Asaklitt bygellås, billigt o bra enl SVT

Stort tack för tipset om denna intressanta video! Asaklitt - vist är det "Classes" eget märke? Kul att det visade sig vara så starkt! Det ger ju möjlighet att tack vare ett mkt bra pris skaffa så många lås man egentligen behöver för att skydda Så långt det är möjligt) sina älsklingar!

Kolla!!! Påpassligt värre är att vi som tillhör "Club Clas" just i kväll, 2/12, från kl. 17 är inbjudna till extra-öppet på Clas Ohlson med 15% rabatt på ett helt köp! Jag tror att många Asaklitt-lås kommer att säljas! Förhoppningsvis även till mig! Skall skynda dit efter arbetet!

det man inte testat är hur lätt är det att montera på cykeln. hur lätt är det att låsa upp dvs använda. Hur hållbar är nyckeln där skulle Abus vinna med hästlängder

Dr. Freak. skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla!!! Påpassligt värre är att vi som
> tillhör "Club Clas" just i kväll, 2/12, från
> kl. 17 är inbjudna till extra-öppet på Clas
> Ohlson med 15% rabatt på ett helt köp! Jag tror
> att många Asaklitt-lås kommer att säljas!
> Förhoppningsvis även till mig! Skall skynda dit
> efter arbetet!

Jag älskar din entusiasm!!!

Skulle också gissa att Abus är smidigare totalt i den dagliga hanteringen och garanterat bättre nyckel, men håll med om det anmärkningsvärda i att ett 200-krs-Lås i brythänseende håller jämna steg med ett ganska mkt dyrare Abus

Någon som vet hur det sköter sig i regn och kyla? Jag har ett gammalt lås från Clas Ohlsson som fryser igen och är hopplöst att få upp så fort det blir minsta antydan till minusgrader.

Jag har ett ex av asaklittlåset och man ska inte förvänta sig för mycket. En av mina två nycklar gick sönder ganska omgående och låsmekanismen är rätt kärv och dålig. Det väger också drygt 1500 gram så det är inte speciellt roligt att släpa på.

Det är väl i regel bygellås som brukar stå pall för det mesta?
Någon som känner till ett bygellås som är lite större än dom vanligtvis är? Både bredd och längd. Det enda jag har att låsa fast min cykel i utanför jobbet är en lyktstolpe och den är såpass bred att det inte går att få runt ett vanligt bygellås.

Nu kör jag med wire-variant och det känns inte helt optimalt då jag vet av egen erfarenhet hur enkelt det är att klippa upp dessa. Även om det inte är den tunnaste varianten jag har så känns det dumt.
Har funderat på en sån där mc-kedja, hur står dom sig i såna här tester?

Peter_K skrev:
> Någon som vet hur det sköter sig i regn och
> kyla? Jag har ett gammalt lås från Clas Ohlsson
> som fryser igen och är hopplöst att få upp så
> fort det blir minsta antydan till minusgrader.

Sånt brukar ju bero på att det kunnat komma vatten i låsmekanismen, och enda egentliga skyddet mot det är att hålla det väloljat. Man kan köpa en XXL-BigPack-familjeflaska låsolja för mellanskillnaden upp till ABUS.

Dr. Freak. skrev:
> Asaklitt - vist är det "Classes" eget märke?

Stämmer bra. Till dagens värdelöst vetande kan läggas att Asaklitt inte alls ligger långt från Classes butik i Insjön (röd pil).
Insjn.JPG

GoranS skrev:

> läggas att Asaklitt inte alls ligger långt från
> Classes butik i Insjön (röd pil).
>
Kul! Ursprung till varumärken är alltid kul! Och namnet är ju kul dessutom, påminner lite om Gurlitta Klätt i Sunne (från Gösta Berlings saga).

jofahjalm skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Jag älskar din entusiasm!!!

:) Hi-hi! Ja, jag tyckte det var lustigt att tråden om låsen kom upp just idag! Drog iväg efter jobbet och införskaffade tre st. Asaklitt bygellås. De är hemskt tunga och inte så smidiga, men jag har tänkt använda dem vid inomhusförvaring; i cykelrum och på vinden, och inte i första hand till att fara runt med. Då kör jag Abus bygel samt Abus kraftig kabel, det har hittills fungerat bra för mina pendlarcyklar. När jag kör min Bad Boy, crossen eller finracern vågar jag förstås inte lämna dem ur sikte, ens låsta. Jag måste vaka över dem som en hök!
Jag har även på annat håll läst om att vatten kan komma in i och skada Asaklittlåset och att det är bökigt att montera på cykeln, men de problemen kommer jag alltså inte att ha.

xyz-saft skrev:
> Abus Bordo-serie är väldigt trevlig om man vill
> kombinera säkert och flexibelt. Tar dessutom inte
> särskilt mycket plats när det är ihopfällt.
>
> http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-safet
> y-and-security/Locks/Folding-locks

Jag bytta ut mitt Trelock bygellås mot ett sådant och är skitnöjd. Trelocklåset började kärva och krävde underhåll efter två månader och fästet höll inte för att flyttas mellan cyklar. Dessutom är formfaktorn på Bordo rätt svårslagen och det ger flexibilitet när det gäller att låsa fast cykeln. Det tar ju några sekunder extra att låsa när det ska vikas upp men det är det värt.

tobo skrev:
> När den norska konsumenttelevisionen testade
> cykellås blev Trelock B4 bäst i test.
> http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbas
> en/sportogfritid/vi-dirka-klipte-og-broeyt-opp-sek
> s-sykkellaaser-3795271.html
>
> Det låset kostar en 50-lapp mer än
> Asaklitt-låset
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeltillbehör/C
> ykell%C3%A5s/trelock-B4-FG-SSF-Cykell%C3%A5s/p/108
> 0453_1_Style

Mycket bra lås enligt mitt tycke!

Rattnalle skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Abus Bordo-serie är väldigt trevlig om man
> vill
> > kombinera säkert och flexibelt. Tar dessutom
> inte
> > särskilt mycket plats när det är ihopfällt.
> >
> >
> http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-safet
>
> > y-and-security/Locks/Folding-locks
>
> Jag bytta ut mitt Trelock bygellås mot ett
> sådant och är skitnöjd. Trelocklåset började
> kärva och krävde underhåll efter två månader
> och fästet höll inte för att flyttas mellan
> cyklar. Dessutom är formfaktorn på Bordo rätt
> svårslagen och det ger flexibilitet när det
> gäller att låsa fast cykeln. Det tar ju några
> sekunder extra att låsa när det ska vikas upp
> men det är det värt.

Jag har varit med om många situationer när jag har kunnat låsa fast cykeln mha detta där jag garanterat inte hade kunnat göra det med ett bygellås. Jag köpte mitt för ca. 3 år sedan och det fungerar fortfarande klanderfritt trots att det sitter på pendlarcykeln i ur och skur!

Jag har 2st Asaklitt lås och 2st Abus Granit plus 54or och märker inga större skillnader i hur de fungerar för vardagsbruk. Asaklitt låset säljes under olika namn i andra länder och även där brukar den platsar i toppen. Den finns även på Lgfss lista över 'London-säkra' lås brevid Abus och Kryptonites dyraste bygellås.

Tillbaka
Topp