Åsikter om RS 35 Silver 160mm R Coil?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej där. Jag söker åsikter om RS 35 Silver 160mm R Coil. Jag har inte så mkt erfarenhet av fjäderdämpning. De få jag testat har varit av riktigt budgetkaraktär eller rent symboliska. Så kassa, helt enkelt. Men jag vet att alla fjäderdämpare inte är det. Jag funderar på att köpa en Meta Origin då jag gillar komponenterna i övrigt, men är osäker på dämparen, som är just en RS 35 Silver 160mm R Coil. Jag har försökt hitta reviews eller recensioner av den på nätet men inte hittat något särskillt hjälpfullt. Är det någon kört med en? Vad är erfarenheterna? Blir man knäpp på att den inte kan justeras som en luft-dämpad gaffel? Är den svintung?

Berk

Aktiv medlem
En viktig fråga är om fjädern är rätt för din vikt. Jag skulle gissa att TS monterar standard en fjäder för tunga åkare för att undvika problem. Så om du inte är tung är fjädern troligtvis för hård.

Dämpare "R" verkar bara ha rebound dämpningen. Stålfjädrar har ingen friktion, så kompressionen kommer att bli snabbt, men kanske är det inte så problematiskt med lång slag om man inte kör riktigt hård.

Och den är riktigt tung.

Så om du är tung är den kanske ok (stålfjäder i sig är riktigt bra!), om du är lätt är den troligtvist inte bra.

EDIT: rebound -> kompression

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Går "35" chassit att uppgradera dämparen i? Kunde man pilla i en chargerdämpare blir den nog riktigt bra. Eller motion control för den delen.

Fjäderinstallationen ser vettig ut och gaffeln är nog styv osv, men svagheten hos den gaffeln är just dämparen. Ingen kompressionsdämpning och enklast möjliga returdämpning.

Den slår nog trots det många budgetgafflar. Skulle alla gånger välja den där framför tex suntour xcr, eller rockshox 30 osv. Tror den gör jobbet helt ok i väntan på en uppgradering.

Valhalla_

Aktiv medlem
35 finns med R, TurnKey och MotionControl dämpare. Skulle gissa att det går att uppgradera, om RS säljer dämpare löst.
Ok. Det går ju att ta reda på förstås, framgår väl i dokumentationen från sram. Om gängan längst upp är samma som i pike borde man utan vidare kunna slänga i en charger 2.1.... men det är nog få som köper en chargerdämpare på chans.

Edit:
Tk dämparen är det man enl sram kan uppgradera med när man har 35 silver. Det är ingen fantastisk dämpare på något sätt men den gör nog jobbet bättre än ingen dämpare alls. När jag tänker på det så är polarens enkla rockshox tora med coil och tk dämpare ärligt talat rätt smutt och jag blir lika förvånad varje gång jag testar den...

Gold versionen, som nog har något tjockare väggar i innerbenen (antar att silver har stål istället för alu) har motion control. Vet ej om man kan uppgradera silver med den, troligen behövs då en större tätning i botten på dämpenheten.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Om man kan hitta rätt fjäder håller jag med Valhalla att det är en helt ok gaffel. Den är styv, fjädringen är bra, men dämpning är enkelt.

onegear

Aktiv medlem
Har kört två 35 Gold och den första hade 140 slag på en vanlig trampjonne medans den jag har nu sitter på en e-bike och är 2 år nyare. 140mm gaffeln var under hela min ägotid rätt okänslig och mycket friktion trots service. Det konstigaste var att jag inte fick några tokkens att passa i "topplocket" fast det var gängor där. Provade alla modeller från RS... Slutade med att jag stoppade i 5cm rörisolering istället. Det handlar ju ändå bara om att minska luftkammaren för att kunna köra med lägre lufttryck och få mer känslighet i början av slaget.
Den som sitter på e-bajken funkar svinbra och är jätteföljsam, har inte ens kollat om det sitter några tokkens i den. Verkar som 35 gafflarna är ojämna i funktion...

shro0maz

Aktiv medlem
Har kört två 35 Gold och den första hade 140 slag på en vanlig trampjonne medans den jag har nu sitter på en e-bike och är 2 år nyare. 140mm gaffeln var under hela min ägotid rätt okänslig och mycket friktion trots service. Det konstigaste var att jag inte fick några tokkens att passa i "topplocket" fast det var gängor där. Provade alla modeller från RS... Slutade med att jag stoppade i 5cm rörisolering istället. Det handlar ju ändå bara om att minska luftkammaren för att kunna köra med lägre lufttryck och få mer känslighet i början av slaget.
Den som sitter på e-bajken funkar svinbra och är jätteföljsam, har inte ens kollat om det sitter några tokkens i den. Verkar som 35 gafflarna är ojämna i funktion...
Dom pratar fjäder gaffel, ej luft. Borde finnas en preload om inte annat för o ställa in kännsligheten.

jag kör coil, dock en 170mm öhlins rxf 36 m.2 som är långt från budget. Tänker aldrig mer köra luft! Gick från en fox 36 factory luft, och blev mindblown totalt, fick prova några olika fjädrar innan jag träffade rätt för min körstil och typ av åkning, men nu är det helt perfekt, 2 steg lättare fjäder än standard. Vikten mellan öhlins luft o coil är ca 300g o det är inget som märks.

så coil dämpare är grymma, kanske inte alla men ge din ett försök, spara lite pengar o köp en vettigare, gaffeln kan du alltid flytta till någon annan ram framöver (om du inte kapar styr röret för kort inför nästa ram)

Trasselplanta

Aktiv medlem
Men då pratar vi om airspring väl? Alltså inte varianten med fjäder. Men mkt bra input ändå.

shro0maz

Aktiv medlem
En 35 Gold med DebonAir brukar dock funka fint. En polare har en, inget konstigt med den.
Då kan man tycka att coilen bör funka minst lika bra förutsatt att TS hittar rätt springrate på fjädern för hans åkstil och typ av åkning.

coil är över lag finkänsligare och mjukare, mer förutsägbara än luft. Har man höga fallmetrar att jobba med slipper man tänka skillnaden i lufttryck på höghöjd och att luften i dämparen värms och ändrar karaktär efter långa åk med mycket gaffel jobb

Berk

Aktiv medlem
Då kan man tycka att coilen bör funka minst lika bra förutsatt att TS hittar rätt springrate på fjädern för hans åkstil och typ av åkning.

Precis. Det är vad jag skrev i min första inlägg här. Misstänker dock att standardfjäder är för hård. Men kanske är det inte så problematiskt när man har 160 mm slag, då får man kanske 130 mm istället.

Den jag provade hade MotionControl dämpare, ok men inte fantastiskt. Jag har ingen aning hur R dämpare (utan kompressionsdämping) är.

shro0maz

Aktiv medlem
Precis. Det är vad jag skrev i min första inlägg här. Misstänker dock att standardfjäder är för hård. Men kanske är det inte så problematiskt när man har 160 mm slag, då får man kanske 130 mm istället.

Den jag provade hade MotionControl dämpare, ok men inte fantastiskt. Jag har ingen aning hur R dämpare (utan kompressionsdämping) är.
Vet inte riktigt, har man 160 vill man gärna nyttja 150 vid normal till hård körning och ha de sista 10mm över som reserv till dåliga spårval eller om man råkar landa på platten eller dylikt.

min öhlinsare har ju bara lågfarts kom på individuell sjysstering, högfarten har 4 lägen men den ändrar lågfarten om man rattar på den, den ända gången jag någonsin ändrar på den är möjligtvis nån flowtrack eller jumplines för att få bättre pump, men knappt då faktiskt. Med rätt fjäder i så har man per automatik rätt kompression, eftersom dem är linjära.

det finns alltså ingen lågfarts komp att ratta på med TS dämpare? Isf gissar jag att en fjäder som skulle passa bra, är ett steg över den perfekta, bara för att få aningen mera support. Men jag har varket sett eller kännt på den modellen så ta mitt uttalande om fjäder hårdhet får tas med en nypa salt

om man ska jämföra med Öhlins lista över åkarens vikt och fjäderns hårdhet.
som standard levereras dom med en fjäder för 80-85kg åk vikt, jag vägde nog 78 när jag köpte gaffeln och uppfatta dämparen som stenhård, gick ner 1 steg ( möjligen 75kg fjäder) det vart 10x bättre, men jag nyttjade inte så mycket av dämparen jag ville och fick inte riktigt ner vikten i framdäcket. Så nu ligger jag på en 69kg fjäder (jag väger 74kg atm), och vid huck 2 flat från 1.5-2m har jag 5mm kvar av slaget, och vid normal trail/enduro körning har jag 25mm onyttjat slag, nu kan ju jag ställa lågfarten som kompenserar för den lättare fjädern så för mig är det den ultimata setupen.

