[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket

Berk

Aktiv medlem
Du får inte bara de 10mm utan en karaktäristik som nog passar bättre men mja. 140 hade väl räckt en bit med vad händer med BB höjd mm?
Sta spelar ingen roll i parken.

Varför skulle karakteristiken vara annorlunda? Antar att den nu har en SID som har samma luftfjäder och inte så annorlunda dämpare, eller?

TS975

Aktiv medlem
Förra året körde jag mycket XC med min Spur, men även lite flow-leder i Vallåsen samt blåa och röda leder i Åre. I år planerar jag att köra mindre XC (med denna cykel) och mer "all mountain". Det jag önskade från Åre och Vallåsen var högre stack och bättre bromsar. Så nu äntligen har jag köpt en Pike 130 mm, nytt styre med 25 mm rise (10 mm tidigare) samt 10 mm spacer. Övrigt som skiljer sig från original är 200/180 mm bromsar och 30 mm id fälgar (bara 25 mm original).

Spur3.jpg

TS975

Aktiv medlem
Premiär på Vallåsen idag med den nya setupen. Större skillnad än vad jag trodde att det skulle vara. De 35 mm extra i höjd för styret blev helt perfekt och cykeln kändes trygg även på de svarta lederna. Tror inte 10 mm slag gjorde så stor skillnad, men Piken kändes mer stabil och "plush" än SIDen.

Spur4.jpg

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Det känns som att det var ett jäkla ståhej kring nya Spur förra året, och sen knäpptyst. Vad hände, är den lite för "premium" för kreti & pleti?

Mwikner

Medlem
Kan ju ha att göra med priset. Jag skulle nog hellre köpa en Topfuel i samma prisklass som både de den billigaste och dyraste versionen av Spur.
Det känns som att det var ett jäkla ståhej kring nya Spur förra året, och sen knäpptyst. Vad hände, är den lite för "premium" för kreti & pleti?
Jag tror främst att det är tillgången som styr. När jag ville ha en i somras var prognosen upp till ett års väntetid på Velotek. Lyckligtvis hittade jag en i Tyskland som de sa att det förmodligen var den sista i Europa då när jag köpte den i augusti. Det ser inte mycket ljusare ut nu för de som vill ha en verkar det som.

Dock en förbaskat jävla trevlig cykel!

LDG

Aktiv medlem
Nog spelar priset sjukt mkt roll men säkert även tillgången. I storstäderna kanske det är ok med priserna men kan inte påstå att jag ser många cyklar med nypris över 50 000kr som inte cyklas av folk associerade med butiker eller är helsponsrade uppe i Östersund och Åre.

Topp