[Artikel] Test: Specialized Epic Evo Expert – Trikåhuliganen

glitch

Aktiv medlem
Känns som du skulle haft en XL. Blir ju sämre med sadelröret också om man är lång och behöver hissa stolpen till molnen :)

Bra skrivet annars. Håller helt med om att den snabbt bygger fart som sen kan bli "spännande" att reda ut :)
Testade den back to back på samma stig mot min Tallboy och det var rätt stor skillnad på stabiliteten utför, men kompenserades med råge uppför.

Gällande bakdämparen har den ju bara två lägen, öppen eller "stängd". Antar det är det du kallar plattform, eftersom man pratar om "låsning fram" kanske man skulle förtydliga att dämparen har två lägen, öppen eller plattform och inte blir helt stum helt enkelt. Så man inte tror det är som på vissa Fox öppet - plattform - låst (som ändå är lite öppet)

Westman

Aktiv medlem
Känns som du skulle haft en XL. Blir ju sämre med sadelröret också om man är lång och behöver hissa stolpen till molnen :)
Så hög sadelhöjd cyklar jag inte med, kolla utsticket från sadelröret igen.Tvärtom så kort att jag var tveksam till om jag skulle få plats med 150 drop på en XL. Men jag skulle absolut med fördel haft XL på den här ur reach-synpunkt. Tyvärr medför det också ganska högt sadelrör och beroende stolpens stack var det gränsfall om stolpen skulle hamna ngn cm för högt. Troligen hade det gått. Vad som också sker om man går upp är att styrröret växer och stack ökar. För mig och min stigcykling har XL ok stack men den som vill rejsa XCM/XCO på den här cykeln skulle troligen vilja hålla ner fronten.

Oavsett brukar det vara svårare att skaka fram testobjekt större än L och reach var inte såpass kort att jag inte kunde cykla fort eller filtrera bort det ur intrycken. Visst hade jag suttit skönare och kanske cyklat lite snabbare med XL men sadelrörsvinkeln och kinematikens bidrag till trampeffektivitet upplevde jag ändå som relativt lätta att urskilja.
Bra skrivet annars. Håller helt med om att den snabbt bygger fart som sen kan bli "spännande" att reda ut :)
Testade den back to back på samma stig mot min Tallboy och det var rätt stor skillnad på stabiliteten utför, men kompenserades med råge uppför.

Gällande bakdämparen har den ju bara två lägen, öppen eller "stängd". Antar det är det du kallar plattform, eftersom man pratar om "låsning fram" kanske man skulle förtydliga att dämparen har två lägen, öppen eller plattform och inte blir helt stum helt enkelt. Så man inte tror det är som på vissa Fox öppet - plattform - låst (som ändå är lite öppet)
Tackar!

Från artikeln:
"Ramen levererar 110 mm slaglängd och är försedd med Rock Shox nya XC-dämpare SIDLuxe i Select+ utförande. Den har en större justerspak för pedalplattform av/på och en liten insexskruv för att justera returdämpningen. Nivån på plattform som Specialized valt för det ”låsta” läget är en väldigt hård plattform, men inte låsning. Övrig justeringsmöjlighet av till exempel lågfartskompression i något av dessa två lägen saknas."

Jag tycker det framgår att det bara finns två lägen. I löpande text kallar jag det dock plattformsläge eftersom det inte är ett låst läge. Men på dämparen och rock shox-språk heter läget Lockout oavsett nivå på låsning/ökad dämpning.

Framgaffelns lockout är dock just låsning och därför kallar jag den det.

Hoppas det reder ut det.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Välskriven och bra test!
Har du provat nya Kona Heihei? Hur skiljer de två sig isf i uppträdande? Konan är ju lite tyngre, längre och billigare men ungefär samma målgrupp tänker jag.

Westman

Aktiv medlem
Välskriven och bra test!
Har du provat nya Kona Heihei? Hur skiljer de två sig isf i uppträdande? Konan är ju lite tyngre, längre och billigare men ungefär samma målgrupp tänker jag.
Tack, kul att du uppskattade det!

Jag har inte provat nya Hei Hei men har provat tidigare gen Hei Hei (och Process 111, 134 samt 153) och gemensamt för Konas heldämpade tycker jag varit att dom varit trampeffektiva. Dom har också varit ganska tunga/överbyggda.

