[Artikel] Test: Transition Spur - Sporrande stigraket
Jag har enligt transition själva provat exakt rätt storlek. Reach är dessutom farligt nära min egen cykel om man väger in mitt bredare styre. Förutsätter också att transan provades med 40 mm stam som Transition säger är det enda rätta och jag har 50 på min. Så storlek stående kändes väldigt nära.
Bara korrigerar lite.
Din Occam har reach 474 med 140-gaffel. Du kör 150 så säg minus 4-5mm. Du kör 10-15mm spacerstack, äter nog minst 4-5mm cockpitlängd till. Din Occams "effektiva reach" bör alltså statiskt vara 464-466. Du kör 50-stam och 780 styre va? Du kör också normalt överhård gaffel vilket dynamiskt innebär att den går högre fram än bak vilket ytterligare förkortar sag.
Spur har 480, Transition specar Spur med 50-stam och jag körde 770-styre. Du provade med 5mm och 10mm spacers så säg att det förkortar 2-3/4-5 mm.
Har svårt att se att ditt 1cm bredare styre skulle motsvara ca 15mm till statisk reach och säg ca 20 mm dynamisk.
Om man tittar på det utdöende referensmåttet ETT så är Occam redan med 140-gaffel 11 mm kortare sittandes, på en viss sadelhöjd. Jag vet att du mest ståcyklade pga för lång cykel men det indikeras ju också i data.
Du är alltså van med både kortare cykel och högre front. Eftersom din längd är fördelad på längre ben och du själv sa att du sittandes hade svårt att nå styret så har tycker jag det är givet att en del av dina intryck härrör från att cykeln var stor. En större cykel upplevs lugnare och stabilare, en mindre livligare, så det här fallet tror jag det förstärkte ditt intryck av stabilitet, ett intryck även jag i klart mindre mån har av cykeln. Om man har t ex en lika stor Ripmo eller liknande som referens tycker man ju inte Spur är stor eller svår att svänga, snarare tvärtom skulle jag säga, det är väl budskapet andra kan vara intresserade av.
Senast ändrad: