Aron
Inventarie
[Artikel] Unikt rättsfall kan ge unik dom
I Malmö pågår just nu en unik domstolsförhandling. Kan en cyklist bli fälld för vårdslöshet i trafik?
Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24677
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Raggamuffin sa:Å andra sidan,
Är väl inte unik :)
Lulle sa:extremt hög hastighet (35-36 km/h)
A ska alltså straffas för att någon annan skiter i att lämna företräde, med motivationen att han inte körde tillräckligt mycket under hastighetsgränsen?
Hela fallet verkar ju vara sjukt oklart med mycket lösa antaganden. Kan väl omöjligt bli fällande dom?
Med det resonemanget kan man aldrig köra bil enligt hastighetsbegränsningen utan på sin höjd max gångfart på alla vägar. Någon kan ju kliva ut i vägen. (för det handlade väl om en raksträcka med god sikt?)Paragrafhjälpen sa:Onekligen intressant.
Utan att ha granskat utredningen eller följt rättegången tror jag inte att det ska hålla med vårdslöshet i trafik. Det är enligt min mening inte fråga om medveten risktagning eller ett typiskt trafikfarligt beteende av A. Jag tycker dock att A har varit oaktsam genom att inte anpassa sin hastighet efter rådande omständigheter. A borde ha räknat med möjligheten att någon skulle komma ut från sidan framför honom, cyklist eller gående. Jag tycker också att det verkar som att även B har varit oaktsam. B borde räkna med att det skulle kunna dyka upp en cyklist i hög fart och sett sig bättre för.
När det gäller vållande till kroppsskada är det ett oaktsamhetsbrott. A har enligt min mening varit oaktsam och den skada B har åsamkats är "inte ringa". I och med att B själv också kan ha varit oaktsam är det inte troligt att åtalet för vållande till kroppsskada kommer att gillas. Anses det styrkt att det bara är A som har varit oaktsam kan det dock tänkas att han fälls för vållande till kroppsskada.
Detta är min gissning. Får väl se om jag är fel ute.
eketjall sa:(för det handlade väl om en raksträcka med god sikt?)
Det var ju ett svar på att det skulle vara oaktsamt att köra "fort" bara för att det "kan" kliva ut någon. Inte att man automatiskt är aktsam bara för att det är god sikt.Vernersson sa:eketjall sa:(för det handlade väl om en raksträcka med god sikt?)
Raksträcka med god sikt sa du?
Klipper in Raggamuffin här ;)
Gäller ju att ha lite koll på vad man pysslar med också ;)
Det är ju alltid vanskligt med andra, tredje och fjärdeledsinformation men jag undrar vad C ska vittna om som hade ryggen mot händelsen.Kristoffer R sa:Jag har av någon anledning skapat mig en egen bild av de inblandade denna händelse - en pendlarcyklist A med normal åka-till-jobbet-fart på nästan öde och mörk cykelbana i arla morgonstund har uppmärksamheten på andra morgontidiga lampförsedda cyklister och ninjaflanörer i svart när två äldre personer B och C sävligt vinglar ut i cykelbanan på ett helt oväntat sätt, samtalande med varandra utan någon som helst uppmärksamhet på omgivningen och därtill utan vare sig reflexer eller belysning.
A gör ett misstag denna morgon och slappnar av, hen har då sommaren nästan är till ända inte sin vanliga hyperdefensiva inställning "alla är ute efter mig" och det blir nästan fatalt.
Men vårdslös? Knappast hållbart om ingen radikalt nytt framkommer som typ att A i tempoställning med armbågarna på styret försökt ta sitt Strava-KOM.
En detalj som fascinerar mig är den om lampa och gatubelysning. Det borde väl vara hur lätt som helst att kolla solens upp och nedgång på platsen och lista ut om det var lite halvmörkt. Ja det var det - kl 6.57 gick solen upp i Malmö den 24 september dvs att om detta hände 6.45 var solens skiva inte över horisonten (definition 2014 och framåt). Det talar till fördel för A:s vittnesmål anser jag, och borde vara enkelt att kolla med kommunen.
