[Artikel]POC - Svenska skydd för den kräsne

Faceplant skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som testat alpinestars bionic 2? Tycker poc
> gjort en jättemiss när dom inte integrerat
> arbågsskydd.

Personligen tycker jag tvärt om. Det som jag ogillat med min tidigare 661 jacka är just de integrerade arbågskydden som gör att jag upplever den som klumpig och att den gör mig orörlig. Det som är bra med poc är just att man bara väljer vilka lösa arbågsskydd man vill ha. Inget som sitter ihop med resten av skyddet, inget som stramar och drar. Den övriga vadderingen på armarna på övriga skydd jag provat känns bara klumpig och överflödig. En annan sak är ju också att det ser för taskigt ut om man har 3/4 långa armar på tröjan och det kommer ut ett skydd under... ;) (ironi)

En snabb fråga om POC Joint Elbow Pads, säljs de som par eller styckvis? Jag ser att de kostar runt 800kr och det låter rätt rejält dyrt om det skulle vara styck, men jag antar att det är för ett par?

Armbågsskydden säljs som par ja.

En uppdatering på handskarna nu när lite längre tid förflutit är att i vintras när det var blött och kyligt så drog skinnet ihop sig och krympte. Handskarna är nu stelopererade och för små, dvs oanvändbara. Inte godkänt!

Ok, tack för svaren. 800:- för paret är fortfarande mycket pengar men det kan det ju vara värt att inte skapa invärtes plockepinn igen.

Westman skrev:
> Armbågsskydden säljs som par ja.
>
> En uppdatering på handskarna nu när lite längre
> tid förflutit är att i vintras när det var
> blött och kyligt så drog skinnet ihop sig och
> krympte. Handskarna är nu stelopererade och för
> små, dvs oanvändbara. Inte godkänt!

Hestra Leather Balm är bra skit för skinhandskar. Om det är äkta skin alltså...

Jag ska göra ett försök att ge dom lite kärlek så får vi se om det lossnar. Fast det kanske är för sent nu.

Verkar som de expanderar konceptet.

cptnpock.jpg ht=490

42Hz skrev:
> Verkar som de expanderar konceptet.
>
>

ser ut som vapen från filmen District 9

Det kommer att fortsätta utför, precis som det gjort de senaste åren. POC har expanderat sitt sortiment alldeles för snabbt, allt för att uppnå en hög tillväxt för att få upp prislappen på bolaget inför försäljningen.
Dom flesta av de nya produkter som POC lanserat de senaste två åren har inte legat i närheten av den funktion och kvalité som kan förväntas med tanke på prislappen.
Kvalitetskontrollen av de kinesiska underleverantörerna har inte heller fungerat tillfredsställande.

Luthman Photography skrev:
> Spontant verkar det som att POC har gjort lite som
> Houdini, fast tyvärr inte lyckats lika bra.

Hur menar du?

I min (ytterst subjektiva) värld är Houdini ett varumärke som levererar bekväma myskläder i kulörta färger. Söker man efter funktion bör man uppsöka något annat. Jag tycker det suger stenhårt!

POC å andra sidan gör även de kulörta prylar men här upplever jag att de är till för att användas. Bra funktion i en estetisk förpackning.

Som sagt högst personligt men jag har flera vänner som har en liknande uppfattning så jag blev (uppriktigt) nyfiken på hur du tänker. Berätta!

Luthman Photography skrev:
> Spontant verkar det som att POC har gjort lite som
> Houdini, fast tyvärr inte lyckats lika bra.

Hur menar du?

I min (ytterst subjektiva) värld är Houdini ett varumärke som levererar bekväma myskläder i kulörta färger. Söker man efter funktion bör man uppsöka något annat. Jag tycker det suger stenhårt!

POC å andra sidan gör även de kulörta prylar men här upplever jag att de är till för att användas. Bra funktion i en estetisk förpackning.

Som sagt högst personligt men jag har flera vänner som har en liknande uppfattning så jag blev (uppriktigt) nyfiken på hur du tänker. Berätta!

Håller med. Jag har en POC-kruka till alpin åkning och knäskydd, top notch-grejer. Äger inget av Houdini, vem f*n gör saker i 100% syntet nuförtiden? Inte så funkis direkt. Däremot har de snygg design.

Jag har (som många andra) en Houdini Power Houdi och den är jävligt skön... Resten av grejerna ser snygga ut men verkar inte särskilt praktiska...

Jag är sjukt nöjd med de Houdini-grejer jag har och har haft i modern tid, brallor, underställ och linnen. Detsamma kan inte sägas om Poc, som inte tål att tvättas, kostar en halv arm och har sömmar som alltför ofta exploderar.

Dessutom kostar inte Houdini speciellt mycket mer än andra highend-kläder, Poc däremot tar dyraste konkurrerande produkt och lägger på 50-100% på priset. Fast det ska sägas att Index air är den skönaste handske jag har cyklat med. Men 500 spänn, kom igen!

Bra artikel :-)

Jag provade min skyddsjacka ganska rejält för två månader sen och vågar inte tänka på vad som hade hänt utan.

Så här såg jackan ut efter att ambulans och sjukhuspersonal fått av den

bild1.JPG

Summan blev
tre kompressionsbrott i ryggen
tre brutna revben
en punkterad lunga

Till våren måste jag ju ha en ny jacka och valet faller nog på en POC igen om den funkar bra med Leatt nackskydd

Tillbaka
Topp