[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Jag har enligt transition själva provat exakt rätt storlek. Reach är dessutom farligt nära min egen cykel om man väger in mitt bredare styre. Förutsätter också att transan provades med 40 mm stam som Transition säger är det enda rätta och jag har 50 på min. Så storlek stående kändes väldigt nära.

Bara korrigerar lite.

Din Occam har reach 474 med 140-gaffel. Du kör 150 så säg minus 4-5mm. Du kör 10-15mm spacerstack, äter nog minst 4-5mm cockpitlängd till. Din Occams "effektiva reach" bör alltså statiskt vara 464-466. Du kör 50-stam och 780 styre va? Du kör också normalt överhård gaffel vilket dynamiskt innebär att den går högre fram än bak vilket ytterligare förkortar sag.

Spur har 480, Transition specar Spur med 50-stam och jag körde 770-styre. Du provade med 5mm och 10mm spacers så säg att det förkortar 2-3/4-5 mm.

Har svårt att se att ditt 1cm bredare styre skulle motsvara ca 15mm till statisk reach och säg ca 20 mm dynamisk.

Om man tittar på det utdöende referensmåttet ETT så är Occam redan med 140-gaffel 11 mm kortare sittandes, på en viss sadelhöjd. Jag vet att du mest ståcyklade pga för lång cykel men det indikeras ju också i data.

Du är alltså van med både kortare cykel och högre front. Eftersom din längd är fördelad på längre ben och du själv sa att du sittandes hade svårt att nå styret så har tycker jag det är givet att en del av dina intryck härrör från att cykeln var stor. En större cykel upplevs lugnare och stabilare, en mindre livligare, så det här fallet tror jag det förstärkte ditt intryck av stabilitet, ett intryck även jag i klart mindre mån har av cykeln. Om man har t ex en lika stor Ripmo eller liknande som referens tycker man ju inte Spur är stor eller svår att svänga, snarare tvärtom skulle jag säga, det är väl budskapet andra kan vara intresserade av.
 
Senast ändrad:

stenmark

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Trots en mycket omfattande biodynamisk och mekanisk analys här av Westaman så tror jag ändå inte att storleken var allt som att varken jag eller Ratten inte klassar Spuren lika högt som Westman.
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Trots en mycket omfattande biodynamisk och mekanisk analys här av Westaman så tror jag ändå inte att storleken var allt som att varken jag eller Ratten inte klassar Spuren lika högt som Westman.
Hehe, nä detta gäller ju bara era intryck att den inte vill svänga, vilket cyklister vana med längre cyklar inte verkar tycka. Era intryck av traction vs poppighet är t ex ganska opåverkade av storlek. Så jag rättar lite fakta i Rattens inlägg för att folk som jämför med en lika lång och troligen flackare långslagigare cykel ska se olika intryck i förhållande till vad som dom jämförs med. Inte för att ni två ska börja vilja ha en Spur Du borde väl ha en 5010 och bli full on jib-farbror. :)

F ö kan jag ju tillägga för den stora världen utanför GSC att både Stenmark och Rattnalle aka Steepbjörn är mycket blygsamma med sina förmågor på cyklar och absolut kan både cykla Strava lit och är duktiga tekniskt. Man har däremot både olika kroppar och preferensfönster. Om man tänker mer som Stenmark med cykel är Spur inte rätt, där är vi eniga.
 

LDG

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Trots en mycket omfattande biodynamisk och mekanisk analys här av Westaman så tror jag ändå inte att storleken var allt som att varken jag eller Ratten inte klassar Spuren lika högt som Westman.
Skillnad i stack/styrets höjd över marken relativt till BB som gör mkt kanske?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Bara korrigerar lite.

Din Occam har reach 474 med 140-gaffel. Du kör 150 så säg minus 4-5mm. Du kör 10-15mm spacerstack, äter nog minst 4-5mm cockpitlängd till. Din Occams "effektiva reach" bör alltså statiskt vara 464-466. Du kör 50-stam och 780 styre va? Du kör också normalt överhård gaffel vilket dynamiskt innebär att den går högre fram än bak vilket ytterligare förkortar sag.

Spur har 480, Transition specar Spur med 50-stam och jag körde 770-styre. Du provade med 5mm och 10mm spacers så säg att det förkortar 2-3/4-5 mm.

Har svårt att se att ditt 1cm bredare styre skulle motsvara ca 15mm till statisk reach och säg ca 20 mm dynamisk.

Om man tittar på det utdöende referensmåttet ETT så är Occam redan med 140-gaffel 11 mm kortare sittandes, på en viss sadelhöjd. Jag vet att du mest ståcyklade pga för lång cykel men det indikeras ju också i data.

Du är alltså van med både kortare cykel och högre front. Eftersom din längd är fördelad på längre ben och du själv sa att du sittandes hade svårt att nå styret så har tycker jag det är givet att en del av dina intryck härrör från att cykeln var stor. En större cykel upplevs lugnare och stabilare, en mindre livligare, så det här fallet tror jag det förstärkte ditt intryck av stabilitet, ett intryck även jag i klart mindre mån har av cykeln. Om man har t ex en lika stor Ripmo eller liknande som referens tycker man ju inte Spur är stor eller svår att svänga, snarare tvärtom skulle jag säga, det är väl budskapet andra kan vara intresserade av.
Min huvudsakliga poäng var väl egentligen att cykeln inte kändes ett dugg stor utom i sitt uppträdande. Ståendes på asfalt gillade jag storlek på cockpit. Jag har också provat andra cyklar som inte känts stora trots snarlika mått t ex din Fugitive.

Läxan att öht försöka slänga mått på dig borde jag ha lärt mig. 😉

Transition själva rekommenderar ju dessutom L gränsfall XL till min längd så de verkar i så fall tycka att jag ska ha en för stor cykel. Visst de skriver att man ska prova osv men det är ju sällan så lätt i praktiken.

Sittande kan vi släppa helt för jag kan inte ha den cykeln med min kropp efter att ha provat en cykel med ett faktiskt brant sadelrör. Så det är bara stående mina intryck gäller.
 

Wingqvist

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
@pennan och alla vi andra som undrat hur Transition Spur står sig mot Specialized Epic Evo, här är @Westmans slutsatser:

 

Mamel

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Läsvärt, men det är intressant hur samma cykel kan bedömas så olika. Läste ett annat test där det tvärtom klagades på att vevlagerhöjden var för hög.
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Läsvärt, men det är intressant hur samma cykel kan bedömas så olika. Läste ett annat test där det tvärtom klagades på att vevlagerhöjden var för hög.
Det beror nog mycket på hur naturen ser ut där man cyklar. Svenska brötstigar med gott om stora stenar även på trampsträckorna kräver kanske mer frigång jämfört med mer slätt underlag, eller där stöket kommer i utförslöporna?
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Det beror nog mycket på hur naturen ser ut där man cyklar. Svenska brötstigar med gott om stora stenar även på trampsträckorna kräver kanske mer frigång jämfört med mer slätt underlag, eller där stöket kommer i utförslöporna?
Läst ikapp lite andra tester nu i efterhand, det där med han som tyckte den var onödigt hög fnissade jag åt.

Utför är den inte för för låg alls, det är som du säger, när man trampar på stökstig den är precis på rätt sida om gränsen för mig. Och för några av de andra som provade den, precis lite på fel sida gränsen, dvs aningen låg. Visst hade jag kunnat tänka mig 5mm till lägre på rena utförsstigar men då hade jag slagit i uppför tekniska knix och på brötstig.

@Mamel I övrigt tycker jag inte den testaren bedömer något väsentligt annorlunda utan påpekar ungefär samma uppträdande. Att den bygger fart lätt och är väldigt, väldigt snabb och balanserad. Och att den går att pressa förbi vad man förväntar sig från 120 mm.
 
Senast ändrad:

mafakka

Medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Är det någon av er som har testat Spur i Åre bikepark eller lederna runt Åre? Är lite nyfiken själv men finns inte här att testa så får lita lite på era tankar :)
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
En bra recension kom upp igår om denna cykel, kika här:
Bromsslangen på utsidan är ju det man vill ha?

Första Enduro-tävlingen jag körde knäckte jag ena bromshandtaget i en vurpa, hade tur och fick låna en broms från en annan deltagare som hade nära hem (tack Kristin!). Det hade ju varit ett ganska stort meck om det skulle dras internt och luftas et.c.
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Bromsslangen på utsidan är ju det man vill ha?

