[Artikel] Test: Specialized Epic Evo Expert – Trikåhuliganen

glitch

Aktiv medlem
Så vad du säger är att dina Shimano-bromsar är bra ? :) Körde SLX 4-kolvs (som sitter på Comp) i Åre i somras, brutala ja, på ett bra sätt. Och enooormt mycket kraftigare än SRAM G2 som sitter på Expert.

Precis, de är sjukt bra och i kombination med en lätt cykel kanske nästan för bra. :) Kör ju dem på utförshojen också och där blir det ju lite mer balanserat men på en så lätt cykel vart det nästan för mycket broms.
På min Tallboy bytte jag från SLX 4 kolvs till XT 2-kolvs då SLX:arna fick åka på Endurohojen istället. Och jag kan inte påstå att jag saknade kraft med XT bromsarna. SLX 4 kolvs blir ju galet överdimensionerat i relation till resten.
Största vinsten med Expert är ju hjulen men man kan köpa riktigt fina hjul för mellanskillnaden mellan Comp och Expert :)

Vatzman

Medlem
Personligen har jag aldrig kört en heldämpad hoj med slaglängd mindre än 130mm som kändes bra i Gbg område. Stenar och rötter är för många och för stora. Körde nyligen den senaste top fuel, minns Process 111 rätt bra, och skulle aldrig kunna motivera en extra kostnad av en kortslagigt mot en hardtail i våran miljö. Det är inte roligt, känns inte heller effektivare och stökiga branter känns svårare att hantera. Så ge mig en Stumpy ST eller en HT.

Rompa

Aktiv medlem
Det är ju inte bara slaglängden som har betydelse på den här, även gaffelvinkeln är av stor vikt, samma gradantal som Stumpjumper så den är väldigt flack o trevlig utförs. Jag har nu kört 30mil med min och 15har var tävlingsfart på tävling, imorrn är d dax igen på Ceres Challenge att den ska få bekänna färg.

Thor

Medlem
Jag tvekar mellan en expert eller en comp med andra hjul. Men hur är skillnaden mellan gafflarna och dämparna? Select på comp och select + på expert. Märker jag någon skillnad?

glitch

Aktiv medlem
Comp har också select+ dämpare, och bättre bromsar. Bara gaffeln som är Select.
Men rekommenderar ju alltid sina egna val ;-) så för mig var Comp med andra hjul vettigast. Gaffeln funkar fint.

Westman

Aktiv medlem
Sid Select har Charger 1 dämpare, Select+ bygger på Charger 2.

Har inte kunnat testa separat men tycker kombon Debonair 2.1 luftfjäder och Charger 2 är ett tydligt lyft mot tidigare generation. Då tycker jag det större lyftet är i fjädern. Dämpningen tycker jag fortfarande inte är top notch men bra nog för de flesta. Det säger jag mest baserat på erfarenheter av Pike, där vi har två st Charger Pike RCT3 i familjen och jag även cyklat några tusen hm på Pike Ultimate med Charger 2.

Om Charger 1 ihop med nyare luftfjädern är bra nog för den cykling man gör och krav på dämpning man har är väl comp (+ ev pengar på hjul) ett bra alternativ. För många cyklister borde den vara bra nog.

Berk

Aktiv medlem
Sid Select har Charger 1 dämpare, Select+ bygger på Charger 2.
Dämpare i SID Select ser ut som Charger RC dämpare i Pike Select. Den liknar inte Charger 1.0, men liknar Fox Grip. Om det är samma dämpare som i Pike Select är den bra.

glitch

Aktiv medlem
Jag har provcyklat en Expert (gissar det är samma som Westman körde i testet) och jag äger numera en Comp.
Nu har jag inte testat de back to back men jag kan inte påstå att jag märkte någon nämnvärd skillnad. Så som sagt steget till Expert är för mig sjukt omotiverat då det enda som är drastiskt märkbart bättre direkt är hjulen.

xzbatt

Medlem
Jag har provcyklat en Expert (gissar det är samma som Westman körde i testet) och jag äger numera en Comp.
Nu har jag inte testat de back to back men jag kan inte påstå att jag märkte någon nämnvärd skillnad. Så som sagt steget till Expert är för mig sjukt omotiverat då det enda som är drastiskt märkbart bättre direkt är hjulen.
Det är ju dock ett betydligt billigare gruppset i form av SLX kontra mixen av SRAM GX, X01 och X1 på expert modellen, sen vad som är bäst får man väl tycka vad man vill om.

Berk

Aktiv medlem
Det är ju dock ett betydligt billigare gruppset i form av SLX kontra mixen av SRAM GX, X01 och X1 på expert modellen, sen vad som är bäst får man väl tycka vad man vill om.
Håller med glitch. Den X1 vevparti är alu versionen, som är liknande NX och GX (den är ok, har köpt själva en, men den kostar mindre än 1000 kr), så det är bara bakväxel och reglage som är dyrare. Om Select dämpare är som på Pike Select är den också bra. Då är det endast hjul som är klart bättre. Tycker att Comp är redan för dyrt, men cykeln verkar vara fint.

skier

Aktiv medlem
Dämpare i SID Select ser ut som Charger RC dämpare i Pike Select. Den liknar inte Charger 1.0, men liknar Fox Grip. Om det är samma dämpare som i Pike Select är den bra.
Precis, det är ingen gummiblåsa på charger rl, det är ett aluminiumrör med en fjäder inuti istället. Upptäckte det när min helt nya sid sl select fick stuckdown på första rundan, blev lite förvånad....

Jag har en 2019 Sid 120mm med charger 2 oxå, kan inte påstå att jag märker så stor skillnad mellan dem.

Screenshot_20200829-173532_Drive.jpg

Berk

Aktiv medlem
Precis, det är ingen gummiblåsa på charger rl, det är ett aluminiumrör med en fjäder inuti istället. Upptäckte det när min helt nya sid sl select fick stuckdown på första rundan, blev lite förvånad....

Jag har en 2019 Sid 120mm med charger 2 oxå, kan inte påstå att jag märker så stor skillnad mellan dem.
Jag har också en gaffel med Charger 2.0 och märker också ingen stor skillnad med Charger RC. Men för mig är det svårare att jämföra, för det är olika gafflar och olika typ av cyklar.

glitch

Aktiv medlem
Det e snikmix på delarna, mot SLX som är galet bra. Tyngre, men galet bra funktion.
För 23 lax kan man pimpa sin comp långt bättre än Experten.

xzbatt

Medlem
Det e snikmix på delarna, mot SLX som är galet bra. Tyngre, men galet bra funktion.
Ja jag beställde ju också en Comp så mitt resonemang är likt ditt. Gillar heller inte när en grupp styckas upp, tycker det är sjukt sniket av leverantören.

xzbatt

Medlem
Håller med glitch. Den X1 vevparti är alu versionen, som är liknande NX och GX (den är ok, har köpt själva en, men den kostar mindre än 1000 kr), så det är bara bakväxel och reglage som är dyrare. Om Select dämpare är som på Pike Select är den också bra. Då är det endast hjul som är klart bättre. Tycker att Comp är redan för dyrt, men cykeln verkar vara fint.
Visste inte att det var aluvevarna, det känns sådär för en cykel i den prisklassen.

Westman

Aktiv medlem
Se där, då är ju Selekt på Comp mer intressant.

SLX 12s är bra ja.

Hjulen på Expert är riktigt bra. Men för mellanskillnaden Comp/Expert kan man t ex köpa sig ett motsv aluhjulset på ca 1500g, ex Newmen Evolution SL X.A.25 för ca 8, en SID Ultimate eller DVO Sapphire 32 för 9-10 OCH köpa sig lättare kassett/vevar än SLX.

Slutresultatet borde bli både lägre roterande massa, ngt vassare gaffel och bättre bromsar än Expert. Tror inte Newmenhjulen kommer hålla lika bra men det går ju också att köpa en Comp och köpa hjulen som sitter på Expert.

