[Artikel] TEST: Pole Machine - Långt ifrån lagom

Beofred

Ny medlem

Pole Machine beskrivs av dess finska tillverkare som en superendurocykel. Detta eftersom den har mer slag än vanligt i kategorin enduro (eller i alla fall i överkant av spektrat), och att geometrin skiljer sig en del från konkurrenterna.  För att bjuda på en musikreferens; den kan beskrivas lite som att förstärkaren vridits till elva.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=35576

larsaw

Aktiv medlem
Som jag har längtat efter detta beskrivande test av hur DU upplevde den finska långdistans-missilen!!

Episkt redogjort som vanligt!!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ok :p

Det är just på flyget det kan bli bekymmer beroende på hur tung väska man har klart. Har fått resa med sadel och vev i vanliga väskan...

Beofred

Ny medlem
Raggamuffin sa:
Ok :p

Det är just på flyget det kan bli bekymmer beroende på hur tung väska man har klart. Har fått resa med sadel och vev i vanliga väskan...
Ja det kändes som mindre bös än vanligt i väskan med denna hoj, jag hade två hjälmar, skor och nån rygga nerstoppad i cykelväskan iaf och landade på 25 kg. Men såklart, jag hade lämnat alla verktyg utom pumpar och ett multitool hemma och reste helt utan reservdelar denna gång, det sparar vikt. Har en Evoc-väska med år på nacken. (Prov-vägde faktiskt bagaget med bagagevåg men aldrig cykeln ensam, för dålig exakthet i den vågen för Happykollektivet:)

Magneto

Ny medlem
Du ville veta varför de fräst och inte svetsat ramen,
vad jag har förstått efter att ha sett om den på nätet när den kom så går det inte att svetsa i den typ av aluminium de använder till machine.

Magneto sa:
vad jag har förstått efter att ha sett om den på nätet när den kom så går det inte att svetsa i den typ av aluminium de använder till machine.
Om jag fattat det rätt så är den hårdare så att ramen kan bli styvare utan att bli svenatung. Men jag kan, som vanligt, ha förstått fel.

H.

Aktiv medlem
Magneto sa:
Jag skulle gissa på det omvända. De har valt en metall som är lämplig att bearbeta och som inte kräver efterhärdning.

Jag får dock inte ihop två saker:
1. Hur gör de för att den inte ska slå sig under bearbetning? Så stort stycke metall måste ju ha massa inbyggda spänningar? Bearbeta i omgångar och anlöpa mellan?

2. Hur får de ekonomi i detta? Nog för att ramen är dyr att köpa, men den måste ju vara brutalt dyr att tillverka också.

larsaw

Aktiv medlem
Har för mig att Leo har ett avtal med fabriken att få ”smita i mellan” med sina relativt små o snabba fräsjobb då fabrikens huvudleverantör har batchbyten... Det tar förvisso tid att fräsa men det behövs ju nästan ingen personal o kan man tillverka på ”nattskiftet” är säkert inte hyran av utr. allt för stor/hög...

larsaw

Aktiv medlem
H. sa:
Magneto sa:
Jag skulle gissa på det omvända. De har valt en metall som är lämplig att bearbeta och som inte kräver efterhärdning.
Killgissning i all ära, men här verkar det som som du är ute o cyklar H...
AA28CACD-39EB-4038-97A0-2758BA3C08FE.png

Källa: https://nsmb.com/articles/behind-poles-cnc-superbike-the-machine/

Go’natt ❣

H.

Aktiv medlem
larsaw sa:
H. sa:
Magneto sa:
Killgissning i all ära, men här verkar det som som du är ute o cyklar H...

Källa: https://nsmb.com/articles/behind-poles-cnc-superbike-the-machine/

Go’natt ❣
Ok!

Men jag tror ändå att beslutsordningen gick fräsning --> materialval och inte tvärtom.

Raggamuffin

Aktiv medlem
7075 är det vi använder till tävlingsbilar, bland annat i bromsapplikationer, det är en väldigt stark legering. Men visst går det att svetsa i, inte alls så enkelt som med andra så det blir kanske inte ett rimligt arbetssätt på en ram.

Erik O

Aktiv medlem
Snyggt och intressant test. Även om jag aldrig kommer att köpa en Machine så är det ändå en jäkligt spännande hoj. Nu har den ju jättemycket slag så det är väl inte oväntat att den känns ospännande i flack terräng. Det hade ju varit samma sak även med mer gammaldags geometri. Däremot finns Stamina i en version med mindre slag, kanske bättre lämpad för svenska förhållanden.

Beofred

Ny medlem
Ja Staminan vore kul att få testa, kan nog vara en riktig plattskogsmördare!

Kan nämna att jag fick nöjet att låna en NS Snabb i Järvsö i onsdags, den är ändå ganska stor. Men den kändes som en BMX första åken innan jag vant mig tillbaka

Lovar lite mer skrikfilm framöver :)

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Jag är inte jätteintresserad av cykeln, men blir alltid glad av en ny Beo-review.

Top notch! ?
Precis. Kul läsning. Men cykeln låter faktiskt fruktansvärt tråkig :)
Jag tycker att den låter jätterolig, om den används till det den är skapad för. Att brassa fort som fasen nerför riktigt berg.
Fast jag tycker det är roligare att hitta roliga linjer och sånt än att brassa på så för mig skulle den förmodligen vara tråkig även på ett riktigt berg.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Jag är inte jätteintresserad av cykeln, men blir alltid glad av en ny Beo-review.

Top notch! ?
Jag tycker att den låter jätterolig, om den används till det den är skapad för. Att brassa fort som fasen nerför riktigt berg.
Fast jag tycker det är roligare att hitta roliga linjer och sånt än att brassa på så för mig skulle den förmodligen vara tråkig även på ett riktigt berg.
Hitta roliga linjer är ju sånt man gör när man inte har så många fallhöjdsmeter. Har man tillräckligt många fallhöjdsmeter orkar man inte hitta roliga linjer. Då är det attack och hålla sig som gäller. Så jag får nog tyvärr meddela att du har fel i det här fallet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Top notch! ?
Hitta roliga linjer är ju sånt man gör när man inte har så många fallhöjdsmeter. Har man tillräckligt många fallhöjdsmeter orkar man inte hitta roliga linjer. Då är det attack och hålla sig som gäller. Så jag får nog tyvärr meddela att du har fel i det här fallet.
Jag har inga som helst problem med att ha fel. Jag har roligt ändå.

Beofred

Ny medlem
Haha, med en dylik cykel eller en fet dehå öppnar det sig ofta nya "features" som du inte vågar köra på en spinkigare cykel. Men insatsen blir ju högre... :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Beofred sa:
Haha, med en dylik cykel eller en fet dehå öppnar det sig ofta nya "features" som du inte vågar köra på en spinkigare cykel. Men insatsen blir ju högre... :)
Jo så är det ju givetvis. Men det kräver en annorlunda stil, mer skicklighet och ett färakt mot potentiell smärta som jag saknar för att göra sig bra så att det inte bara blir truckande rakt fram av det :)

Kid1000

Aktiv medlem
Jag kan efter att få hem min och plockat upp den ur kartongen intyga att byggkvaliteten är hög. Tyvärr så är den till salu pga skada. Finns på K&S för den som är intresserad. Hoppas det är ok med annonsering här?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer