Väl skrivet!
Jag skulle dock vilja passa på att registrera ett par avvikande åsikter. Jag har förvisso endast cyklat på den i ca två timmar och då med inserts så detta är endast ett avvikande intryck, inte menat att ifrågasätta Fredriks mer grundliga analyserande. Det finns en viss risk att jag låter lite negativ nu men utöver det jag skriver nedan så instämmer jag i stort i Fredriks analyser, så jag fokuserar lite kortfattat på det som skiljer och då blir det så.
Jag själv har Occam som referens och provcyklade med bland annat
@stenmark som inte alls har vana med moderna 29or utan kör en gammal Bronson i 27,5" annars. Jag är ca 185 och stenmark precis under 180 om jag inte ögonmåttat helt fel. Våra intryck var dock väldigt lika trots detta. Vi båda bytte under provturen mellan Spur i L och Occam i L, första gången på den senare för stenmark.
Vi provade cykeln mestadels på ganska flowiga stigar, där vi tänkte att den rimligtvis skulle briljera.
Jag instämmer till fullo att inserts och de tunga hjulen dödade cykeln lite. Det var märkbart tungt att dra igång den trots att det känns att ramen och geometrin svarar bra på tramp. Lättare hjul så blir den nog farligt snabb på den punkten.
Sadelröret tyckte jag själv var i flackaste laget, jag har långa ben på runt 90 cm och gillar dessutom att sitta högt. Märkbart högre än Fredrik gör. Jag tyckte jag hamnade lite för långt bakom vevarna, känslan var lite som på en äldre cykel innan sadelrören började brantas upp. Så något att se upp på om man likt jag har långa ben. Att skjuta fram sadeln löste nästan problemet men någon millimeter till saknades ändå kändes det som.
En kommentar som fälldes under vår korta provtur var "Den här cykeln är för folk som gillar Strava". Det kändes som en klockren kommentar som sammanfattar känslan ganska bra. Det är en snabb cykel. Den inbjuder till att köra fort, att trampa på och hetsa. Varken jag eller stenmark tyckte att det var en särskilt rolig cykel. Vi är inte våldsamt klena, långsamma och otekniska men vi tyckte det var svårt att få cykeln att vakna till liv ens när vi tog i. Busskänsla, trögstyrd och lätt att bli pucktvåa i svängarna var andra ord som användes. Det lossnade lite efter en stunds cykling men kvarstod i viss mån ändå. Det kändes mer som en cykel för att peka och trampa än för att svänga och definitivt inte för att poppa och leka. Vi var helt överens om att Occamen är en roligare cykel, för oss som inte bryr oss om att vara snabba.
Möljigtvis skulle vi båda tyckt bättre om den i Medium men åtminstone för min del hade det nog blivit en large utifrån storlekstabell och reach om jag hade skickat efter en.
Sammanfattningsvis så var våra tankar att det här inte är en cykel för alla. Det är en bra cykel men för en lite smalare målgrupp som vet vad de är ute efter. Fredrik tyckte om den. För mig levde den inte upp till Transitions beskrivning om "extension of your body" eller "laser pointer precision". En bra cykel kanske, men inte en cykel för mig.