Ashima skivor...

Jake

Aktiv medlem
Ashima skivor...
Undrar om någon kör Ashima skivor. Vad kör ni för klossar? Det är en djungel av alternativ och jag har läst en massa dåligt om Ashima tillsammans med vissa typer av klossar..
Vad funkar? Vad funkar inte? Någon som testa på riktigt?

/J

Ashima skivor...
Jake sa:
Undrar om någon kör Ashima skivor. Vad kör ni för klossar? Det är en djungel av alternativ och jag har läst en massa dåligt om Ashima tillsammans med vissa typer av klossar..
Vad funkar? Vad funkar inte? Någon som testa på riktigt?

/J

Jag har mest kört dem med formula bromsar och deras original belägg. Det funkade bra till vanligt xc hojjande.

Ashima skivor...
Kör 160mm skivor (minns inte modelnamnet men väger 66 gram styck) med Avid X0 Trail och det funkar fint i hemmaskogarna. Skulle dock inte köra dem i mer bergig terräng.

Ashima skivor...
Jag kör Ashima 200-skivor på min FS29'a, med SLX/XT-bromsarna (som normalt har lite väl mycket on/off-känsla) så får jag en bättre modulering men med lite sämre bett än motsvarande Shimano-skivor...

Ashima skivor...
Bytte till ashima-skivor idag. XT-bromsar med nya G03-belägg. Efter lite inbromsande på gatan tycker jag att bromsverkan är lite ojämn. Framgaffeln flexar fram och tillbaka i en snabb oscillation vid hård inbromsning.

Är detta priset för en lätt skiva?
Blir det bättre med mera inkörda skivor och belägg?
Är det något fel?

Ashima skivor...
Bytte till ashima-skivor idag. XT-bromsar med nya G03-belägg. Efter lite inbromsande på gatan tycker jag att bromsverkan är lite ojämn. Framgaffeln flexar fram och tillbaka i en snabb oscillation vid hård inbromsning.

Är det något fel?
Kan bero på för stor diameter på skivan till gaffel som inte pallar.

Ashima skivor...

Är det något fel?

Kanske behövs mer inbromsning? Det kan vara att några delar är tillräckligt inbromsat och andra inte.

Ashima skivor...

Är det något fel?
Fett på skivan på något ställe.

Ashima skivor...
Bra svar. Jag rengör och bromsar in lite mer så får vi se.

Det är 160mm på en fox factory 32, så det borde funka tycker jag.

Kanske bromsar jag aldrig så hårt i skogen heller, där greppet är lite sämre?!

Tillbaka
Topp