Artikel: Shimano XT och SLX blir 10-delat

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att de dessutom förstör kedjan är ju helt
> > oacceptabelt.
>
>
> Du har alltså testat nya kedjan?

Tyvärr inte, men verkar ju som man måste köra den kedjan för Dynasys. Kör du Sram 10-delat kan du köra Sram, Shimano, Connex, KMC, Yaban eller vilken 10-delad kedja du nu gillar.

cerro skrev:
>
> Tyvärr inte, men verkar ju som man måste köra
> den kedjan för Dynasys.

Varför? Om drev är lika tjocka som andra 10-delade, borde det gå att använda vilken 10-kedja som helst? Dynasys låter som marketing BS.

Ola: Man kan ju hoppas.

Ubu: Kanske inte byta men slippa köpa, såg priser på $45 för en XG-Xkedja vilket borde bli runt 450kr i Sverige med våra priser. Känns mer prisvärt med en Dura-Ace 7900kedja för 350kr då tycker jag.

the_TnT skrev:
> Hur svårt är det att köpa ett tredelat parti
> och ta bort den klinga man inte vill ha?

Är inte poängen med tvådelat vevparti att man också vill ha bättre kedjelinje. Dvs de två dreven sitter inte på samma plats som två av de tre dreven på ett 3-delat vevparti. Dessutom vill man ha andra storlekar.

Och varför tar de ej bort minsta hjulet på kassetten. Hur ofta använder man 11-hjulet? Varför inte börja på 12 och få en tätare kassett eller göra en 9-delad 12-36.

Ja det där kittet har jag hört talas om. Det verkar onekligen intresant. Lite dyrt dock. Nu kollade jag inte så noga på den sidan. Finns det också vevpartier med bättre kedjelinje för tvådelat? Nu kör jag på ett vanligt 3-delat XT-parti(nyare variant). Jag tycker att kedjelinjen blir lite väl sned när jag kör på mellanklingan i fram och innersta i bak. Näst största i bak funkar ganska ok. På en annan hoj har jag ett gammalt ocktalink XT-parti. Då kan man ju anpassa axelbredden så man får den kedjelinje man vill ha = bra.

Låter fint med tätare hopp mellan fram-klingorna! Jag tycker Shimanos kedjor och klingor växlar riktigt smooth. Och de kan säkert optimera det ännu mera med nya kedjan.

Ska bli intressant om det kommer nya 2-del/bash vevpartier, och hur de ser ut...

Kan undra om Sram 10-del bakväxlar och reglage passar med Dynasys kuggar/kedjor? Gäller väl bara att delningen är samma?

man kan ju alltid flytta en distans på xt vevpartiet om man har en ram me 68 mm hylsa, troligen inget du kommer märka när du hojar ändå. man kan även göra lite moddningar o få in klingorna om man väljer att köra 2-delat på xt. men ja, oftast har riktiga 2-delade vevpartier lite bättre kedjelinje.

Vilka typer/märken finns det som är "riktiga" tvådelade partier för MTB? Och har de i så fall bättre kedjelinjer?

Oggler: En hel del. Sram med nya XX och X7,X9, X0 som kommer. Sen Cannondale, Middleburn, FSA, FRM, KCNC, THM Carbones och troligen några till som jag glömt.

Ubu skrev:
> Brad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Undrar hur länge en 10-delat kedja kommer att
> > hålla för skogskörning?
>
> En smalare kedja blir starkare än en bred.
> Större risk att kassetten geggar ihop kanske,
> för min del låter det perfekt annars, 1x10 i
> stället för 1x9 och 11-36t bak.

Varför skulle en smalare kedja bli "starkare"? Jag kan inte ens se att den teoretiskt skulle bli det. Hela växlingssystemet blir med tiodelat och smalare kedja och drev iallafall mer ömtåligt - känsligare för smuts, slitage, glapp och skevheter, och drivlinan nöts dessutom snabbare.

rikard skrev:
> Stiftet blir kortare och böjer sig inte lika
> lätt.

Dessutom blir det mindre skillnad på ytter och innerradie när kedjan bryt/böjs/belastas i sidled, vilket ger jämnare belastning på kedjan.

erik h skrev:
> Kan det vara olika sanningar kring kedjor för
> fixed/SS jämfört med växlade drivlinor?
>

beats me...
Är det inte bara att man kör med lite tjockare klingor för att dom ska hålla lite längre?

c.cup skrev:
> Vet inte om det redan skrivits men när landar
> grejorna i butik?

Båda grupperna ska enligt Shimano finnas att tillgå i slutet av juni 2010.

Om det sedan blir enbart som lösa komponenter eller om några cykeltillverkare uppdaterar sina 2010-modeller med 10-delat under pågående säsong återstår att se.

Viktor.e skrev:
> Va ska man med alla växlar till? bara med grejer
> som kan strula då :P

10-delade lvg-komponenter funkar ju bra i till CX. MTBkomponenterna borde ju åtminstone vara stryktåligare än det i och med leranpassning etc.
Fast jag är lite nyfiken på om shimano och sram kommer svara på Campas 11-delning. Eller om de bestämt sig för att ytterligare än växel inte lockar mera köpare? Fast shimano var väll sena även med 10-delat om jag kommer ihåg rätt?

Snart uppnår vi infinitesimalt nära CVT fast med kedja. Jag kan knappt vänta! Optimal kadens hela tiden! Lite heldämpat på det, så är det som ett spinningpass fast med risk för regn.

captain8track skrev:
> hade varit smidigare om dom gjorde 9delade med
> 11-36istället, nu finns det bara deore som väger
> bly

Orkar inte googla... men det finns alltså inte xt/stx/xtr med 36 som största drev? Konstigt.

Lyfter gammal tråd.
I slutet av juni kommer det tvådelade XT-vevpartier med 26-38 eller 28-40 som jag kanske kommer att testa på min Blur LT2.
Är det någon av er som kör med 10-delat Dyna Sys idagsläget och kan berätta lite om hur det lirar?

Något nytt under solen, tex vad gäller snabblås?

Och vad gäller påståendet ovan om att 10-delad kassett på sina nuvarande/gamla nav/body; när man kikar på en del hjul så skiljer det sej i specarna där en del är angivet för 8-9-delat och vissa 8-9-10-delat! Är det min missuppfattning alt felbeskrivet eller finns det några problem för montage av 10-delat på en del gamla bodys?

Har det dykt upp alternativa kedjor till shimanos 10-delade, dvs andra fabrikat som går att köra på tex xt 10-delat?

JPL skrev:
> Något nytt under solen, tex vad gäller
> snabblås?
>
> Och vad gäller påståendet ovan om att 10-delad
> kassett på sina nuvarande/gamla nav/body; när
> man kikar på en del hjul så skiljer det sej i
> specarna där en del är angivet för 8-9-delat
> och vissa 8-9-10-delat! Är det min
> missuppfattning alt felbeskrivet eller finns det
> några problem för montage av 10-delat på en del
> gamla bodys?
>
> Har det dykt upp alternativa kedjor till shimanos
> 10-delade, dvs andra fabrikat som går att köra
> på tex xt 10-delat?

Jag kör SLX 10-del på en vanlig "8-9"-body.
HG-X kedjan låser jag ihop med ett KMC-lås för 10-delat, och har även använt ett BBB för 10-delat och det funkar bra.

När jag letade efter denna info så fann jag bara kompabilitetskrångel på lv-hjul där man behövde någon distans på bodyn om man körde 10-del, men det funkar alltså på din vanliga för 9-del på MTB.

Tillbaka
Topp