[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket

Redaktionen

Medlem

Transition har utvecklat en kortslagig, minimalistisk cykel som utlovar låg vikt och bra trampsvar men också utförskapabilitet över vad man typiskt förknippar med 120 mm slaglängd. Kan man verkligen äta kakan och behålla den? Happyride har testat.

Läs hela artikeln:

glitch

Aktiv medlem
Kul med test av Spur!
Stort plus för externt dragen bakbroms! Hoppas det börjar komma tillbaka mer. Synd på ankdammen, annars är det en ram med i princip "alla rätt".
Vore kul med lite mer jämförelser mot Epic Evon som du ju också testat.

Rattnalle

Aktiv medlem
Väl skrivet!

Jag skulle dock vilja passa på att registrera ett par avvikande åsikter. Jag har förvisso endast cyklat på den i ca två timmar och då med inserts så detta är endast ett avvikande intryck, inte menat att ifrågasätta Fredriks mer grundliga analyserande. Det finns en viss risk att jag låter lite negativ nu men utöver det jag skriver nedan så instämmer jag i stort i Fredriks analyser, så jag fokuserar lite kortfattat på det som skiljer och då blir det så.

Jag själv har Occam som referens och provcyklade med bland annat @stenmark som inte alls har vana med moderna 29or utan kör en gammal Bronson i 27,5" annars. Jag är ca 185 och stenmark precis under 180 om jag inte ögonmåttat helt fel. Våra intryck var dock väldigt lika trots detta. Vi båda bytte under provturen mellan Spur i L och Occam i L, första gången på den senare för stenmark.

Vi provade cykeln mestadels på ganska flowiga stigar, där vi tänkte att den rimligtvis skulle briljera.

Jag instämmer till fullo att inserts och de tunga hjulen dödade cykeln lite. Det var märkbart tungt att dra igång den trots att det känns att ramen och geometrin svarar bra på tramp. Lättare hjul så blir den nog farligt snabb på den punkten.

Sadelröret tyckte jag själv var i flackaste laget, jag har långa ben på runt 90 cm och gillar dessutom att sitta högt. Märkbart högre än Fredrik gör. Jag tyckte jag hamnade lite för långt bakom vevarna, känslan var lite som på en äldre cykel innan sadelrören började brantas upp. Så något att se upp på om man likt jag har långa ben. Att skjuta fram sadeln löste nästan problemet men någon millimeter till saknades ändå kändes det som.

En kommentar som fälldes under vår korta provtur var "Den här cykeln är för folk som gillar Strava". Det kändes som en klockren kommentar som sammanfattar känslan ganska bra. Det är en snabb cykel. Den inbjuder till att köra fort, att trampa på och hetsa. Varken jag eller stenmark tyckte att det var en särskilt rolig cykel. Vi är inte våldsamt klena, långsamma och otekniska men vi tyckte det var svårt att få cykeln att vakna till liv ens när vi tog i. Busskänsla, trögstyrd och lätt att bli pucktvåa i svängarna var andra ord som användes. Det lossnade lite efter en stunds cykling men kvarstod i viss mån ändå. Det kändes mer som en cykel för att peka och trampa än för att svänga och definitivt inte för att poppa och leka. Vi var helt överens om att Occamen är en roligare cykel, för oss som inte bryr oss om att vara snabba.

Möljigtvis skulle vi båda tyckt bättre om den i Medium men åtminstone för min del hade det nog blivit en large utifrån storlekstabell och reach om jag hade skickat efter en.

Sammanfattningsvis så var våra tankar att det här inte är en cykel för alla. Det är en bra cykel men för en lite smalare målgrupp som vet vad de är ute efter. Fredrik tyckte om den. För mig levde den inte upp till Transitions beskrivning om "extension of your body" eller "laser pointer precision". En bra cykel kanske, men inte en cykel för mig.

Erik O

Aktiv medlem
Välskrivet som vanligt Fredrik! Kul att happy steppat upp med lite vettiga hojtester.

Skulle gärna se lite reflektioner och jämförelser med andra liknande cyklar du möjligtvis har i din referensbank. Som Ripley, Tallboy etc.

För övrigt fattar jag inte varför man försöker spara in några sketna gram på klena bromsar och små skivor på den här typen av cykel.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Mycket fin recension! Grundligt och nyanserat.

En fråga/fundering.

Hade cykeln varit bättre för Göteborgscykling om den haft 130-140 bak och 140-150 fram istället, allt annat i övrigt lika?

skier

Aktiv medlem
Bra och grundlig recension av en intressant cykel! Känns som det finns ovanligt många snabba stigcyklar att välja på till 2021 för den som vill ha en alltiallo-cykel. Extra plus till Transition också för att de anger i geo-tabellen vilken höjd de mäter sadelstolpsvinkeln vid, det borde alla tillverkare göra.

PH.

Aktiv medlem
Tack för ännu ett bra test. De uppskattas!

Jag står i valet och kvalet mellan Spur och en Revel Ranger. Det enda jag egentligen är fundersam till är om Spur skulle ha för låg vevlagerhöjd och vara något för lång för min smak/terräng.

