[Artikel] ”Var é brudarna?” – På teknikkurs i skogen

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kristin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Tror dock att
> > det kan behövas element i en grupp som gör
> att
> > den sociala dekadensen inte blir total.
> >
> > //Kristin
>
> Typ.
> Att man försöker ta sig ur sin sociala
> bekvämlighetszon även om det gör lite ont
> ibland och kan kosta viss ansträngning.
>
> Sen kanske man inte kan begära att man skall
> frottera sig med människor vars åsikter man helt
> enkelt inte kan acceptera av ren
> självbevarelsedrift.
> Kanske "medelålders fettogubbar" (snudd på
> kränkande tillmäle btw) inte är riktigt så
> hotfulla att man helt måste hålla sig åtskild
> från dem?
>
> Men vad vet jag, jag är ju bara en medelålders
> man med smal midja?

Det jag tycker är viktigt är att man är trevlig, respektfull och tillmötesgående mot nykomlingar och okända. Med sina kompisar kan man ha vilken jargong som helst, och jag föredrar den rå men hjärtlig. Är helt säker på att de medelålders fettogubbar som kränker mig i skogen inte tar illa upp, men jag förstår vad du menar. Det passar sig inte i alla sammanhang att vara intern och det förstår inte alla, med konsekvensen att man ibland driver med den icke invigde på dennes bekostnad. Dock tycker jag ändå att majoriteten av människor i allmänhet och cyklister i synnerhet klarar av att uppföra sig. Till och med jag, tror jag? :)

//Kristin

Kristin skrev:
> Det jag tycker är viktigt är att man är
> trevlig, respektfull och tillmötesgående mot
> nykomlingar och okända.
>
> //Kristin

Ja ungefär så som vnligt folkvett påbjuder i de flesta sammanhang. Tex på en arbetsplats eller en större festtillställning. Helt normalt.

erik h skrev:
> Stewe skrev:
> > Den jargong och attityd man ser på nätet ser
> man aldrig på bussen/affären/krogen.
>
> http://www.collegehumor.com/video/2563451/internet
> -commenter-business-meeting

Jo, det var precis den där jag tänkte på ;-)

Folk har ofta ett alter ego på nätet som inte alltid matchar den bleka verkligheten.

Stewe skrev:

> Folk har ofta ett alter ego på nätet som inte
> alltid matchar den bleka verkligheten.

Jag tror det faktum att många här ses i verkligheten och cyklar tillsammans gör att den typen av beteende är lite ovanligare här även om det givetvis förekommer. I takt med att antalet besökare ökat har det också blivit lite mer sådant.

Men så är det ett socialt forum också, inte en supporttjänst. Så när det ligger åtta "vad ska jag köpa för MTB för max femtusen kronor"-trådar på förstasidan och den nionde ställer samma fråga så är det många som tröttnar lite, tror jag. Samma är det med nybörjare som postar samma fråga varje dag i en vecka. För på samma sätt som man inte är otrevlig mot nya bekantskaper i verkligeheten så brukar etiketten föreskriva att man närmar sig en ny grupp lite på deras villkor.

Jag tror jag är ganska lik mig själv i verkligheten och på nätet. För det mesta snäll och trevlig.

mzi skrev:
> Men så är det ett socialt forum också, inte en
> supporttjänst. Så när det ligger åtta "vad ska
> jag köpa för MTB för max femtusen
> kronor"-trådar på förstasidan och den nionde
> ställer samma fråga så är det många som
> tröttnar lite, tror jag. Samma är det med
> nybörjare som postar samma fråga varje dag i en
> vecka. För på samma sätt som man inte är
> otrevlig mot nya bekantskaper i verkligeheten så
> brukar etiketten föreskriva att man närmar sig
> en ny grupp lite på deras villkor.

Skillnaden är att när man möter en jobbig typ i verkligheten så ignorerar man honom, man ställer sig sällan och skäller ut dom.

Jag är nog lika både på nätet och IRL. Tjock på båda ställena typ...

Fast det jag egentligen skulle säga var att det var ett bra initiativ. Om det kommer till Uppsala så ska jag försöka sparka iväg sambon på den. Gillar dessutom att ni inte verkar göra avkall på innehållet. Svenska Bilsportförbundet försökte en gång promota "tjejkurser" där man tyckte att de skulle lära sig byta tändstift och annat trivialt som går att förklara på fem minuter över telefon om behov uppstår. Jag uppfattade det hela som en ren förolämpning vilket jag sa till dom också. Deras ursäkt blev att det var en kvinna som skrivit texten...