Så här skrev jag t ex när jag kort provade 153 29
" Trying the brand new Kona Process 153 29 -2018 in slippy slidy #Änggårdsbergen. Definitely a capable #mtb. Loving the short 425mm chainstays. Pedals well too"
http://instagr.am/p/BZGcs35DjAb/
Jag skulle definitivt placera Hei Hei i samma segment som Epic Evo. Trampfokuserad hoj för snabb stigcykling. Nya Hei Hei med flex pivot ser ju också ut att ha bantats betydligt från tidigare.

Freddie L

Aktiv medlem
Vilken bra recension! Välskriven och mycket detaljerad. Det tackar vi för!

Jag blev glad när nya Epicen presenterades, äntligen får Specialized fram en fs-Mtb i framkant igen, det känns som det var ett tag sen. Sen kom Evon och då kändes det mest meh... Att en del mindre tillverkare övergafflar kan jag ha lite förståelse för, men Spez? Med den RD-avdelningen och de priserna... Jag tror den kommer sälja jättebra men att det kommer en ny Evo innan de uppdaterar vanliga Epicen.

glitch

Aktiv medlem
Vilken bra recension! Välskriven och mycket detaljerad. Det tackar vi för!

Jag blev glad när nya Epicen presenterades, äntligen får Specialized fram en fs-Mtb i framkant igen, det känns som det var ett tag sen. Sen kom Evon och då kändes det mest meh... Att en del mindre tillverkare övergafflar kan jag ha lite förståelse för, men Spez? Med den RD-avdelningen och de priserna... Jag tror den kommer sälja jättebra men att det kommer en ny Evo innan de uppdaterar vanliga Epicen.
Förstår inte din sista mening? Vanliga Epicen är uppdaterad inför 2021 och Evon bygger vidare på den.
Dvs. bägge versionerna är helt nya men då Evon bygger på framtriangeln av vanliga Epicen så är egentligen vanliga Epicen den som uppdaterats mest :)

Freddie L

Aktiv medlem
Förstår inte din sista mening? Vanliga Epicen är uppdaterad inför 2021 och Evon bygger vidare på den.
Dvs. bägge versionerna är helt nya men då Evon bygger på framtriangeln av vanliga Epicen så är egentligen vanliga Epicen den som uppdaterats mest :)
Precis. Den vanliga Epicen känns fräsch och i framkant, den kommer hänga med en normal produktcykel. Evon känns inte lika uppdaterad jämfört med Epicen (och landar lite kort om andra cyklar i segmentet redan nu), så där tror jag att det finns utrymme för marknadsavdelningen att sälja in en uppdaterad geo relativt snart. Vi får se!

glitch

Aktiv medlem
Precis. Den vanliga Epicen känns fräsch och i framkant, den kommer hänga med en normal produktcykel. Evon känns inte lika uppdaterad jämfört med Epicen (och landar lite kort om andra cyklar i segmentet redan nu), så där tror jag att det finns utrymme för marknadsavdelningen att sälja in en uppdaterad geo relativt snart. Vi får se!
Jag återkommer när jag fått cyklat lite på min Evo. Kommer från en "progressivare" stigcykel , tror evon är mer avvägd än man tror.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag återkommer när jag fått cyklat lite på min Evo. Kommer från en "progressivare" stigcykel , tror evon är mer avvägd än man tror.
Jag tror verkligen inte att Evon är en dålig cykel! Jag tror den är fantastisk. Bara att geo-tabellen inte ger riktigt samma wow-känsla som dess lillasyskon, internetcyklingen är ju också cykling. Jag tror att du förstår, för jag har sett att du själv har varit rätt kategorisk, tex över någon grad på sadelstolpen, när andra cyklar diskuterats.

Westman

Aktiv medlem
Härlig rotmatta! (som jag inte riktigt kan placera vilken stig det är dock...=D)
Ja, den är väldigt rolig och kreativ. Finns mängder med olika spårval och sätt att tackla den, flera av dom med lekfull tid i luften.
rootsDSOwestmanwingqvist.jpg

Stigen är del av MTB-banan och brukar ingå i de flesta XC/XCO-tävlingar som CK Master arrangerar. Blå gradering. Sektionen på bild med rotmatta och klipphäll i härlig mix är sista sektionen innan stigen delar sig. Fram dit kallas den både Roots (lämpligt va) och Shredsluttning. Därefter splittas den till Roots (riders left) och shredsluttning (riders straight).

PH.

Medlem
Vi har cyklat Specialized Epic Evo Expert 2021. En snabb rackare som hanterar stök; hälften trikå, hälften stighuligan.

Läs hela artikeln:
Bra skrivet och trevlig läsning!

Har du testat Transition Spur och kan ge något jämförande utlåtande? Hade varit mycket intressant!
Även jämförelser med Kona Hei Hei CR DL är av högsta intresse.

Westman

Aktiv medlem
Bra skrivet och trevlig läsning!

Har du testat Transition Spur och kan ge något jämförande utlåtande? Hade varit mycket intressant!
Även jämförelser med Kona Hei Hei CR DL är av högsta intresse.
Tackar!

Hehe, lustigt att du frågar. Cykeln som du, jag och uppskattningsvis 75% av min cyklande bekantskapskrets är mest nyfiken på, tillika cykelvärldens kanske just nu mest hajpade cykel (Transition Spur) är faktiskt på väg att skickas hit för ett test. :) Så just den jämförelsen kommer jag förhoppningsvis kunna leverera inom en inte alltför avlägsen framtid..

Nyaste Hei Hei har jag inte provat än. Se lite längre svar på samma fråga i inlägg #9 högre upp i tråden.

PH.

Medlem
Tackar!

Hehe, lustigt att du frågar. Cykeln som du, jag och uppskattningsvis 75% av min cyklande bekantskapskrets är mest nyfiken på, tillika cykelvärldens kanske just nu mest hajpade cykel (Transition Spur) är faktiskt på väg att skickas hit för ett test. :) Så just den jämförelsen kommer jag förhoppningsvis kunna leverera inom en inte alltför avlägsen framtid..

Nyaste Hei Hei har jag inte provat än. Se lite längre svar på samma fråga i inlägg #9 högre upp i tråden.
Haha, ja det är lite hype... men av en anledning. Jag testade faktiskt Spur för några veckor sen, men har aldrig cyklat på vare sig Epic Evo eller Hei Hei.

Spur är grym, men det enda som håller mig från att trycka på knappen är att jag är lite osäker på om den skulle upplevas något för lång för terrängen i Uppsala (ca 40 mm längre än min nuvarande).
Det är därför jag vill jämföra med de två andra, något kortare hojarna.
Ev lite låg bb också, men det går att lösa med 170-armar och/eller tunnare pedaler.

Ska försöka få med mig någon som har en lång hoj på en tur nästa vecka och se hur det känns.

Tror du att det tar ett par veckor innan testet är klart? 😀

Westman

Aktiv medlem
Haha, ja det är lite hype... men av en anledning. Jag testade faktiskt Spur för några veckor sen, men har aldrig cyklat på vare sig Epic Evo eller Hei Hei.

Spur är grym, men det enda som håller mig från att trycka på knappen är att jag är lite osäker på om den skulle upplevas något för lång för terrängen i Uppsala (ca 40 mm längre än min nuvarande).
Det är därför jag vill jämföra med de två andra, något kortare hojarna.
Ev lite låg bb också, men det går att lösa med 170-armar och/eller tunnare pedaler.

Ska försöka få med mig någon som har en lång hoj på en tur nästa vecka och se hur det känns.

Tror du att det tar ett par veckor innan testet är klart? 😀
Jag vet inte hur lång tid det tar innan den är här. Men det kommer vara mer än ett par veckor innan testet är klart och publicerat. Jag stressar aldrig ett test, vill testa tillräckligt utförligt för att kunna isolera och vara säker på mina intryck, i olika typer av terräng och förhållanden.

Sen kommer jag ju inte kunna ge dig svaret på hur lång hoj som är lagom för just dig och din cykling, men förhoppningsvis kan intrycken och jämförelser guida många till hur cykeln upplevs både absolut och relativt andra och så får man själv bedöma vilka egenskaper man är ute efter. Det är ju annat än längd (hjulbas, reach, front/rear center) som skiljer mellan Spur och Epic Evo också. Råder dig att försöka provcykla både den (och Konan) om du är i köptagen.

För den som läser detta och inte har all världens geometritabeller i huvudet kan jag nämna att Spur är den mest progressiva downcountrycykeln där ute - längst och flackast och dynamiskt lägst. Inte med någon enorm mängd men klart en nyans mer progressiv över linjen. Gaffelvinkel är 66, Large har 480 mm reach och hjulbasen med 435 mm kedjestag är 1219 mm. Sadelrörsvinkeln är 76. Vevlagerhöjden är 335 mm men cykeln är gjord för att cyklas med 25-35 % sag, av 120 mm. Så dynamiskt borde den vara betydligt lägre än Epic Evo.

Blir spännande att provcykla, med öppna ögon och öppet sinne.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
För den som läser detta och inte har all världens geometritabeller i huvudet kan jag nämna att Spur är den mest progressiva downcountrycykeln där ute geometriskt - längst och flackast. Inte med någon enorm mängd men klart en nyans mer progressiv på samtliga mått. Gaffelvinkel är 66, Large har 480 mm reach och hjulbasen med 435 mm kedjestag är 1219 mm. Sadelrörsvinkeln är 76. Vevlagerhöjden är 335 mm men cykeln är gjord för att cyklas med 25-35 % sag, av 120 mm. Så dynamiskt borde den vara betydligt lägre än Epic Evo.

Är också nyfiken på test av Spur!
Men den är inte den mest progressiva downcountrycyklen. Svenska Allebike Alpha har samma reach och är 0.5 grad flackare.

Westman

Aktiv medlem
Är också nyfiken på test av Spur!
Men den är inte den mest progressiva downcountrycyklen. Svenska Allebike Alpha har samma reach och är 0.5 grad flackare.
Snyggt Allebike, den har faktiskt flygit under min radar. Väldigt progressiv geometri ja. Hittar ingen info om kinematik/rek sag så skulle kunna tänka mig att Spur är lägre och flackare dynamiskt (20-30% sag fram, 25-35 bak). Men Alphan är statiskt ett uns mer progressiv än Spur.

Berk

Aktiv medlem
Snyggt Allebike, den har faktiskt flygit under min radar. Väldigt progressiv geometri ja. Hittar ingen info om kinematik/rek sag så skulle kunna tänka mig att Spur är lägre och flackare dynamiskt (20-30% sag fram, 25-35 bak). Men Alphan är statiskt ett uns mer progressiv än Spur.
Tycker enda negativa med Allebike Alpha är att den inte är så snyggt. Geometri är progressivt och hela cykeln är prisvärd. Skulle gärna prova en, men jag är fortfarande nöjd med min stig-HT.

PH.

Medlem
Jag vet inte hur lång tid det tar innan den är här. Men det kommer vara mer än ett par veckor innan testet är klart och publicerat. Jag stressar aldrig ett test, vill testa tillräckligt utförligt för att kunna isolera och vara säker på mina intryck, i olika typer av terräng och förhållanden.

Sen kommer jag ju inte kunna ge dig svaret på hur lång hoj som är lagom för just dig och din cykling, men förhoppningsvis kan intrycken och jämförelser guida många till hur cykeln upplevs både absolut och relativt andra och så får man själv bedöma vilka egenskaper man är ute efter. Det är ju annat än längd (hjulbas, reach, front/rear center) som skiljer mellan Spur och Epic Evo också. Råder dig att försöka provcykla både den (och Konan) om du är i köptagen.

För den som läser detta och inte har all världens geometritabeller i huvudet kan jag nämna att Spur är den mest progressiva downcountrycykeln där ute - längst och flackast och dynamiskt lägst. Inte med någon enorm mängd men klart en nyans mer progressiv över linjen. Gaffelvinkel är 66, Large har 480 mm reach och hjulbasen med 435 mm kedjestag är 1219 mm. Sadelrörsvinkeln är 76. Vevlagerhöjden är 335 mm men cykeln är gjord för att cyklas med 25-35 % sag, av 120 mm. Så dynamiskt borde den vara betydligt lägre än Epic Evo.

Nä, tester ska man inte stressa fram. Ser fram emot att läsa vad du kommer fram till i relation till andra hojar. Precis, vad jag vill ha är det såklart bara jag som kan bestämma. Ett önskemål är dock att även slow tech finns med som underlag.

Ja, jag är i köptagen! Dock hittar jag ingen Hei Hei i Large för test och när det gäller Expert-versionen av Epic är den dessvärre alltför kostsam för min del och Comp känns inte lika spännande (och rätt tråkiga färger).

SAG faktorn har jag nog inte vägt in när jag jämfört vevlagerhöjd mellan Spur och t ex Hei Hei. Enligt specen skiljer det 5 mm, men i praktiken kan det alltså vara större skillnad?

Nuvarande hoj har 331 mm vevlagerhöjd och min förhoppning är att nästa hoj ska vara högre. Hmm... kanske kortare vevarmar skulle vara nåt ändå om det visar sig att pedalislag är ett problem.

glitch

Aktiv medlem
Comp va?

Visst tusan hade du rosa handtag på din gamla Bird som jag testkörde för typ hundra år sen? 😅
Yup Comp med lite pimpning.
Absolut rosa på birden :) men nu är det faktiskt lila, jag har ju mognat mer den sist 🤣

tanksen

Medlem

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Den verkar sälja som smör. Alla har fel och köper en dålig cykel.

Ramvikten för den är rätt bra iaf.
Jag sa inte att det är en dålig cykel, utan att det är konstigt att man inte gör en ny framtriangel specifikt för en modell som man tar så mycket betalt för. Det finns uppenbarligen saker som hade blivit bättre av det och om den "säljer som smör" så hade investeringen i ytterligare formar för egen framtriangel varit det rimligaste.

skier

Aktiv medlem
det är nästan så man undrar vilken som kommer sälja mest av vanliga Epic och Epic Evo, Evon verkar ju mycket mer allround så den borde sälja mer kan jag tycka. De kanske borde utgått från Evo-modellen istället och återanvänt den framtriangeln till vanliga Epic?

Verkar vara fina ramar hur som helst, såg stabila ut i Pinkbikes dropp till platt-test, vissa av framgafflarna däremot såg lite överansträngda ut i den videon.

Westman

Aktiv medlem
Nä, tester ska man inte stressa fram. Ser fram emot att läsa vad du kommer fram till i relation till andra hojar. Precis, vad jag vill ha är det såklart bara jag som kan bestämma. Ett önskemål är dock att även slow tech finns med som underlag.

Ja, jag är i köptagen! Dock hittar jag ingen Hei Hei i Large för test och när det gäller Expert-versionen av Epic är den dessvärre alltför kostsam för min del och Comp känns inte lika spännande (och rätt tråkiga färger).

SAG faktorn har jag nog inte vägt in när jag jämfört vevlagerhöjd mellan Spur och t ex Hei Hei. Enligt specen skiljer det 5 mm, men i praktiken kan det alltså vara större skillnad?

Nuvarande hoj har 331 mm vevlagerhöjd och min förhoppning är att nästa hoj ska vara högre. Hmm... kanske kortare vevarmar skulle vara nåt ändå om det visar sig att pedalislag är ett problem.
Ja, egentligen är det ju dynamisk höjd som är intressant men tabellen är för heldämpade alltid utan sag. Vissa progressiva hardtails anges med geometri vid sag, eftersom de bara sagar fram ändras vinklarna ganska mycket. Dels så påverkar ju mängden sag (procent av slaglängd) höjden rent absolut. Men förhållandet sag fram/bak påverkar även vinklarna om du inte kör lika mycket sag bak och fram.

Låt säga att du jämför Epic Evo och Spur. Epicen landade jag i att gilla mest med ca 22,5% sag både fram och bak. 22,5% av 120 fram och 110 bak. Vinklarna vid sag blir ganska nära dom statiska, bara en liten aning brantare eftersom den saggar färre millimeter bak pga kortare slaglängd bak. Spur skulle med samma 22,5% fram och lägsta angivna sag 25% bak dynamiskt istället bli en aning flackare än angivna vinklar. Och lite lägre eftersom det är 25% av 120mm bak istället för 110. Med t ex 25% fram och 30 % bak går den dynamiskt ytterligare både lägre och flackare. Det här kommer jag förstås laborera med och testa spannet 20-30 fram ihop med 25-35 bak.

Jag trivs själv bäst med 175-vevar för min längd och kör oftast pedaler som är ca 15 mm tjocka (DMR Vault). Att gå ner på 170-vevar och/eller tunnare pedaler har jag provat och kan vara en lösning om man ligger på gränsen men gillar cykelns beteende i övrigt. Det ger dig ju minst 5 mm frigång till, om det är pedalerna/änden på vevarna som slår i.

skier

Aktiv medlem
Det är lite intressant det där med hur sag ändrar vinklarna på hojen. Jag har nyligen köpt en hardtail som med sag har nästan exakt samma mått/vinklar som min heldämpade hoj har statiskt, men det har ändå tagit rätt mycket laborerande med sadelvinkel, sadel fram/bak och bromshandtagsvinkel innan de känns likadana bara för att den heldämpade ändrar sig så när man sätter sig på den.

På den heldämpade kan man även använda det till att få en brantare sadelstolpsvinkel när man sitter och klättrar genom att låsa lockouten och ta bort sag bak.

glitch

Aktiv medlem
det är nästan så man undrar vilken som kommer sälja mest av vanliga Epic och Epic Evo, Evon verkar ju mycket mer allround så den borde sälja mer kan jag tycka. De kanske borde utgått från Evo-modellen istället och återanvänt den framtriangeln till vanliga Epic?

Verkar vara fina ramar hur som helst, såg stabila ut i Pinkbikes dropp till platt-test, vissa av framgafflarna däremot såg lite överansträngda ut i den videon.
Vissa av gafflarna? i DC delen var det 4x SID och 1x Fox :) Så ingen jättevariant av gafflar direkt.

Westman

Aktiv medlem
Vissa av gafflarna? i DC delen var det 4x SID och 1x Fox :) Så ingen jättevariant av gafflar direkt.
Ja, väldigt homogen gaffelflora, nya SID35 är väldigt dominant specad på downcountrycyklarna just nu.

Men olika gaffelvinklar belastar gaffeln olika.

glitch

Aktiv medlem
Ja, egentligen är det ju dynamisk höjd som är intressant men tabellen är för heldämpade alltid utan sag. Vissa progressiva hardtails anges med geometri vid sag, eftersom de bara sagar fram ändras vinklarna ganska mycket. Dels så påverkar ju mängden sag (procent av slaglängd) höjden rent absolut. Men förhållandet sag fram/bak påverkar även vinklarna om du inte kör lika mycket sag bak och fram.

Låt säga att du jämför Epic Evo och Spur. Epicen landade jag i att gilla mest med ca 22,5% sag både fram och bak. 22,5% av 120 fram och 110 bak. Vinklarna vid sag blir ganska nära dom statiska, bara en liten aning brantare eftersom den saggar färre millimeter bak pga kortare slaglängd bak. Spur skulle med samma 22,5% fram och lägsta angivna sag 25% bak dynamiskt istället bli en aning flackare än angivna vinklar. Och lite lägre eftersom det är 25% av 120mm bak istället för 110. Med t ex 25% fram och 30 % bak går den dynamiskt ytterligare både lägre och flackare. Det här kommer jag förstås laborera med och testa spannet 20-30 fram ihop med 25-35 bak.

Jag trivs själv bäst med 175-vevar för min längd och kör oftast pedaler som är ca 15 mm tjocka (DMR Vault). Att gå ner på 170-vevar och/eller tunnare pedaler har jag provat och kan vara en lösning om man ligger på gränsen men gillar cykelns beteende i övrigt. Det ger dig ju minst 5 mm frigång till, om det är pedalerna/änden på vevarna som slår i.
Jag bytte direkt till 165 vevar på min Comp men jag är också kortare än vad du är. Kör med Oneup plattisar i plast som inte är tunnast i världen men inte tjockast heller. Jag hade absolut inte velat ha 175 vevar då det hade gett islagsfest deluxe för mig. Med de korta vevarna blev det perfekt.

Westman

Aktiv medlem
Jag bytte direkt till 165 vevar på min Comp men jag är också kortare än vad du är. Kör med Oneup plattisar i plast som inte är tunnast i världen men inte tjockast heller. Jag hade absolut inte velat ha 175 vevar då det hade gett islagsfest deluxe för mig. Med de korta vevarna blev det perfekt.
Precis, vevlängd är rättså avhängigt benlängd. Jag kan absolut inte trampa skönt på 165 men kan cykla hyfsat med 170. Föredrar dock 175.

Har också en uppsättning Oneup composite, dom är 18mm tjocka, så marginellt tjockare än mina Vault. Jag slog vad jag kan minnas inte i neråt alls under testperioden med 175-vevar men är också väldigt van med låga cyklar och har anpassat vevtimingen. Upplevde det som befriande lagomhögt att jag kunde veva på friare i stöket på Epic Evo än jag är van med. Som referens har jag 337 mm statisk vevlagerhöjd på min Knolly Fugitive ställd i "höga" läget, med 135/150 mm slag. Så jag tyckte Epic Evon dynamiskt inte var särskilt låg utan klart högre än den.

(Däremot gjorde jag en elak pedalstrike men den beroedde inte på cykeln utan att jag inte överhuvud taget såg en utstickande sten i sidled från en klippa, en bit upp från marken, dold i undervegetationen. Slog i med pedalerna horisonellt. Den hade jag slagit i oavsett cykel tror jag med den linje jag tog. )
1598598933579.png

skier

Aktiv medlem
app app app, det var en Lyrik med oxå, den flexade mest ;)
Nä, mest berodde det nog på att han inte landade exakt likadant på alla droppen så belastningen blev olika.

stenmark

Aktiv medlem

Någon dag får du lära mig / visa mig din sag setting rig där du kan mäta sag med 0.5% precisoin. Jag är glad om jag kan göra repeterbara mätningar där sag inte skiljer mer n +-2-3%....

Sam00

Aktiv medlem
Epic och Spark säljer som smör p.g.a. att de vinner flest tävlingar, och är väldigt synliga på det sättet. En annan anledning är att de modellerna faktiskt är väldigt bra. Men personligen tror jag att marknadsföring och sponsring av de vinnande cyklisterna bidrar mest.

H.

Aktiv medlem
Någon dag får du lära mig / visa mig din sag setting rig där du kan mäta sag med 0.5% precisoin. Jag är glad om jag kan göra repeterbara mätningar där sag inte skiljer mer n +-2-3%....
Ja, jag brukar mäta sag i hela mm. Med stroke på 50 mm innebär det en mätnoggrannhet på 2%. Sen tillkommer repeterbarheten som också kan skilja nästan lika mycket. Rent krasst känns det som att sag på bakdämpare hamnar i spannet +/- 2%. Så man kanske kan säga att man ligger mellan 25 och 30% sag tex.

Westman

Aktiv medlem
:cool:
Normalt anger jag inte halva procent såklart och du har rätt i att precisionen är långtifrån absolut, men i det här fallet satte jag upp o-ringen mitt emellan 20 och 25-markeringarna på gaffel resp dämpare och mätte in det snarare än mätte absolut sag i mm. Så du kan såklart se det som att det ska till en tolerans men det blir snabbt fånigt om man ska ange toleranser på alla mått och tryck. Däcktryck, gaffelvinkel, däckfrigång, vikter, alla storheter måste förses med tolerans och/eller mätnogrannhet. Det blir snabbt orimligt och frågan är om det skulle ge någon någonting.

Normalt mäter jag sag i mm och finjusterar i steg om 1-3 psi. Min precision i att justera dämpartryck tog ett stort steg när jag skaffade en digital dämparpump. Så det är väl ett grundtips.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
En intressant reflektion jag gjorde förutom att den bygger fart något fruktansvärt snabbt, är att den bromsar lika brutalt.
Nu körde jag förvisso med Eliminator fram / WP Cross bak så lite grövre än OEM däcken men deccelerationen var bitvis brutal. Förvisso tar det nog några turer innan hjärnan hunnit kalibrera om.

Westman

Aktiv medlem
En intressant reflektion jag gjorde förutom att den bygger fart något fruktansvärt snabbt, är att den bromsar lika brutalt.
Nu körde jag förvisso med Eliminator fram / WP Cross bak så lite grövre än OEM däcken men deccelerationen var bitvis brutal. Förvisso tar det nog några turer innan hjärnan hunnit kalibrera om.
Så vad du säger är att dina Shimano-bromsar är bra ? :) Körde SLX 4-kolvs (som sitter på Comp) i Åre i somras, brutala ja, på ett bra sätt. Och enooormt mycket kraftigare än SRAM G2 som sitter på Expert.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer