[Artikel] TEST: Cushcore Pro

larsaw

Aktiv medlem
Tack för denna välskrivna artikel!
Nu kör jag inte i berg men den dag det väl bär av så blir det med ett CushCore inlägg (iaf bak).
 

larsaw

Aktiv medlem
CC har här ett litet problem, när dom lanserades så var dom solklart bäst på att skydda däck och fälg (det är dom iof fortfarande) och då tycker jag att dom kunde rättfärdiga sitt pris. Men iom att konkurrensen blivit tuffare så borde dom nog fundera över att pudla o sänka priset, alt. ge två inserts till priset av en...
 

Bulldog76

Medlem
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
 

Glisseur

Medlem
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
Det beror i så fall på vad man följer för cykelmedia. Jag tror att Cushcore dominerar däckinserts i DH och enduro i alla fall. Dom få jag känner som testat Pepis i Åre var inte lika positiva som dig, "funkar inte" var det gemensamma omdömet. Men allt beror också på var och hur man cyklar såklart.
 
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag tycker inte att testet anklagar CC för att inte ha räddat punkan, det är bara ett krasst konstaterande att CC inte skyddar mot allt/är bullet proof. Det står dessutom att det var den enda punkan under hela testperioden, så om något är det ett väldigt gott betydligt vad gäller punkasäkerheten.
 

Massa_pether

Ny medlem
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Massa_pether sa:
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
Om det primära målet med att installera CC är att minska punkteringar så räcker det gott och väl att installera bak. Men som testet poängterar så erbjuder CC även andra fördelar i form av en mer dämpad framfart (både direkt genom att ilägget fungerar som en vibrationsdämpare och indirekt genom att du kan sänka trycket utan hårda genomslag eller att däcket börjar kränga) som gör att det finns anledning att köra även fram. Alternativt kan man tänka sig köra CC Pro bak och CC XC fram för lägre systemvikt. Jag är själv inne på att testa det upplägget när XC-versionen finns att köpa styckvis.
 

Glisseur

Medlem
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag var antagligen inte tillräckligt tydlig med hur vass den där stenen var och hur mycket rakt på den jag landade. Snittet var kanske 1,5 centimeter långt så inget man får vid en normal genomslagspunka. Förväntade mig inte direkt att Cushcore skulle klara den.
 

Glisseur

Medlem
Crossmax sa:
Massa_pether sa:
Är det givet att installera både fram och bak? Mitt stora problem när jag cyklar dh är ju bakdäcket. Om jag skaffar ett par cc så kan ju sonen ta en om det är så att det inte är ett problem att installera endast bak.

Synpunkter på detta? Eller tips snarare.
Om det primära målet med att installera CC är att minska punkteringar så räcker det gott och väl att installera bak. Men som testet poängterar så erbjuder CC även andra fördelar i form av en mer dämpad framfart (både direkt genom att ilägget fungerar som en vibrationsdämpare och indirekt genom att du kan sänka trycket utan hårda genomslag eller att däcket börjar kränga) som gör att det finns anledning att köra även fram. Alternativt kan man tänka sig köra CC Pro bak och CC XC fram för lägre systemvikt. Jag är själv inne på att testa det upplägget när XC-versionen finns att köpa styckvis.
Jag håller helt med. Om punkaresistens är huvudmålet så räcker det fint att montera bak för dom flesta användningsområden. Om man är ute efter den mjukare gången bör man köra både bak och fram.
 

Bulldog76

Medlem
Glisseur sa:
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
Det beror i så fall på vad man följer för cykelmedia. Jag tror att Cushcore dominerar däckinserts i DH och enduro i alla fall. Dom få jag känner som testat Pepis i Åre var inte lika positiva som dig, "funkar inte" var det gemensamma omdömet. Men allt beror också på var och hur man cyklar såklart.
Kan nog vara så, som du säger. Undrar om de i Åre testat den första röda varianten eller den stabilare gula. Den gula tål mycket mer. Mren kanske inte tillräckligt om man kör stenhårt nerför, men då lär man inte bry sig om vikten. :)
Men vikten för CC gör väl att som XC cyklist så blir det mindre kul med dem då det blir tungrullat ( verkar så på recensionen i alla fall).

Är en del toppåkarna i DH i VC som kör PTN.
 
Crossmax sa:
Luthman Photography sa:
Jag känner att CC blir lite orättvist anklagat för att inte ha räddat din första punka. Finns det några inserts som skyddar mot skärskador i däcken? Eller missförstod jag något.
Jag tycker inte att testet anklagar CC för att inte ha räddat punkan, det är bara ett krasst konstaterande att CC inte skyddar mot allt/är bullet proof. Det står dessutom att det var den enda punkan under hela testperioden, så om något är det ett väldigt gott betydligt vad gäller punkasäkerheten.
Mitt i lägg var så klart lite lätt oseriöst menat. Min poäng (om det fanns någon) var väl mest att om punkan uppstod av att däcket skars sönder mot en vass sten för att han touchade den med däckssidan eller om det gick sönder för att han landade på stenen med tyngd och således klämdes mellan fälg och sten. I det första läget lär ju ingen insert i världen rädda däcket. I läge två vet jag inte riktigt.

Men det här har ju redan fått för mkt uppmärksamhet. Testet var, som allt annat karln skriver, väldigt välskrivet.
 

Westman

Aktiv medlem
Väl utfört och skrivet test Tobias!

Har själv inte testat CC men det verkar ju vara en flera steg mer avancerad produkt än Huck Norris iaf. 250g roterande massa skulle jag inte svälja för stigcykling, men som du säger känns det som en riktigt bra grej för liftassisterad cykling. Så har man en lifthoj/ett lifthjulset känns det som att det vore ett aktuellt köp, trots priset. Vill man vara ingenjörsnörd får man nog konstatera att man kan se fälgarna som slitdel annars och paja två st DT XM motsv innan CC börjar löna sig ekonomiskt. Så kanske tveksamt ur den aspekten. Men moder jord ler ju om vi slutar köra sönder och producera fler prylar och dessutom är det känslan med lite dämpning och annat tryck som lockar lite.

Ingen som vet hur dom uppför sig i däck med sladdrigare sidoväggar än Double down, typ Exo/GRID?
 

NickPick

Aktiv medlem
Bulldog76 sa:
PTN Tire Noodle är väl mer känt kan jag tycka? Större delen av eliten i XCO, Downhill kör dem. . Nåja spelar ingen roll CC är väl också rätt omtalade. :)
Men PTN adderar bara mellan 60 och 80 gram per fälg beroende utförandevikt, men med konstigt nog bättre rull än utan. JAg har bara positivt att säga om dem, skyddar fälgen, ger bättre rull, bättre fäste och ingen svampighet eller krängningar vid låga tryck, Går att köra med betydligt lägre tryck än med enbart Tubeless.
Nibe Tubeless verkar ha liknande egenskaper som PTN.
Det här min herre är ju mycket produktplacering också.
Nube verkar fler snabba svenska xcsnubbar köra med också.
 
Efter att bokstavligen slaktat sönder mitt original Specilized Enduro (Roval Traverse)bakhjul efter en veckas bobming i Åre så fick jag tag på en uppsättning carbon-diton med cushcore installerade till ett bra pris och shit vilken skillnad att kunna köra med lägre tryck och "stabilare" sidväggar, det var som att gå från min Audi-kombi till att sätta sig i min trackday-preppade Mazda Miata. Tror nästan att jag upplevde mest skiillnad fram, cykeln hade ett helt annat fäste och styrde in i svängarna på en "femöring" :) så min rekommendation är naturligtvis att köra cushcore både fram och bak.

Angående vikten så är det klart att ett hjul väger lite mer än utan, men samtidigt så kanske man nu kan köra med däck som har mindre "stöddiga" sidväggar vilket sparar en del vikt det också......

Marknade brukar vara en rätt så bra "apparat" för att sätta pris på saker och det har inget som helst att göra med vad en sak kostar att producera osv, priset är vad man betalar, värdet är vad man får.

/C
 

Glisseur

Medlem
happymtb.fr sa:
@Glisseur
Jag antar att du har kört på enbart riktiga DH däck utan CC. Vilken tryck behövde du då för att klara dig?
Jag har en förmåga att alltid landa på lägre tryck än vad som är hälsosamt eftersom jag hatar småvibrationer. Men säg att jag körde 0,2-0,3 bar högre utan Cuschore, kanske ett uns mer.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det låter vettigt.

Visst hjälper lägre tryck att dämpa små vibrationer men det finns mycket annat som gör det:
- större hjul, 29a är överlägset andra storlekar där
- aluminium fälgar upplever jag som mer komfortabelt
- att ha dämperiet väll underhållen
- kullager i svingen ska vara fräscha
- coil är bättre än luft
- inställningarna på dämperiet ska vara rätt, dvs rätt retur och bara lagom mycket LSC och HSC

Det finns säkert fler grejer som påverkar än dessa
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer