ipactstället. Hela plattan blir alltså inte hård och kan fördela trycket över en större yta som ett plastskal kan. Vore kul att höra hur ni testade materialet. Har själv ingen erfarehet av VPD

-Fast nu behvöver ju grenar och sånt inte gå genom huden för att det ska bli trågkigt. Om jag fattat rätt så kan ju ett hårt slag mot mjälte och/eller njurar leda till att man inte cyklar mer.

Håller med om det någon skrev ovan att POC:s storlekar är små. Var helt inställd på att köpa POC:s mjuka knäskydd men även L var för liten. enligt säljaren så skulle POC fixa det till 2010.

NNNN

Peter E skrev:
> Hur testade ni det där VPD-materialet?

Vi har inte utfört några laboratorietester utan jag har helt enkelt gjort en del krascher med dem. Några over the bars till vass klipphäll och några vanliga kurvsläpp etc. Jag har inte fått någon punktsmärta på underarmarna eller ryggen utan har upplevt det som att kraften fördelats över ytan som tänkt.

Jag vill själv ha hårdplast på de ställen där man slår i med högst fart, smalbenen, bröstkorgen, hjälmen, medan mjukare material skyddar fullgott vid rullningar och annat. Det kommer alltid vara en avvägning mellan maximal skyddsverkan och smidighet.

> Hela plattan blir alltså inte
> hård och kan fördela trycket över en större
> yta som ett plastskal kan.

Huruvida VPD är annorlunda och sätter igång en kedjereaktion som härdar hela materialet törs jag inte svara på. Jag har enbart testat i praktiken.

Du kan läsa mer om POCs certifieringar och material på deras hemsida.

slhap skrev:
> Tycker personalen på POC lika bra om sina
> produkter efter att två av dem bröt nyckelbenen
> samma dag i Gesunda iklädda sina egna skydd?

fast det där stämmer inte. det var en person från POC-kontoret som knäckte nyckelbenet (fredrik) men han brukar krascha och gå sönder så det var mest en 'uppfylld förväntan' (om än tråkig såklart, krya på dig!). den andra personen är det såklart också trist för.

sen är det väl som någon till sagt inte något skydd som faktiskt klarar att skydda mot nyckelbensbrott, frågan är mer hur skyddet hanterar axeln utan nyckelbensstöd när olyckan varit framme.

Johan A skrev:
> Hmmm, man kanske ska ersätta sin kermitgröna
> Bellhjälm med en fräschare POC?

NEEEJ!!
Vissa saker bör få bli konstanta!

Sernevi skrev:
<->
> För att skydda mot
> vassa grenar i hög hastighet behövs det nog
> solitt hård skydd, då kan du ju inte ha lameller
> av skydd heller för då letar sig spetsen in
> mellan, och då blir du ju genast orörlig.

Det kanske blir för otympligt med ett fullgott skydd, men att som idag ha ingenting verkar lite klent. Bältet ger ju inte mycket skydd precis.

Men statistiken för denna typ av skador kanske visar att det händer så pass få gånger att det oftast inte spelar någon roll?

> Lite
> som DH i full riddarrustning :)

Får en lite kul association där: Don Quijote med lansen i högsta hugg ...

mamme1 skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmmm, man kanske ska ersätta sin kermitgröna
> > Bellhjälm med en fräschare POC?
>
> NEEEJ!!
> Vissa saker bör få bli konstanta!

Kollade in priset efter jag skrev det och jag satsar nog på ett nytt inredningsset till min Bell för typ 50:- istället. 720:- för en skatehjälm kändes nästan lite svettigt men jag kommer nog köpa en ändå.

Mycket bra artikel och bra med test.
Jag undrar om det är någon eller varför artikelförfatarna inte provade SPINE VPD VEST.
Cyklar bara xc, så kanske är det överkurs. Men om den är bekväm och inte överjäv*igt varmt så funderar jag om man kanske ska börja köra med den, sedan är det ju intressant om man kan ha den när man åker skidor. Kör i dag med ett stelt ryggskydd.

Tycker västen verkar trevlig men har aldrig haft möjlighet att känna på eller prova den.

/Daniel

Jerry skrev:
> Det kanske blir för otympligt med ett fullgott
> skydd, men att som idag ha ingenting verkar lite
> klent. Bältet ger ju inte mycket skydd precis.
>
> Men statistiken för denna typ av skador kanske
> visar att det händer så pass få gånger att det
> oftast inte spelar någon roll?
>

Jag tror att det är ungefär så, jag har aldrig hört talas om någon som det hänt, det skall nog ganska mycket otur till för att det skall hända. Man har ju inga såna skydd i enduro heller, eller orientering för den delen :)

Jag tror att om man är så rädd för att skada sig att man vill skydda varenda kroppsdel minutiöst får man nog fundera över huruvida man skall cykla downhill öht, det är ändå en relativt farlig sport oavsett vad du har för skydd. Jag tror jag hade valt ett nackskydd (leatt brace tex) före ett magskydd om jag skall vara ärlig.

> > Lite
> > som DH i full riddarrustning :)
>
> Får en lite kul association där: Don Quijote med
> lansen i högsta hugg ...

Hehe, som hojar mot liftkorgarna istället för väderkvarnar..

Gillar inte POC's skydd alls. De är antingen för små i storlekarna eller sitter inte fast (vpd benskyddet).
Handskarna är ju dessutom på tok för tjocka, hur kan man cykla med dem? Bäst på marknaden är enligt mig TLD's air handske. Tunn, tight... passform? Like a glove!

Hjälmen har jag dock inte provat, men så speciellt snygg är den inte. Har hört av dem som har en att den dessutom är väldigt varm.

Det enda som faktiskt är snyggt och ser ut att funka är kläderna. Mycket cleant - skönt att slippa mx-looken.

njeee säger jag, don't belive the hype!
Bättre kan ni POC!

/ebeth

DanielG skrev:
> Mycket bra artikel och bra med test.
> Jag undrar om det är någon eller varför
> artikelförfatarna inte provade SPINE VPD VEST.

Vi kan inte testa alla produkter från alla tillverkare utan måste välja ut en rimlig mängd så att vi faktiskt hinner med att få till rejält med åktid på grejerna också och inte bara provrullar. Dessutom styrs det av vad som finns tillgängligt att låna. Tyvärr innebär det att det alltid kommer finnas produkter som någon vill läsa som som vi inte kan testa.

Förlåt Westman

Det var inte meningen som ett påhopp. Svårt det här med forum och ton.
Var mest frågan om se om någon annan har testat västen jag är intresserad av.
Visst förstår jag att ni inte kan prova allt, även om jag tror att ni hemst gärna skulle vilja det om det gick....

Än en gång bra artikel!

/Daniel

Nej nej, jag tog det inte så utan mer som ett önskemål. Och tack för feedbacken! :)

Men då det även efterlystes test på den separata ryggplattan längre upp tänkte jag det var bra att förklara hur det ligger till.

DanielG: Jag har kört med västen i ett par veckor (Tänkte skriva en recension när jag kört lite längre) jag kör XC/AM. Det kan kanske tyckas lite overkill med ryggplatta för det, men efter två elaka förlamningar i umgängeskretsen så... Hur som helst, hittils är jag nöjd, givetvis blir det varmt på ryggen, men jag kör med ryggsäck ändå, så jag är van. Det är lite små detaljer som irriterar, typ varför satte dom inte tvättlappar etc på utsidan istället för på insidan där dom kliar.. Som det står i artikeln så blir plattan mjuk när den blir varm vilket gör att den är mycket följsam, så det känns inte som det "hindrar" mig på något sätt.

Jag återkommer med en recension om några veckor..
494

Hjälmen Receptor Bug köpte jag för snowboardbruk. Den sitter sjukt bra på skallen, säkrare än någon dirtpotta jag testat iaf.
Plockar man ut isoleringen så blir den lite ventilerande, men de dubbla skalen hindrar luftflödet rätt ordentligt jämfört med en vanlig dirthjälm.
Mao så tycker jag också den är varm, men den sitter väldigt säkert.

Sernevi skrev:
<->
> Jag tror att om man är så rädd för att skada
> sig att man vill skydda varenda kroppsdel
> minutiöst får man nog fundera över huruvida man
> skall cykla downhill öht,

Jo, lite blåmärken och skrapsår hör till, det får man ta:-)

Men kan man göra något inom rimlighetens gräns för att undvika skador på interna organ så varför inte.

> det är ändå en
> relativt farlig sport oavsett vad du har för
> skydd. Jag tror jag hade valt ett nackskydd (leatt
> brace tex) före ett magskydd om jag skall vara
> ärlig.

Jag har sett att några använder sådana. Verkar nog vettigt.

<->
> Hehe, som hojar mot liftkorgarna istället för
> väderkvarnar..

:-D

jag har kört med en del skydd från POC i sommar och har väl kanske lite att dela med mig av.

Cortex DH fullface:

Jag gick på stort och skaffade värstinghjälmen, har faktiskt inget negativt att säga om den, välventilerad och urtagningarna för öronen fungerar verkligen. Med min gamla Giro Remedy var jag tvungen att ta av mig hjälmen varje gång jag skulle prata med någon.
Jag tycker även att den ökade hörseln har varit en fördel på spåret då man lättare kan "navigera" efter det. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men testa att cykla med öronproppar och sen utan så märker ni skillnaden.

Det enda jag kan anmärka på är väl passformen, den passar mitt huvud perfekt och sitter tight & bra, men många av mina vänner tycker att den är sjukt obekväm (till skillnad från TLD som passar de flesta huvudformer).

VPD spine tee:

Riktigt skön måste jag säga. Tidigare har jag haft en Dainese jacka som verkligen kändes som en riddarrustning. trots att den anser vara en av de smidigare bland konkurrenterna.
POC jackan fungerar riktigt bra och när man haft på sig den i 5-10 min så märker man inte av den. Det tar bara några minuter innan ryggplattan är mjuk och gjuter sig efter ryggen.
Dock är ryggplattan lite varmare än ett klassiskt hårdplast-lamell skydd.

Ang krascher så har jag hårdtestat den. vurpade för ett par veckor sen i full fart på hjulingen och landade med ryggen först i sprängstenen. trodde verkligen att jag skulle bli förlamad för livet i luften, men väl efter landning hade jag inte en skråma och kände inte ens av smällen i ryggen. VPD fungerar. Även bröstplattorna är välgjorda och känns inte vid användning.

Även här kommer ett litet minus. Har man inte extremt vältränade överarmar så sitter själva tygärmen lite löst och knölar sig när man drar åt skyddet på armarna.
Det var visserligen sjukt enkelt fixat med en snabb söm, men ett störande moment enligt mig.

Joint VPD elbow:

Fungerar bra när man kör långärmade tröjor. Annars glider skyddet omkring lite. dock väldigt bekvämt och har skyddat mig ett antal gånger när armbågen landat först i marken.
Självklart ger de inte riktigt samma skydd som ett hårdplastskydd men fördelarna i smidighet överväger det tycker jag. Alternativet var att köra helt utan.
Även här är det lite konstigt storleksmässigt. finns bara Large och Small. En Medium hade varit ett lyckat tillskott tror jag.

Hip VPD shorts:
Som ett par vanliga höftskydd men smidigare. Påminner mer om en blöjbyxa än Daineses riddar-skydd.
Dock verkar de fungera som de ska och låren/höfterna samt rumpan har hållit sig oskadda genom hela sommaren. (började sommaren med en lårkaka över hela höften/låret innan jag skaffade dem)

Sådärja då va en väst beställd :) Jag HATAR pressuire suits, varje gång jag tar på mig en så trillar jag efter 3-4 åk eftersom jag blir så jevla stel och oflowig. Utan trillar jag nästan inta alls och när ja gör det hinner jag rädda det så det inte blir så farligt. får se om POC kan ändra min åsikt :)

Tillbaka
Topp