Även om jag säljer bromsarna kommer här ett ärligt omdöme, om ni tror på mig är upp till er.
Har tidigare kört det mesta i bromsväg vilket inkluderar XSIV, Shimano, Avid, Hayes, Magura och Formula. Skall ärligt säga att Ashima´s bromsar främst utmärker sig med låg vikt.
Jag har inga problem att modulera bromsarna och ligga på gränsen till låsta hjul eller helt låsa hjulen med ett finger. Känslan och hur de tar är däremot något man får vänja sig vid, du har ingen tydlig punkt där beläggen möter skivan och det är dessutom en hel del svikt i handtaget som gör att bromsen käns lite svampig trots att den är korrekt luftad.
Kör själv bromsarna både på min FS och den helstela grusvägssmiskare, inga problem att få stopp och bromsa på ett kontrollerat sätt trots min dryga 80kg. Kör XC och en del långlopp men har svårt att bedöma hur bromsarna klarar värme eftersom det mestadels är korta hårda inbromsningar som gäller vilket inte ställer några större krav på detta.
Har du t.ex. ett par Shimano XT bromsar i dag och vill ha lägre vikt men samma känsla är Ashima inte rätt val, är du viktjägare och breredd att prova något nytt är jag övertygad om att de kan vara rätt val.
//Markus