Första Enduro-tävlingen jag körde knäckte jag ena bromshandtaget i en vurpa, hade tur och fick låna en broms från en annan deltagare som hade nära hem (tack Kristin!). Det hade ju varit ett ganska stort meck om det skulle dras internt och luftas et.c.
Men hur vanligt är det? Jag har aldrig behövt akutbyta en broms. Eller jo. En jäkligt regnig daf i Gesunda 2010 bromsade jag rakt igenom hela stålet på bromsbelägget så kolven blev skadad. Då behövde jag akutbyta bromsen. Men det var ju inte så att jag slapp lufta, så merjobbet med intern hade ju varit rätt marginellt.

Däremot byter man ju växelhöljen lite då och då och kan man köra det internt lär man ju orka trä bromsslangen en gång var femte år.

Tycker det var en bra recension och det känns som att jag och Röjröj har väldigt lika åsikter och åkstil... (Hej Shimano XT-bromsar, och synd på begränsad funktion i liftsystemen)
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Men hur vanligt är det? Jag har aldrig behövt akutbyta en broms. Eller jo. En jäkligt regnig daf i Gesunda 2010 bromsade jag rakt igenom hela stålet på bromsbelägget så kolven blev skadad. Då behövde jag akutbyta bromsen. Men det var ju inte så att jag slapp lufta, så merjobbet med intern hade ju varit rätt marginellt.

Däremot byter man ju växelhöljen lite då och då och kan man köra det internt lär man ju orka trä bromsslangen en gång var femte år.

Tycker det var en bra recension och det känns som att jag och Röjröj har väldigt lika åsikter och åkstil... (Hej Shimano XT-bromsar, och synd på begränsad funktion i liftsystemen)
Nej, det händer ju inte så ofta, men när det väl gör det är det ganska trist att behöva jaga reda på ett luftningskitt och lufta mitt ute i busken. Men å andra sidan, var vinner man på att ha den dragen internt?
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Nej, det händer ju inte så ofta, men när det väl gör det är det ganska trist att behöva jaga reda på ett luftningskitt och lufta mitt ute i busken. Men å andra sidan, var vinner man på att ha den dragen internt?
Hur många reservbromssystem har du med dig i ryggsäcken utan att samtidigt ha med luftningskit? Själv har jag oftare med luftningsgrejer än en extra broms... 🙃

Vinst: cleanare look, lättare att göra rent, mindre lackskav.
 

glitch

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Hur många reservbromssystem har du med dig i ryggsäcken utan att samtidigt ha med luftningskit? Själv har jag oftare med luftningsgrejer än en extra broms... 🙃

Vinst: cleanare look, lättare att göra rent, mindre lackskav.

När vi var på Madeira och polarn fick konstatera när vi skruvade ihop hojarna på ankomstkvällen att hans bakbroms börjat läcka bromsolja var han rätt glad för att jag hade med en extra broms.
Eftersom jag då hade Cura med handtag som går att montera åt båda håll så kunde min extra bakbroms agera reserv både för en eventuellt trasig fram eller bakbroms.
Jag försöker ha samma bromsar eller i alla fall tillverkare på alla cyklars bromsar så att man kan byta sinsemellan.
Hamnar man i läget att man behöver lufta akut är det i regel för att något är trasigt och då hjälper luftningskit föga om man inte har en massa reservdelar. Lättare att då bara häkta på reservbromsen och är den dragen utvändigt går det i ett nafs.

Så för min del är extern dragen bakbroms totalt överlägset och en stor USP.
 

RöjRöj

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Men hur vanligt är det? Jag har aldrig behövt akutbyta en broms. Eller jo. En jäkligt regnig daf i Gesunda 2010 bromsade jag rakt igenom hela stålet på bromsbelägget så kolven blev skadad. Då behövde jag akutbyta bromsen. Men det var ju inte så att jag slapp lufta, så merjobbet med intern hade ju varit rätt marginellt.

Däremot byter man ju växelhöljen lite då och då och kan man köra det internt lär man ju orka trä bromsslangen en gång var femte år.

Tycker det var en bra recension och det känns som att jag och Röjröj har väldigt lika åsikter och åkstil... (Hej Shimano XT-bromsar, och synd på begränsad funktion i liftsystemen)

Tack H.!

Jag har aldrig behövt akutbyta en broms.. Och precis, varför göra olika med växel och broms? Ända motivet är som sagt att snabbt kunna rycka G2 bromsarna och sätta dig något bättre. =)
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
När vi var på Madeira och polarn fick konstatera när vi skruvade ihop hojarna på ankomstkvällen att hans bakbroms börjat läcka bromsolja var han rätt glad för att jag hade med en extra broms.
Eftersom jag då hade Cura med handtag som går att montera åt båda håll så kunde min extra bakbroms agera reserv både för en eventuellt trasig fram eller bakbroms.
Jag försöker ha samma bromsar eller i alla fall tillverkare på alla cyklars bromsar så att man kan byta sinsemellan.
Hamnar man i läget att man behöver lufta akut är det i regel för att något är trasigt och då hjälper luftningskit föga om man inte har en massa reservdelar. Lättare att då bara häkta på reservbromsen och är den dragen utvändigt går det i ett nafs.

Så för min del är extern dragen bakbroms totalt överlägset och en stor USP.
Men frågan var om du hade bromsen i ryggsäcken? För ska mecket göras på rummet lär du ju ha luftningskitet också och kör man shimano går luftningen typ lika snabbt som buntbandningen av höljet.

Alltså, jag säger inte att det inte finns fördelar med extern dragning. Jag tycker bara inte att det är konsekvent att hylla extern dragning av just bromsslang om man samtidigt vill ha annat internt. Då borde man vilja köra rubbet externt.
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Men frågan var om du hade bromsen i ryggsäcken? För ska mecket göras på rummet lär du ju ha luftningskitet också och kör man shimano går luftningen typ lika snabbt som buntbandningen av höljet.

Alltså, jag säger inte att det inte finns fördelar med extern dragning. Jag tycker bara inte att det är konsekvent att hylla extern dragning av just bromsslang om man samtidigt vill ha annat internt. Då borde man vilja köra rubbet externt.
Jag föredrar att ha så mycket som möjligt externt, men jag kan leva med att ha växel/dropper hölje internt, då jag sällan byter hela höljet oplanerat.

Men det är ju som sagt ingen dealbreaker, däremot ingen uppenbar nackdel heller :)

Tack H.!

Jag har aldrig behövt akutbyta en broms.. Och precis, varför göra olika med växel och broms? Ända motivet är som sagt att snabbt kunna rycka G2 bromsarna och sätta dig något bättre. =)

Jag tyckte du gjorde en fin recension, men just här tyckte jag som sagt att det var lite märkligt att peka ut det som en uppenbar nackdel. Samma sak med SRAM-bromsarna, det är ju väldigt mycket en smaksak.

Lätt för oss som varit med ett tag att förestå, men kanske inte så lätt för någon som är lite mindre insatt.
De kanske köper en Spezch nu istället, för den har Shimanobromsar och intern dragning av bromsslangen ;)
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Lätt för oss som varit med ett tag att förestå, men kanske inte så lätt för någon som är lite mindre insatt.
De kanske köper en Spezch nu istället, för den har Shimanobromsar och intern dragning av bromsslangen ;)
Lika bra det kanske, det verkar tillräckligt svårt som det är att få tag på en Spur 😁.
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Riktigt bra recension. Tycker det är tydligt att bromsarna är personlig preferens. Håller med om att kabeldragningen är märklig. Funderar över gropen vid dämparfästet, är det inte risk att den skruven ligger och marinerar i skitvatten.
Jo, jag har också tänkt på det. Det är nog klokt att förvara cykeln hängandes.
 

hm

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Inget jag skulle lägga ut på film när vattnet rinner som i ett dike ner för holabandola och andra omdiskuterade stigar i närheten med tanke på stigslitaget ..
 

ejma

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Jag har enbart hittat recensioner gjorda av åkare med fötterna i endurospåret. Tycker att RöjRöj och Westman har gjort bra analyser och verkar vara duktiga åkare, men med tanke på att cykeln framställs som lämpad för all åkning som inte kräver lift eller annan transporthjälp vore intressant vad XC åkare tycker.
 

glitch

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Men frågan var om du hade bromsen i ryggsäcken? För ska mecket göras på rummet lär du ju ha luftningskitet också och kör man shimano går luftningen typ lika snabbt som buntbandningen av höljet.

Alltså, jag säger inte att det inte finns fördelar med extern dragning. Jag tycker bara inte att det är konsekvent att hylla extern dragning av just bromsslang om man samtidigt vill ha annat internt. Då borde man vilja köra rubbet externt.

Intern dragning om det inte är fasta rör i ramen är ett pyssel man gärna slipper pula med när man är på vift. Luftningskitet hjälper som sagt föga om en broms pajar, en extra broms hjälper dock i ett sånt läge och är snabbt på plats med extern dragning.
Alla får ha sina preferenser jag har gärna hydraulik externt. Går en vajer av kommer man i fält / på resa sannolikt lämna höljet och bara skjuta igenom en ny vajer. Att höljet skulle skapa trubbel plötsligt är högst osannolikt.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Jag grunnade på en Spur, det verkar vara en trevlig hoj. Nu blev det en Ibis Ripley i stället, det blir säkert bra det också när den väl kommer.

Inte för att jag har en Ripley men väl en annan FS29'a med 140-150mm slag, tycker den slaglängden funkar mycket fint på Hellas ibland brutalt steniga partier. Trots att RöjRöj inte har några som helst problem att forcera dessa brötiga partier på Spur'ns kortare slaglängd, så har jag (med mina begränsade skillz) känt att 120mm är lite snålt, därför känns 140mm mera optimalt över "köttigheterna" (även om det blir lite trögare på plattmark...).
Däremot tror jag att Spur'en (och liknande hojar) i stort kommer att bli det nya svarta, så länge utövarna inte tror att den kommer vara något endurovapen då den troligen inte kommer att hålla i längden (om man inte är sjukt smutt på hojen...)
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Inte för att jag har en Ripley men väl en annan FS29'a med 140-150mm slag, tycker den slaglängden funkar mycket fint på Hellas ibland brutalt steniga partier. Trots att RöjRöj inte har några som helst problem att forcera dessa brötiga partier på Spur'ns kortare slaglängd, så har jag (med mina begränsade skillz) känt att 120mm är lite snålt, därför känns 140mm mera optimalt över "köttigheterna" (även om det blir lite trögare på plattmark...).
Däremot tror jag att Spur'en (och liknande hojar) i stort kommer att bli det nya svarta, så länge utövarna inte tror att den kommer vara något endurovapen då den troligen inte kommer att hålla i längden (om man inte är sjukt smutt på hojen...)
Då antar jag att du prioriterar de korta utförslöpor som faktiskt finns? Jag har lite svårt att se hur man kan behöva 140-150 mm slaglängd för allt det andra i Hellas. Jag lyckas med nöd och näppe bottna 130 mm nån gång ibland och jag cyklar även ganska mycket helstelt.

Som vanligt beror allt på hur man prioriterar. Själv skulle jag aldrig optimera för 5% av stigen. 😁
 

escapegravity

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Kul med Spur!

Postade en video och en artikel på forumet på den förut med video från Flottsbro samt artikel på Pinkbike's startsida, som dessutom innehåller en hel del intressanta kommentarer 😁


Pinkbike:
 

Berk

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Då antar jag att du prioriterar de korta utförslöpor som faktiskt finns? Jag har lite svårt att se hur man kan behöva 140-150 mm slaglängd för allt det andra i Hellas. Jag lyckas med nöd och näppe bottna 130 mm nån gång ibland och jag cyklar även ganska mycket helstelt.

Som vanligt beror allt på hur man prioriterar. Själv skulle jag aldrig optimera för 5% av stigen. 😁

Måste vara jobbigt att cykla den 95% av stigen bara för att komma till de 5% roligare delarna, som dessutom tar mindre tid.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Men du cyklar också på Allebike Alpha, utan lift då antar jag, så inklusive tråkiga delarna?

Ja finns det tråkiga delar så blir det Alphan, finns det roliga delar och lift blir det Ripmon =)
Men Enduro i sin form är ju 95% transport och 5% roligt, det gäller man tycker de 5% är så roliga att det ändå väger över.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Är det någon som testat både Spur och Allebike Alpha? Väldigt lika cyklar sett till geometrin, den största skillnaden verkar vara att de som kör Alpha kör i tights medan Spurcyklister kör i baggy shorts och knäskydd :cool: .
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Då antar jag att du prioriterar de korta utförslöpor som faktiskt finns? Jag har lite svårt att se hur man kan behöva 140-150 mm slaglängd för allt det andra i Hellas. Jag lyckas med nöd och näppe bottna 130 mm nån gång ibland och jag cyklar även ganska mycket helstelt.

Som vanligt beror allt på hur man prioriterar. Själv skulle jag aldrig optimera för 5% av stigen. 😁

Jo helt klart kör jag mest där det går nedförs och är utmanande terräng (gärna med HUCK till PLATT), pga detta kör jag även högt tryck i däcken (borde kanske överväga genomslagsskydd) som inte sväljer "små-knögglet" så bra...
Tittar man på reklamfilmer av ex. Spur så stigcyklar dom på relativt släta stigar (även om dom då och då hoppar o skuttar en del), att jämföras mot ex. stigarna på Sörmlandsleden (som man iof inte ska cykla på enl. vissa, men får statuera exempel på vanlig svensk allemansrättslig stig).
 

Erik O

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Jo helt klart kör jag mest där det går nedförs och är utmanande terräng (gärna med HUCK till PLATT), pga detta kör jag även högt tryck i däcken (borde kanske överväga genomslagsskydd) som inte sväljer "små-knögglet" så bra...
Tittar man på reklamfilmer av ex. Spur så stigcyklar dom på relativt släta stigar (även om dom då och då hoppar o skuttar en del), att jämföras mot ex. stigarna på Sörmlandsleden (som man iof inte ska cykla på enl. vissa, men får statuera exempel på vanlig svensk allemansrättslig stig).
Lite som med de allra flesta cykelfilmer, skönt flowiga stigar med lite hopp och skutt. Svensk allemansstig ofta lite knöggligare fast med färre hopp 🙂
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Riktigt bra recension. Tycker det är tydligt att bromsarna är personlig preferens. Håller med om att kabeldragningen är märklig. Funderar över gropen vid dämparfästet, är det inte risk att den skruven ligger och marinerar i skitvatten.
Host host, vet inte om du kommenterade Röjröjs eller min, men i artikeln tråden hör till skrev jag så här:
" – Samlar vatten och lera runt undre dämparfästet
..
Undre dämparfästet saknar avrinning och i regn och rusk fylls det på med vatten och lera. Likaså vid cykeltvätt. Stående vatten kan inte vara bra över tid, så det gäller att komma ihåg att dra upp cykeln på bakhjulet och tömma ankdammen efteråt. "

Jag tycker också som jag skrev att dragningen av bromsslangen är en fördel. Men så är jag ingen fan av Dangerholm-clean superintern dold dragning på bekostnad av bökigare mek/fix vid strul utan går lite på funktion före form där.
 

TS975

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Har nu kört min Spur som en XC-cykel under våren, med lätta 25 mm kolfälgar, 60 mm styrstam och bara 10 mm rise på styret. Jag är riktig nöjd med hur den presterar som XC-cykel. Igår var det premiär på Vallåsens bike park. Styrstammen är bytt till 50 mm, pedalerna byttes till plattisar samt 30 mm alufälgar köptes på K&S. Konstaterade ganska snabbt att mer rise på styret är önskvärt. Nu till min stora fråga: är det lönt att köpa en 130 mm Pike framgaffel, eller blir skillnaden för liten? Tanken är att jag då ska skifta mellan framgafflarna beroende på typ av cykling.
 

TS975

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Är det högre styre du vill åt så låter det billigare att byta till ett styre med tex 30mm rise.
Det har du helt rätt i, men jag var lite otydligt med vad jag är ute efter. Jag vill ha en cykel som klarar mer i bike parks och tänker att gå från 120 mm SID till 130 mm Pike är en meningslöst liten skillnad?
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Frågan är om Spur verkligen är rätt hoj för bike parks oavsett gaffel...
Edit: det beror förstås på vad man kör. Byggda flowleder är den säkert riktigt rolig i 😀.
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Du får inte bara de 10mm utan en karaktäristik som nog passar bättre men mja. 140 hade väl räckt en bit med vad händer med BB höjd mm?
Sta spelar ingen roll i parken.
 
Topp