Senast ändrad:

Mtb-ninja 4

Ny medlem
sjukt sugen på en epic evo, helst en 2021 men en beg 2020 är ju endel billigare. Har nu en Cannondale bad habit 27.5+ 2017, vad tror ni kommer jag sakna tryggheten p stabiliteten från min cykel när de blir stökigare stig eller är en modern dc/xc lika på som en några år gammal trailhoj med 120/120 fjädring?

glitch

Aktiv medlem
sjukt sugen på en epic evo, helst en 2021 men en beg 2020 är ju endel billigare. Har nu en Cannondale bad habit 27.5+ 2017, vad tror ni kommer jag sakna tryggheten p stabiliteten från min cykel när de blir stökigare stig eller är en modern dc/xc lika på som en några år gammal trailhoj med 120/120 fjädring?
Du kommer inte ångra bytet till en 2021 Evo.
Jag har testat Habit då jag tyckte den verkade intressant för några år sen.
Gamla Evo har jag inte testat så där kan jag inte säga nåt.

Stewe

Aktiv medlem
Men alltså, ingen alu-variant? Instegsmodellen kostar 52 tusen?
Jäkla fin hoj, men lite för mycket premium över det hela. Synd att dom kommer sälja slut ändå 😁

glitch

Aktiv medlem
Den svarta compen var leverans tidigast januari när jag beställde min i slutet juli. Så det verkar funka ändå😀

Rompa

Aktiv medlem
En 2020 Evo från tidigare generation är o ett stort lyft från vanlig Epic Från samma generation.

xzbatt

Medlem
Är det någon som har koll på om det går att eftermontera remote lockout på en SID Select?

xzbatt

Medlem
Hur upplever du den utan lockout, saknar man den?
Jag har inte testat än, jag plockade isär min cykel direkt när den kom hem.
Kommer tidigare från Top Fuel och Orbea Oiz TR, vilka var utrustade med FOX. Dessa cyklar ville jag låsa gaffeln vid tung stående belastning och lättare underlag.

Jag tror att jag även kommer vilja det på den här men sen finns ju möjligheten på gaffelkronan vilket jag kanske tycker duger, jag får testa och se.

aland33

Medlem
Det är väl endast i ren XC (tävling) där man eventuellt skulle kunna vinna någon sekund på att fjärrlåsa. I distanslopp och övrig cykling så märks det nog ingen större skillnad på totaltiden om man låst via remote eller krona/dämpare.

Såklart om ni heter Nino eller Mathieu så kanske det är värt i övrig cykling.

Kommer från Top Fuel och nu EVO och är mer än gärna utan lockouts. Mindre kablar, mindre som kan strula och när man kört i 3h och är vimmelkantig så är det bäst att bara köra öppet och koncentrera sig på trampandet och terrängen istället. (erfarenhet från Treks värdelösa remote med push-to-open där remoten någon gång slog ur och cykeln låste sig på stökiga partier och man var så slut så man inte genast märkte det..)

xzbatt

Medlem
Det är väl endast i ren XC (tävling) där man eventuellt skulle kunna vinna någon sekund på att fjärrlåsa. I distanslopp och övrig cykling så märks det nog ingen större skillnad på totaltiden om man låst via remote eller krona/dämpare.

Såklart om ni heter Nino eller Mathieu så kanske det är värt i övrig cykling.

Kommer från Top Fuel och nu EVO och är mer än gärna utan lockouts. Mindre kablar, mindre som kan strula och när man kört i 3h och är vimmelkantig så är det bäst att bara köra öppet och koncentrera sig på trampandet och terrängen istället. (erfarenhet från Treks värdelösa remote med push-to-open där remoten någon gång slog ur och cykeln låste sig på stökiga partier och man var så slut så man inte genast märkte det..)
Jag håller fullt med om att tidsbesparingen knappast är värd en extra wire upp till styret. Men jag har iaf helst alltid båda händerna på styret istället för en på gaffelkronan.
Min körstil/rutin är att många gånger låsa gaffeln och ställa mig upp för igångdrag, motlut osv. och det är där jag tror att jag kommer sakna lockout på styret eller helt enkelt få nöja mig med att cykeln känns lite slöare (jag vet inte om man förlorar någon kraft eller om det bara är känslan).

Känner även igen frustrationen över att råka låsa fjädringen för att det studsar till i stöket, det är dock inte Treks värdelösa remote utan det är FOX som kör push to unlock. Tycker förövrigt att den lösningen verkar lite sårbar då fjädringen blir låst om vajern går av eller reglaget går sönder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer