[Artikel] Test av Bikeyoke Revive

frankfurt

Aktiv medlem
Bikeyoke_1-1-2000x960.jpg

Dropperstolpar – en kort historia
Av alla dom teknologiska landvinningar som gjorts på cykelfronten dom senaste åren så är det – i mina subjektiva ögon – tre som står ut lite extra: den moderna long-low-and-slack-geometrin, hydrauliska skivbromsar o

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31831

Anders Lantz

Aktiv medlem
Kan inte mer än att hålla med.
Har kört med Reverb, Ks, Race face. Crankbrothers och Focus egna och ingen kan mäta sig med den här. Den enda som är i närheten är Fox transfer men den har en kass trigger istället.

wenna

Medlem
Jepp... riktigt nöjd med min som har fungerat felfritt. Har aldrig ens behövt "revive:a" den.
Då jag har rockshox oneloc remote till framgaffeln var jag tvungen att välja 2-by remoten. Den fungerar bra men jag skulle hellre haft triggern.

landen

Aktiv medlem
Enligt lite våg-bilder på google så väger en Revive från Bikeyoke 31,9mm med 125mm drop runt 550-560g, exakt vad min Reverb väger.

Vilken version kapar 200g jämfört med RS Reverb? Verkar nästan otroligt mycket.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag ser en solklar nackdel direkt på bilderna. Den där revive-spaken lär leva farligt till om man vill åka släplift med ankare bakom sadeln. Går det att vända framåt eller köra nån variant som kräver en insex eller nåt istället?

Själv inväntar jag fortfarande riktiga långtidsrecensioner. Ett år är vad min Reverb brukar funka mellan service så efter det blir mer intressant att observera Revives track record.

wenna

Medlem
Rattnalle sa:
Jag ser en solklar nackdel direkt på bilderna. Den där revive-spaken lär leva farligt till om man vill åka släplift med ankare bakom sadeln. Går det att vända framåt eller köra nån variant som kräver en insex eller nåt istället?

Själv inväntar jag fortfarande riktiga långtidsrecensioner. Ett år är vad min Reverb brukar funka mellan service så efter det blir mer intressant att observera Revives track record.

Spaken är bara ta bort. Den sitter bara fasttryckt i en vanlig insektsbult

resetlever.jpg

Senast ändrad:

FreddanE

Ny medlem
Instämmer med lovord. Har haft min Revive i 4 månader. Enkel installation och perfekt funktion. Har inte behövt göra någon Revive ännu. Tydligen var det vanligt att man behövde använda revive spaken på första versionen av stolpen. Nu har de ändrat konstruktionen så att luft inte bildas i systemet. Jag köpte en 160mm och ångrar att jag inte köpte en 185mm eftersom jag har plats för det.

Hagman

Aktiv medlem
Om man skall se stolpar som ger lite huvudvärk skulle jag även vilja klassa in Oneup stolpen i den kategorin. Har kört min ett bra tag nu, och den har inte haft en gnutta strul. Installationen var busenkel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hagman sa:
Om man skall se stolpar som ger lite huvudvärk skulle jag även vilja klassa in Oneup stolpen i den kategorin. Har kört min ett bra tag nu, och den har inte haft en gnutta strul. Installationen var busenkel.
Den har ju inte ens funnits att köpa "ett bra tag" än :-)

Crossmax

Aktiv medlem
Hagman sa:
Det har gått två månader sedan lansering, sannolikt mindre tid ändå i din ägo. Det skulle jag inte kalla "ett bra tag".

För övrigt bekräftar detta test min egen erfarenhet av Reviven - det är fit and forget. Enda gången du tänker på stolen är när du råkar hamna på en hoj med en annan stolpe, varpå du inser hur smutt Reviven är.

Makten

Aktiv medlem
"Efter över en månads användning i alla typer av förhållanden fungerar Revive fortfarande helt perfekt."

Vad är grejen med att utvärdera sänkstolpar efter mindre än ett års användning? Viljen skit som helst är ju funkis innan den pajjar. Det är pajjandet som bör avgöra om den är bra eller dålig.

Min Revörb funkade klockrent i nästan två år. Det gör inte att det är en bra konstruktion.

glitch

Aktiv medlem
Makten sa:
"Efter över en månads användning i alla typer av förhållanden fungerar Revive fortfarande helt perfekt."

Vad är grejen med att utvärdera sänkstolpar efter mindre än ett års användning? Viljen skit som helst är ju funkis innan den pajjar. Det är pajjandet som bör avgöra om den är bra eller dålig.

Min Revörb funkade klockrent i nästan två år. Det gör inte att det är en bra konstruktion.

Neee för Revöööörben har inte insektsbult!

Glisseur

Aktiv medlem
marr sa:
Vore dock kul att få svar på hur han kunde spara så mycket vikt.
Genom att mäta fel... :/

Kontrollvägde nu på morgonen och min Revive väger ungefär 350 gram inklusive remote, vajer och vajerhölje, medan min gamla Reverb väger runt 450 inklusive 1x remote och hölje. Har inte tagit med MMX-fästet i någon av dom mätningarna. Hoppas det klargör lite.

Crossmax

Aktiv medlem
Glisseur sa:
marr sa:

Kontrollvägde nu på morgonen och min Revive väger ungefär 350 gram inklusive remote, vajer och vajerhölje, medan min gamla Reverb väger runt 450 inklusive 1x remote och hölje. Har inte tagit med MMX-fästet i någon av dom mätningarna. Hoppas det klargör lite.
Dessa vikter kan inte stämma. Bara stolpen väger omkring 500-600 gram beroende på utförande.

Henrik83

Aktiv medlem
Glisseur har fel på vågen :-)

Stolpen är det dock inget fel på. Åkt 185mm sen aug. helt utan strul. Överlägsen funktion.

Glisseur

Aktiv medlem
Henrik83 sa:

Haha, nåt knas är det! Använt en vanlig köksvåg men misstänker att även om jag ställt en plastskål som jag lagt grejerna i och på så tar något i kanten på vågytan. Men säg så här: min gamla Reverb verkar utan tvekan ligga på runt 100 gram mer än Reviven.

Jag ber att få återkomma i frågan!

Kristoffer R

Aktiv medlem
One to rule them all?

Jag är inne på min fjärde dropper, och den nuvarande (en KS) ligger kvar på hyllan efter en garantireparation - jag har satt en fast stolpe på cykeln och inte orkat bemöda mig att montera droppern igen för jag är så sjukt less på sjunkande sadel och strul.

En dropper som funkar ungefär som resten av komponenterna på cykeln, dvs i stort sett jämt, känns som en helig gral. Lätt värt pengarna isf.

Artikel-noterat: Författare Tobias, längre ned står det Kalle Bern?!

Glisseur

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
One to rule them all?

En dropper som funkar ungefär som resten av komponenterna på cykeln, dvs i stort sett jämt, känns som en helig gral. Lätt värt pengarna isf.
Så här långt är jag böjd att hålla med. Men precis som med alla andra komponenter med rörliga delar, eller med hydraulik så finns det potential för problem. Men bara en sådan sak att det går att hänga cykeln från den i en stollift utan att det skapar problem och svampighet är ett jäkla kvalitetstecken.[/quote]

Kristoffer R sa:
Jag är väl inte betrodd som officiell skribent ännu! :)

HasseL

Aktiv medlem
Martin_Akesson sa:
ak att det går att hänga cykeln från den i en stollift utan att det skapar problem och svampighet är ett jäkla kvalitetstecken.

Kristoffer R sa:
Jag är väl inte betrodd som officiell skribent ännu! :)[/quote]

Tobbe, det kommer, se bara till att fixa en fungerande våg ;)[/quote]
Haha skall vi samla in en till dig Tobias?

landen

Aktiv medlem
Glisseur sa:
marr sa:

Det kan inte stämma, om det stämmer så har jag hittat min stolpe och kommer köpa direkt. 350g!?

Jag har ägt tre Reverb och har två stycken kvar. Alla runt 550g, vore kul att veta vilket du har som väger 450g?

Crossmax

Aktiv medlem
Glisseur vägde prylarna på månen. Så.

För övrigt behöver folk i den här tråden lära sig hur man använder citatfunktionen.

landen

Aktiv medlem
Glisseur sa:
Henrik83 sa:

Haha, nåt knas är det! Använt en vanlig köksvåg men misstänker att även om jag ställt en plastskål som jag lagt grejerna i och på så tar något i kanten på vågytan. Men säg så här: min gamla Reverb verkar utan tvekan ligga på runt 100 gram mer än Reviven.

Jag ber att få återkomma i frågan!

Hur kom du fram till en skillnad på 200g då?

ForesterGuy

Aktiv medlem
wenna sa:
Rattnalle sa:

Spaken är bara ta bort. Den sitter bara fasttryckt i en vanlig insektsbult

Bilagor

• IMG_20180616_121903.jpg
    IMG_20180616_121903.jpg
    196.5 KB · Besök: 58

Glisseur

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Revivespaken är en modifierad insexnyckel som sitter fast med en lite gummiring. Den sitter ganska rejält hårt och känns inte som den kommer lossna i första taget. Och om den lossnar kan man bara använda en helt vanlig 4mm insex, eller köpa en ny spak på Bikeyokes hemsida.

resetlever02.jpg

H.

Aktiv medlem
Glisseur sa:
Rattnalle sa:
Revivespaken är en modifierad insexnyckel som sitter fast med en lite gummiring. Den sitter ganska rejält hårt och känns inte som den kommer lossna i första taget. Och om den lossnar kan man bara använda en helt vanlig 4mm insex, eller köpa en ny spak på Bikeyokes hemsida.

Eller sluta förstöra cykeln med ankarliftar mot sadelstolpen.

Eller fäster ni ankaret i skidbindningarna på vintern också?

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Glisseur sa:
Rattnalle sa:

Eller sluta förstöra cykeln med ankarliftar mot sadelstolpen.

Eller fäster ni ankaret i skidbindningarna på vintern också?
Är man inkompetent så är man. Inte så mycket att göra åt.

Reverben har blivit lite blank på kragens baksida men i övrigt inte tagit någon skada av det.

Glisseur

Aktiv medlem
Nu så, ordning på torpet. Kontrollvägt och säkerställt rätt värde på vågen genom att väga en viss mängd vatten först. Jag har vägt både min Revive och min gamla Reverb Stealth med remote, vajerhölje, vajer i Revives fall och såklart själva stolpen med all tillhörande hardware. Däremot har jag inte vägt med MMX-fäste och skruvar till det fästet på någon av dom eftersom det är exakt samma i bägge fall. Skillnaden är precis som förut runt 100 gram.

Bikeyoke Revive 34.9/160mm - 687 gram

Revive.JPG

Rockshox Reverb Stealth 1x Remote 34.9/170mm - 799 gram

Reverb.JPG

landen

Aktiv medlem
Helt plötsligt blir min Brand X på 690gr nästan lätt i sammanhanget. Iofs 150mm drop. Men även 1200kr.

Det är lite kul att 170mm Reverb väger mer än min LVG-ram :) Är det att det behövs mer gods för att svälja 170mm som gör det?

Glisseur

Aktiv medlem
landen sa:
Helt plötsligt blir min Brand X på 690gr nästan lätt i sammanhanget. Iofs 150mm drop. Men även 1200kr.

Det är lite kul att 170mm Reverb väger mer än min LVG-ram :) Är det att det behövs mer gods för att svälja 170mm som gör det?

34.9mm diameter och 170mm dropp kräver lite mer gods som såklart ger extra vikt. Å andra sidan sitter stolpar med dom måtten på ramar/cyklar med mycket slag där vikten inte är av någon direkt avgörande betydelse. Typ Specialized Enduro och Evil The Wreckoning.

Bara hört bra saker om Brand X dropperstolpe för övrigt.

HasseL

Aktiv medlem
Glisseur sa:
Nu så, ordning på torpet. Kontrollvägt och säkerställt rätt värde på vågen genom att väga en viss mängd vatten först. Jag har vägt både min Revive och min gamla Reverb Stealth med remote, vajerhölje, vajer i Revives fall och såklart själva stolpen med all tillhörande hardware. Däremot har jag inte vägt med MMX-fäste och skruvar till det fästet på någon av dom eftersom det är exakt samma i bägge fall. Skillnaden är precis som förut runt 100 gram.

Bikeyoke Revive 34.9/160mm - 687 gram

Rockshox Reverb Stealth 1x Remote 34.9/170mm - 799 gram
Så slipper jag åka till Åre ;)

Är du på telefon för den delen Glisseur?

hungrig

Aktiv medlem
Nu när den funnits ett tag, hur håller den sig?

Min originalstolpe, no name (Rock Machine 90-29 TRL), börjar dö. Verkar vara på grund av stenmjöl/lera som följer med stolpen ner när man sänker den, och man kan ju inte gärna sluta använda droppern så fort man kört i lite lera. Den funkar OK när den är nysmord, men efter en timme i skogen blir den riktigt svår att få ner.

Är dyrare/bättre stolpar mer immuna mot detta? Revive låter ju rätt vettig på det hela taget, och jag gillar att den är lättare att serva än Reverb.

Rattnalle

Aktiv medlem
Min är ett år gammal. Jag har fått små skav i eloxeringen så det är nog bara att konstatera att man inte ska dra ut på ytterbensservice så länge. Plus att skrapringen uppenbarligen är sämre än i en gaffel. Men det är ytligt och verkar inte påverka funktionen i övrigt, ska bara serva innan jag cyklar mer på den.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har fått göra revive på min tre fyra gånger eller så för övrigt. Förvara den ihopfälld i cykelväska ett par dagar t ex gillar den inte.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ett bra sätt att få stolpen att hålla längre är att ha en stänka på bakhjulet, exvis en Mudhugger. I hungriga fall skulle en ytterbensservice och att pumpa upp trycket nog göra underverk, eller åtminstone få funktionen att bli skarp igen ett tag till.

Med tanke på att revive'n är premium och Rock machine är budget så kanske en brand-x skulle passa in bättre.
Min brand-x har hållit finfint i bortåt 2 år, dessutom på ler o vintercykel (men ja, med Mudhugger, har bara behövt smörja ytterbenet o gjort rent lite nån gång då o då samt pumpat upp trycket kanske 2 ggr.

Min revive har i princip varit fit and forget, iof har jag bara haft den i mindre än ett år. Men när jag ska ersätta brand-x'en blir det med en revive till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer