Arvika singletrax festival

slaktarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Janson99 - Du har jâmt harta râtt i dâ du skrev
> (fôrste del â rekte), men hôss lyr hele
> meninga?
>

Jamen om Du sejjer deeet, ståckhålmmmare som jag e! ;-)

Om dâ â dret-gôrete ute så kann en få bôsete hôser = Om det är skit-lerigt ute kan man få smutsiga byxor

Hehe :-)

Nu har du jâmt så môe râtt å dâ â jâmt itte nôen a-aen sôm svarer så jâ får vâll godkânne dâ da. Fanfarer i masser!

Strômper kan en anners byte ut bôxer mot så får en dâ jâ mente frå bôrja!

Jansson99 â varmt vâlkômmen på e klengås hemme hos mâg! Jâ hôppes att du vet hô dâ â fôr nôe.

Teps: dâ ska vâre 0.5 te 1 cm tjockt lager mâ smör innan en har på huvudengrediensen

Tiki skrev:
> *Ha ha ha* perry tävling Slaktarn!!! Du é jämt
> så gôrvärmlänsk än kan bê.

Tacker ôdmjukast Tiki :-)

Jâ har itte ens sagt åcke lag jâ hejjer på i pôck-spôrten ân, mân dâ kanske itte behôvs? ;-)

Teps egen: H Loob...............

Jä reska finns att dä ble tråkaping och tumult om du avslöjer märä. (Jä förstår dâ häjer på Gotlands ishockey klubb....)

slaktarn skrev:
> Hehe :-)
>
> Nu har du jâmt så môe râtt å dâ â jâmt
> itte nôen a-aen sôm svarer så jâ får vâll
> godkânne dâ da. Fanfarer i masser!
>
> Jansson99 â varmt vâlkômmen på e klengås
> hemme hos mâg! Jâ hôppes att du vet hô dâ â
> fôr nôe.
>
> Teps: dâ ska vâre 0.5 te 1 cm tjockt lager mâ
> smör innan en har på huvudengrediensen

Sannost, jag har full koll slaktarn!

Jansson99 - du â allt en pôjk mâ hôvve på skaft! :-)

Dâ glâr mâg rektet att tôckna fine traditioner sprids uttafôr di allre narmste socknera.

Senast nytt om det hela är att vädret ser rätt okey ut. Yr:s prognos säger någon regnskur och annars mest uppehåll medan SMHI utlovar halvklart väder. Kan väl hoppas att SMHI har rätt för en gångs skull.

Om SMHI:s prognos infaller får vi ta del av 40 års erfarenhet av aktivt stigletande i Arvika (bröderna Sagvik har letat stigar i 20 år vardera). Blir det ösregn blir min gps som guidar men den blir programmerad av Sagvik.

Som avrundning kan tillresta spola av sig hemma hos mina päron som är bortresta. Det är möjligt att se matchen hos föräldrarna annars har Rajjens premiär för sin nya anläggning denna dag. Där finns bar, restaurant, bowling och gym.

Snart smäller det! Vädret blir toppen för cykling. Medtag bra med energi, vi tar väl fika/lunch på någon av de tre höjderna vi ska forcera. Se fram emot några flåsiga uppförsbackar men också långa utförslöpor med kvalitet. Jag håller tummarna för att det inte är alltför blött.

TÄVLING!
Jag, Johan och Henrik utlyser härmed en tävling under morgondagens Happyride. Den första som fixar backen upp till Blanka pannan utan fotisättning vinner en flaska whisky. Skulle ingen klara hela backen vinner den som kommer längst innan fotisättning en flaska finöl.

Vi kör med rullande start i nedförsbacken innan bäcken och uppförsbacken upp mot blanka pannan. Tävlingen är öppen för alla startande till morgondagens Happyride.

Skulle Du inte klara dig ända upp, vänligen hoppa åt sidan och lämna plats åt de bakomvarande.......

Plan:
Skrmbild-1.png ht=561

Profil:
Skrmbild-2.png ht=725

Lycka till!

MiaMaria skrev:
> Tiki, kan du sluta skriva "uppför".
------------------------------------------------
Ha ha ha tack för den, underbart Jansson99! Bra replikering på MM:s inlägg!

MM, vill Du köra tävlingen utför samma backe? Du vinner en flaska fulöl oavsett om Du kommer ner utan fotisättning eller ej...... ;-)

jansson99 skrev:
> MM, vill Du köra tävlingen utför samma backe?
> Du vinner en flaska fulöl oavsett om Du kommer
> ner utan fotisättning eller ej...... ;-)

Jag löser det hela med att fylla cykelflaskan med sprit och dra cykeln upp för backen. Verkar både enklast och bäst.

Ett 15-tal cyklister hade samlats till dagens happyride (den första?) i Arvika. Humöret var på topp bland deltagarna trots att tempot stundom var högt och underlaget för det mesta var blött, slirigt och gôret!

Vid stoppet strax efter Vassviken var jag tvungen att avvika för andra aktiviteter. Det ska bli spännande att höra om backtävlingen upp till Blanka pannan.

Två bilder innan start:

IMG_0328.JPG ht=725

Är det kaffe eller sprit som MM laddar upp med?

IMG_0329.JPG ht=544

Men ta i å draaa nu då så att vi får loss den!

Senast redigerad av en moderator:
Så här går det till när man "cyklar" blanka pannan.

1. Vill man inte ens försöka kan man påstå att man har en viktig uppgift som fotograf. Därför kan man tyvärr inte vara med och cykla utan drar upp cykeln i förväg för att få en lång och skön fotopaus på mitten.

2. Ett annat sätt att slippa är att som jansson "avvika för andra aktiviteter".

3. Tänker man ändå ta sig upp är förberedelser viktiga. Vevpartiet ska vara rätt och dessutom kan man spontankapa kedjan lite så den inte är för lång.

1.jpg ht=544

2.jpg ht=544

4. När alla förberedelser är klara bör man värma upp ett tag på riktigt leriga stigar, prova hur det känns att vurpa och öka vikten på cykeln med ungefär ett kilo lergrus och annat skogslort. Fotografen ska också placera sig längs banan.

Nu är det bara att köra!

Jag vågade inte stå för högt upp i backen, den var lång, brant och ganska teknisk. Jag hamnade nog på en fin plats trots allt. De första grabbarna kom cyklandes med högre fart än vad jag trodde var möjligt.

3.jpg ht=544

4.jpg ht=544

5.jpg ht=544

6.jpg ht=544

Det där såg ju ut att vara hur enkelt som helst!

Vissa av dessa grabbar som cyklade förbi mig ska inte räknas, inte bara för att de kör FS, fusk sykkel, (typiskt norskt begrepp) utan för att de helt enkelt är för bra!

Nu fanns det ju ett annat sätt att ta sig upp med, intervallträning, dvs varva cykling med promenad. Det ser ut på följande vis.

7.jpg ht=544

Jag stod på platsen där ett gäng klev av, på ett eller annat sätt. Här har jordan just kastat sig av cykeln medan kristoffer gick av på ett mer lugnt sätt.

9.jpg ht=544

Även bozz gav upp i svängen och kort där efter kom Robert som kastade in handduken även han på samma plats.

10.jpg ht=578

11.jpg ht=544

Att det var brant kan man se på följande bild. Det räckte gott och väl med att dra cykeln för att komma upp högt i puls.

12.jpg ht=725

Sen kom en blivande multisportare som började backen med att ta ett simpass. Mycket praktiskt om man vill hinna med så mycket träning som möjligt.

13.jpg ht=544

En beslutsam Eva följde strax efter (lägger ni märke till att solen kom fram när tjejerna visade upp sig?).

14.jpg ht=544

Sist men inte minst dök tiki upp. Idag med en cykel specialutrustad med ljudeffekt. Den tävlingen tror jag du vann.

15.jpg ht=544

Jo då, alla kom upp som ni ser (nä, inte du jansson).

16.jpg ht=544

17.jpg ht=544

Ja, slutet gott, allting gott. Jag ger blanka faan i att jag inte orkade med blanka pannan. Jag hade riktigt skoj ändå idag och hoppas på en tur snart igen! TACK!

Trots att jag är medlem i klubben för anonyma happyiter (läser mycket men skriver lite) ska jag kosta på mig ett inlägg eftersom det var en riktigt trevlig tur idag!! Tack för den!

Underbart RR MM!! Sköna bilder och kommentarer. Själv sitter jag här och återhämtar mig efter skodoften som fanns i bilen under hemresan efter att ha trampat i både det ena och andra under dagen.

Ska annars mickla färdigt med bilderna för uppladdning i morgon bitti. Blev lite knapert med vettiga bilder men nåväl.... det var en himlans skoj idag. Tack, och jag hoppas på fler samverkansturer mellan kommunerna.

Edit:stavfel

Här kommer i vart fall dagens tur. Extrasträckningen som ses nere i högra hörnet på bilden var den tänkta som våra spagettiben avböjde i sista stund. Undrar hur det gick för järnhingstarna Perra59 och Sagvikarna på sista etappen?

Screenshot-dagens-tur.jpg ht=645

Tackar för en underbar dag en massa trevliga människor och en del skumma kor!!
jo Tiki vi fick en fin sista tur uppe på fjället, men bröderna kör inte liiite foort på slingriga stigar och jag stog på öronen igen som vanligt men de bjuder jag på. Lite seg i benen kan man lugnt säga att man är.

Bilagor

• DSC00254.JPG
    DSC00254.JPG
    94.2 KB · Besök: 42
Okey här kommer några bilder i den tunnsådda bildskörden:

Inleder med laguppställningen 6 Arvikingar mot 8 Karlstadare. Jordan ser särskilt glad o alert ut och det visade sig stämma.
IMG_7718.jpg ht=483

Så länge han var med....
IMG_7725.CR2.jpg ht=725

Vinnaren av backtävlingen skulle få en flarra gin. Nåå, hur gick det?

Nope!
IMG_7744.CR2.jpg ht=725

Icke!
IMG_7743.CR2.jpg ht=725

En av förhandsfavoriterna till Ginen klev också av i första backen.
IMG_7740.CR2.jpg ht=725

Icke godkänd metod.
IMG_7739.CR2.jpg ht=725

Här kommer istället vinnaren av finölen. Ginen räddades i Jansson99:s ägo på en av de sista stenarna innan toppen. Det borde också varit pris till en av deltagare som kom upp dyblöt efter att ha lagt sig i bäcken 10 meter innan backen började. Får bjuda "denne" på en fulöl någon dag.
IMG_7735.CR2.jpg ht=725

Upp kom förstås....
IMG_7738.CR2.jpg ht=725

Utom tävlan dundrade också Henrik upp.
IMG_7737.CR2.jpg ht=725

Ginpriset gick vidare till nästa kluriga bergsknalle och det gick väl typ såhär:
IMG_7749.jpg ht=725

IMG_7750.jpg ht=725

Vad bättre är att skogen öppnar sig och det var läge att rulla utför. Weaho! (fin reklam för Wermtec!)
IMG_7751.jpg ht=725

Robert forcerar svängen i rakryggad tysk furher-stil.
IMG_7752.jpg ht=725

Småhalt och utför gör att pupillerna öppnar sig.
IMG_7755.jpg ht=725

Det är visst en halvmeter högre vattenstånd i Arvika nu än vid samma tid precis före översvämmningshösten. Regndäck är ett plus.
IMG_7757.jpg ht=483

De 13,5 km singeltraxen avslutades med en skön utförslöpa. Här tar Jordan för sig.
IMG_7768.jpg ht=725

Kossorna får kanske vänja sig vid leriga cyklister om vi får marklov att köra våra EU-cykelleder förbi hagen.
IMG_7773.CR2.jpg ht=483

Såhär såg det ut när allt var klart.
IMG_7777.CR2.jpg ht=725

IMG_7776.CR2.jpg ht=483

Tack för denna gång och hoppas ni följer med nästa gång när myllan har torkat upp!

Snygga bilder. Observera att vid långleran där alla andra drog cyklarna så körde jag rätt igenom. Det kommer jag leva på väldigt länge.

Känns lika bra varje gång jag ser Hanna trivas på min gamle blå =)

Får hoppas det blir fler tillfällen att cykla i arvika. Verkar trevligt på någevis.

Ja, den fick allt bekänna färg igår. Fast färgen var nog mer brun än blå, trots att jag tvättade den i bäcken.

Arvika var trevligt, nästa gång tar jag med mig svampkorgen. Du var saknad, Andematt.

Tillbaka
Topp