Min nuvarande hoj har 331 mm vevlagerhöjd, hjulbas på knappt 1180 mm och gaffelvinkel på 67 grader samt vevarmar på 175 med supertunna platta pedaler. Även om den är rätt tung och långsam upplever jag den som ganska smidig. Utan att ha alltför dålig teknik får jag dock pedalislag ganska ofta, vilket är irriterande.

Jag vill kunna trampa på över rotmattor utan behöva tänka så mycket på islag. Tycker även om när man får öva balans, dvs långsammare, knixigt, upp och ned...
Det här talar förstås mot Spur, men det är mycket som lockar med den också... Jag har provat samma hoj som i testet och upplevde det mesta positivt (bromsarna var nog det minst positiva). Dock har jag inte testat den på hemmastigarna.

Jag förstod det som att vevlagerhöjden fortfarande uppfattas som låg, även vid lägre SAG? Du kände aldrig att vevlagerhöjden var ett problem?
Kanske lutar det mer mot Ranger ändå, men oklart...

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag tyckte vevlagret var för lågt, men det är en hårfin gräns. Jag lyckades skrapa i hälen i stigen vid ett tillfälle vilket var en ny och intressant upplevelse. 'eels down.. I stökigare terräng med tramp skulle jag nog irritera mig. I flowigare terräng ett ickeproblem. Sen kanske man i och för sig vänjer sig men det ska ju finnas en upplevd vinst också helst. Jag körde med ca 25% sag.

Westman

Aktiv medlem
Tack för ännu ett bra test. De uppskattas!

Jag står i valet och kvalet mellan Spur och en Revel Ranger. Det enda jag egentligen är fundersam till är om Spur skulle ha för låg vevlagerhöjd och vara något för lång för min smak/terräng.

Min nuvarande hoj har 331 mm vevlagerhöjd, hjulbas på knappt 1180 mm och gaffelvinkel på 67 grader samt vevarmar på 175 med supertunna platta pedaler. Även om den är rätt tung och långsam upplever jag den som ganska smidig. Utan att ha alltför dålig teknik får jag dock pedalislag ganska ofta, vilket är irriterande.

Jag vill kunna trampa på över rotmattor utan behöva tänka så mycket på islag. Tycker även om när man får öva balans, dvs långsammare, knixigt, upp och ned...
Det här talar förstås mot Spur, men det är mycket som lockar med den också... Jag har provat samma hoj som i testet och upplevde det mesta positivt (bromsarna var nog det minst positiva). Dock har jag inte testat den på hemmastigarna.

Jag förstod det som att vevlagerhöjden fortfarande uppfattas som låg, även vid lägre SAG? Du kände aldrig att vevlagerhöjden var ett problem?
Kanske lutar det mer mot Ranger ändå, men oklart...
Tackar, kul att de uppskattas! :)

Dynamisk vevlagerhöjd är alltid en balansgång. Så låg som man kommer undan med utan att slå i är trevligt vid svängande och i fart men just hur lågt man kommer undan med har en stark koppling till bakändans kinematik, har ett visst teknikberoende och är lite personligt. Jag tycker själv att Spur med 25% sag går att trampa över i princip allt, även stående med mer attack på pedalerna. Vid 28-30% är det precis på gränsen, ibland har jag sopat i pedalpinsen på mina 17 mm tjocka plattisar men inte slagit i själva pedalen hårt. Spur är precis så låg som jag (nästan hela tiden) kommer undan med. Över 30 tycker jag den blir för låg.

Så för mig är Spur med 335 mm, 175-vevar och 120 mm slaglängd precis på rätt sida gränsen. Det är klart, ska jag lågfartsrulla över en stock eller uppstickande sten kan jag inte veva vilt samtidigt men det kan jag inte med 340+ heller. Vet inte vad du har för slaglängd på din cykel med 331 men det låter väldigt lågt. Jag är bara nere på sådana nivåer med hardtail. Min Knolly Fugitive kan i extralåga läget komma ner i 330 med 120 eller 135 mm slag bak, men då är det för lågt för trampcykling för mig.

Ranger har +3mm vevlagerhöjd vs Spur och även 5 mm kortare slag bak. Den bör gå dynamiskt några millimeter högre och dom millimetrarna kan vara marginalen du söker. Dessutom är den något kortare och något mindre flack. Överlag ser det pappret ut som en hoj som du borde överväga om du gillar även tightare cykling i lägre farter och bökigt knix. Även om jag inte tror den är dålig i högre farter heller.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Mycket fin recension! Grundligt och nyanserat.

En fråga/fundering.

Hade cykeln varit bättre för Göteborgscykling om den haft 130-140 bak och 140-150 fram istället, allt annat i övrigt lika?
Tackar!

Du ställer miljonfrågan, hur mycket slaglängd är optimalt. Svaret blir individuellt beroende på bland annat cyklistens teknik och spårvalsförmåga, hur man tänker kring komfort vs feedback från marken och fuckupmarginal vs nerv. Hur prioriterar man högfartsegenskaper i olika terrängtyper. Vill man cykla så fort som möjligt, med så mycket kontroll som möjligt och/eller ha så kul som möjligt? Osv.