Hur som haver funderar jag på om man skulle kunna göra en sån kurs för motionsfetton som mig själv. När man vet att man kommer agera släpankare på de flesta cykelturer så är man inte jättepigg på att anmäla sig så jag undrar hur stor behov det finns där ute IRL för nått dyligt. Jag skulle behöva lära mig sjukt mycket teknik och cykelövningar. tipstips!

Mvh
Freddo

Bara åka med på Easy rides. Tempot är lagom för oss som har kass kondition. Man lär sig genom att se hur andra kör och många kan lära ut på ett bra sätt.

Har funderat en del på varför så få tjejer vill cykla med killar....
Många av oss tjejer har en tendens att vara försiktiga och att inte vilja vara till besvär. Att ligga toksist på en tur och inte klara det andra klarar känns tungt. Vi tar inte vår plats och känner, nu jäklar kör jag!

När jag började cykla trivdes jag med gubbarna i skogen för de peppade, väntade och kom med goda råd. Sällan att det var sura miner. Problemet var nog snarare min förmåga att känna att det var OK att vara sist och sämst.

Men jag härdade ut för cykling är nog ta mig 17 det roligaste jag vet, och nu är jag varken sist eller sämst :)

Martina skrev:
> Men jag härdade ut för cykling är nog ta mig 17
> det roligaste jag vet, och nu är jag varken sist
> eller sämst :)

Precis! Nyböraren Nicke/Nickolina verkar tro att personen som ligger längst fram på en runda började cykla för två veckor sen, när denne i själva verket oftast har flera års cykling i kroppen. Övning ger färdighet och halva grejen med cykling är ju att man ser sig själv utvecklas, så väl tekniskt som fysiskt! :-)

Bra artikel för övrigt!

När man är nybörjare inom ett område och känner sig underlägsen kan det nog hända att man identifierar "fienden" på ett starkt generaliserande och fördomsfullt sätt. Med "fienden" menas de som verkar hemtama, bekväma och överlägsna i situationen.

Man kan då handla enligt bla följande två strategier:
Dra sig undan till "sin" grupp (tex de med samma kön, samma etniska härkomst, samma populärkulturella stil etc).
Eller
Stanna kvar och kämpa för sin plats i sammanhanget och i många fall upptäcka att "fienden" inte var så fientlig och konstig och att den inte heller var så enhetlig.

Serenyeti skrev:
> Bara åka med på Easy rides. Tempot är lagom
> för oss som har kass kondition. Man lär sig
> genom att se hur andra kör och många kan lära
> ut på ett bra sätt.

Har inte sett så många sådana kring Uppsala. Varit med på nån happy-ride men det var inte riktigt vad jag var ute efter.

mvh
Freddo

Snuten skrev:
> När man är nybörjare inom ett område och
> känner sig underlägsen kan det nog hända att
> man identifierar "fienden" på ett starkt
> generaliserande och fördomsfullt sätt. Med
> "fienden" menas de som verkar hemtama, bekväma
> och överlägsna i situationen.
>
> Man kan då handla enligt bla följande två
> strategier:
> Dra sig undan till "sin" grupp (tex de med samma
> kön, samma etniska härkomst, samma
> populärkulturella stil etc).
> Eller
> Stanna kvar och kämpa för sin plats i
> sammanhanget och i många fall upptäcka att
> "fienden" inte var så fientlig och konstig och
> att den inte heller var så enhetlig.

Fast om man är ensam tjej i en grupp där resterande personer är killar så är "fienden" tämligen enhetlig ur perspektivet kön. Jag tror ärligt talat inte att män som cyklar riktigt förstår den grejen eftersom "ni" alltid ser andra av samma kön på Happyrides och andra cykelsammankomster. Om man som kille börjar på en ridskola tror jag att man kan uppleva samma sorts alienation; hur mycket du än stålsätter dig så är du på ett uppenbart sätt annorlunda.

Jag är själv som Martina; har alltid cyklat med killar och känt mig oerhört bra bemött. Jag har egentligen aldrig direkt saknat kvinnliga cyklelompisar MEN jag kan ändå förstå hur det kan kännas för tjejer som vill börja cykla. Jag tror att man bäst arbetar bort föreställningen "jag klarar det inte" hos tjejer genom att både låta tjejer cykla i en grupp där de känner sig trygga, ex som kursen i artikeln, och att uppmana tjejer att våga cykla med snabbare killar. Dvs en mix av dina båda strategier. Svartvithet är lite trist och funkar sällan för alla.

//Kristin

Kristin skrev:
> Fast om man är ensam tjej i en grupp där
> resterande personer är killar så är "fienden"
> tämligen enhetlig ur perspektivet kön. Jag tror
> ärligt talat inte att män som cyklar riktigt
> förstår den grejen eftersom "ni" alltid ser
> andra av samma kön på Happyrides och andra
> cykelsammankomster. Om man som kille börjar på
> en ridskola tror jag att man kan uppleva samma
> sorts alienation; hur mycket du än stålsätter
> dig så är du på ett uppenbart sätt
> annorlunda.

Jag förstår vad du menar, både förnuftsmässigt och känslomässigt.
Jag befinner mig inte alltid i grupper där jag är trygg och säker och det är jobbigt. Ibland ger jag upp. Det känns misslyckat.

Det är lite speciellt när det gäller könsroller och gruppdynamik. Könstillhörigheten ges ofta en alltför stor vikt då vi väljer hur vi ordnar oss i grupper. Det är helt enkelt inte så viktigt som vi tror alla gånger och vi förlorar ofta en hel del på att hemfalla åt ett beteende som styrs av könsföreställningar. Personligen kan jag hata grabbighet även om jag inte kan svära mig fri från det beteendet i alla lägen. Gubbighet kan jag ibland tillämpa ironiskt bara för att det retar en del personer med en pinne i röven.

När det gäller just detta specifika fall så undrar jag om det inte helt enkelt finns behov av en nybörjarkurs där man kan få specialanpassad introduktion i MTB-cyklande? Om det sedan är tjejer, tanter, pojkar, killar, gubbar, "motionsfetton" eller andra figurer spelar nog ingen roll. Är man däremot fysiskt handikappad kanske man skall välja en helt annan grupp och kanske tom en annan aktivitet. Jag skulle själv gärna delta en MTB-nybörjarkurs om jag hade utrustning och möjlighet, det var länge sedan jag körde MTB. Om instruktörerna råkar vara kvinnor hela högen kan ju kanske vara en fördel genom att det är oväntat och kan fungera som en icebreaker.

Snuten skrev:
>
> När det gäller just detta specifika fall så
> undrar jag om det inte helt enkelt finns behov av
> en nybörjarkurs där man kan få specialanpassad
> introduktion i MTB-cyklande? Om det sedan är
> tjejer, tanter, pojkar, killar, gubbar,
> "motionsfetton" eller andra figurer spelar nog
> ingen roll. Är man däremot fysiskt handikappad
> kanske man skall välja en helt annan grupp och
> kanske tom en annan aktivitet. Jag skulle själv
> gärna delta en MTB-nybörjarkurs om jag hade
> utrustning och möjlighet, det var länge sedan
> jag körde MTB. Om instruktörerna råkar vara
> kvinnor hela högen kan ju kanske vara en fördel
> genom att det är oväntat och kan fungera som en
> icebreaker.

Det finns med all säkerhet ett behov av nybörjarkurs för alla oavsett ålder, kön, kroppsliga förutsättningar... jag skulle inte ge mig på att hävda att behovet är könsspecifikt. Man kan spekulera i all evinnerlighet kring skälet till snedfördelningen inom sporten och oavsett hur intressant diskussionen är tror jag inte den gör någon skillnad i nuläget för att faktiskt få ut tjejerna i skogen, däremot kan det säkert påverka utveckling framöver. Vi har pratat om möjligheten att köra kurser som riktar sig till alla, men i nuläget har vi närmare 100 intresseanmälningar från tjejer som lockas av vårt koncept och vi kommer att fortsätta fokusera på de här tjejerna sålänge det känns motiverat. Möjligheten till att utöka begränsas idag av att samtliga ledare gör detta på sin fritid. Men jag ser inga hinder för att de som känner sig manade startar upp en likande verksamhet som riktar sig till alla, killar som tjejer?
/Alex

Alex...kommer ni hålla till i Stockholm framöver också? Mycket intresserad, men bor i Uppsala...funderat på ett par intensiva helgträffar?

Shadowcat skrev:
> Alex...kommer ni hålla till i Stockholm framöver
> också? Mycket intresserad, men bor i
> Uppsala...funderat på ett par intensiva
> helgträffar?

Hej! Var det dig jag pratade med på Lida Loop? Vi kommer att köra en nybörjarhelgkurs 14-15 juli, men vi funderar även på att försöka hinna med en helgkurs fortsättning, det är fler som har efterfrågat det. Maila mig (mailadress och info finns på vår hemsida) så ska jag kolla vad vi kan hinna få ihop under sommaren!
/Alex

oxr skrev:
> Snuten: baserar du det där på dina upplevelser
> av att vara tjej?

Nej, på att vara människa.
Sen känner jag åtskilliga tjejer också. Det har förmodligen påverkat mig i någon riktning.

Ja, varför låta tjejer själva artikulera sina behov, önskemål och upplevelser när det tydligen räcker med snubbar som har erfarenhet av att vara människa (man) och som dessutom känner "åtskilliga" tjejer.

fredrikw skrev:
> Ja, varför låta tjejer själva artikulera sina
> behov, önskemål och upplevelser när det
> tydligen räcker med snubbar som har erfarenhet av
> att vara människa (man) och som dessutom känner
> "åtskilliga" tjejer.

När det gäller denna fråga så kan vi nog helt enkelt inte kommunicera fredrikw.

Du och en del andra (fast du sticker ut, är det positivt?) vill/kan inte förstå mina funderingar och argument utan påstår hela tiden på olika sätt att jag är en ond fettogubbepatriark som vill förneka personer med fitta deras mötesfrihet.

Om du visste hur fel du har. Eller skulle det spela någon roll förresten?

Skogling skrev:
> Jag känner också en tjej!

Fortsätt med det! Det kan leda till något gott.

Cykla med rätt tjejer är awsome, att cykla med fel är döden.
Tjejer är mer kräsna än killar. Man får inte vara för snabb, för då vill ingen cykla med en. Och ska det cyklas på nya ställen så måste de dit och provträna innan... själva.
Tävla kan man ju inte göra för risken finns ju att man inte vinner.
Visst, man kan vara glad och trevlig på ett träningspass, men droppar den där andra tjejen fett så ska minsann bitchen få

*puss* ;)

/e

E-beth skrev:
> Cykla med rätt tjejer är awsome, att cykla med
> fel är döden.
> Tjejer är mer kräsna än killar. Man får inte
> vara för snabb, för då vill ingen cykla med en.
> Och ska det cyklas på nya ställen så måste de
> dit och provträna innan... själva.
> Tävla kan man ju inte göra för risken finns ju
> att man inte vinner.
> Visst, man kan vara glad och trevlig på ett
> träningspass, men droppar den där andra tjejen
> fett så ska minsann bitchen få
>
> *puss* ;)
>
> /e

Här med like:ar jag detta inlägg. (Varför finns det ingen sådan knapp?)

> Här med like:ar jag detta inlägg. (Varför finns
> det ingen sådan knapp?)

Finns ju alltid "+1" ;)

E-beth skrev:
> fel är döden.
> att man inte vinner.
>
> *puss* ;)
>
> /e

Hahaha! Japp, nästa gång jag ser en tjej köra ett 4 m takdropp så kommer jag fan se till att dr0pA 5 meter. Hon ska inte få tro att hon är något!

//Kristin

E-beth skrev:
> fel är döden.
> att man inte vinner.
>
> *puss* ;)
>
> /e

Hihihi, varför fick jag en flashback till högstadiegympan när mina tjejkompisar blev sura och bestämde att när vi spelade badminton så fick jag inte smasha ;)

18:e augusti klockan 11:00 går MTB-loppet SatMaran strax väst om Ludvika:

Mountainlopp för tjejer. 41 km, varav 8 km stig av god kvalitet, lite asfalt samt resterande del grusvägar.

Satmaran är MTB-loppet, som körs för 13:e gången, för dig som är tjej och erbjuder en cykelutmaning i blandad kuperad terräng. Banan är ca 41 km, varav 8 km stig av god kvalitet, lite asfalt samt resterande del grusvägar. Banan erbjuder dessutom en härlig blandning av kuperad terräng.

Utefter banan finns det två kontroller, en efter 12 km (i samband med varvningen) samt en efter ca 27 km.

Du behöver inte vara cykelproffs för att vara med utan SatMaran passar alla. Vår devis kan vara något att tänka på:
"Det viktigaste är inte att vara en SatMara utan att känna sig som en sådan"

Start och mål vid Folkets Hus i Blötberget. Arr: IF Vulcanus.
Information: 070-129 60 64

Bergslagstramp i Nora har som sagt haft ett par MTB-weekends runt maj någonstans, kanske även 2013? http://www.bergslagstramp.se/

När jag var och cyklade i Glentress slogs jag av hur många tjejer det var som trampade runt i skogen. Synd att man ska behöva reagera på det egentligen, men det verkade som det svenska problemet inte är globalt. Det var dessutom en hel del barnfamiljer på stigarna.

Kristin skrev:
> Är helt säker på att de
> medelålders fettogubbar som kränker mig i skogen
> inte tar illa upp

Mheh, ska du kränka mig både här och i skogen? ;P

Tillbaka
Topp