Test – Plattformssko Ride Concepts Powerline

Datum:
09 oktober 2021 14:18

Ride Concepts är en spännande nykomling på marknaden för plattformsskor och Happyride testar modellen Powerline för att se hur den står sig mot mer beprövade modeller.

För 15 år sedan dominerade clipplesspedaler MTB-världen. Sedan dess har plattformsskor (och pedaler) tagit allt mer plats. Idag kan det visserligen skilja mellan olika landsändar, men fördelningen i Sverige hamnar nog utslaget kring 50%.

Anders Wingqvist/HappyrideFive Ten Freeride, troligen de mest klassiska av plattformsskor.

Five Ten var länge herre på täppan, och är nog fortfarande, men sedan företaget köptes av Adidas för några år sedan har varumärket skamfilats av rejäla kvalitetsproblem. Idag finns det ett dussintal tillverkare av plattformsskor och de flesta stora cykelmärken har sina egna produktlinjer.

Anders Wingqvist/HappyrideAlla stora märken har plattformsskor, från vänster Specialized Rime flat, Shimano GR5, Bontrager Flatline och Giro Riddance.

Ride concepts ny spelare sedan 2018

En av de intressantaste nykomlingarna på marknaden är Ride Concepts som grundades 2018 och snabbt har gjort sig ett namn. Företaget ligger i Lake Tahoe och är fokuserade på plattformsskor. Efterhand har man dock kompletterat med ett par clippless-modeller.

Vi har testat Powerline, en modell tänkt för Enduro och teknisk stigcykling.

Aron GoochSkorna Ride Concepts Powerline har testats under ca 6 månader

Powerline i korthet

Skon är ganska uppbyggd med tjockt foder och höga gummikanter fram och bak. Den bakre går i skons färg och syns inte lika tydligt som den främre.

Insteget är asymmetriskt skuret och går upp högre på insidan för att skydda mot islag mot pedalarmen. Här har man fodrat med ett viskoelastiskt material som heter D3O. Samma material används även i innersulorna. D3O har fina dämpegenskaper och används ofta i olika typer av kroppsskydd.

Till sulan används ett gummi de kallar DST 4.0 max grip. Detta har applicerats i ett grunt bikakemönster.

Powerline har en liten resårflärp framtill för att fästa skosnören och finns i tre färgkombinationer.

Aron GoochGummiblandningen kallas DST 4.0 max grip. Notera att det går några vinkelräta streck baktill och framtill för bättre promenadgrepp.

Greppet då?

Detta är den viktigaste frågan. Skor som glider på pedalerna är i bästa fall vidriga och i värsta fall farliga.

Att besvara detta helt objektivt är naturligtvis svårt, det är så mycket som spelar in, framförallt pedalen. Men, om jag sätter Five Ten med Stealhgummi som referensgrepp i topp på en tiogradig skala hamnar DST 4.0 max grip på 9,5. Greppet är alltså riktigt bra. Ride Concepts anger greppet till ungefär 40 ’durometer’, det är samma mått som anges på däck och anger gummits följsamhet.

Bikakemönstret gör det lite enklare att justera in skon på pedalen. Man kan liksom vickla den på plats. Mönstret ger också lite bättre lergrepp vid promenader.

Passform och komfort

Skon är något liten i storlek. Jag mätte upp strl 46 till 303 i innermått. Det anges 315 mm på skon. Jag utgår från de siffror som står inne i skons etikett, noterar att andra siffror anges på hemsidan. Lästen är mediumbred med följsamt åtsittande bakkappa. Snörningen medger god justermån, jag har smal fot och har fått dem att sitta bra.

Sulan är relativt styv med det mesta av flexet under främre trampdynan. Det är ingen gymnastiksko, men det är inga problem att gå långt i dem.

Aron GoochInsidan har en högre skärning.

Mellan plösen och sulan sitter en resår. Denna resår ventilerar dåligt vilket innebär att de ventilationshål som syns på utsidan inte kommer till sin rätt. Detta kombinerat med mycket material gör att skorna drar åt det varmare hållet. Jag har använt skorna heta sommardagar och då valt en tunnare strumpa, vilket fungerat fint för mig. För den som framförallt cyklar i vackert väder finns andra luftigare modeller.

Slitage

Skorna har bara använts en sommar så något egentligt slitage har inte hunnit visa sig ännu. Det enda som syns är mitt under ena skon där piggarna ruggat upp ytan något. I övrigt håller allt ihop utan anmärkning.

Skon Powerline från Ride concepts efter 6 månaders slitage.
Innötta och lite lagom slitna efter ett halvår.
Ride concepts Powerline efter ett halvårs cyklande.

Sammanfattning Ride Concets Powerline

Ride Concepts Powerline är en välkonstruerad plattformssko med riktigt bra grepp. Skorna skyddar foten väl mot islag. Nackdelen är lite extra vikt och att de torkar långsamt. Min enda egentliga anmärkning är resåren som nämns ovan, den gör skon onödigt varm.

Om skorna håller ihop över tid har Five Ten fått en värdig utmanare.

Vikt: 978 g paret i storlek 46 (uppmätt av Happyride)
Riktpris: 1600 kr

Tillverkarens produktpresentation.

Aron GoochTårna skyddas av en rejäl gummikant.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Berk 2021-10-11

Här har vi det! Hade redan uppmärkt den mättningen när jag läste artikeln, men hade inte lagt mycket vikt på det. Det är en test. Jag tycker att det är en recension om man tittar på något och provar det i två dagar, som man ofta ser på nätet. Om m...

Aron 2021-10-11

Har inte mött några älgar i dem. Däremot rådjur, räv, vildsvin, häst och någon enstaka hund. Undanmanövrarna gick väl och alla inblandade mår bra. Det är mycket material och de torkar relativt långsamt. Ja, skon var kortare än angivit. Jag mätte...

MagerValp 2021-10-11

Menar du inte älgrecensionen?

Rattnalle 2021-10-11

Hur är skon när man doppat den i vatten? FiveTen Freerider får man ju stänga in med skotorken över natten i princip.

freddes 2021-10-11

Hur funka dessa i älgtestet?

Rattnalle 2021-10-10

Innehåller t ex testet av skruvdragare nån form av objektivt mätande eller testande av tekniska egenskaper, test. Har de bara kört dem en kväll när de byggde trall, recension. På både bil- och skidexemplet tycker jag recension är givet.

Aron 2021-10-10

Enklast är att testa några rubrikexempel och se hur de ligger på tungan: * Aftonbladet recenserar nya Volvo XC60 * Vi i villa recenserar 10 skruvdragare för hemmafixaren * Åka skidor recenserar vinterns hetaste freerideskidor

Rattnalle 2021-10-09

Är det verkligen så etablerat? Det kanske är för att jag är den unga engelsk-förstörda generationen som jag tycker recension (review) fortfarande är korrekt i detta fallet, medan ett test ska vara ett test. Sen är jag inte den som orkar haka upp mi...

EST 2021-10-09

Nice så man ska gå upp en storlek då eller? Det var man tvungen på Leatt.

Aron 2021-10-09

Du har naturligtvis rätt i sak, men semantiken har sedan många årtionden tagit en annan väg. Det är väl etablerat att ordet ’recension’ används om kulturburna produkter, tex böcker, teater, film osv, och ordet ’test’ används om fysiska produkter. Nå...