Åsikter om RS 35 Silver 160mm R Coil?

R dämparen, som har bara rebound, verkar vara riktigt dålig. Kanske värd att överväga att byta till en begagnad gaffel av lite bättre sort.

Fjäderinstallationen ser vettig ut och gaffeln är nog styv osv, men svagheten hos den gaffeln är just dämparen. Ingen kompressionsdämpning och enklast möjliga returdämpning.

Den slår nog trots det många budgetgafflar. Skulle alla gånger välja den där framför tex suntour xcr, eller rockshox 30 osv. Tror den gör jobbet helt ok i väntan på en uppgradering.
Är numera ägare till en Rockshox 35 coil R, som jag satt på min pendlarhoj. Kan bekräfta det jag misstänkte, den slår rätt många gafflar i plushhet. Inte bara budgetgafflar utan den är ärligt talat mer plush än det mesta. Inte i alla lägen kanske, men t.ex småkrafs bara försvinner i alla fall. Och styv som ett as är den också. Men det slutar där.

Avsaknad av kompressionsdämpare gör att gaffeln känns gungig och okontrollerad, och returen är skitsnabb i småkrafs och för långsam när mer slag används. Fast med detta sagt är styvheten och plushheten verkligen till dess fördel och det går att ladda på någorlunda utan att den blir helt överväldigad. Denna gaffel hade jag nog kunnat leva med om det skulle knipa..

Men det är nu man i alla fall fattar hur bra grejer man vant sig vid. En chargerdämpare av godtycklig sort gör ett fantastiskt jobb kan jag konstatera. Vore ju perfekt om man kunde uppgradera 35 coil med charger, skulle bli riktigt bra.

Senast ändrad:
Har forskat lite i ämnet RS 35, utan att äga en.

Tror inte innerdiametern på innerbenen på 35:an är samma som Pike/Revelation.
Så Charger 2.1 går nog inte ner.
(Baserat på att Novyparts skiljer på 35, Revalation/Pike och Yari/Lyrik)

Man borde kunna "uppgradera" till MoCo dämparen.
Men i sånna fall kan man ju bara köpa rebound-assemblyt löst, och t.ex. Novyparts Splug och vips har man en old-school stålfjädergaffel med shimsad öppetbad dämpare.

Nya fina skrapringar och extra hal-olja i ytterbenen gör ju susen också.

Novyparts Splug ~€165 (Ink frakt)
Moco (Alla delarna) till 35:an ~€70-80 (utan frakt)
Motorex damper 2.5wt ~100-300kr (Dämparolja, finns t.ex på Sportson och Cykelkraft)
Motorex supergliss 68k eller 15w ~100-300kr (Ytterbens olja, 15w finns t.ex på Sportson och Cykelkraft)
Skrapringar (SKF) 200-400kr

Ish, på ett ungefär, typ.
Om allt passar dvs.
YMMW

Senast ändrad:
Här var nån som har pillat isär en.

Har forskat lite i ämnet RS 35, utan att äga en.

Tror inte innerdiametern på innerbenen på 35:an är samma som Pike/Revelation.
Så Charger 2.1 går nog inte ner.
(Baserat på att Novyparts skiljer på 35, Revalation/Pike och Yari/Lyrik)

Man borde kunna "uppgradera" till MoCo dämparen.
Men i sånna fall kan man ju bara köpa rebound-assemblyt löst, och t.ex. Novyparts Splug och vips har man en old-school stålfjädergaffel med shimsad öppetbad dämpare.

Nya fina skrapringar och extra hal-olja i ytterbenen gör ju susen också.

Novyparts Splug ~€165 (Ink frakt)
Moco (Alla delarna) till 35:an ~€70-80 (utan frakt)
Motorex damper 2.5wt ~100-300kr (Dämparolja, finns t.ex på Sportson och Cykelkraft)
Motorex supergliss 68k eller 15w ~100-300kr (Ytterbens olja, 15w finns t.ex på Sportson och Cykelkraft)
Skrapringar (SKF) 200-400kr

Ish, på ett ungefär, typ.
Om allt passar dvs.
YMMW
Nog går en charger ner allt, men gängan uppe i kronan är vad som skiljer. Väggtjockleken på 35 silver tror jag är tunnare än pike i och med att det är stål och inte alu. På 35 gold däremot, förvånar det mig inte om det skulle vara tjockare väggar..

Men jag ska plocka isär min igen pga att den började knacka idag. Misstänker att fjädern skramlar runt men måste kolla för att vara säker. Kanske behövs mer krynpslang..

Tillbaka
Topp