Här är kalkylen:
Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.
Marknadsföring, 8,5%: Marknadsföringsinsatser, mässor, magasinet Cykla.
Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.
Organisation, 18,4%: Personalkostnader, övriga arvoden.
Tillbaka till idrotten, 22,3%: Föreningsersättningar.
Övriga externa kostnader, 31,3%: Hyra, material, fordon, IT.
50% kostnader för organisation/övrigt
Utan att ha full koll på VR avtal osv så har jag ändå några frågor och funderingar.
Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.
// Gissar att man inte försäkrar deltagare som inte cyklar
Marknadsföring, 8,5%: Marknadsföringsinsatser, mässor, magasinet Cykla.
// Gissar att mässor och ”Cykla” kan pausas tills vidare.
Vore det inte en grymt bra marknadsföring att låta alla ha sin anmälan innestående till 2021.
Vill eller kan man inte köra själv 2021 så kan man överlåta anmälan till kompis.
Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.
// Länsstyrelsen och övriga borde kunna låta årets tillstånd gälla även 2021 .....eller?
Mat, dryck, nummerlappar, medaljer har vad jag förstår inte beställts ännu
Organisation, 18,4%: Personalkostnader, övriga arvoden.
// Arbetsbrist ?? Stämpla?
Tillbaka till idrotten, 22,3%: Föreningsersättningar.
// Får föreningarna ersättning även ett år som detta??
Jag skulle hellre sponsra lokal förening.
Övriga externa kostnader, 31,3%: Hyra, material, fordon, IT.
// Fordon borde kunna ställas av. Bajamajor som inte ställs ut borde bli billigare
50% kostnader för organisation/övrigt
// Antar att detta är en sammanslagning av två poster för att beskriva varför de anmälda ska avstå halva avgiften.
Huvudräkning från en amatör.
OM 10 000 (lågt räknat) deltagare avstår 800 kr så blir det 8 000 000. Hiskeligt mycket pengar.
Tycker även att 1900kr/st i snabbgrupper som bara nyttjar
# bajamaja vid start
# tidtagning
# 1 MC per ca 30 st.
# flaggvakter
# kvastbil, sjukvårdsbil standby
# sallad o medalj vid mål
är mycket pengar som borde givit överskott att ta till nu när det krisar.
Verkar som vissa andra organisatörer har råd och/eller moral att inte behålla hälften för ”varan” som man blivit förhindrad att leverera.
Hör till dem som tvekar att köra fler år om VR behåller hälften. Vore trist för mig som (som tidigare sagts) gillar gruppkänslan