i en annan ram, typ specz enduro (nya) hade jag nog kört ett steg hårdare. Jag kör en stumpy med 170slag fram 140 bak så har fått laborera en del med hårdheten i fjäder fram och bak, för att få en bra balans.

kontentan är att coil är inte lika enkelt att hitta den exakta spring raten på, som luft, men när man väl hittar sin perfekta inställning är det magi! Speciellt för dom som gärna kör med livet som insats genom stökiga banor/trail etc.
Är man mer laggd åt att ha så mycket airtime som möjligt o hoppa feta hopp, ja då är nog luft att föredra.

lycka till och hoppas du blir nöjd med dämparen

Berk

Aktiv medlem
Vet inte riktigt, har man 160 vill man gärna nyttja 150 vid normal till hård körning och ha de sista 10mm över som reserv till dåliga spårval eller om man råkar landa på platten eller dylikt.

min öhlinsare har ju bara lågfarts kom på individuell sjysstering, högfarten har 4 lägen men den ändrar lågfarten om man rattar på den, den ända gången jag någonsin ändrar på den är möjligtvis nån flowtrack eller jumplines för att få bättre pump, men knappt då faktiskt. Med rätt fjäder i så har man per automatik rätt kompression, eftersom dem är linjära.

det finns alltså ingen lågfarts komp att ratta på med TS dämpare? Isf gissar jag att en fjäder som skulle passa bra, är ett steg över den perfekta, bara för att få aningen mera support. Men jag har varket sett eller kännt på den modellen så ta mitt uttalande om fjäder hårdhet får tas med en nypa salt

om man ska jämföra med Öhlins lista över åkarens vikt och fjäderns hårdhet.
som standard levereras dom med en fjäder för 80-85kg åk vikt, jag vägde nog 78 när jag köpte gaffeln och uppfatta dämparen som stenhård, gick ner 1 steg ( möjligen 75kg fjäder) det vart 10x bättre, men jag nyttjade inte så mycket av dämparen jag ville och fick inte riktigt ner vikten i framdäcket. Så nu ligger jag på en 69kg fjäder (jag väger 74kg atm), och vid huck 2 flat från 1.5-2m har jag 5mm kvar av slaget, och vid normal trail/enduro körning har jag 25mm onyttjat slag, nu kan ju jag ställa lågfarten som kompenserar för den lättare fjädern så för mig är det den ultimata setupen.

i en annan ram, typ specz enduro (nya) hade jag nog kört ett steg hårdare. Jag kör en stumpy med 170slag fram 140 bak så har fått laborera en del med hårdheten i fjäder fram och bak, för att få en bra balans.

kontentan är att coil är inte lika enkelt att hitta den exakta spring raten på, som luft, men när man väl hittar sin perfekta inställning är det magi! Speciellt för dom som gärna kör med livet som insats genom stökiga banor/trail etc.
Är man mer laggd åt att ha så mycket airtime som möjligt o hoppa feta hopp, ja då är nog luft att föredra.

lycka till och hoppas du blir nöjd med dämparen

Du beskriver en high-end gaffel som kommer med en lagom hård fjäder till en lagom tung åkare. Jag gissar att RS 35 kommer med en fjäder som är tillräckligt hård att det inte slår genom för de flesta, och därför även tunga, åkare och därmed är för hård för de flesta. Jag har inte hittat RS fjädrar till 35, men kanske passar någor annat.

shro0maz

Aktiv medlem
Du beskriver en high-end gaffel som kommer med en lagom hård fjäder till en lagom tung åkare. Jag gissar att RS 35 kommer med en fjäder som är tillräckligt hård att det inte slår genom för de flesta, och därför även tunga, åkare och därmed är för hård för de flesta. Jag har inte hittat RS fjädrar till 35, men kanske passar någor annat.
Jo den är förvisso high-end, men öhlins levererar sina med en på tok för hård fjäder för den vanliga åkaren, dom har racing i åtanke, i världsklass kalibern, där har dom sjukt mer fart i åken och behöver en hårdare fjäder som kompensation, deras 80kg fjädrar är på tok för hård även för en normal åkare i 80-85kg klassen.
Men ja e helt me på va du säger, dom har nog levererat gaffeln med en fjäder som är på tok för hård för att inte bottas av allt o alla!

borde gå att få tag i andra fjädrar, kan man tycka i alla fall

jonte987

Aktiv medlem
Dämpare är "R" som har bara rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning alls.
Ok, har inte koll på det men tänker att det är spännande att både de absolut billigaste är coil och även de finaste/mest creddiga.

Borde bli spännande i budget segmentet som detta måste vara? Får man en billig variant av high end tech eller en dyr variant av skit?

Berk

Aktiv medlem
Energien i fjädern berör kvadratiskt av kompressionen. Så om fjädern är gjort för 110 kg åkare och man väger 70 kg, då får man roten av 70/110 av slaget som är fortfarande 80%. Med 160 mm slag har man fortfarande tillräckligt slag kvar. Så det går väl.

tmalm

Aktiv medlem
R står väl för justerbar retur, inte att det är enda dämpningen som finns?
Är rätt säker på att R-gafflar och dämpare har fast kompressionsdämpning och justerbar retur.

/T

shro0maz

Aktiv medlem
Ja, sen är det alltid teori och praktik är två vitt olika saker, finner sällan att teorin rakt av överförs i ett verkligt scenario.

om åke väger 100kg, har en fjäder för 100kg, men åke är ganska ny på cykelfronten och ger sig ut i lite stök, dom ställen åke tar sig ner utan att kliva av cykeln så går det väldigt väldigt sakta. Åke har me andra ord väldigt låg rörelse energi att föra in i fjädern.

sen kommer Pelle, Åkes polare som bara väger 75kg men kör som en jävla idiot rätt in i stockar och stenar, då har han betydligt högre energi än Åke som gaffeln måste absorbera, då kommer Pelle ha nyttjat gaffelns slag betydligt mer än Åke.

en formel är en vägledning till en utgångspunk, lika så tillverkarens rekomendationer om åkvikt-fjäder. Alla är vi olika, kört på olika vis.

en åkare som är lätt och kör väldigt smooth klarar sig garanterat med en lite lättare fjäder än en åkare som är mindre smooth och kanske kör väldigt aggro.
Det är en riktig djungel med att välja rätt, väldigt väldigt många paranetrar att ha i åtanke när man ska välja fjäder.

men bara traggla på och prova sig fram, fördelen för TS, om man väljer att se det som en fördel, är att han enbart har fjädervikten att jobba på, inte massa andra inställningar.

lättare fjäder - snabbare rebound som tumregel funkar det bra!

Berk

Aktiv medlem
R står väl för justerbar retur, inte att det är enda dämpningen som finns?
Är rätt säker på att R-gafflar och dämpare har fast kompressionsdämpning och justerbar retur.

/T

RS webbsidan säger att R dämpare bara har returdämpning. Obs tmatt namn av dämparn är R, det är inte en bokstav som läggs till i den här fallet.

shro0maz

Aktiv medlem
Tittar man på srams sida och läser speccs så står det tydligt att den inte har en dämpare, inget annat än en fjäder som hjälper till att bromsa in kraften som tillförs, enbart rebound.

i det här fallet använder dom sig då av rebounden för att dämpa returen så det inte ska bli en hoppstyllta man försöker köra sig fram med. All energi som tillförs i fjädern vill tillbaka ut ur den igen, så rebounden bromsar upp det hela så det inte blir som att åka på en studsboll.

hoppas TS får till det bra, hade vart kul o jämföra en billig coil gaffel och en dyr!

jonte987

Aktiv medlem
Ja, precis. Å ens sidan är vi överens om att billig coil är total skit å andra sidan snor Valhalla ihop en plush barngaffel på 5 minuter med delar från 2 bläckpennor. Jag kräver en utredning.

Berk

Aktiv medlem
Ja, precis. Å ens sidan är vi överens om att billig coil är total skit å andra sidan snor Valhalla ihop en plush barngaffel på 5 minuter med delar från 2 bläckpennor. Jag kräver en utredning.

Coil är jättebra om man har fjäder som passar ens vikt.

Sen är dämpare kankse shit, med det har inte så mycket med coil att göra (förutom kankse i Maktens fall).

Valhalla_

Aktiv medlem
Friktion.

Billig coil är skit framför allt för att friktionen i systemet är på tok för för hög. Suntour XCM och liknande har så hög friktion att inte ens returdämpning behövs. Dotterns gaffel var sämst när jag köpte den men nu med lite supergliss100k i ytterbenen har den låg friktion och därför rör den sig lätt som attan. Och fjädern är bra anpassad till hennes vikt. =Win.

Polarens rockshox tora med coil och turnkey dämparen är så smutt och fin att jag blir mindblown varje gång jag provar. "Hur kan en så enkel gaffel vara så smutt?!"

Men min XCM jag hade på pendlaren, med coil, var sämst. Den hade ingen dämpare alls, men den var överdämpad ändå pga friktionen.

jonte987

Aktiv medlem
Friktion.

Billig coil är skit framför allt för att friktionen i systemet är på tok för för hög. Suntour XCM och liknande har så hög friktion att inte ens returdämpning behövs. Dotterns gaffel var sämst när jag köpte den men nu med lite supergliss100k i ytterbenen har den låg friktion och därför rör den sig lätt som attan. Och fjädern är bra anpassad till hennes vikt. =Win.

Polarens rockshox tora med coil och turnkey dämparen är så smutt och fin att jag blir mindblown varje gång jag provar. "Hur kan en så enkel gaffel vara så smutt?!"

Men min XCM jag hade på pendlaren, med coil, var sämst. Den hade ingen dämpare alls, men den var överdämpad ändå pga friktionen.
Men kan man säga ett det är mindre ett problem med prisläget och mer ett problem med utförandet? Det hade gått att bygga billiga och bra coil dämpare för barn om man ansträngt sig lite mer?

Berk

Aktiv medlem
Men kan man säga ett det är mindre ett problem med prisläget och mer ett problem med utförandet? Det hade gått att bygga billiga och bra coil dämpare för barn om man ansträngt sig lite mer?

Det är precis en problem med prisläget. Billiga gafflar har mycket friktion. RS 35 är inte en jättebilligt gaffel, den använder samma tätningar som Revelation och billigare Pike versioner. Sen är problem med coil för barn att det finns stor skillnad i vikt mellan barn, så standardfjäder på barngafflar är nästan alltid (mycket) för hård.

shro0maz

Aktiv medlem
Kanske, men ofta är dom billiga pga materialvalet, och den okomplicerade byggnationen, ingen direkt RnD kostnad på den som måste återbetala sig.
Säger som Vallhalla_ friktion är vad som sabbar dom flesta skitbilliga. Dom klämner på en bussning som är för tight för de behövs inte specialtillverkas en just för deras gaffel, coilen böjjer sig kanske för mycket eftersom den är lite för smal, då viker den sig mot insidan av nedrebenen och skapar mer friktion, samma där, nån stsndard massproducerad fjäder dom tryckt i. Osv osv, många bäckar små

shro0maz

Aktiv medlem
Men å andra sidan går det säkerlikgen göra en riktig budget gaffel betydligt bättre bara man plockar isär den, gör rent, stoppar i bra fett med mycket glid på rätt ställen det gör nog en väldigt stor skillnad

jonte987

Aktiv medlem
Det är precis en problem med prisläget. Billiga gafflar har mycket friktion. RS 35 är inte en jättebilligt gaffel, den använder samma tätningar som Revelation och billigare Pike versioner. Sen är problem med coil för barn att det finns stor skillnad i vikt mellan barn, så standardfjäder på barngafflar är nästan alltid (mycket) för hård.
Ja, olika fjädrar för olika barn + flera fjädrar per cykel pga växer och syskon blir ju spännande på en Biltema cykel.
+ att de är byggda för asfalt och då är det skit med plush dämpare

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag inser att jag har lite plugg att göra gällande "coil"-gafflar. Jag vägde 75kg idag och kan inte påstå att jag cyklar särskillt hårt i dagsläget. Jag skulle dock gärna cykla hårdare, men vågar inte riktigt på min nuvarande cykel. Jag gissar att jag inte klassas som en "tung" åkare och antagligen skulle behöva en lättare fjäder. Är det svårt att byta fjäder? Alltså, är det designat så att man ska kunna göra det och man i princip bara öppnar några skruvar och byter? Sådant vanligt cykelmeck har jag inga problem med. Att prova fram en passande fjäder är ju inte hela världen.

