[Artikel] Runt runt – En introduktion i velodromcykling

Westman

Aktiv medlem
velodromen_falun_HappyMTB-448x285.jpg

Hur känns det att cykla utan bromsar och frihjul i en rundbana av trä där kurvorna lutar uppemot 50 grader? För att besvara den frågan har HappyMTBs utsände gått kurs i Sveriges enda inomhusvelodrom.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/12/16/runt-runt-en-introduktion-i-velodromcykling/

Senast ändrad:

Stampe

Ny medlem
Åhå, kul att läsa så här dagen innan Introduktionskursen. Ser riktigt fram mot detta : )

MarcusS

Aktiv medlem
Bra artikel. Gick kursen i våras och var uppe och tränade för någon månad sen. Träningarna är mycket jobbigare än kursen då fokus är på att lära sig att cykla säkert i velodromen. Fartkänslan är riktigt grym när man trycker på runt banan. Kan verkligen rekommendera att köra där. Synd att det är så långt bort bara annars hade jag hängt där ofta.

Snuten

Aktiv medlem
Kuligt!
Nu är det väl bara att plocka fram såg och hammare och bygga en egen i Malmö. Den kan väl ligga bredvid stapelbäddsparkens skatepark?

MarcusS

Aktiv medlem
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Å fy fan, det där lät inte bra alls. Nu
> försvann mitt intresse helt för att pröva på.
> :(

Vad var problemet?

MTBiker

Aktiv medlem
Juan Manuel skrev:
> Vi får tacka Björn Stenberg att velodromen kom
> till utan hans ansträngningar hade vi inte haft
> den.

+1

Jag vill verkligen testa. Sällan jag har vägarna förbi Falun bara.

Kristin

Ny medlem
MarcusS skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å fy fan, det där lät inte bra alls. Nu
> > försvann mitt intresse helt för att pröva
> på.
> > :(
>
>
> Vad var problemet?

Det är jag också nyfiken på :).

//Kristin

42Hz

Aktiv medlem
Kristin skrev:
> MarcusS skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Å fy fan, det där lät inte bra alls. Nu
> > > försvann mitt intresse helt för att pröva
> > på.
> > > :(
> >
> >
> > Vad var problemet?
>
> Det är jag också nyfiken på :).
>
Det är ju ingen Geodrom!

Dan C

Ny medlem
Jag ville bara skriva och säga vilken bra artikel! Man blir ju bara så sugen på att testa velodrom efter att man lästa detta! STORT cred till artikelförfattarinnan, mer sånt!!!

saltgurkan

Aktiv medlem
Var upp och körde i helgen, har kört en gång förut och det är skoj, det blir ett himla drag i kurvorna man får fajtas med centrifugalkraften eller vad det heter.

Fick mig dock en liten funderare på kvalitén på utlåningshojjarna.

En kille fick smällpunka på framhjulet, vilket inte är helt klockrent på en velodrom. Han var dock rätt långt ner och det blev en vurpa men inte så farlig. Blev själv påverkad av det och saktade ner men fortsatte ett varv, höll mig högt upp i banan för att undvika att köra på ngt nästa gång jag passerade punkastället. Fick ner farten..och nästa gång jag passerade kortsidan så rasade jag ner pga att jag inte hade tillräcklig kraft som tryckte mot väggen.
Lite klantigt av mig såklart, diverse skrapsår och trasiga brallor blev resultatet.

Hursom, det man funderar på är underhållet på utlåningshojjarna, en smällpunka borde ju inte ske tycker man med rätt monterade och fräscha däck. Det kan ju inte vara så svårt att kolla upp med jämna mellanrum. Skit kan iofs alltid inträffa ändå.
I övrigt så knäpper det och knakar en del i cyklarna, men det gör det visst i de flesta velodromhojjar enligt instruktören.
Man är väl helt enkelt för bortskämd med sin finräser på hemmaplan som går tyst och fint :)

geologen

Aktiv medlem
På allmän begäran, varför jag blev avskräckt:

En allmän olustkänsla, baserat på beskrivningen. Mycket pga fastnavsproblematiken. Jag har stora problem på spinningcyklar eftersom jag vill vila benen då och då, och ofelbart drar loss klossarna och får jävligt ont i hälsenorna när pedalerna slår i efter fullbordat varv. Tanken på att flyga över styret och glida av banan där, eller landa, krossa parketten och få träsplitter genom halva kroppen är ytterst obehaglig. För mitt och andras bästa ska jag hålla mig borta från velodromen, i alla fall som cyklist. Däremot skulle det vara skoj att se på, så nån gång dyker jag nog upp där som publik!

Däremot var det inget fel på artikeln! Tvärt om var den både trevlig och läsvärd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer