Jag vet inte hur lång tid det tar innan den är här. Men det kommer vara mer än ett par veckor innan testet är klart och publicerat. Jag stressar aldrig ett test, vill testa tillräckligt utförligt för att kunna isolera och vara säker på mina intryck, i olika typer av terräng och förhållanden.
Sen kommer jag ju inte kunna ge dig svaret på hur lång hoj som är lagom för just dig och din cykling, men förhoppningsvis kan intrycken och jämförelser guida många till hur cykeln upplevs både absolut och relativt andra och så får man själv bedöma vilka egenskaper man är ute efter. Det är ju annat än längd (hjulbas, reach, front/rear center) som skiljer mellan Spur och Epic Evo också. Råder dig att försöka provcykla både den (och Konan) om du är i köptagen.
För den som läser detta och inte har all världens geometritabeller i huvudet kan jag nämna att Spur är den mest progressiva downcountrycykeln där ute - längst och flackast och dynamiskt lägst. Inte med någon enorm mängd men klart en nyans mer progressiv över linjen. Gaffelvinkel är 66, Large har 480 mm reach och hjulbasen med 435 mm kedjestag är 1219 mm. Sadelrörsvinkeln är 76. Vevlagerhöjden är 335 mm men cykeln är gjord för att cyklas med 25-35 % sag, av 120 mm. Så dynamiskt borde den vara betydligt lägre än Epic Evo.
Blir spännande att provcykla, med öppna ögon och öppet sinne.