Artikelserie: Veckans verktyg

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Har haft mitt skruvstycke i ca ett år nu och jag fattar inte hur jag klarade mig utan det förut?
Det går så oändligt mycket lättare att snabbt och säkert kunna sätta fast det man skall skruva i, borra i, såga av osv. osv.

Om du inte har ett, köpt ett du kommer inte att kunna lvea utan det!

Ola

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Veckans verktyg går på sommarsemester och
> återkommer till hösten. Till dess får ni hålla
> tillgodo med den här veckans verktyg, som intar
> en särskild plats i mitt verktygs-hjärta:

Vi vet nog hur vi får tag på dig om vi måste:

Jag vill veta vad det finns för skruvstycken som håller för lite tuffare tag? Mitt har gått sönder och jag tänker investera i ett nytt. Innan det gick sönder hade det dålig precision och glappet gjorde att exempelvis avdragare lossnade lätt vilket orsakade en hel del svordomar i verkstan.

Johan S skrev:
> Jag vill veta vad det finns för skruvstycken som
> håller för lite tuffare tag?

Kan rekommendera Peddinghaus skruvstäd, antingen modellen matador eler superior, funkar hur bra som helst och tål en hel del. Finns bla hos Luna.
/H

Skruvstycken ska man nog betala lite extra för. Som nån annan påpekade, glappande skruvstycken går fetbort. Var in på en känd cykelaffär i Stockholm för ett tag sen - de hade knäckt två skruvstycken när de försökte få bort ett vevlager som antagligen galvat ihop med en aluram. Köp kvalité!

JLarsson skrev:
> de hade knäckt två skruvstycken när de försökte få bort ett
> vevlager som antagligen galvat ihop med en aluram. Köp kvalité!

Eller fetta in vevlagergängorna med kopparpasta. ;)

Eller om man har gamla fyrkantslager, gör som skäggdon. Testade igår, var orolig att jag skulle dra av bulten med tanke på hur mycket jag fick förlänga häv-armen men det funkade finfint.

the_TnT skrev:

>Eller fetta in vevlagergängorna med kopparpasta. ;)

Jag hade inte haft anledning att plocka isär vevpartiet tidigare, cykeln som är från 02 har bara rullat ca 6000 mil... ;)

Nu när sambon skulle ta över ramen bestämde vi att flytta över hennes compactparti (ultra-torque) för att anpassa utväxlingen och då visade det sig sitta en aning hårdare än vad jag räknat med. Butiken ifråga har dock varit mycket hjälpsamma och trots skruvstädshaverierna idogt arbetat med att lösa problemet, man vill ju inte skrota en ram bara för att höger vevlagerskål sitter lite hårt. Det tog några dagar innan ett SMS meddelade att ramen kunde hämtas. Hur mycket våld och av vilken art ville inte Ville avslöja men vevlagerhylsan var aningen smalare efter operationen än innan, något som enkelt avhjälptes med ett par brickor. Nu är nya vevpartiet monterat och flickvännen på strålande humör. ;)
Och ja, de nya vevlagerskålarna är insmorda.

Roger J

Scott tokig skrev:
> Nån som har nåt bre verktyg til sega missing
> link (kmc) , Connex links och Sram kedjelink som
> inte vill med fingerkraft?

Tång.

Tojo_Hideki.jpg
anser att imperiets verktyg står över de amerikanska flaggskeppskroten

oxr skrev:
> Veckans verktyg går på sommarsemester och
> återkommer till hösten.

Utan att jag har blivit tillfrågad hoppar jag in med ETT inlägg som sommarvikarie.

Verktyget: ekernyckeln PARK TOOL SW-10

ekernyckel.jpg ht=319

Köpte det för att jag ville ha något som klämde åt lite extra när nippeln är sliten/sabbad eller när man spänner det sista när man bygger hjul. Har bara provat det på ett gammalt vint hjul och är helnöjd.

/M

48/16 skrev:
> ville ha något som
> klämde åt lite extra när nippeln är
> sliten/sabbad eller när man spänner det sista
> när man bygger hjul. Har bara provat det på ett
> gammalt vint hjul och är helnöjd.
>

Grumt!

48/16 skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Veckans verktyg går på sommarsemester och
> > återkommer till hösten.
>
>
> Utan att jag har blivit tillfrågad hoppar jag in
> med ETT inlägg som sommarvikarie.
>
> Verktyget: ekernyckeln PARK TOOL SW-10
>
>
>
> Köpte det för att jag ville ha något som
> klämde åt lite extra när nippeln är
> sliten/sabbad eller när man spänner det sista
> när man bygger hjul. Har bara provat det på ett
> gammalt vint hjul och är helnöjd.
>
> /M

Måste ha. Har inte hittat någon som passar på mina nya hjul.
MountainBikeSpinningRims.jpg ht=293

gram skrev:
> jag har tre satser med insex i alla storlekar.
> ändå saknar jag alltid den jag behöver :)
>
> en sak jag alltid undrat: Varför finns torx när
> det finns insex? är det ngt jag missat?

Jag vill faktiskt vända på det och säga: varför finns insex när det finns torx.. :)

mytomspunnen skrev:
> Scott tokig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som har nåt bre verktyg til sega missing
> > link (kmc) , Connex links och Sram kedjelink
> som
> > inte vill med fingerkraft?
>
> Tång.

Problemet är oftast att länkarna inte kan pressas samman pga. oljeblandad lort mella sidoplattorna och rullarna.
Efter renspolning med 5.56, WD40 eller annan fettlösande spray går det oftast bäst med fingrarna.

Pollygripen är klart underskattad!!...Men tänker ni ta med rörtången i en egen "veckans verktyg" eller borde den inte varit med bredvid?.....;-)

Polygrip är riktigt bra men det gäller att vända den åt rätt håll, så att den blir "självlåsande". Använder man den åt fel håll blir det bara skit.

Ville skrev:
> Ni menar att man skall inte ha klon i handen...;)

Det beror ju på vad man skall lossa...

Parktools ekernyckel funkar med TM1:an, men om den är bäste vet jag inte. Tillräckligt bra vill jag dock påstå.

Park Tools däcksavtagare som visas i veckans verktyg suger apskaft. Numer använder jag endast Park Tools större däcksavtagare i metall, de är superbra. Visst kan det bli märken i fälgen men jag bryr mej mycket lite om färgskav i fälgen.

De flesta däck kränger jag av för hand utan avtagare men de jävligaste lerdäcken för DH som jag har är riktigt elaka, då funkar inte de blå plastleksakerna. Tycker dessutom att de är felkonstruerade, det är skitsvårt att få in fälgkanten i den recess (eller vad man nu vill kalla den) på avtagaren som är avsedd för att gå mot fälgkanten och ge bästa hävkraft. Med besvärliga däck kommer jag aldrig dit utan slinter oavbrutet med verktyget. Har provat andras verktyg av andra märken och de har funkat bättre. Har även brutit av några parktools och andra avtagare. Plasten blir sådär hääärligt vass i kanten och blodvite uppstår lätt...

Att en däckavtagare måste vara av plast för att en i stål skadar fälgar är bullshit.
Dessutom håller stål-varianten ifall däcken är av den lite krånglande modellen som är svåra att kränga av och på.

Ang däckjärn:
Det självsäkra påståendet att pris och funktion inte är korrelerade vill jag å det bestämdaste bestrida. En Soma med stålkärna och ytterhölje i plast är den bästa investering jag nånsin gjort.

Jag köpte Pedros bamseavtagare efter att alla andra framkallat hårresande svordomsramsor och gått av, bla Tacx och Sigmas. Nu är jag glad igen.

Och dyrare Schwalbe är sämre än billigare biltema. Alltså är det inte automatiskt så att dyrt är bättre än billigt. Och inte heller att billigt är bättre än dyrt.

gunnar.westholm skrev:
> menar du någon annan modell än dom klassiska
> päronformade?

Nej.

Att kränga av däcket för hand känns avlägset för mig, jag har problem att få av däcken MED avtagare.
(visserligen är jag nog bland de sämsta att cykelmecka..).

Veckans verktyg är lite försenat till följd av omdömeslös verktygshantering men här kommer det. Idag dessutom med film!

Med en bättre sidavbitare funkar det ju faktiskt hyffsat, grejen är att man får vicka lite på höljet efteråt för att bryta det sista men en 'riktig' vireklippare är ju klart att föredra. Kostar ju så pass lite. =)

mitt favoritverktyg som tillför mest enskild och oersättlig nytta är wire-smörjaren. Fiffig pryl man klämmer på i höljets ända för att sedan spruta smörja i ett hål på sidan. På så sätt tvingar man in oljan även till de bitar som är inne i höljena, vilka är nog så viktiga.

Tillbaka
Topp