[Artikel] SRAM lanserar nya Eagle Transmission AXS

Ja för de skulle gjort något bra till ett vettigt pris.

5cb5c464a64a1364d6e284a2.jpg

Stumpjumper expert (gx på en expert, vad hände liksom?).

Tjena!

Är väl en prisfråga, XO hade nog höjt priset rätt markant. Såg den specad för länge sen, men då var det GX Eagle. Blev lite förbryllad över det. Men förklaringen kom nu och varför den dök upp så mycket senare än resterande SJ 2023.

Tjena!

Är väl en prisfråga, XO hade nog höjt priset rätt markant. Såg den specad för länge sen, men då var det GX Eagle. Blev lite förbryllad över det. Men förklaringen kom nu och varför den dök upp så mycket senare än resterande SJ 2023.
Ja men det hade lika gärna kunnat vara: ”den hade blivit ännu dyrare med gx, därför blev det nx ”… ;) kommer det någon enklare epic wc?
Isåfall landet vara samma med den tänkte jag.

Ja men det hade lika gärna kunnat vara: ”den hade blivit ännu dyrare med gx, därför blev det nx ”… ;) kommer det någon enklare epic wc?
Isåfall landet vara samma med den tänkte jag.

Tjena!

Handlar ju lite om att ha hyfsade steg i prisstegen.

Kommer säkert en nivå lägre av Epic WC, inget jag har hört eller sett något om, och skulle inte förvåna mig om det sitter GX där också.

Tjena!

Men vad hände med utseendet.. Den som Specialized visade upp var ju mycket snyggare i silver istället för tråkgrått.

Screenshot_20230711_204200_Photos.jpg

Jag tyckte nog att vevarna såg rätt ok ut. Annorlunda, lite retro, lite funkis. Och skönt att slippa skavmärken (förhoppningsvis).

Edit: Knäskålen lurade mig med den silvriga bilden. Den gråa kommer säkert se lika slitet ut som valfri XTR-vev…

Tjena!

Men vad hände med utseendet.. Den som Specialized visade upp var ju mycket snyggare i silver istället för tråkgrått.

Visa bilaga 637885
Grattis till nya hojen! Hur känns transmissionen so far? Stor skillnad mot "vanliga" växlar?

Har också en ny hoj på väg med gx transmission. Hade vanliga gx på förra. Köpte mest för att why not, och bekvämt att inte behöva justera så mycket.

Grattis till nya hojen! Hur känns transmissionen so far? Stor skillnad mot "vanliga" växlar?

Har också en ny hoj på väg med gx transmission. Hade vanliga gx på förra. Köpte mest för att why not, och bekvämt att inte behöva justera så mycket.

Tjena!

Avbokade den efter att ha testat Transmission. Var inte så imponerad faktiskt. Det är fantastiskt att kunna växla under fullt tryck men jag värdesätter mer att kunna växla fort.

Har shimano nåt patent på ramperna i kassetten tro? För shimanokassetterna växlar ju mycket rappare till en lättare växel.

Tjena!

Avbokade den efter att ha testat Transmission. Var inte så imponerad faktiskt. Det är fantastiskt att kunna växla under fullt tryck men jag värdesätter mer att kunna växla fort.
Intressant. Jag har inte tänkt en enda gång att jag skulle vilja att systemet växlade snabbare. Jag är sjukt impad över hur bra det växlar under kraft och det känns som att man alltid kan kasta in en växling, oavsett vad.

Aha, jag har inte detaljstuderat kassetterna. Det fanns ju någon video tidigare i tråden där en äldre axs var mycket snabbare, ignorerar de då ramperna eller har ”gamla” kassetten fler ramper?
Jag såg en video där någon (antagligen en tysk) jämför hur snabbt gamla AXS och nya Transmission rör sig jämfört med varandra. Misstänker att den långsammare rörelsen i bakväxeln gör att kedjan får mer tid att få kontakt med ramperna på kassetten och på så sätt växla bättre under kraft. Men nota bene, jag är varken tysk eller ingenjör...

Intressant. Jag har inte tänkt en enda gång att jag skulle vilja att systemet växlade snabbare. Jag är sjukt impad över hur bra det växlar under kraft och det känns som att man alltid kan kasta in en växling, oavsett vad.
Det är ju vad Shimano känns som när man har ställt in det rätt :)

Shimanos kassetter plus kedja verkar vara grejen. Folk tror ju att det beror på bakväxeln men hjulet måste ju ändå snurra för att nästa ska petas i.

Shimanos kassetter plus kedja verkar vara grejen. Folk tror ju att det beror på bakväxeln men hjulet måste ju ändå snurra för att nästa ska petas i.
Jag tyckte nya XTR växlade alldeles fantastiskt när jag testade det men tror fasen att Transmission är ännu bättre under kraft.

Man får köra ett sånt vevparti med frihjul inbyggt. Så slipper man trampa för att växla.

Minns bara hur otroligt obehagligt det var att ha det på en trialcykel som knappt kom upp i promenadfart, så vill knappt ens tänka på hur det ska vara på en skogscykel ?

Visst borde det vara prisvärt att köpa vevar med powermeter för 399 hos BD och använda på befintlig GX setup? Tolkar nedan som att det borde fungera..

Jag gjorde så då jag ville ha kortare vevar samt powermeter till min befintliga gx setup. Ända man måste vara medveten om är att det är bara 55mm kedjelinje på transmission. Samt att man kan behöva mer spacers. Min vev var dub mtb wide men vet ej om alla är det.

Tillbaka
Topp