Man kan alltså inte ställa in rebounden på den där gaffeln? En av de saker jag är lite orolig för är just hoppstylteeffekten. En annan negativ erfarenhet av fjädrar jag haft är att de varit väldigt "hårda" i början av rörelsen. Så vid mindre stötar har de inte hjälpt alls. Är det mest för att jag haft en för hård fjäder? Eller bara för att jag provat trash-tier-gafflar med coils? Blir det mindre hoppstylta med en lagom hård fjäder?

Det jag egentligen är orolig för att jag ogillar gaffeln och vill köpa en ny. De är ju rätt dyra trotts allt och känns dumt att köpa en cykel med en gaffel jag vill byta direkt. Om det fanns hade jag gärna köpa samma cykel och komponenter men med luft-varianten på 35-an. Men den varianten på Metan som kommer med luftvarianten har massa andra komponenter som jag inte riktigt känner att jag behöver och är rätt dyr, typ så pass dyr att jag för typ samma pengar kan köpa en full-sus.

Tack alla snälla personer som kommer med tips!

Berk

Aktiv medlem
Man kan ställa in returdämpning på den gaffel.

Även om fjädern troligtvis är för hård, gissar jag att den är inte så hård i början av slaget för att slaglängden är 160 mm och därför motsvarar en "lättare" fjäder i en gaffel med mindre slag.

Att byta en coil är jätteenkelt. Men i den här faller skulle det kunna vara problematiskt att hitta rätt fjäder.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Man kan ställa in returdämpning på den gaffel.

Även om fjädern troligtvis är för hård, gissar jag att den är inte så hård i början av slaget för att slaglängden är 160 mm och därför motsvarar en "lättare" fjäder i en gaffel med mindre slag.

Att byta en coil är jätteenkelt. Men i den här faller skulle det kunna vara problematiskt att hitta rätt fjäder.
vågar jag fråga varför det är svårt att hitta en lämplig fjäder?

Berk

Aktiv medlem
vågar jag fråga varför det är svårt att hitta en lämplig fjäder?

Jag har letat lite och inte hittat en som är specifik för RS 35. Jag ser nu i spare parts catalogue att det finns en medium och x-firm fjäder. Jag vet inte vad är standard monterat och för vilken vikt dom är tänkt. Om man söker på den part nr. kommer ingenting upp. Men troligtvis passar alla fjädrar med rätt längd och diameter.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hmm... det låter som att det inte är gaffeln för mig ändå. Får kanske kanske lov att antingen betala för någon av de dyrare varienterna eller leta annan cykel. Får inte känslan av att den kommer vara lite smutt som den där Tora:n som nämns ovan.

Berk

Aktiv medlem
Hmm... det låter som att det inte är gaffeln för mig ändå. Får kanske kanske lov att antingen betala för någon av de dyrare varienterna eller leta annan cykel. Får inte känslan av att den kommer vara lite smutt som den där Tora:n som nämns ovan.

Chassis och tätningar är bättre än Tora. Dämparen är värre.

Berk

Aktiv medlem
För att det är en budgetgaffel kanske? Oklart.

Står det inte vilken vikt fjädrarna passar till?

Till andra RS gafflar hittar jag medium/red (stock): 160-180 lbs och x-firm/black 200+ lbs.

Jag hittar inte vad är stock på 35 Silver, men om det är medium då passar det. Hittade bara en 240 lbs som vill byta till xx-firm på sin 35 Silver. Så jag gissar att medium är stock.

Slaktcykel

Ny medlem
Nån som vet vart man kan köpa mjukare fjäder till denna dämpare. Letat i två timmar nu och har inte hittat.
Det är alltså en 35 silver R (FS-35S-R-A1) till grabben som väger 50kg

Hittar noll info på Sram. Det jag hittat är på forum där det nämns att det förmodligen är en är en hård fjäder som sitter som default. Inte medium ?
Och att man kan plocka bort två spacers. Men det kommer inte att räcka. Som det är nu är den alldeles för hård för mig och jag väger 25kg mer än ägaren.
Gissar att jag skulle behöva en soft eller supersoft om det finns. Men jag hittar inte vart eller vad som passar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer