[Artikel] TEST: Cushcore Pro

Glisseur

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
IMG_6196-2000x960.jpeg


Cushcore är det mest omtalade av alla däckinsatser på marknaden. Vad är domen efter ett års hård användning i alla möjliga förhållanden?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=35934
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Tack för denna välskrivna artikel!
Nu kör jag inte i berg men den dag det väl bär av så blir det med ett CushCore inlägg (iaf bak).
 

Crossmax

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Klavikel sa:
1900kr för lite skumgummi *fniss*
Går att hitta billigare. Och det är inte vilket skumgummi som helst. Säg såhär: jag har enklare att förstå priset på dessa vs liggunderlagen som är Huck Norris.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
CC har här ett litet problem, när dom lanserades så var dom solklart bäst på att skydda däck och fälg (det är dom iof fortfarande) och då tycker jag att dom kunde rättfärdiga sitt pris. Men iom att konkurrensen blivit tuffare så borde dom nog fundera över att pudla o sänka priset, alt. ge två inserts till priset av en...
 

Bulldog76

Medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
 

Glisseur

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
Det beror i så fall på vad man följer för cykelmedia. Jag tror att Cushcore dominerar däckinserts i DH och enduro i alla fall. Dom få jag känner som testat Pepis i Åre var inte lika positiva som dig, "funkar inte" var det gemensamma omdömet. Men allt beror också på var och hur man cyklar såklart.
 
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
 

Crossmax

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag tycker inte att testet anklagar CC för att inte ha räddat punkan, det är bara ett krasst konstaterande att CC inte skyddar mot allt/är bullet proof. Det står dessutom att det var den enda punkan under hela testperioden, så om något är det ett väldigt gott betydligt vad gäller punkasäkerheten.
 
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
 

Crossmax

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Massa_pether sa:
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
Om det primära målet med att installera CC är att minska punkteringar så räcker det gott och väl att installera bak. Men som testet poängterar så erbjuder CC även andra fördelar i form av en mer dämpad framfart (både direkt genom att ilägget fungerar som en vibrationsdämpare och indirekt genom att du kan sänka trycket utan hårda genomslag eller att däcket börjar kränga) som gör att det finns anledning att köra även fram. Alternativt kan man tänka sig köra CC Pro bak och CC XC fram för lägre systemvikt. Jag är själv inne på att testa det upplägget när XC-versionen finns att köpa styckvis.
 

Glisseur

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag var antagligen inte tillräckligt tydlig med hur vass den där stenen var och hur mycket rakt på den jag landade. Snittet var kanske 1,5 centimeter långt så inget man får vid en normal genomslagspunka. Förväntade mig inte direkt att Cushcore skulle klara den.
 

Glisseur

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Crossmax sa:
Massa_pether sa:
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
Om det primära målet med att installera CC är att minska punkteringar så räcker det gott och väl att installera bak. Men som testet poängterar så erbjuder CC även andra fördelar i form av en mer dämpad framfart (både direkt genom att ilägget fungerar som en vibrationsdämpare och indirekt genom att du kan sänka trycket utan hårda genomslag eller att däcket börjar kränga) som gör att det finns anledning att köra även fram. Alternativt kan man tänka sig köra CC Pro bak och CC XC fram för lägre systemvikt. Jag är själv inne på att testa det upplägget när XC-versionen finns att köpa styckvis.

Jag håller helt med. Om punkaresistens är huvudmålet så räcker det fint att montera bak för dom flesta användningsområden. Om man är ute efter den mjukare gången bör man köra både bak och fram.
 

Bulldog76

Medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Glisseur sa:
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
Det beror i så fall på vad man följer för cykelmedia. Jag tror att Cushcore dominerar däckinserts i DH och enduro i alla fall. Dom få jag känner som testat Pepis i Åre var inte lika positiva som dig, "funkar inte" var det gemensamma omdömet. Men allt beror också på var och hur man cyklar såklart.
Kan nog vara så, som du säger. Undrar om de i Åre testat den första röda varianten eller den stabilare gula. Den gula tål mycket mer. Mren kanske inte tillräckligt om man kör stenhårt nerför, men då lär man inte bry sig om vikten. :)
Men vikten för CC gör väl att som XC cyklist så blir det mindre kul med dem då det blir tungrullat ( verkar så på recensionen i alla fall).

Är en del toppåkarna i DH i VC som kör PTN.
 
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Crossmax sa:
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag tycker inte att testet anklagar CC för att inte ha räddat punkan, det är bara ett krasst konstaterande att CC inte skyddar mot allt/är bullet proof. Det står dessutom att det var den enda punkan under hela testperioden, så om något är det ett väldigt gott betydligt vad gäller punkasäkerheten.

Mitt i lägg var så klart lite lätt oseriöst menat. Min poäng (om det fanns någon) var väl mest att om punkan uppstod av att däcket skars sönder mot en vass sten för att han touchade den med däckssidan eller om det gick sönder för att han landade på stenen med tyngd och således klämdes mellan fälg och sten. I det första läget lär ju ingen insert i världen rädda däcket. I läge två vet jag inte riktigt.

Men det här har ju redan fått för mkt uppmärksamhet. Testet var, som allt annat karln skriver, väldigt välskrivet.
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Väl utfört och skrivet test Tobias!

Har själv inte testat CC men det verkar ju vara en flera steg mer avancerad produkt än Huck Norris iaf. 250g roterande massa skulle jag inte svälja för stigcykling, men som du säger känns det som en riktigt bra grej för liftassisterad cykling. Så har man en lifthoj/ett lifthjulset känns det som att det vore ett aktuellt köp, trots priset. Vill man vara ingenjörsnörd får man nog konstatera att man kan se fälgarna som slitdel annars och paja två st DT XM motsv innan CC börjar löna sig ekonomiskt. Så kanske tveksamt ur den aspekten. Men moder jord ler ju om vi slutar köra sönder och producera fler prylar och dessutom är det känslan med lite dämpning och annat tryck som lockar lite.

Ingen som vet hur dom uppför sig i däck med sladdrigare sidoväggar än Double down, typ Exo/GRID?
 

Plush

Moderator
Forumvärd
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Skulle vart roligt att se en jämförelse mellan Cush Core och Vittoria Airliner.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.

Det här min herre är ju mycket produktplacering också.
Nube verkar fler snabba svenska xcsnubbar köra med också.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
@Glisseur
Jag antar att du har kört på enbart riktiga DH däck utan CC. Vilken tryck behövde du då för att klara dig?
 

carl.josefsson

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Efter att bokstavligen slaktat sönder mitt original Specilized Enduro (Roval Traverse)bakhjul efter en veckas bobming i Åre så fick jag tag på en uppsättning carbon-diton med cushcore installerade till ett bra pris och shit vilken skillnad att kunna köra med lägre tryck och "stabilare" sidväggar, det var som att gå från min Audi-kombi till att sätta sig i min trackday-preppade Mazda Miata. Tror nästan att jag upplevde mest skiillnad fram, cykeln hade ett helt annat fäste och styrde in i svängarna på en "femöring" :-) så min rekommendation är naturligtvis att köra cushcore både fram och bak.

Angående vikten så är det klart att ett hjul väger lite mer än utan, men samtidigt så kanske man nu kan köra med däck som har mindre "stöddiga" sidväggar vilket sparar en del vikt det också......

Marknade brukar vara en rätt så bra "apparat" för att sätta pris på saker och det har inget som helst att göra med vad en sak kostar att producera osv, priset är vad man betalar, värdet är vad man får.

/C
 

Glisseur

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
happymtb.fr sa:
@Glisseur
Jag antar att du har kört på enbart riktiga DH däck utan CC. Vilken tryck behövde du då för att klara dig?
Jag har en förmåga att alltid landa på lägre tryck än vad som är hälsosamt eftersom jag hatar småvibrationer. Men säg att jag körde 0,2-0,3 bar högre utan Cuschore, kanske ett uns mer.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Det låter vettigt.

Visst hjälper lägre tryck att dämpa små vibrationer men det finns mycket annat som gör det:
- större hjul, 29a är överlägset andra storlekar där
- aluminium fälgar upplever jag som mer komfortabelt
- att ha dämperiet väll underhållen
- kullager i svingen ska vara fräscha
- coil är bättre än luft
- inställningarna på dämperiet ska vara rätt, dvs rätt retur och bara lagom mycket LSC och HSC

Det finns säkert fler grejer som påverkar än dessa
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Jag har just stoppat i CC i mitt framdäck och är väldigt nöjd med prestandan. Men! Däcket skevar betänkligt åt sidan precis där ventilen sitter och jag tror det beror på att ventilen helt enkelt inte sitter i mitten (fälg med offset) utan trycker CC:n snett uppåt just där. Se min oerhörda illustration:

CC.png


Är det någon som varit med om detta, och hur har ni i så fall löst det?

Jag funderar på om man ska skära ett urtag i CC:ns undersida för ventilen, precis mitt för en av de tre kanalerna som ska transportera luft och gucka upp till luftkammaren. Om man sen vänder ventilen med hålet åt sidan så borde det bli tillräckligt bra flöde. Frågan är väl mest om cellerna i inlägget kommer sörpla åt sig massa gucka när man punkterat den blanka ytan.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Ah, det här kan vara en grej även för mig. Jag får se efter om eventuell däckskevhet kan bero på detta!

tack för iakttagen fin detalj!
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Ah, det här kan vara en grej även för mig. Jag får se efter om eventuell däckskevhet kan bero på detta!

tack för iakttagen fin detalj!
Jag skar ut en bit på insidan vid ventilen men det gjorde ingen skillnad. Nu har jag monterat CC även bak och har EXAKT samma problem där! Skevt åt samma håll, lika mycket, på samma ställe. Precis vid ventilen, så det måste vara på grund av den. Fattar inte hur bara. Den kanske är så bred att den trycker direkt på kanttråden inifrån på nåt sätt? Vore märkligt om detta inte var ett känt problem i så fall.

Är det så, så borde det gå att lösa genom att använda en vanlig tubeless-ventil. Men då får man se till att skära bort lite som sagt, så den inte täpps till av CC:n. Jag skar ut en liten rundel, typ 4 mm djup, precis där en av skårorna går till "ovansidan" så att det ska kunna flöda luft och gucka. Borde funka även utan specialventil då gissar jag. Men nu tänker jag fan inte riva skiten en gång till. 😅

Edit: Såhär...

109746658_3626658660695142_1989507260011916692_n.jpg


Till höger ser ni var ventilen satt förut och det är rätt uppenbart att den tryckt en del på inlägget. Om man ska skära så måste man sen såklart placera inlägget mitt för ventilen när man monterar, vilket är rätt bökigt, men det går.
Konan på ventilröret är väldigt flack och jag märkte att om man drar åt muttern för hårt så "flyter den ut" så att säga. Alldeles för mjukt gummi. Så det får man passa sig lite med också.

Tidigare körde jag Anaconda-inlägg och de ventilerna är ungefär lika stora. Inga problem med nån skevhet då, så om den här trycker på däcket så borde den förra också gjort det. Mycket egendomligt och jävligt störande.
 
Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Jag tror inte att det utskurna är i närheten av tillräckligt djupt för att undvika att ventilen trycker på cc'n.
Ventilen borde ha minst va 1/3 av gummikonan + hela toppbiten inne i hjulet, och cc'n borde ha klacken nere mot botten, då är det rätt mycket utrymme som utnyttjas av båda.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Jag tror inte att det utskurna är i närheten av tillräckligt djupt för att undvika att ventilen trycker på cc'n.
Ventilen borde ha minst va 1/3 av gummikonan + hela toppbiten inne i hjulet, och cc'n borde ha klacken nere mot botten, då är det rätt mycket utrymme som utnyttjas av båda.
Grejen är att CC:n såg ut att sitta bra när jag krängde på den på fälgen efter ingreppet. Sen kommer däcket mellan inlägget och fälgkanten och lyfter ytterligare, plus att inlägget såklart formas lite efter ventilen.

Jag googlade "cush core wobble" och det verkar vara rätt många som har problem, men ingen som dragit slutsatsen att det beror på ventilen. Det kan vara så att jag helt enkelt förstört båda däck vid montering eftersom man applicerar mest våld just vid ventilen när man kränger över den sista delen av kanttråden. Men det var inte värre än det brukar vara utan inlägg och har aldrig hänt förut. Använde bara händerna.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Jag tror inte att det utskurna är i närheten av tillräckligt djupt för att undvika att ventilen trycker på cc'n.
Ventilen borde ha minst va 1/3 av gummikonan + hela toppbiten inne i hjulet, och cc'n borde ha klacken nere mot botten, då är det rätt mycket utrymme som utnyttjas av båda.
förstår inte riktigt vad du säger här. Kan du inte rätta texten så får jag se om jag förstår allt du vill säga? 🙂
 

Du Rietz

Aktiv medlem
[Artikel] TEST: Cushcore Pro
Grejen är att CC:n såg ut att sitta bra när jag krängde på den på fälgen efter ingreppet. Sen kommer däcket mellan inlägget och fälgkanten och lyfter ytterligare, plus att inlägget såklart formas lite efter ventilen.

Jag googlade "cush core wobble" och det verkar vara rätt många som har problem, men ingen som dragit slutsatsen att det beror på ventilen. Det kan vara så att jag helt enkelt förstört båda däck vid montering eftersom man applicerar mest våld just vid ventilen när man kränger över den sista delen av kanttråden. Men det var inte värre än det brukar vara utan inlägg och har aldrig hänt förut. Använde bara händerna.
To be continued alltså!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer