[Artikel] Test - Plattformssko Ride Concepts Powerline

Redaktionen

Medlem
E5D_7481_21.04.11_00036.jpg

Ride Concepts är en spännande nykomling på marknaden för plattformsskor. Happyride har kört modellen Powerline i ett halvår för att se hur den står sig mot mer beprövade modeller.

Läs hela artikeln:

Aron

Moderator
Detta är inget test. Det är en recension.
Du har naturligtvis rätt i sak, men semantiken har sedan många årtionden tagit en annan väg. Det är väl etablerat att ordet ’recension’ används om kulturburna produkter, tex böcker, teater, film osv, och ordet ’test’ används om fysiska produkter. Någonstans på vägen gled orden från att markera metodik till benämna ”produktkategori”. Att skriva ”recension av skor” hade stuckit betydligt fler läsare i ögonen. Ibland går det inte att formulera sig helt rätt, utan man får nöja sig med reta upp så få som möjligt.

EST

Aktiv medlem
Nice så man ska gå upp en storlek då eller?
Det var man tvungen på Leatt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Du har naturligtvis rätt i sak, men semantiken har sedan många årtionden tagit en annan väg. Det är väl etablerat att ordet ’recension’ används om kulturburna produkter, tex böcker, teater, film osv, och ordet ’test’ används om fysiska produkter. Någonstans på vägen gled orden från att markera metodik till benämna ”produktkategori”. Att skriva ”recension av skor” hade stuckit betydligt fler läsare i ögonen. Ibland går det inte att formulera sig helt rätt, utan man får nöja sig med reta upp så få som möjligt.
Är det verkligen så etablerat? Det kanske är för att jag är den unga engelsk-förstörda generationen som jag tycker recension (review) fortfarande är korrekt i detta fallet, medan ett test ska vara ett test.

Sen är jag inte den som orkar haka upp mig på det, men om nån hade frågat hade jag nog inte tyckt det var rätt egentligen.

Aron

Moderator
Är det verkligen så etablerat? Det kanske är för att jag är den unga engelsk-förstörda generationen som jag tycker recension (review) fortfarande är korrekt i detta fallet, medan ett test ska vara ett test.

Sen är jag inte den som orkar haka upp mig på det, men om nån hade frågat hade jag nog inte tyckt det var rätt egentligen.
Enklast är att testa några rubrikexempel och se hur de ligger på tungan:

* Aftonbladet recenserar nya Volvo XC60
* Vi i villa recenserar 10 skruvdragare för hemmafixaren
* Åka skidor recenserar vinterns hetaste freerideskidor

Rattnalle

Aktiv medlem
Enklast är att testa några rubrikexempel och se hur de ligger på tungan:

* Aftonbladet recenserar nya Volvo XC60
* Vi i villa recenserar 10 skruvdragare för hemmafixaren
* Åka skidor recenserar vinterns hetaste freerideskidor
Innehåller t ex testet av skruvdragare nån form av objektivt mätande eller testande av tekniska egenskaper, test. Har de bara kört dem en kväll när de byggde trall, recension.

På både bil- och skidexemplet tycker jag recension är givet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur är skon när man doppat den i vatten? FiveTen Freerider får man ju stänga in med skotorken över natten i princip.

Aron

Moderator
Hur funka dessa i älgtestet?
Har inte mött några älgar i dem. Däremot rådjur, räv, vildsvin, häst och någon enstaka hund. Undanmanövrarna gick väl och alla inblandade mår bra.

Hur är skon när man doppat den i vatten? FiveTen Freerider får man ju stänga in med skotorken över natten i princip.
Det är mycket material och de torkar relativt långsamt.

Nice så man ska gå upp en storlek då eller?
Det var man tvungen på Leatt.
Ja, skon var kortare än angivit. Jag mätte upp innermåttet med en sån där linjal de har i skoaffärerna.

Berk

Aktiv medlem
Ja, skon var kortare än angivit. Jag mätte upp innermåttet med en sån där linjal de har i skoaffärerna.

Här har vi det! Hade redan uppmärkt den mättningen när jag läste artikeln, men hade inte lagt mycket vikt på det. Det är en test.

Jag tycker att det är en recension om man tittar på något och provar det i två dagar, som man ofta ser på nätet. Om man använder något i ett halvt år och tittar på slitaget är det en test. Tysken nämner sånt "Langzeittest".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer