[Artikel] Test: Thule EasyFold – ställ med stil

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
5500:-för ett cykelställ som väger 17kg?
Att ni ens testade det...
När kommer carbon varianten för 10 papp?

Senast ändrad:
Bra artikel. Kass ställ.

Thule 9502 kostar mindre än hälften, är lättare och flexiblare. Sämre tiltfunktion iofs.

Förbjudet enligt Transportstyrelsen!!!
Det finns mycket som är konstigt här i världen som man inte känner till. Men eftersom vi som cyklar ibland hänger cykeln på dragkroken tänkte jag bara berätta vad svärfar som är gammal pensionerad polis fick reda på när han kontaktade Transportsyrelsen i sommras om detta med cykel på dragkrok.
Det är i alla lägen förbjudet om det skymmer reg skylten, punkt slut. Att sätta en extra skylt eller flytta den ordinarie från bakluckan är ännu mer förbjudet. Trodde att jag skulle kunna bifoga brevet från TS men det gick inte. Kanske nåt för admin på Happymtb att ta upp i nån artikel.

Har länge misstänkt att det förhåller sig på det viset men eftersom den praktiska tillämpningen av lagen gör att det inte finns något förbud i praktiken så kommer vi inte skriva någon artikel om det.

Det finns en skylthållare på stället. Jag har textat regnumret på en vit skylt. Den här jag kört med hela sommaren.

Försök att spara som PDF så går det att bifoga. Det är intressant. Jag har själv blivit föreslagen att beställa en extra skylt till mitt RideOn av en polis. Ifrågasatte och undrade om jag verkligen fick ha tre skyltar på ekipaget och fick inget riktigt svar på det.

stanmarin:

Det där med regnummerskylten har ju diskuterats några gånger här på forumet om man säger så.

Har för mej att det där med dubbla skyltar kanske var sant men man att man från myndighetshåll gärna ser mellan fingrarna då det i praktiken är bra. (Egen erfarenhet från flera fall bekräftar detta)

Däremot har de flesta varit överens om att det är formellt korrekt att flytta skylten till en anordning som är fast anbringad på fordonet, så det var ju lite nytt att det inte skulle vara ok. (Åtminstone för mej) Kan du be svärfar om vilken lagtext han blev hänvisad till?

Fast man ser ju i praktiken mellan fingrarna med att skylten är skymd också, så det känns lite onödigt att skaffa en extra. De brukar vara glada över att man har riktig belysning bakåt i alla fall.

Så sant, så sant....

Kan tillägga, utan att bli detaljerad, att jag i år har erfarenhet från kontroll i sverige, Tyskland och Italien vad gäller lagens förlängda arm och deras i praktiken ej-negativa-inställning till att man kör med dubbla skyltar i bak. (En på bilen och en på hållaren).

Sedan vore det ju bra om någon med pondus kunde knacka på hos lämpligt statsråd och be dom korrigera formalia till motsvarande praktik. Det blir ju så mycket enklare då, för alla, även om vi förlorar ett kärt diskussionsämne på happy.

Vet inte vilken lagtext som TS hänvisar till. Jag fick bara en word kopia av TS svar från honom. Men om man gör en PDF av den så kanske den kan bifogas, vi provar väl.

Bilagor

Som sagt, vore ju intressant med hänvisning till lagtexten.
Sen kan jag fråga mig varför det då går att beställa extraskylt? Om det nu är förbjudet så borde väl transportstyrelsen kräva kopia på polisanmälan om förlust av regskylt eller liknande?
Jag beställde kort och gott en i somras, 90kr och tog en vecka att få. Jag har inte blivit stoppad med ekipaget än...

PS. Jag är förvånad över att du inte upplevde någon skillnad i bränsleförbrukning. Min SAAB 9-3SC diesel drar ca 10% mer på lvg/motorväg med cyklarna bakpå. Det känns rimligt när man sabbar aerodynamiken...

Jag har för mig att någon gång när vi blev stoppade på väg in i Norge påpekade dom att vi behövde en extraskylt bak då den ordinarie var skymd. Jag kör med en iaf, det känns bra. Men ljusrampen är viktigare..

Härligt med lite civil olydnad när man kör med tre skyltar på bilen :)
Föv är det enbart polisen som får tillverka handtextade skyltar om man blivit av med ordinarie skylt.
Att ni orkar bry er, huvudregeln är att skylt och lampor ska vara synliga bakifrån. Om det innebär en extra skylt, so what? Vem bryr sig. Nu är det ju Polisen som är satt att efterleva att reglerna följs och om de tycker detta förfarande är bra så är ju saken ur vägen.

Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Men man skymmer ju regskylten om man kör med
> släp. är det kanske förbjudet med dragkrok?? ;)

Släpet har normalt en egen regskylt.

dans skrev:
> Stelben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men man skymmer ju regskylten om man kör med
> > släp. är det kanske förbjudet med dragkrok??
> ;)
>
> Släpet har normalt en egen regskylt.

Nu kanske jag bara har otur när jag tänker, och glömmer något helt självklart. men varför måste man kunna se regskylten på bilen?

Stelben skrev:
> dans skrev:
> -----
> > Stelben skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men man skymmer ju regskylten om man kör med
> > > släp. är det kanske förbjudet med
> dragkrok??
> > ;)
> >
> > Släpet har normalt en egen regskylt.
>
> Nu kanske jag bara har otur när jag tänker, och
> glömmer något helt självklart. men varför
> måste man kunna se regskylten på bilen?

Om du menar vad som gäller med ett registrerat släp så har detta ett eget unikt regnr (inte bilens alltså) och då behöver inte bilens regnr i bak synas.

Blev inspirerad av detta test.
Fick igår hem min EasyFold 932 från Bikester(!) och gjorde en snabb provmontering på min nypåsatta dragkrok. Mycket smidigt att montera både hållare och sedan cykeln (satte bara på en).

Glömde dock att testa tiltfunkionen. Har ju en 9-5 kombi, så den kommer väl till pass antar jag.

Blir förmodligen skarpt test om 14 dar då vi drar till Gotland för en långhelg.

Tillbaka
Topp