[Artikel] Test - Rose Mr Ride 29er 2011

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Rose-Mr-Ride-29er-2011.jpg

Mr Ride är Roses första 29er. Hur har det tyska företaget lyckats med den större hjulstorleken? HappyMTB har svaret.

Läs artikeln http://happymtb.org/2011/08/18/test-rose-mr-ride-29er-2011/

Senast ändrad:
Bra test!
Men nu kommer ni säkert att skratta åt mig väldigt mycket vilket jag förmodligen också skulle göra i er situation men Vad menas med 29:er?

Edit: Kommer ni göra ett test av Rose freeride/downhill cyklar? :) tex. deras Beefcake fr/dh)

Senast ändrad:
Petegrin skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra test!
> Men nu kommer ni säkert att skratta åt mig
> väldigt mycket vilket jag förmodligen också
> skulle göra i er situation men Vad menas med
> 29:er?
>
> Edit: Kommer ni göra ett test av Rose
> freeride/downhill cyklar? :) tex. deras Beefcake
> fr/dh)

Större hjul. Jämfört med traditionella 26" mtb-hjul då alltså.

Stora hjul alltså... på en mtb är hjulen 26 tum och däcket ofta 2 tum så diametern blir 30 tum. På en racer är hjulen 28 tum och däcken ca 1 tum och diametern alltså... 30 tum. (ungefär) Så jag tror inte att nått mått blir 29 tum på en 29:er, det bara låter bra. Eller har jag missat nåt?/J :)

Petegrin skrev:
> jaha, så de är 29 tums hjul då. nu fattar jag,
> Tack! :)

Petegrin skrev:
> Edit: Kommer ni göra ett test av Rose
> freeride/downhill cyklar? :) tex. deras Beefcake
> fr/dh)

Svar ja. Eller iaf minitest/första titt. Håll utkik på happy om ca 2v..

Förr i tiden angavs hjulstorlekar som däckets ytterdiameter. Sen kom någon smart människa på att det var ett ganska opraktiskt sätt att ange hjulstorlek eftersom det inte gick att utläsa vilken fälg som däcket passade på. Dessutom blev det svårt att överblicka vilka däck som passade på en given fälg eftersom de fick så olika beteckningar.

Den civiliserade delen av världen har därför enats om att det är smartare att ange storlekar i formen bredd x fälgens diameter (däckets innerdiameter). Det kallas ETRTO-standarden. Då kallas ett vanligt däck för standardcykel 37-622, ett MTB-däck för storhjuling blir 54-622 och ett racerdäck 23-622. Samma fälg men olika bredd och därmed ytterdiameter.

Den ociviliserade delen av världen håller fast vid att däcksstorlekar ska anges som ytterdiameter x innerdiameter, dessutom i någon obskyr enhet uppfunnen på den tiden man utgick från kroppsdelar när man skulle mäta. Standarddäcket heter då 28" x 1 1/2, MTB-däcket 29" x 2,1 och racerdäcket... blir 700x23C.

På något sätt är 700 ytterdiametern. Det är någon gammal fransk benämning där jag tror att den korrekta benämningen för 23-622 är 700C. 28-622 tror jag heter 700B och något grövre (32-622) heter 700A. Logiskt så det förslår. Amerikanerna tar förvirringen ett steg till och kallar allt smalt för 700x20C, 700x23C osv. upp till någonstans 700x35C. Sen blir det 29" :)

Härliga grejor!
Kommer med skräck ihåg tabellen vi hade i butiken jag jobbade i förr för att att översätta mellan olika beteckningar.
Fattade aldrig den, fick lära mig utantill istället.

Vad synd att ni inte verkar ha tyckt att den var så bra. Mr. Ride och On-one scandal var båda mina toppval som jag stod och vägde emellan. Giller framför allt styrvinkeln bättre på den här.

Ert test stämmer nästan med pricken på MBUK och Bike Magazin, kort sammanfattat för upprätt, trög och styv bak. Synd för den känns fin och väl utrustad för pengarna. Och de brukar få bra testresultat för sina andra cyklar.

Jag hoppades att 2012 skulle resultera en geometriändring men kanske är det så att kunderna är lite mer touringinriktade.

Kristoffer R skrev:
> Jag hoppades att 2012 skulle resultera en
> geometriändring men kanske är det så att
> kunderna är lite mer touringinriktade.

Rose har fler 29ers på g till 2012, kika in igen på happy om någon vecka eller två så får du se..

Spännande! Det låter vettigt, om Mr Ride säljer bra kanske man skall låta den vara och öka bredden i sortimentet istället... :)

Kul test. Intressant och väl underbyggda åsikter. BRA!

Jag söker att test av FS cyklar med inriktning på i första hand XC och i andra hand stig. Gärna 29er, men inte självklart. Gärna inkluderat Rose, Canyon, Radon eller liknande. Kommer det kanske? Finns det något gammalt jag har missat?

/Putte

En liten uppdatering angående geometrin på nästa års Mr Ride.

Enligt Rose så sker det ett par mindre förändringar med geometrin till 2012.

- Styrvinkeln ändras från nuvarande 69,5 grader till 70 grader.

- Hjulbasen kortas (pga den brantare styrvinkeln)

- Vevlagerhöjden sänks något.

De mått och vinklar som anges för 2012-års modeller av Mr Ride på Roses hemsida är för 2011-års modell och stämmer således inte. Geometritabellen kommer enligt uppgift att uppdateras inom kort med de nya måtten.

Tillbaka
Topp