Varken B eller C har egentligen någon aning om vad som egentligen hänt men av någon anledning känner de sig kränkta nog att väcka åtal och har i efterhand justerat händelseförloppet något då minnesbilderna inte räcker till - jag hade nog behövt en ritad bild för att förstå hur det hela gick till enligt de olika utsagorna.
Ok, tack. Måste man som inblandad i en olycka anmäla för vårdslöshet i trafik? Vårdslöshet i trafik borde väl falla under allmänt åtal?Jennie Fasth sa:Eftersom åtalet endast är riktat mot A så kan inte B bli åtalas annat än om A gjort en motanmälan vilket A inte gjort.
Kristoffer R sa:Jag har av någon anledning skapat mig en egen bild av de inblandade denna händelse - en pendlarcyklist A med normal åka-till-jobbet-fart på nästan öde och mörk cykelbana i arla morgonstund har uppmärksamheten på andra morgontidiga lampförsedda cyklister och ninjaflanörer i svart när två äldre personer B och C sävligt vinglar ut i cykelbanan på ett helt oväntat sätt, samtalande med varandra utan någon som helst uppmärksamhet på omgivningen och därtill utan vare sig reflexer eller belysning...
Allvarligt!?Jennie Fasth sa:På frågan om A's cykel så framkom det i rätten att A färdades på en Trek hybrid. B färdades på en vanlig damcykel.
Jennie Fasth sa:Jag besvarar bara frågor jag får. Jag tror att rätten ville ha en bild över A's körställning därav frågan om cykel. B's cykel kom på tal genom frågor om potentiella skador efter kollisionen. Typ av cykel ska inte spela någon roll men håll i åtanken att de flesta nämndemännen saknar cykelkunskaper.
Jennie Fasth sa:Skulle gissa på att åklagaren ville spinna vidare på linjen att A inte haft uppsikt och att det kanske var så att han cyklat i bock och ville ha det till att det skulle innebära sämre sikt. Som sagt, vi vet att det inte är så....det vet troligtvis inte nämndemännen och åklagarens arbete är att ta fram alla möjligheter utifrån deras sida av händelsen.
Jennie Fasth sa:Skulle gissa på att åklagaren ville spinna vidare på linjen att A inte haft uppsikt och att det kanske var så att han cyklat i bock och ville ha det till att det skulle innebära sämre sikt. Som sagt, vi vet att det inte är så....det vet troligtvis inte nämndemännen och åklagarens arbete är att ta fram alla möjligheter utifrån deras sida av händelsen.
Jennie Fasth sa:En gemensam nämnare för det svenska rättsväsendet tycka vara bristande kunskaper gällande trafiklagstiftningen. Det finns en hyfsat färsk dom från Gbg som också vittnar om detta. Åklagaren nämnde i stort sett inga paragrafer annan än att citera 1 paragrafen om vårdslöshet i trafik.
Carl A sa:man skall väl vara försiktig att uttala sig om man inte läst hela förundersökningen, och kanske blir vi upplysta när domen kommer.
Men det kanske är ngt i stil med att, "Oj vad skadad B blev, vi måste hänga någon". Rollerna är väl ganska bra avpassade också om B är äldre dam på damtralla och A yngre man på "hybrid". - Hade A haft lycra och tävlingscykel hade han kanske åtalats för mordförsök.
NLC sa:Jennie Fasth sa:En gemensam nämnare för det svenska rättsväsendet tycka vara bristande kunskaper gällande trafiklagstiftningen. Det finns en hyfsat färsk dom från Gbg som också vittnar om detta. Åklagaren nämnde i stort sett inga paragrafer annan än att citera 1 paragrafen om vårdslöshet i trafik.
Den okunskapen bland nämndemännen (som visserligen är lekmän men knappast ska vara klåpare för det) är riktigt skrämmande. Och om inte åklagaren har mer på fötterna så så är det dessutom snudd på tjänstefel - tycker jag.