Det är också svårt att i praktiken hitta två cyklar med så skiljd slaglängd där allt annat är lika. Nu råkar jag själv vara nyfiken och ha tillgång till just en cykel jag kan ställa om mellan 120/140, 120/150 och 135/150 med i princip bibehållen geometri och samma spec, vikt och länkage. Såväl som cyklar med snarlik geometri och kortare respektive längre slaglängd. Och vara nyfiken och labba mycket med dessa och andras cyklar. Jag tror det här kanske är ett uppslag till en novell eller artikel. Hur mycket slaglängd är snabbast/roligast, var..

Kraftigt förenklat får du dessa egenskaper om allt annat är lika.

Kortare slag ger bättre tramprespons och svar på pump, ger mer direkt kontroll och feedback från terrängen. De lämpar sig generellt bättre för att växla mellan sittande och stående trampande och är lättare att poppa och kasta runt än när slaglängd suger upp del av den energin. De blir stötigare och mindre kontrollerade i högfartsstök och har mindre fuckupmarginal. Mer belöning när man gör rätt, mer straff när man gör fel.

Längre ger generellt motsatsen. I vissa fall är det nyanser, i andra större skillnader.

För dom flesta cyklister gäller det att hitta happy medium på den här skalan eller en cykel som prickar in det man är ute efter.

Eftersom cykelns geometri och andra egenskaper nästan alltid också skiljer finns det kortslagiga cyklar såväl som långslagiga som ger olika mix av egenskaper.

Spur med längre slag hade inte varit Spur.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Min tusenkronorsfråga: Är Spur tillräckligt bra för att motivera N+1, dvs gå ifrån min nuvarande setup med en 140/125 mm-cykel som klarar allt*?

Om jag spanar mot 2021 står valen just nu mellan tex Spur + Privateer 161 kontra Norco Optic. Går jag på tvåcykellösningen kommer det behöva vara lite mer sparsmakat, så rimligen denna enklare GX-setup, jämfört med en Optic som kommer kunna vara ganska fint specad.

Eller för att uttrycka sig mer konkret: Hur mkt roligare/snabbare/bättre är Spur kontra tex en välkittat Norco Optic på stigcykling?

*Allt: Stigcykling, rally, enduro, bikeparks inkl även de hårigaste lederna i farter som inte är lämpliga med kortslagiga cyklar.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Min tusenkronorsfråga: Är Spur tillräckligt bra för att motivera N+1, dvs gå ifrån min nuvarande setup med en 140/125 mm-cykel som klarar allt*?

Om jag spanar mot 2021 står valen just nu mellan tex Spur + Privateer 161 kontra Norco Optic. Går jag på tvåcykellösningen kommer det behöva vara lite mer sparsmakat, så rimligen denna enklare GX-setup, jämfört med en Optic som kommer kunna vara ganska fint specad.

Eller för att uttrycka sig mer konkret: Hur mkt roligare/snabbare/bättre är Spur kontra tex en välkittat Norco Optic på stigcykling?

*Allt: Stigcykling, rally, enduro, bikeparks inkl även de hårigaste lederna i farter som inte är lämpliga med kortslagiga cyklar.
Min tusenkronors motfråga är ju vad du tycker är roligt. Du har ju läst mina intryck, jag tyckte inte den var så rolig. Fredrik tyckte uppenbarligen det. Sen kan du (och Fredrik) i och för sig cykla till skillnad från mig. Men vad är din prio för att den ska vara rolig?

H.

Aktiv medlem
Min tusenkronors motfråga är ju vad du tycker är roligt. Du har ju läst mina intryck, jag tyckte inte den var så rolig. Fredrik tyckte uppenbarligen det. Sen kan du (och Fredrik) i och för sig cykla till skillnad från mig. Men vad är din prio för att den ska vara rolig?
Jag tycker det är roligt när det går fort. Med nuvarande hoj går det bara fort när det går utför. Min förhoppning är att en lättare och rappare cykel både gör att det går fortare och inspirerar till att köra snabbare när det är plattare/ går uppför. Men frågan är inte hur stor skillnaden blir mot min Smuggler utan mot en lätt och bra kittad Optic eller annan motsvarande cykel. (RM Instinct 2021 kanske?). Jag kör ju aldrig xc-tävlingar och bryr mig bara om Strava när det går utför.

Egentligen vill jag nog mest motivera för mig själv att skaffa två hojar, det skulle ju säkert bli bättre på allt utom för plånboken.

stenmark

Aktiv medlem
Westman var schysst nog att låta några andra Göteborgare få rulla några timmar på cykeln. Så jag och Ratten var ute och körde några timmar på den.

Jag håller med i nästan allt det Westman skriver om i artikeln, utom en liten liten detalj :)
Westman: Spur är en av de absolut bästa cyklar jag har cyklat
Stenmark: Nej. Det är fel. Från att vara högt hypad hamnade den långt ner på vill ha listan.

Cykeln har mycket traction och klättrar mycket bra. Den är även mycket snabb på småkuperad teknisk stig. Den slår även långt över sin viktklass i nerförsåkning.

Men. Jag som bara tramsar i skogen. Små stenar ska hoppas på. Swoop-Swoop svängar ska swoopas. Bakhjulet ska fjantas runt med och lyftas runt lite i kurvor etc.
Då levererar inte cykeln alls. Den vill bara åka fort och för att åka fort måste hjulen ha markkontakt. Westman tar ju även upp detta i artikeln, så jag och Westman är inte oeniga här. Vi är bara oeniga i hur kul detta gör cykeln. Känslan av att den är planted och att den är rätt seg att initiera sväng med gör att den inte passar mig.

Så slutsatsen är att detta är inte en cykel för alla. Kan man provcykla innnan bör man göra det. Om man köper en 120 slagare för att få en popig och lekfull cykel bör man leta någon annanstans imho.
Vill man ha en cykel som matar syd/mellansvensk stig i ett rasande tempo så har man kommit rätt.

Westman

Aktiv medlem
Westman var schysst nog att låta några andra Göteborgare få rulla några timmar på cykeln. Så jag och Ratten var ute och körde några timmar på den.

Jag håller med i nästan allt det Westman skriver om i artikeln, utom en liten liten detalj :)
Westman: Spur är en av de absolut bästa cyklar jag har cyklat
Stenmark: Nej. Det är fel. Från att vara högt hypad hamnade den långt ner på vill ha listan.

Cykeln har mycket traction och klättrar mycket bra. Den är även mycket snabb på småkuperad teknisk stig. Den slår även långt över sin viktklass i nerförsåkning.

Men. Jag som bara tramsar i skogen. Små stenar ska hoppas på. Swoop-Swoop svängar ska swoopas. Bakhjulet ska fjantas runt med och lyftas runt lite i kurvor etc.
Då levererar inte cykeln alls. Den vill bara åka fort och för att åka fort måste hjulen ha markkontakt. Westman tar ju även upp detta i artikeln, så jag och Westman är inte oeniga här. Vi är bara oeniga i hur kul detta gör cykeln. Känslan av att den är planted och att den är rätt seg att initiera sväng med gör att den inte passar mig.

Så slutsatsen är att detta är inte en cykel för alla. Kan man provcykla innnan bör man göra det. Om man köper en 120 slagare för att få en popig och lekfull cykel bör man leta någon annanstans imho.
Vill man ha en cykel som matar syd/mellansvensk stig i ett rasande tempo så har man kommit rätt.
Alltid bra med second opinions! Man kanske ska nämna att Spur i L är en storlek för stor för dig för att sätta intrycket i sammanhang. Jag tror att du borde utvärdera Spur i motsvarande reach som de andra cyklarna du jämför egenskaper med, dvs 46x, som din Bronson eller Rattnalles uppgafflade, spacerförsedda Occam.

Men, jag tycker inte jag sagt så mycket om Spur är rolig eller inte, jag har beskrivit dess egenskaper och sagt att det sammanfattat är en av de absolut _bästa_ cyklar jag cyklat. Det kan vara roligt att cykla fort, att kunna klättra snabbare och brantare (aldrig kommit upp för hela klippan på Getryggen baksida norra förut t ex) att byta riktning, åka bakhjul och/eller att poppa och leka, i olika farter. Jag tycker allt detta är kul på olika sätt. Det är ganska subjektivt så jag försöker uttala mig om cykelns karaktär så får man dra sina egna slutsatser om man tycker den tilltalar det man själv tycker är kul. Jag tror att ex @H skulle tycka den var skitkul.

Jag tycker f ö inte Spur är svår att byta riktning med, men är klart längre än du och får mer tryck på framhjulet både sittande och stående. För dig fick du ett större framhjul längre fram än du är van med och det färgade ju hela din upplevelse. Jag tycker den är finfin i swoop swoop, särskilt när farten är högre. Jag står balanserat, centralt och kan välja att gå lite längre fram för att baken ska släppa runt något tight, eller lite bak för att lyfta framänden. Står man lite för långt bak får man inte den upplevelsen.

Tycker man att fart är en komponent i hur man definierar kul och är ute efter en cykel som både hjälper en att bygga och hålla fart så blir Spur kul.

Det finns andra cyklar som är klart livligare i lägre farter men då offrar man typiskt också en bit av högfartsegenskaperna. Det finns också cyklar som gör en annan tradeoff i poppighet vs fäste. Bra med alternativ. Pick your poison! :)

Senast ändrad:

PH.

Aktiv medlem
Så för mig är Spur med 335 mm, 175-vevar och 120 mm slaglängd precis på rätt sida gränsen. Det är klart, ska jag lågfartsrulla över en stock eller uppstickande sten kan jag inte veva vilt samtidigt men det kan jag inte med 340+ heller. Vet inte vad du har för slaglängd på din cykel med 331 men det låter väldigt lågt. Jag är bara nere på sådana nivåer med hardtail. Min Knolly Fugitive kan i extralåga läget komma ner i 330 med 120 eller 135 mm slag bak, men då är det för lågt för trampcykling för mig.

Ranger har +3mm vevlagerhöjd vs Spur och även 5 mm kortare slag bak. Den bör gå dynamiskt några millimeter högre och dom millimetrarna kan vara marginalen du söker. Dessutom är den något kortare och något mindre flack. Överlag ser det pappret ut som en hoj som du borde överväga om du gillar även tightare cykling i lägre farter och bökigt knix. Även om jag inte tror den är dålig i högre farter heller.
Slaglängden på nuvarande hoj är 130 mm (och 130 bak). Ja, 331 är nog rätt lågt.

Precis, 3 mm extra plus att jag överväger 170 armar istället för 175.
Ja, det lutar nog mer åt Rangern faktiskt. Den har ju fått mycket fina recensioner. Lite smidiagre än Spur. Sen har jag inget behov av att cykla i racerfart hela tiden, även om jag gillar det också. Tror även att den är lite mer lekfull/poppig i jämförelse med Spur. Den som lever får se...

stenmark

Aktiv medlem
@Westman
Precis, jag tror jag var noggrann med att påpeka att det inte var fel på något av objektiv fakta om cykeln.
Det var den subjektiva upplevelsen av sagda egenskaper som gör att jag inte tycker detta är en av dom bästa cyklar jag provat.

Jag tyckte även den var rätt seg att svänga i hög fart jmft. Min bronson v2 eller rattens occam.
Jag kanske hade tyckt den var bättre i medium. Men jag tvivlar att den landat på min ”en av dom bästa jag provat ” lista även i medium

Perp

Aktiv medlem
Mycket sugen på en Spur som andracykel till min blytunga Sentinel. Är man van att trampa plattenduro med den skulle nog en Spur kännas som en XC räcer i jämförelse :)
Tror den är gjord för oss som gillar att dra iväg i minsta utförsbacke i oftast ohälsosam hastighet.
Men med mina 172cm skulle jag nog kunna tänka mig att går ner till stl S för att inte få för mkt cykel till vanlig xc cykling.
Levy på Pinkbike såg ut att ha ett litet snäpp för stor cykel i deras test tex.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
@Westman
Precis, jag tror jag var noggrann med att påpeka att det inte var fel på något av objektiv fakta om cykeln.
Det var den subjektiva upplevelsen av sagda egenskaper som gör att jag inte tycker detta är en av dom bästa cyklar jag provat.

Jag tyckte även den var rätt seg att svänga i hög fart jmft. Min bronson v2 eller rattens occam.
Jag kanske hade tyckt den var bättre i medium. Men jag tvivlar att den landat på min ”en av dom bästa jag provat ” lista även i medium
Men tänk vad mycket pengar du sparat nu! :)

Jag kan ge dig en hotlist vad jag tycker du bör prova över en IPA framöver.

Westman

Aktiv medlem
Jag tycker det är roligt när det går fort. Med nuvarande hoj går det bara fort när det går utför. Min förhoppning är att en lättare och rappare cykel både gör att det går fortare och inspirerar till att köra snabbare när det är plattare/ går uppför. Men frågan är inte hur stor skillnaden blir mot min Smuggler utan mot en lätt och bra kittad Optic eller annan motsvarande cykel. (RM Instinct 2021 kanske?). Jag kör ju aldrig xc-tävlingar och bryr mig bara om Strava när det går utför.

Egentligen vill jag nog mest motivera för mig själv att skaffa två hojar, det skulle ju säkert bli bättre på allt utom för plånboken.
Hehe, du har väl svaret i sista meningen.

Jag tror Spur är som gjord för dig faktiskt givet att du passar bra i storleksfönstren. Vansinnigt snabb och kapabel till fast lines. Den kommer vara en raket hemma jämfört med din Smuggler. Optimera däckvalet bara.

Nu för att göra det svårt för dig så har jag även cyklat en del på Optic C1 med Pike Ultimate och XT/XTR. Två dagar i Åre bike park och ett par stigar/åk i Lofsdalen och Tänndalen. Tyvärr inget på tekniska hemmastigar. Men Optic är också väldigt välbalanserad och bra i fart. Mycket bra bakdämpartune. Geometrin är väldigt lik Spur. Har inte testat trampa den hårt eller klättra fort men upplevde trampeffektivitet som bra. Precis som du gillar jag att cykla större terräng även på kortslagiga cyklar och Optic är den näst roligaste cykel jag cyklat Getrappet på (efter Knolly Fugitive som levererar en skrattfest på den typen av cykling bland annat via korta kedjestag och 51 offset). Kan du prova Optic eller Spur så kanske du får svaret?

Privateer 161 förstår jag inte vad du ska med till, med din skill och utanför racetejp behöver du väl max 140 bak någonstans? Privateer 141 eller t ex Commencal Meta TR (140/160) känns väl som roligare semestercyklar?

Senast ändrad:

Per84

Medlem
2 cyklar eller fler är alltid bättre än 1 :)
Se till att ha samma bromsskivor och kassett på dem så kan du skifta hjul också 👍🏻

Jag tycker det är roligt när det går fort. Med nuvarande hoj går det bara fort när det går utför. Min förhoppning är att en lättare och

Rattnalle

Aktiv medlem
@Westman

Instämmer här. Mer kul i medium, ja förmodligen. Hade det ändrat cykelns karaktär radikalt? Nej det får man väl nästan inte hoppas, blir ju jobbigt för de som gillar karaktären.. ,😉

Maakus

Aktiv medlem
Brrr.... Får PTSD av dessa
Halv-bra ide att ha de skruvarna där.
Bankade oavsiktligt in båda dessa med en stock på min gamla Rocky Mountain.

inte_en_bra_idee.png

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag har kikat lite på din Strava eftersom jag som många är väldigt intresserad av Spur. Det verkar ha regnat PR och topplaceringar på gamla klassiker i både Delsjön och Ägb, det säger väl en del om hur snabb den är tänker jag :).

Jag är lite sugen på ett kortslagigt komplement till min Ibis Ripmo men varje gång jag cyklar på Ripmon slås jag av hur otroligt trampeffektiv och snabb den ändå är. Gissar att du cyklat Ripmon (naturligtvis vet jag att det är helt olika typer av cyklar) men frågar ändå: Känns Spur mkt snabbare, poppigare och effektivare än Ripmon?

Westman

Aktiv medlem
Jag har kikat lite på din Strava eftersom jag som många är väldigt intresserad av Spur. Det verkar ha regnat PR och topplaceringar på gamla klassiker i både Delsjön och Ägb, det säger väl en del om hur snabb den är tänker jag :).

Jag är lite sugen på ett kortslagigt komplement till min Ibis Ripmo men varje gång jag cyklar på Ripmon slås jag av hur otroligt trampeffektiv och snabb den ändå är. Gissar att du cyklat Ripmon (naturligtvis vet jag att det är helt olika typer av cyklar) men frågar ändå: Känns Spur mkt snabbare, poppigare och effektivare än Ripmon?
Hehe, jaså du har spanat. Jo, det har regnat in personbästa på alla möjliga typer av stigar. Pokaler är väl i någon mån mindre intressanta eftersom jag inte kan kontrollera vad andra gör. Men det säger väl också någonting om man också kan cykla objektivt bland de snabbaste tiderna på en cykel. Är lite impad av att den levererat snabba tider på ett så brett spektra, från snällare stigar till svart stök. Kungakrona på svart stenstök var lite oväntat på förhand t ex. Jag cyklar sällan eller aldrig på max fysiskt längre och inte över syratröskeln längre stunder i taget för att inte trötta ut hjärnan (efter min hjärnskakning) men med Spur har jag tydligen tagit pokaler även på stigar där mer än halva tiden är klättring och/eller trampa vilket jag inte brukar göra. Och då med tyngre hjul och däck som rullar sämre än jag är van med för snabbcykling.

Ripmo och Spur är lite olika cyklar ja, men geometriskt snarlika och båda tractionbaserade. Jag har bara cyklar AF(samma geo som V2). Din fråga om det känns är lite mer subjektiv än om jag tycker den är. Jag tycker Spur är den klart snabbare cykeln i ÄGB och DSO. Givet att man har tekniken att inte behöva mycket slag då. Det krävs bättre teknik att cykla Spur fort utför på svåra stigar än Ripmo. Känslan är för mig snabbare även på Spur. Poppigheten är det inte jättestor skillnad på. Däremot är Spur lite livligare vid riktningsändring och i mitt tycke mer lekfull.
Effektiviteten är bra även hos Ripmo, den klättrar bra för vad det är. Men Spur är mer effektiv. Och mycket mer effektiv om du också slänger i lite ståtramp.

Det är inte svart eller vitt då båda är bra, men olika cyklar. Men förenklat tycker jag Ripmo är mer monstertruck och Spur är mer rallybil. Även om Ripmon har några rallyegenskaper, så en Stadium truck kanske är en bättre jämförelse.

Ren objektivt tycker jag Ripmon har två rättfärdiganden som hemmacykel. Det ena är om man vill ha mycket fuckupmarginal. Det andra är om man vill ha samma cykel för stökig storaberg-cykling. Och inte vill vikta över kompromissen mot hemmacykling.

Det finns ju nästan två kategorier av cyklar mittemellan också. Två bra cyklar jag har lite koll på där är Revel Rascal och Norco Optic. Occam är också bra. Det handlar nog om hur man vill kompromissa med en cykel eller om man vill ha n+1, lite som @H är inne på. Men Spur punchar ju över sin slaglängd utför samtidigt som den klättrar som sin slaglängd uppför så den överlappar flera kategorier egenskapsmässigt.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Hehe, jaså du har spanat. Jo, det har regnat in personbästa på alla möjliga typer av stigar. Pokaler är väl i någon mån mindre intressanta eftersom jag inte kan kontrollera vad andra gör. Men det säger väl också någonting om man också kan cykla objektivt bland de snabbaste tiderna på en cykel. Är lite impad av att den levererat snabba tider på ett så brett spektra, från snällare stigar till svart stök. Kungakrona på svart stenstök var lite oväntat på förhand t ex. Jag cyklar sällan på max fysiskt längre stunder i taget för att inte trötta ut hjärnan (efter min hjärnskakning) men med Spur har jag tydligen tagit pokaler även på stigar där mer än halva tiden är klättring och/eller trampa vilket jag inte brukar göra. Och då med tyngre hjul och däck som rullar sämre än jag är van med för snabbcykling.

Ripmo och Spur är lite olika cyklar ja, men geometriskt snarlika och båda tractionbaserade. Jag har bara cyklar AF(samma geo som V2). Din fråga om det känns är lite mer subjektiv än om jag tycker den är. Jag tycker Spur är den klart snabbare cykeln i ÄGB och DSO. Givet att man har tekniken att inte behöva mycket slag då. Det krävs bättre teknik att cykla Spur fort utför på svåra stigar än Ripmo. Känslan är för mig snabbare även på Spur. Poppigheten är det inte jättestor skillnad på. Däremot är Spur lite livligare vid riktningsändring och i mitt tycke mer lekfull.
Effektiviteten är bra även hos Ripmo, den klättrar bra för vad det är. Men Spur är mer effektiv. Och mycket mer effektiv om du också slänger i lite ståtramp.

Det är inte svart eller vitt då båda är bra, men olika cyklar. Men förenklat tycker jag Ripmo är mer monstertruck och Spur är mer rallybil. Även om Ripmon har några rallyegenskaper, så en Stadium truck kanske är en bättre jämförelse.

Ren objektivt tycker jag Ripmon har två rättfärdiganden som hemmacykel. Det ena är om man vill ha mycket fuckupmarginal. Det andra är om man vill ha samma cykel för stökig storaberg-cykling. Och inte vill vikta över kompromissen mot hemmacykling.

Det finns ju nästan två kategorier av cyklar mittemellan också. Två bra cyklar jag har lite koll på där är Revel Rascal och Norco Optic. Occam är också bra. Det handlar nog om hur man vill kompromissa med en cykel eller om man vill ha n+1, lite som @H är inne på. Men Spur punchar ju över sin slaglängd utför samtidigt som den klättrar som sin slaglängd uppför så den överlappar flera kategorier egenskapsmässigt.
Mycket bra svar. Jo, precis som du säger är ju PR:s och Pokaler lite olika mått men båda högst relevanta i detta sammanhang tänker jag :). Att den är så snabb på DH-segment i Ägb är ju väldigt imponerande och kanske mest förvånande. Men mycket är nog upp till piloten. Är man van med mer slag är det nog betydligt tuffare.

Allt beror ju också på vad man jämför med, kör man ibland med personer som har nya Enduron så känns Ripmon som en liten späd stigcykel i jämförelse. Min är också byggd med lite lättare delar och hjul och väger in på 13,5 med pedaler. Men visst, går inte att komma undan att den har en 160 gaffel med gott om marginal för klantigheter.

Jag tänkte att drömmen vore att ha en spur som andracykel för de närmaste hemmastigarna och Ripmon för tuffare terräng och bike parks. Nu låter det dock på dig som om den ändå inte är riktigt så busig och poppig som jag tänkte. För personer som har en långslagig sigcykel/lätt enduro kanske en cykel som Evil the Following är ett bättre komplement om man vill ha något riktig busigt som livar upp hemmastigarna och som gör manuals och höga bunny hops nästan av sig själv :).

theBrand

Aktiv medlem
En bortglömd liknande stigraket är scott spark (inte rc)! Lätt, kompetent och mycket billigare. Fast 2017 hade ingen myntat down country..
Jag tycker Sprken är rätt kul, men den är ju värdelös att trampa på om man inte fipplar med det töntiga "Twin-Lock" reglaget i tid och otid. Jag föredrar min Transition Scout alla dagar i veckan, snärtigare att trampa med, mer lekfull och kompetentare utför.

Just det, den lanserades 2014, med ett nu poppis uttryck i press-releasen ;)

" Before we get into the nuts and bolts of our new bikes we have to define what these bikes are for. Everyone loves to attach a label to their bikes and put them into categories. Trail, all mountain, enduro, freeride, cross country, down country... So why fight it? In our new lineup, every model is unique, but they are all in the same category. These are mountain bikes designed for going... "

Westman

Aktiv medlem
..
Jag tänkte att drömmen vore att ha en spur som andracykel för de närmaste hemmastigarna och Ripmon för tuffare terräng och bike parks. Nu låter det dock på dig som om den ändå inte är riktigt så busig och poppig som jag tänkte. För personer som har en långslagig sigcykel/lätt enduro kanske en cykel som Evil the Following är ett bättre komplement om man vill ha något riktig busigt som livar upp hemmastigarna och som gör manuals och höga bunny hops nästan av sig själv :).
Jo, om det du är ute efter är lek och bus snarare än snabbhet finns det klart mer lekfulla cyklar. Jag skulle ge dig några tips att spana efter kortare kedjestag och 51 offset för att enkelt initiera sväng och åka bakhjul ut ur dom och ett länkage med mindre grepp och mer poppighet, typiskt mycket anti-squat. Geometriskt blir det mer lekfullt med mindre stabil styrvinkel, säg 66,5-67,5. Tips på cyklar som ger olika mix av detta är SC Tallboy (korta kedjestagsläget), Evil Following, Revel Rascal och Knolly Fugitive. För att få större slaglängdsskillnad mot Ripmon borde du kanske skippa dom sista två. Kolla även nya Kona Hei Hei, den ser väldigt lekfull ut.

Berk

Aktiv medlem
Jo, om det du är ute efter är lek och bus snarare än snabbhet finns det klart mer lekfulla cyklar. Jag skulle ge dig några tips att spana efter kortare kedjestag och 51 offset för att enkelt initiera sväng och åka bakhjul ut ur dom och ett länkage med mindre grepp och mer poppighet, typiskt mycket anti-squat. Geometriskt blir det mer lekfullt med mindre stabil styrvinkel, säg 66,5-67,5. Tips på cyklar som ger olika mix av detta är SC Tallboy (korta kedjestagsläget), Evil Following, Revel Rascal och Knolly Fugitive. För att få större slaglängdsskillnad mot Ripmon borde du kanske skippa dom sista två. Kolla även nya Kona Hei Hei, den ser väldigt lekfull ut.
Intressant tråd!
Jag har inte provat många cyklar och trodde Spur skulle vara perfekt till min cykling. Men efter alla djupgående kommentarer här tror jag att min nuvarande Nordest Bardino HT med 66.5 grad gaffelvinkel, 51 mm offset och 425 mm kedjestag kan vara närmast optimal till min, långsammare, cykling. Tittade på nya Hei Hei innan jag köpte Bardinon, men den har lite för kort reach för min länga överkropp.

Westman

Aktiv medlem
Gedigen recension! Riktigt bra!
Kul att se Eklanda Switchbacks också. 🙂
Tack! Bilderna från den ändan av Änggårdsbergen är från grannstigarna till Eklanda Switchbacks: Dubbelbranten och Rökaren DH. Härliga klippbranter med riktningsändringar i botten.

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Alltid bra med second opinions! Man kanske ska nämna att Spur i L är en storlek för stor för dig för att sätta intrycket i sammanhang. Jag tror att du borde utvärdera Spur i motsvarande reach som de andra cyklarna du jämför egenskaper med, dvs 46x, som din Bronson eller Rattnalles uppgafflade, spacerförsedda Occam.

Men, jag tycker inte jag sagt så mycket om Spur är rolig eller inte, jag har beskrivit dess egenskaper och sagt att det sammanfattat är en av de absolut _bästa_ cyklar jag cyklat. Det kan vara roligt att cykla fort, att kunna klättra snabbare och brantare (aldrig kommit upp för hela klippan på Getryggen baksida norra förut t ex) att byta riktning, åka bakhjul och/eller att poppa och leka, i olika farter. Jag tycker allt detta är kul på olika sätt. Det är ganska subjektivt så jag försöker uttala mig om cykelns karaktär så får man dra sina egna slutsatser om man tycker den tilltalar det man själv tycker är kul. Jag tror att ex @H skulle tycka den var skitkul.

Jag tycker f ö inte Spur är svår att byta riktning med, men är klart längre än du och får mer tryck på framhjulet både sittande och stående. För dig fick du ett större framhjul längre fram än du är van med och det färgade ju hela din upplevelse. Jag tycker den är finfin i swoop swoop, särskilt när farten är högre. Jag står balanserat, centralt och kan välja att gå lite längre fram för att baken ska släppa runt något tight, eller lite bak för att lyfta framänden. Står man lite för långt bak får man inte den upplevelsen.

Tycker man att fart är en komponent i hur man definierar kul och är ute efter en cykel som både hjälper en att bygga och hålla fart så blir Spur kul.

Det finns andra cyklar som är klart livligare i lägre farter men då offrar man typiskt också en bit av högfartsegenskaperna. Det finns också cyklar som gör en annan tradeoff i poppighet vs fäste. Bra med alternativ. Pick your poison! :)
+1
Låter som fel storlek provats. Är ju inte så att Spurs geo är radikalare än endurocyklar senaste åren så har är man inte van vid liknande reach och geo blir det väldigt färgat.

LDG

Aktiv medlem
Många som kör Ripmo i Sverge och anger den som referens, även kallar den rapp. Någon som kör den med ett lätta hjul och däck på stig? Men sen biffigare grejor när det behövs?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Många som kör Ripmo i Sverge och anger den som referens, även kallar den rapp. Någon som kör den med ett lätta hjul och däck på stig? Men sen biffigare grejor när det behövs?
Jag insåg att jag på de lokala XC-banorna hellre körde med min Ripmo med lätta däck än min XC-cykel med gammeldags geo.
Bra geo är värt så mycket mer. Men man får ändå ha i huvudet att visst är den rapp, men rapp inom sin kategori. Den är inte rapp jämfört med en bra XC.
Jag bytte min XC mot Allebikes motsvarighet till Spur, den har nära nog samma geo som Ripmon och 120mm fjädring. Sen dess har Ripmon bara fått gå park, den fyller väldigt lite funktion hemmavid helt plötsligt, där jag bor.

Kanske enda Ripmon skodd med Racing Ralph :)

Rattnalle

Aktiv medlem
+1
Låter som fel storlek provats. Är ju inte så att Spurs geo är radikalare än endurocyklar senaste åren så har är man inte van vid liknande reach och geo blir det väldigt färgat.
Jag har enligt transition själva provat exakt rätt storlek. Reach är dessutom farligt nära min egen cykel om man väger in mitt bredare styre. Förutsätter också att transan provades med 40 mm stam som Transition säger är det enda rätta och jag har 50 på min. Så storlek stående kändes väldigt nära.

glitch

Aktiv medlem

Många som inte provat en modern XC heller;-) Ripmon är trampeffektiv för vad det är. Jag hade "stighjul" till min, det funkade bra men Epic Evon jag har nu är bra mycket snabbare på allt utom köttiga utförslöpor.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer